Роздуми про долю України в містерії "Великий льох". Оригінальність художньої форми містерії, символічність образів


Скачати 166.92 Kb.
Назва Роздуми про долю України в містерії "Великий льох". Оригінальність художньої форми містерії, символічність образів
Дата 11.12.2013
Розмір 166.92 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема: Роздуми про долю України в містерії "Великий льох". Оригінальність художньої форми містерії, символічність образів.

Мета: крізь призму твору Шевченка осмислити сторінки історичного минулого України;з"ясувати ідейно-художній зміст; визначити, в чому оригінальність художньої форми твору;осмислити роль образів-символів;формувати навички самостійної роботи з текстом,довідковою літературою;розвивати образну уяву;сприяти вихованню патріотичних почуттів,інтересу до суспільно-політичного життя країни.

Тип уроку урок засвоєння нових знань.

Обладнання: малюнки Шевченка,музичний твір,добірка епіграфів, література для дослідницько-пошукової роботи, словники літературознавчих термінів , довідники з історії ,картки самооцінки, завдання групам.

Хід уроку

1.Слово вчителя

Упродовж тривалого часу ми були свідками телевізійного проекту " Великі українці", який транслювався на каналі" Інтер".

"Мікрофон"

- Кого ви вважаєте великими українцями , чому? (відповіді аргументувати)

2. Мотивація навчальної* діяльності

- Одним з перших ви назвали Т. Шевченка. Чому? (Відповіді учнів).

Тож відкриємо сьогодні ще одну сторінку творчості Т. Шевченка - поему" Великий льох"

Задумаємося : чому Шевченко актуальний сьогодні, чому кожен , кому небайдужа доля рідного краю , звертається до творів Кобзаря , шукаючи у них відповіді на питання , що хвилюють.

- Вдома ви прочитали поему , над чим замислились ?
Чи усі зрозуміли цей твір ?

(І це недаремно , адже" Великий льох" вважають одним із найважливіших , найзагадковіших , але разом з тим і одним із найгеніальніших творів Кобзаря . Зрозуміти його ми маємо на сьогоднішньому уроці, а одне із найголовніших завдань - усвідомити , яке значення має цей твір для нас , покоління 21 століття ).

3. Оголошення теми і мети уроку

(запис теми уроку у зошити).

- Спробуємо визначити , що кожен з вас очікує від сьогоднішньої роботи на уроці.

Які запитання ви могли б визначити з теми уроку ? Таким чином ми поставимо завдання перед собою.

Очікувані результати :

1. 3"ясувати історію написання твору;

2.Історична основа поеми ;

З.Визначити , в чому оригінальність художньої форми твору;

4. Розкрити символічність образів ;

5.Ідейне прямування;

б. Актуальність твору.

4. РОБОТА НАД ЕПІГРАФОМ ДО УРОКУ

  • Вам пропонується з кількох поданих тексів дібрати епіграф до нашого уроку .У кінці уроку ви озвучите свій вибір, аргументувавши його.

  • На ваших партах знаходяться " Картки самооцінки ". Протягом уроку , будь ласка , критично оцінюйте свою роботу.

5. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПЛАНОМ ВИВЧЕННЯ ТВОРУ

- Роботу на уроці побудуємо у вигляді науково-дослідницької лабораторії, де кожний відділ має окреме завдання.

Керівники відділів озвучують, які завдання стояли перед ними .

Історики - шукали відомості про історію написання твору і про його історичну основу.

Теоретики - за допомогою тлумачних словників , довідників , пояснюватимуть значення незнайомих слів. 3"ясують жанрові особливості твору. З їх допомогою учні укладуть словник уроку.

Посліднииький відділ - досліджував значення образів - символів.

Відділ читців -декламаторів - готував виразне читання і інсценізацію уривків з твору.

6 СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ ТВОРУ

Отож, звернемось до історії написання твору.

Відділ істориків

Восени 1843 р. Шевченко побував у Суботові, колишній резиденції
Б. Хмельницького , змалював козацькі хрести на полях , збудовану гетьманом церкву і розриті москалями підземелля - рештки колишніх гетьманських палат (демонстрація малюнків Шевченка ). Спокушені переказами про те , що перед смертю гетьман заховав там великі скарби , російські можновладці спорядили до Суботова експедицію ,яка перерила все село , поруйнувала гетьманські льохи , потривожила козацькі кістки , але ніякого золота так і не знайшла.

