|
Скачати 49.06 Kb.
|
У світі літературних образів. Петербург у романі Ф. Достоєвського «Злочин і кара» Як допомогти учням уявити капіталістичне місто, потворне, нещасливе життя в ньому, зрозуміти значення міста–символу, навчитися аналізувати художній твір, осмислено і критично ставитися до дійсності? Це непросте завдання учителя-словесника, який повинен відтворити реалії минувшини. Важливим у підготовці до таких уроків є випереджальні пошуково-дослідницькі завдання для груп учнів. Так, наприклад, дослідити образ Петербурга за поемою О. Пушкіна «Медный всадник», повістю М. Гоголя «Нос», «Шинель», петербурзькими віршами М. Некрасова «Вчерашний день часу в шестом..», «Размышления у парадного подъезда» (мовою оригіналу) для формування загального уявлення про красу, велич та потворність легендарного міста. Фрагменти уроку, які розкривають сутність проблеми краси та потворності. Город пышный, город бедный, Дух неволи, стройный вид, Свод небес зелено-бледный Скука, холод и гранит. А.С.Пушкин. Лекція з елементами бесіди. Робота з текстом роману на етапі сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу. Слово учителя. Для розуміння змісту роману «Злочин і кара» важливо уявити собі образ Петербурга, який виник на сторінках творів Ф. Достоєвського. В літературі є такі поняття як булгаковська Москва, пушкінський Петербург, Петербург Гоголя, Достоєвського. Мова в даному випадку йде не про особливості міст, а про картину життя суспільства 20-х, 40-х, 60-х років. Зараз ми з вами спробуємо уявити, яким бачив це місто О. Пушкін. - Який же він, пушкінський Петербург? (Учні цитують уривки з творів Пушкіна): Люблю тебя, Петра творенье, Люблю твой строгий, стройный вид, Невы державное теченье, Береговой ее гранит. Твоих оград узор чугунный, Твоих задумчивых ночей Прозрачный сумрак, блеск безлунный, Когда я в комнате моей Пишу, читаю без лампады, И ясны спящие громады Пустынных улиц, и светла Адмиралтейская игла. В «Медном всаднике» ми бачимо величне місто, яке здійнялось гордовито над болотними драговинами, це місто палаців, веж, в граніт закутої Неви. Але О.С.Пушкін показав нам Петербург і як місто контрастів. Город пышный, город бедный, Дух неволи, стройный вид, Свод небес зелено-бледный, Скука, холод и гранит. - Яким же постає перед нами Петербург 30-х років в «Петербурзьких повістях» М.В.Гоголя.? Зовні це, здається, блискуче місто. Неперевершений Невський проспект, розкішні екіпажі. Але це й місто трагедій. Тут майор Ковальов ганяється за своїм носом, саме тут у Акакія Акакієвича зняли шинель — мрію всього його життя. В цьому місті принижений герой війни капітан Копейкин. - А яким побачив це місто М.О. Некрасов у своєму циклі петербурзьких віршів? (Зачитуються вірші « Вчерашний день часу в шестом..», «Размышления у парадного подъезда»(уривки)) У Миколи Олексійовича це місто страждань, місто трагедій, місто ошатних парадних під’їздів та принижень бідняків. -А зараз спробуємо уявити собі Петербург Достоєвського. Петербург в романі Достоевського — це не лише фон, це СИМВОЛ ненормального, нещасливого життя. Міський пейзаж у творах Достоєвського - пейзаж психологічний. Він пов’язаний із душевним станом автора і внутрішнім світом його героїв. - Яким же постає Петербург в романі? Безрадісним. Ми гостро відчуваємо задуху. Ця задуха здобуває значення символу Росії. Петербург – місто мертве, холодне, байдуже до доль людей: «непоясненим холодом» віє на Раскольникова «від цієї вуличної панорами; духом німим і глухим сповнена була для нього ця картина». - Які вулиці Петербурга? Це місто вузьких провулків і трущоб. Ключове слово у Достоєвського при описі Петербурга —потворне. Поруч із Сінною площею – провулок, в якому лише 16 домів. В ньому за часів Достоєвського знаходилося 18 питних закладів. Потворні п’яні люди трапляються назустріч Раскольникову. Не менш потворні волання чуються з трактирів. «На дворі спека була страшенна, до того ж задуха, штовханина, скрізь вапно, риштування, цегла, курява і той особливий літній сморід, такий знайомий кожному петербуржцеві.» - Які трагедії відбуваються на вулицях міста? Життя Петербурга потворне. П’яну дівчинку переслідує 30-річний чоловік. У відчаї кидається з мосту жінка. Вулицями