|
Скачати 116.63 Kb.
|
Узагальнення й систематизація знань з теми «Речення з однорідними членами» Т.В. Березінська, учитель української мови і літератури комунального закладу «Луцька ЗОШ І-ІІ ступенів №11-колегіум Луцької міської ради Волинської області» Показано можливість комплексного застосування традиційних та мультимедійних технологій на уроках української мови. Таке поєднання дозволяє інтенсифікувати діяльність учителя й учня, підвищити якість вивчення предмета, зосередити увагу на найбільш суттєвих поняттях. Основну увагу приділено узагальненню і систематизації знань учнів про однорідні члени речення. Матеріал зорієнтовано на пошуково-дослідницьку пізнавальну діяльність, яка полягає у виробленні учнем власного досвіду творчої діяльності, осмислення досягнутого результату і можливостей подальшого самовдосконалення. Розглядаються можливості між предметних зв’язків( світова література, музика, образотворче мистецтво) Ключові слова: міжпредметні зв’язки, світова література, музика, живопис, однорідні члени речення. Березинская Т.В Систематизация знаний про однородные члены предложения. Показана возможность комплексного применения традиционных и мультимедийных технологий на уроках украинского языка. Данное сочетание позволяет деятельность учителя и ученика, повысить качество изучения предмета, сосредоточить внимание на существенных понятиях. Основное внимание уделено углублению и систематизации знаний учащихся об однородных членах предложения. Материал ориентирован на своеобразную поисково-познавательную деятельность, которая заключается в выработке учеником собственного опыта творческой деятельности, осмыслении достигнутого результата и возможностей дальнейшего самосовершенствования. Рассматриваются возможности межпредметных связей (мировая литература, музыка, изобразительное искусство) Ключевые слова: межпредметные связи, жывопись, мировая литература, музыка Berezinsika T. V. The similar parts of the sentence You can see the possibility of a comprehensive application of traditional and multimedia technologies. It‘s important that this combination allows to intensify the activities of teacher and the student; to improve the quality of learning subject; to focus on the most significant concepts. Special attention is paid to deepening and systematization the knowledge of students about the similar parts of the sentence. The material is oriented on a kind of search and research cognitive activity, which is in developing the student’s own experience of creative activity, understanding the results achieved and opportunities for further self-completion. The possibilities of inter-subject relations (World, Literature, Music, Art, similar parts of the sentence). Key words: World, Literature, Music, Art, the similar parts of the sentence). Мета: повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів з вивченої теми; сформувати міцні уміння й навички визначати однорідні члени речення, правильно розставляти розділові знаки при них, вживати у власному мовленні; виховувати патріотичні почуття, любов до природи рідного краю Тип уроку: урок узагальнення і систематизації Міжпредметні зв’язки: однорідні члени речення як засіб художньої виразності на текстовому матеріалі письменників української та світової літератури; музика, образотворче мистецтво Обладнання : мультимедійний проектор, відеофрагмент з фільму «Тарас Бульба» М.Гоголя, картина А.