На руїнах Суботова і Чигирина Т.Шевченко усім єством відчув рабське становище українців , сором повної національної неволі, ганьбу національної зради цілих поколінь. Найтяжче було усвідомлювати самотність і те , що іншим було байдуже до недолі цілої нації. Біль і образа підштовхнули до глибоких роздумів над долею України , над причинами її нещасть. Так у жовтні 1845 р. з'явився "Великий льох".

  • Отже , під враженням болісних переживань і почуттів Шевченка , викликаних баченим в Україні, поет написав поему.

  • А які епізоди з історії України лягли в основу твору ? Які постаті згадуються в ній?

Відділ істориків

Богдан Хмельницький - гетьман України. Очолив визвольну війну українського народу у 1648 -1654 рр. Здобув перемогу під Жовтими водами , Корсунем , Пилявцями.

На початку 1651р. у битві під Берестечком зазнав поразки через зраду кримського хана. 8 січня 1654р. Переяславська рада оформила союзницький договір , який трактувався царизмом як приєднання України до Роси. Шевченко у своїх творах звинувачує Хмельницького у поневоленні України , докоряє йому за приєднання козацької старшини перед північним сусідом.

У поемі згадуються і часи Мазепи , імена російських царів Петра І, і Катерини ІІ.

Петро 1 - порушив зобов'язання обороняти Україну від поляків , що було записано в угоді 1654р.

Мазепа - гетьман України. 28 жовтня 1708р., коли Карл 16 , як ішов на Москву , завернув в Україну , Мазепа перейшов на бік шведів.

Через декілька днів на гетьманову столицю Батурин напав командувач російськими військами в Україні князь Меншиков і вирізав усіх жителів : 6 тис. людей - чоловіків , жінок і дітей .

Шевченко підтримав антимосковську орієнтацію гетьмана Мазепи , вважав його борцем за незалежність , справжнім патріотом.

Катерина 2 - російська імператриця , посіла престол у 1762 р. У 1775р. за її наказом зруйновано Запорозьку Січ.

Шевченко висловлював обурення антиукраїнською політикою жорстокої імператриці Катерини , яка спричинила знищення Запорозької Січі, запровадження кріпацтва , ліквідацію українських шкіл.

- Дослідимо жанрову своєрідність поеми. Т. Шевченко називає свій твір містерією.

Слово теоретикам

Містерія (грецьке) - таїнство , таємничий релігійний обряд на честь якогось божества.

У давні часи (13 -15 ст.) містеріями називали драматичні вистави на сюжети біблійних оповідей , які здійснювалися у святочні дні на майданах міст і сіл.

У романтичній літературі ( перша половина 19 ст.) містеріями стали називати символічні поеми , для яких було характерне поєднання фантастичного з реальним , а також таємничість , алегоричність , філософічність і тяжіння до драматизації.

Отже , містерія - це різновид романтичного , алегорично-символічного твору , що характеризується поєднанням фантастики й реальності, таємничості.

Ознаки містерії: фантастичність , реальність , таємничість , символіка , тяжіння до драматизації.

- Зробіть запис у своєму реєстраційному журналі (поки діти записують ,
учитель включає музичний уривок з твору Вагнера " Політ валькірій ").

- Ви помітили , що музичний супровід був незвичайним. З чим асоціюється прослухане ?

(з чимось містичним , потойбічним , нагадує щось таємниче ). Це уривок з твору Вагнера " Політ валькірій " ( валькірії - у давньоскандинавській міфології - войовничі вершниці, діви - богині, що носилися над полем бою , розподіляючи перемогу і смерть ).

Як бачите , жанр містерії знайшов відображення і в музиці.

- Відшукаємо ознаки містерії у поемі "Великий льох".

(- Тяжіння до драматизації: поема поділена на 3 дії, у ній наявні діалоги і монологи, дотримано принципу єдності місця і дії, персонажі зображені через вчинки і поведінку ;

  • фантастичне: наявні фантастичні образи ;

  • реальне : розкопування льоху - це реальна подія , лірники – теж реальні особи ;

  • символіка : образи - символи трьох душ , трьох ворон , лірників , малого і великого льоху , близнят, які мають народитися ).

- Отож, ми довідалися про те , як створювалася поема , до якого жанрового різновиду вона належить , визначили , що за часів Б.Хмельницького козацька держава досягла вершин свого розвитку.