ходить з дітьми і просить милостиню Катерина Іванівна. Саме тут,на вулиці, і помирає. - Спробуємо заглянути в кімнати, де мешкають герої роману. Кімната Раскольникова маленька, як клітка у шість кроків, із жовтими брудними шпалерами, які повідходили від стін, низькою стелею, яка наче давить на пожильця. Ця кімната – комора – прообраз більш грандіозної, але такої самої задушливої «комори» - Петербурга. Саме в цій коморі, схожій на шкаф, народилася ідея Раскольникова. Так само душно, затісно і в кімнаті Соні. Ці сірі брудні стіни давлять. У Достоєвського важлива кожна деталь. І навіть жовтий колір обраний письменником не випадково. В ті часи він у багатьох людей асоціювався з «жовтим будинком», тобто з будинком для божевільних, і створював відчуття «неправильності» того, що відбувається. При описі інтер’єрів Достоєвський використовує слова щось, десь, якось, наче, підкреслюючи цим ненадійність існування людей. Убогість і безвихідь панують у місті. Достоєвський вважає, що показник досконалості або недосконалості світу – це життя дітей. - Якими ж ми бачимо дітей Петербурга? Трагічне і неприглядне життя дітей Мармеладова. На підсумковому етапі уроку учні самостійно формулюють висновок: В цьому фантастичному образі міста, ворожого до людини і природи, втілено протест письменника – гуманіста проти пануючого зла , проти ненормально влаштованого сучасного йому суспільства Протест проти не- людяності. Але поруч із уявленнями про потворне місто живе в душі Достоєвського і мрія про Петербург, створений для щастя людей, місто, яке втілює здоровий дух гармонійного суспільства. Коли Раскольников іде на злочин, він думає про добре, прекрасне місто. Таким чином, Ф. Достоєвський створив у своєму романі образ капіталістичного Петербурга, задушливого, трагічного, фантастичного міста, як символу нелюдського, ненормального суспільства. Письменник висловив протест проти задушливої, давлючої на людину атмосфери. Але Петербург Достоєвського — це не лише уособлення зла, але й сподівань. Письменник вірить, що люди «сотворят достойные плоды покаяния» і Петербург буде іншим. Петербург сьогодні таки дійсно інший. |
Тема покаяння у романі ”Злочин і кара” Ф. Достоєвського Мета Ніцше на прикладі головного героя; розвивати навички аналізу художнього твору, формувати гуманістичні ідеали, виховувати сильну особистість... |
«…Не знаючи страждання не знають і блаженства…» (за романом Ф. Достоєвського «Злочин і кара») ТЕМА: «…Не знаючи страждання – не знають і блаженства…» (за романом Ф. Достоєвського «Злочин і кара») |
Урок №21 Тема: Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами» Мета: дослідити проблематику та систему образів оповідання; розвивати навички художнього аналізу твору, самостійно робити висновки,... |
Цілком особливе значення в романі набувають числа. Найчастіше Булгаков... Цілком особливе значення в романі набувають числа. Найчастіше Булгаков згадує число Перш за все, це Воланд зі своїм оточенням і... |
Роздуми про долю України в містерії "Великий льох". Оригінальність... З ясувати ідейно-художній зміст; визначити, в чому оригінальність художньої форми твору;осмислити роль образів-символів;формувати... |
Уроку для 8 класу на тему «Характеристика образів Остапа й Соломії... «Характеристика образів Остапа й Соломії з повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Жанр твору. Романтичний характер повісті» |
ГРАФІК ПЕРЕБУВАННЯ УКРАЇНСЬКО–РОСІЙСЬКОЇ ДЕЛЕГАЦІЇ Місце збору членів V Міжнародного економічного саміту лідерів економіки: м. Санкт – Петербург, Васильївський острів, 2 лінія, буд.... |
Позаконкурсна програма МКФ «Послання людині» (Санкт-Петербург, Росія) Оператори: Олена Маркова, Олександр Джантиміров, Дмитро Писаний, Даніеле Джометто, Артем Васильєв, Євген Косенко, Влад Крамський,... |
Рождественська Д. Б. До проблеми мисленнєвих образів в інтелектуальній... Рождественська Д. Б. До проблеми мисленнєвих образів в інтелектуальній діяльності дитини зі зниженим зором // Дидактичні та соціально-психологічні... |
План-конспект бінарного уроку Тема: Електричний струм в газах. Самостійні... Тема: Електричний струм в газах. Самостійні та несамостійні розряди. Газові розряди в літературних творах |