Куїнджі «Степ», аудіозапис Якова Степового «Степ», відеофільм «Картинна галерея Катерини Білокур», роздатковий матеріал (тексти, картки програмового контролю) Епіграф: Земля моя, найкраща і єдина! Я спів твій серденьком своїм ловлю! Моя найкраща в світі Україна, Я щиро й віддано тебе люблю! М. Сингаївський Книжки породжують мрію, кличуть її до життя, примушують розмірковувати, виховують самостійність суджень. С. Струмілін Розмовляти з письменниками інших епох – майже те саме, що подорожувати. Р. Декарт Перебіг уроку І. Забезпечення мотивації. Завжди книги вважалися носіями прекрасного. Той чи інший письменник через свою книгу спілкується з читачем: радить, повідомляє, застерігає чи сумує з приводу чогось. Та по-різному ми, читачі, сприймаємо одну й ту ж книгу. Для одних вона – скарб, порадник у скрутну хвилину, для інших – додаток до хатнього інтер’єру , а то й зовсім вона нічого не означає, адже є Інтернет, диски, там про все, що потрібно, можна дізнатися). Але я впевнена, що художня книга посідала і посідатиме провідне місце в житті людини. Тож сьогодні ми говоритимемо про книги письменників української та світової класики, зустрінемось з її величністю Природою, бо саме вона може допомогти й розрадити. Вона завжди зачаровує, наповнює любов'ю, енергією, вселяє віру й надію, облагороджує... Природа завжди була невичерпним джерелом творчої наснаги для видатних майстрів слова. Леся Українка, П. Тичина, Олександр Олесь, О. Довженко, М. Вінграновський, М. Лермонтов, а. Міцкевич, Ф. Тютчев та багато-багато інших талановитих письменників возвеличили її красу у своїх чудових поезіях та прозі. На прикладі їхніх творів ми повторимо й узагальнимо знання про однорідні члени речення, формуватимемо уміння й навички визначати їх у реченнях, правильно розставляти розділові знаки. 2. Активізація опорних вмінь та знань учнів
ІІ. Представлення теми й очікуваних результатів *тема уроку; *чого я чекаю від уроку; * сьогодні ви зможете поповнити свою домашню бібліотеку, придбавши у мене книгу за правильно виконані завдання, кількість книг впливатиме на оцінку за урок ІІІ. Забезпечення виконання системи вправ і завдань, спрямованих на формування мовних, комунікативних, соціокультурних і оргдіяльнісних умінь
Схилився вечір до землі і срібним сяйвом ріки стелить ( Мігель де Сервантес) І барвінком, і рутою, і рястом квітчає весна землю (Т. Шевченко) Яблуні дихають цвітом росяно червоно, біло ( А.Малишко) Раділо сонце, ниви, луки (Олександр Олесь) Небо сміялося своєю чистою, глибокою блакиттю (І.Франко) Не забудь довіку, мила Буковино, горду твою вроду, гори та долини, квіти з полонин… ще й потоків чистих шум дзвінкий у скелях, ще й річок перлистих на полях веселих світанковий плин! Михаїл Емінеску «Буковині»
Самотній кедр на стромині В північній стоїть стороні, і кригою, й снігом укритий, дрімає і мріє вві сні Генріх Гейне «Самотній кедр на стромині» Повився темний плющ і дикий виноград По вікнах, по стіні подобою альтани Адам Міцкевич «Бахчисарай» Світло хвилями ллється з неба, сповнює повітря, несито пожира тіні на землі, заганя їх під дерева, кущі (М.Коцюбинський)
Спить усе: верховини гірські й стрімчасті скелі, Всі байраки, всі провалля, Нори, де плазуни, що їх чорна земля зростила, Робоче племя бджіл, хижий звір у пущі, Страховищ у глибинах моря сон пойняв, Крила поскладавши, в вітах Поснуло птаство… Алкман «Сплять усі верховини гірські» Асоціативна доріжка – гірські верховини, стрімчасті скелі, байраки, провалля, нори, робоче плем’я бджіл, хижий звір, страховища, що сплять у глибинах моря, сонні птахи. Чудовий опис нічної природи. Вірш викликає відчуття душевного спокою, нічного блаженства. За допомогою чого автор досягає такої емоційності? Художніх засобів, що мають образне забарвлення. Епітети - гірські верховини, стрімчасті скелі, робоче плем’я бджіл, хижий звір, чорна земля; уособлення – сплять верховини, скелі, байраки, провалля, нори. Ці художні засоби створюють неповторні образи, сприяють мальовничості мови.