- Що ж призвело її до поневолення ?

Це наше перше проблемне питання ,яке маємо розв'язати.

Проблемне питання 1 : Причини занепаду України часів Богдана Хмельницького?

Проблемне питання 2 : Шляхи порятунку ?

Знайдемо відповідь на питання , розкривши значення образів -символів.

Відділ теоретиків

Символ - умовне означення якогось явища чи поняття іншим на основі подібності ,щоб стисло й яскраво передати якусь ідею.

В основному митці черпають образи - символи з трьох джерел : з Біблії , античної літератури і суто національних уявлень.

- Продовжуємо роботу над змістом твору. Спробуємо визначити роль та ідейне навантаження образів - символів.

Відділ читиів - декламаторів.

Учень читає напам"ять вступ до поеми.

Далі - інсценізація " Три душі" (дівчатка в білому ).

Відділ "Дослідники"

( поділені на 3 підгрупи , кожна з яких досліджувала свою частину , розшифровувала образи - символи в них, виконуючи завдання , що отримала напередодні).

1 підгрупа розкриває символіку образу " трьох душ ".

У першій частині поеми показані три грішні душі, які покарані Богом , витають над Суботовим.

Перша душа покарана за те, що дівчиною підлітком перейшла з повними відрами дорогу Хмельницькому , коли той їхав до Переяслава підписувати угоду з Москвою. За народним уявленням : перейти дорогу з повними відрами - посприяти удачі.

Друга - ще недолітком , не розуміючи , що коїть, напоїла коня цареві Петрові, коли той повертався з Полтавської битви через Батурин ( напередодні вщент вирізаний і спалений москалями ).

Символічно - виразила прихильність.

Третя- ще зовсім немовлям у сповитку , побачивши з канівських гір царську галеру , що пливла по Дніпру , усміхнулася Катерині 2 - "лютому ворогу"," голодній вовчиці". За народним звичаєм це означає : виявити гостинність , запросити до себе.

Ми звернули увагу на деталі: поступово зменшується вік душ ( підліток - дитина- немовля ); так само прикметні місця дії: могутня столиця Украни за часів Б. Хмельницького - Чигирин , слабша столиця за Мазепи - Батурин і, нарешті, спустілі, окрадені канівські гори.

Кожна з дівчат уособлює собою Україну певного періоду. Майже доросла Пріся - це Україна часів Богдана Хмельницького. Першу душу гетьман Б. Хмельницький " на руках носив"," цілував"," до неї залицялися і сватати стали ", тобто висловлювали прихильність і співпрацю сусідні держави. Але вона , перейшовши з повними відрами Богданові шлях на Переяслав ," тою клятою водою батька , матір , себе , брата , собак отруїла ". Цією водою промосковське українство отруїло всю Україну.

Друга дівчина - безіменний підліток - це значно слабша фізично від попередньої Україна часів Мазепи.

Точніше , це та частина України , яка не підтримала Мазепу , яка хоч і пасивно , але посприяла перемозі чужого царя над своїм гетьманом. Вона лише здогадується , за що її покарано :" Мабуть , за те , що всякому служила , годила... що цареві московському коня напоїла". Ця Україна затуркана , покірна , злякана, мте, що вчинила , принесло страшні наслідки

  • сестра (Україна , яка залишилася вірна Мазепі), мати (гетьманщина ) зарізані;

  • "Що вже я просила московського копитана , щоб і мене вбили. Ні, не вбили , а пустили москалям на грище," - ці рядки означають, що Україна (і навіть та , що допомогла Петру ) стала " грищем" москалів ;

  • а "бабуся , що осталася на тій пожарині, та ще й мене привітала в безверхій хатині, сама вмерла і зотліла у хаті"." Бабуся " - це образ державної, соборної єдиної України .

Навіть після споглядання страшного нищення вона не спромоглася на протест - напоїла коня (за народним уявленням побажала перемоги в бою.)

Третя дівчина - немовля . Йдеться вже про задурманену , несвідому Україну часів Катерини 2 . Вона усміхнулася і цим самим гостинно запросила до себе" голодну вовчицю" Катерину 2 , що уособлювала всю ненаситну Росію.

Образом 3-х душ автор показує , що московська окупація призвела до вбивання української душі. Ці образи символізують занепад національної свідомості, співпрацю з ворогом , прихильність до поневолювачів.

Вчитель:

  • То чия ж вина , що втратилася національна свідомість українського народу ? ( самих українців , які були поблажливими , прихильними до ворогів).

  • Які ключові слова можемо вважати відповіддю на поставлене проблемне питання (занепад свідомості, прихильність до ворогів, поблажливість , рабська покора , прислужництво...) (Діти називають ключові слова , вчитель записує під 1 проблемним питанням ).

- Чому душі дівчат не можуть потрапити до раю. (Існує закон : незнання законів не знімає відповідальності. Шевченко робить це з єдиною метою застерегти свідомих зрадників , дати зрозуміти всім , що вина перед Україною відступника неспокутна).

Група читців -декламаторів

Коротка інсценізація 2 частини(3 ворони)

Виступ керівника 2 підгрупи відділу "Дослідники"

2 підгрупа розкриває символіку образу " трьох ворон ", образу "близнят".

Друга трійка образів - 3 ворони : польська , російська , українська.
Польська хвалиться , що розтринькала українські скарби у європейських столицях, російська відверто признається , що за часів Івана Грозного на козачих кістках побудувала Москву, а за часів Петра І -Петербург. Та найстрашнішою є українська ворона, без якої і польська, і російська нічого б не вдіяли з Україною.

Цей образ почерпнуто з народного джерела. Ворони вважалися птахами, які живляться трупами, злітаються на поле бою чи трагедії. Саме через такий аспект цей образ несе елементи негативної енергії, елементи відразливості.

Отже, ворони- це те підле, жорстоке, що є в характері українців, росіян, поляків, що не дає їм жити в добросусідстві. Українська ворона- це ті українці-яничари, що допомагають катам батьківщину розпинати. Шевченко підкреслює, що лихі сили сусідніх націй тісно співпрацюють між собою: ворони зібралися разом ,щоб ніхто не розпустив правду-волю по всій Україні.

Ворони - це символи зради представників нації.

Ворони пророкують ,що Україна народить двох синів-близнят. Близнята - це діти ,які одночасно народилися в однієї матері. В переносному значенні дуже схожі між собою або однакові предмети.

Але в поемі ці близнята не однакові: один - " Гонта ,той що буде катів катувати, а другий той ,що буде катам помагати". Перший брат "розпустить правду й волю по всій Україні", звільнить Батьківщину від загарбників, дбатиме про добро України, брат - антипод руйнуватиме ,грабуватиме Україну. Шевченко закликає нас бути розбірливими в тому ,де який "Іван"; де і як знайти того, якому неможливо очі залити "золотом розтопленим".

Образи близнят символізують роздвоєність душі українців, одночасне існування в ній доброго і злого начал. А звідси труднощі й суперечності національного відродження. Крім патріотів українська земля народжувала й народжує зрадників і перевертнів.

Вчитель:

- Які ключові слова 2 частини можемо вважати відповіддю на поставлене проблемне питання (зрада , жорстокість , підлість , підступність, перевертні).

Читці виразно декламують уривок з 3 частини.

Виступ керівника Зпідгрупи відділу "Дослідники"

Остання трійка образів- 3 лірники. Вони каліки -" один сліпий , другий кривий , а третій горбатий ". Але йдеться не про фізичне калітцтво , а про духовне. Це жалюгідні, затуркані люди. Перед нами не кобзарі чи бандуристи , а саме лірники. Якщо кобза чи бандура супроводжували козаків , виражали дух лідерства , то ліра - інструмент старців.

Цим народним співцям лише хлібець на умі. Вони прийшли в Суботів співати про Богдана, щоб поживитися милостинею від тих, хто буде розкопувати великий льох- хто буде нищити нашу святиню. До речі, патріотичні пісні лірники співають не свої ,а ними вивчені чужі, і співають не для того ,щоб воскресити славну минувшину ,а щоб поживитися.

Між лірниками виникає суперечка про маяки. Маяки колись в Україні застерігали від небезпеки, вказували правильний шлях. Цю місію мають виконувати духовні провідники .духовна еліта нації, інтелігенція.

Але лірникам це невтямки. Помітивши маяк ,вони плетуть всякі нісенітниці: може, це москалі зробили якесь сідало для ворон, чи щоб якийсь москаль чи німець лічив зорі ...3 цієї безглуздої балачки можемо судити про розумову вбогість лірників, про панічний страх перед москалями.