Глибокі зелені долини вкрились прозорим туманом (І. Нечуй-Левицький) Над морем піднімались високо в небо дикі, стрімкі, скелисті гори (Ж. Верн) Квіти гостинно, привітно розкривали свої червоні, жовтогарячі, рожеві, блакитні чашечки і повертали голівки до сонця ( А. де Сент-Екзюпері ) Горять, міняться на очах сині, зелені, бузкові, оранжеві й бурштинові легкі, осяйні хмарини (В.Козаченко)
(слайд 10,11) УС: О, О, О. О,О,О- УС. І море, і озеро, і синій високий його берег, і широкий степ – все було залите гарячим маревом і прикрите легким сивим туманом (І. Нечуй-Левицький) Тиша була виповнена всякими звуками: і дзвінкою піснею жайворонка, і дзижчанням польових мух, і тихим мелодійним шелестінням стиглого жита (М. Коцюбинський) Все принишкло, мовби заворожене, все причаїлось у якомусь чеканні: і плесо, і освітлені місяцем плакучі верби та кущі попід берегом (О. Гончар) Там було все: урвисті скелі, і ліси безлюдні, і зведені над пусткою мости, і той сліпий, великий, сірий став, що над своїм глибоким дном повиснув, як небо дощове над краєвидом. Люблю квітки за їхню милу вдачу, за пишний цвіт, за аромат духмяний. Райнер Марія Рільке «Орфей, Еврідіка, Гермес» Біжать потоки вод прозорих, пташиний не змовкає гам, і в лісі гам, і шум у горах, - усе підспівує громам Федір Тютчев «Весняна гроза» Ранок зачинався тихий і лагідний, все навкіл: і трави, і дерева, і кущі – наче завмерло, умліваючи в передденній вільготі (Ю. Смолич) 6. Творча робота (слайд 12)
Ф. Кафка Слова для довідок:тепло, ласкаве, трави, квіти
7. Спостереження над мовним матеріалом Дослідницька робота (Метод «Прес») Прочитайте тексти, визначте, до якого стилю належать. Свою думку обґрунтуйте. Проаналізуйте за схемою: однорідні члени речення - член речення - зв’язок - розділові знаки Текст 1 Степ що далі, то все кращав. Тоді увесь наш південь, увесь той простір аж до самого Чорного моря був неторканою зеленою пустелею. Ніколи плуг не переходив незмірними хвилями диких рослин. Самі лише коні, ховаючись у них, мов у лісі, витолочували їх. Нічого в природі не могло бути кращого за степ. Уся поверхня землі була немов зелено-золотий океан, по якому бризнули мільйони різнобарвних квіток. Крізь тонкі та високі стебла трави пробивалися блакитні, сині й фіялкові волошки; жовтий дрок стримів своєю пірамідальною верхівкою; біла кашка своїми шапками-парасольками рябіла на поверхні; занесений бо-зна звідки колос пшениці наливався в гущавині. При тонкому їхньому корінні нишпорили куріпки, повитягавши шийки. Повітря було повне всякого пташиного співу та свисту. В небі нерухомо стояли шуліки, розгорнувши свої крила і втупивши очі в траву. Ґелґіт диких гусей, що сунули стороною, відлунював бо-зна в якому далекому озері. З трави рівним помахом крил підіймалася чайка і, розкошуючи, купалась у синіх повітряних хвилях. Ось вона щезла у високості і тільки мріє чорною цяткою. Ось вона перекинулася на крилах і блиснула на сонці... Степи, степи! Які ж бо ви з біса гарні!.. (Микола Гоголь «Тарас Бульба) Текст 2 Унизу, на рівнині, мріє степ. Тиша. Сива ковила на вітрах гойдається. А то зненацька прокотиться степами лункий, гуркітливий грім, зашумлять вітри, женучи поперед себе важкі чорно-сині хмари. Загуде, засвище вітрисько, пригинаючи ковилу до землі. Потемніє в степу, насупиться долина, закутається у важку сіру кирею. Розійдеться грім над степами, потуркає, а тоді раптово затихне, затаїться десь у небі, ніби його й не було. На мить так стане тихо в степу, що аж у вухах лящить від тиші, і все живе принишкне в очікуванні чогось страшного і загрозливого (В. Чемерис) 8. Розвиток комунікативних умінь. Сприйняття різних видів мистецтва,їх вплив на людину.
Мистецтво виховує найкращі почуття, дає нам наснагу жити й творити. Відчуйте, осягніть безмежжя простору у музиці, живописі, кіно.
- Розгляд картини Архипа Куїнджі «Степ» (слайд 15) 9. Мовленнєва ситуація. Групова робота Уявіть, що ви потрапили на виставку К. Білокур і зупинили свій погляд, на вашу думку, на найкращому творі мистецтва. Перегляд картин Катерини Білокур (слайд 16,17) І група - опишіть картину, використовуючи однорідні члени речення ІІ група – складіть діалог між друзями, поділіться враженнями. ІІІ група – візьміть інтерв’ю у відвідувачів виставки І\/. Оцінювання результатів: «Підрахуй книги». Підбиття підсумків, коригування (слайд 18, 19, 20) Я вважаю, що саме так і має бути: людина завжди повинна відчувати свою нерозривну єдність з природою, бо вона сама є її дитям, сама вийшла з її лона і лише вона, людина, здатна осягнути, усвідомити й описати її красу. Відчуття прекрасного — одна з тих властивостей, яка підносить нас, а природа - живе джерело, яке зажди живить наші душі, не дає нашим серцям зачерствіти, а фантазії вичерпатися. Тож нехай світ природи завжди буде невід'ємною складовою світу людини, нехай кожен із нас зуміє поглянути навколо й побачити прекрасне, хай природа завжди надихає нас на звершення, дарує спокій і живить життєві сили \/. Домашнє завдання Виконати завдання (на вибір) з картки програмового контролю Картка програмового контролю
Відредагуйте речення, охарактеризуйте однорідні члени речення за схемою Член речення – будова - зв’язок – розділові знаки Сонце сідало за одну із порослих густою зеленою травою просік лісу. Сотні крислатих, приземкуватих дубів простягли свої вузлуваті руки над м’яким килимом чудового бархатистого дерну. Подекуди до дубів долучались бук, гостролист і підлісок з різноманітних чагарників. Подекуди дерева розходились, утворювали довгі алеї, у глибині яких губиться захоплений дивакуватий погляд, а уява створює ще дивовиж ніші картини предковічного лісу. Багряні промені призахідного сонця пробивалися крізь листя, кидали то бліде і тремтливе світло на зламане пагілля і замшілі стовбури, то яскравими та іскристими плямами встеляли дерен…
Поставте розділові знаки у реченнях. Дослідіть і визначте, які з поданих речень є складними, частини яких з’єднані сурядними сполучниками, а які – простими з однорідними членами. Аргументуйте свою думку. Надбігла хмара чорна і закрила останній клапоть неба (Б.Лепкий) Там лист осик у вічному танку тремтить, і поривається, і лине у височінь (О. Гейне) Тихесенький вечір на землю спадає, сонце сідає в темнесенький гай (В.Самійленко) Бліді на небі гасли зорі, і вітер плутався в мережах верховіть, і не гойдалися берези білокорі (А. Ахматова)
Зробіть синтаксичний розбір речення Люблю травневим степом милуватись І з жайворонком сонце зустрічати, Холодною росою умиватись, Красі природній щиро дивуватись! Література : Олійник О. Українська мова: Підручник для 8-9 класу. – К: Вікторія, 2009. Глазова О.П. Рідна мова: Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів / О. П. Глазова, Ю.Б.Кузнецов. – Київ : Зодіак-ЕКО, 2008. Соболь В.З глибини віків: Посібник для вчителя з вивчення давньої української літератури у школі. – Київ: “Зодіак-ЕКО”, 2000. Степанишин Б.І. Українська словесність від прадавніх часів до середини ХІХстоліття. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. Щавурський Б.Р. Зарубіжна література:Посібник-хрестоматія. 10 клас.- Тернопіль: Навчальна книга- Богдан, 2005. І.Л.Столій. Зарубіжна література: Хрестоматія: методичний матеріал. - Х.: Ранок: Веста, 2003. |
Инвестиционный климат, инвестиционные предложения Ульяновского района Ульяновська районна державна адміністрація надає перелік інвестиційних проектів та пропозицій, які будуть представлені на даному... |
Библиографический список литературы по вопросам высшей школы Бадерина Л. Н. Метод лингвистической обработки текстовых ответов в системах тестирования знаний / Л. Н. Бадерина // Управляющие системы... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання Работа должна быть направлена на развитие у учащихся коммуникативной компетенции; кроме того, программа очерчивает достаточно широкий... |
Статья посвящена актуальной проблеме тестового контроля знаний студентов... Навчальний заклад: Індустріальний технікум Державного вищого навчального закладу «Криворізький національний університет» |
Практическая работа (18 часов) ПРОВЕДЕНИЕ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО АУДИТА ОБЪЕКТОВ... Цель: получить практический опыт (навык) осуществления экологического аудита в соответствии с требованиями и стандартами ISO 14000... |
І. Загальні положення Законами України «Про рекламу», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про основи містобудування»,... |
1. Загальні положення Україні на 2007 – 2015 роки», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про електронні документи... |
Порядок «Про основи містобудування», «Про благоустрій населених пунктів», «Про автомобільні дороги», «Про дозвільну систему у сфері господарської... |
Закони Баррі Коммонера Сьогодні ми поговоримо про нас, людей, про довкілля, про проблеми,які виникають унаслідок ігнорування правил поведінки на природі,... |
І. Загальні положення «Про основи містобудування», «Про благоустрій населених пунктів», «Про автомобільні дороги», «Про дозвільну систему у сфері господарської... |