Отже, лірники- це українська інтелігенція, голослівна, ущербна, це скалічене духовно покоління.

Вчитель:

-Які ключові слова можемо виділити тут?

(байдужість ,бездіяльність, страх, духовна убогість, нездатність до боротьби).

Робота в групах

Кожна група визначає, яка причина страшніша і чому?

-Протягом трьох сцен містерії москалики розкопують льох ,шукаючи "скарбів та древностей".

Учень читає уривок з прикінцевої частини поеми.

-Ще за життя Хмельницького поширювалися легенди.

Група істориків

Ще за життя Хмельницького поширювалися легенди ,що гетьман має безліч потайних пивниць з медом, винами, горілками, коштовностями, грішми. Деякі з цих льохів були справжніми тюрмами. Відомо, що під час Переяславської ради значна частина козацької верхівки відмовилася складати односторонню присягу Москві, можливо, що декого з найвпертіших гетьман й потримав під вартою чи в темниці, адже на якомусь ґрунті народилась нова легенда ,що Хмельницький замкнув у підвалі українську волю та так і не випустив її до самої своєї смерті.

Вчитель:

-Богданів льох- визначальний образ поеми. У самій назві твору автор говорить про один льох ,а всю увагу приковує до іншого. Дійові особи поеми так і не здогадуються ,а читачі довідуються лише з останніх рядків ,що сталася помилка -знайшли не "великий", а "малий" льох. "Великий" же виявить себе в майбутньому. Отже, є 2 льохи, обидва-спадщина Хмельницького.

-Що знаходять у "малому" льосі? (У ньому нічого немає : "черепок, гниле корито й костяки в кайданах" - це сміття минувшини).

-Що символізує" малий" льох? (пограбування, колоніальне засилля України, підкорений народ фізично).

-Що Росія шукала у могилах? (Підкоривши народ фізично, пограбувавши Україну , захотіли чогось більшого , глибшого-її душу; привласнити минувшину, історію, пам"ять).

-То що ж сховано у "великому" льосі? Що він символізує?( Ми можемо сказати , що тут спить воля України, незалежність, пам’ять народу).

Шевченко твердо вірить : поки не розкопаний "великий" льох ,- живе Україна ,живе віра в пробудження народу.

-Що допоможе Україні відродитися? - це наше друге проблемне питання. Які ключові слова запишемо? (пам’ять, віра, прагнення до незалежності, невмирущість духу, любов, добро, єдність, рішучість, патріотизм, непохитна відданість обов'язку).

Завершенням містерії є епілог "Стоїть в селі Суботові" (виразне читання учнями).

Автор поряд із засудженням Б. Хмельницького висловлює думку про незворотність процесу становлення української державності.

Я хочу звернути вашу увагу на епіграф до поеми "Великий льох", бо він перекликається із щойно прослуханою поезією. Епіграф до твору-Псалом 43. Послухайте його переклад:

Покинув нас на сміх людям,

В наругу сусідам,

Покинув нас, яко в притчу

Нерозумним людям.

І кивають, сміючися,

На нас головами;

І всякий день перед нами-

Стид наш перед нами.

-Як ви розумієте зміст епіграфа?

-Які рядки прослуханої поезії є однозвучними з епіграфом?

-Визначте тему твору , скориставшись записами на дошці.(Гіркі роздуми поета про національну трагедію України- втрату незалежності). -А яка ідея твору?( Засудження зрадництва, байдужості нації і заклик до пробудження національної свідомості).

Перед нами стоїть завдання: дібрати епіграф до уроку. "Займи позицію"

-Віддайте свої голоси за той епіграф, який, на вашу думку, найбільш повно розкриває тему нашого уроку, його ідейне спрямування, свій вибір аргументуйте. -Запишіть епіграф уроку.

-То ж чи варто твір читати сьогодні ?(Це твір- пересторога для всіх українців - те, що пережили, не повинно повторитися).

Підведення підсумків уроку

Звернемось до очікувань(коментарі учнів).

Оцініть свою роботу на уроці.

(Діти здають картки самооцінки вчителю)

Домашнє завдання

Запишіть питання, які виникли за твором і ,на вашу думку, лишилися поза увагою.

За бажанням написати творчу роботу "Над чим примушує замислитися поема Шевченка "Великий льох"?

Прочитати послання "І мертвим ,і живим, і ненародженим землякам моїм в Україні і не в Україні моє дружнєє посланіє".

Додаток 1

Завдання (1 група)

Побудувати розгорнуту розповідь, давши відповіді на запитання:

-Чому пташки сіли на старій церкві?

-Для чого це їм потрібно?

-Чому їх не пускають до раю?

-Чому їх, грішних, розкопавши льох, пустять до раю?

-Чому не пускають першу душу до раю?

-Якою за віком була за життя ця дівчина? Знайдіть підтвердження в тексті.

-Як вона согрішила?

-Що це означає (за народними уявленнями)?

-Що зробила дівчина з водою?

-Що символізує цей образ?

-Як согрішила друга душа за життя? Доведіть прикладами з тексту.

-Що символізує ця душа?

-Чому покарано третю душу?

-Чому автор суворо засуджує цю душу?

-Зробіть висновок.

Завдання (2 група)

Побудувати розгорнуту розповідь, давши відповіді на питання:

-Про що відбувається розмова між воронами?

-Хто з них хвалиться найбільше і чому?

-З якого джерела почерпнутий цей образ-символ?

-Що символізують три ворони? Доведіть свої думки.

-Що пророкують ворони?

-Що символізують двоє близнюків?

-Зробіть висновки.

Завдання (З група)

Побудувати розгорнуту розповідь, давши відповіді на питання:

-Якими зображуються лірники?

-Чому вони показані лірниками ,а не кобзарями, бандуристами?

-Чому вони йдуть до Суботова?

-Що символізують лірники?

-Зробіть висновки.

Епіграфи

Світе тихий , краю милий, Моя Україно!

За що тебе сплюндровано, За що , мамо , гинеш?

Т.Шевченко

Не вмирає душа наша , не вмирає воля.

Т.Шевченко

Святе слово- рідна мати; Єсть іще святиня Вища , Богові миліша-Рідная Вкраїна. П.Куліш

Встане Україна І розвіє тьму неволі, Світ правди засвітить, І помоляться на волі Невольничі діти!..

Т.Шевченко

Картки самооцінки

Прізвище

Клас

Виступав з результатом досліджень

-Готував цитатний матеріал

-Відповідав на проблемні питання

-Готував додаткові повідомлення

-Був членом експертної групи

-Був керівником групи

-Інше(дописати за потребою)-





Схожі:

Тема. Дорога під яворами Андрія Малишка. Чисте синівське почуття...
Мета. Знати основні відомості про поета та його пісні. Виразно і вдумливо читати поезії. Вміти визначати і коментувати основні мотиви,...
«Доба козацької слави в творах Т. Г. Шевченка»
У своїх віршах, баладах, поемах Великий Кобзар оповідає про історію козацтва, розмірковує над сенсом буття людини, над долею Батьківщини,...
Дзюба І. М. Тарас Шевченко / Іван Дзюба. К. Альтернативи, 2005. 704...
Антиколоніальний аспект феномена Т. Шевченка в критичному наративі М. Шкандрія: а) «Протест проти колоніальної війни: «Кавказ» (1845)...
Ремесла та промисли України у давні часи
Українські ремісники й кустарі виявляли величезні творчі здібності, надаючи своїм речам художньої виразності, оригінальної форми,...
Тема: Роман Уласа Самчука “Марія” один з найдовершеніших творів про...
Роман Уласа Самчука “Марія” – один з найдовершеніших творів про трагічну долю України
Гра проводиться в чотири тури. Тур перший бліц-турнір. Кожній команді...
Час на роздуми – 30 секунд. І останній четвертий тур найбільш видовищний: команди одна одній задають два питання в театралізованій...
Урок №21 Тема: Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами»
Мета: дослідити проблематику та систему образів оповідання; розвивати навички художнього аналізу твору, самостійно робити висновки,...
Про затвердження форми свідоцтва платника єдиного податку та порядку...
Визнати такими, що втратили чинність: наказ Головної державної податкової інспекції України від 21. 04. 1993 N 12
Коренівський Д. Г. Дестабілізуючий ефект параметричного білого шуму...
Василій Великий. Гомілії/Василій Великий; [пер з давньогрец. Л. Звонська]. — Львів: Свічадо, 2006. — 307 с. — (Джерела християнського...
БУДЬ ІДІОТОМ! ЗАРАДИ УКРАЇНИ
Мої щасливі роздуми перервав дзвінок і Починка (є така людина, що може собі це ' дозволити)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка