Перегляд відеоролика «Спитайся,ти дитино, хто ти є…»


Скачати 148.6 Kb.
Назва Перегляд відеоролика «Спитайся,ти дитино, хто ти є…»
Дата 25.12.2013
Розмір 148.6 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи

(виховний захід , присвячений

Міжнародному дню рідної мови)

Мета: розширити уявлення про мову, підтримати інтерес до української мови, бажання знати її, оволодівати культурою мовлення; виховувати патріотизм, любов до рідної мови, народу, Батьківщини.

Святково прибраний клас.

На дошці слова: «Мово моя – найдивніше диво…» .

Клас поділено на групи, кожна з яких знаходиться за окремим столом. книжкова виставка “Линь як повінь, слово рідне”, презентація, картки із завданням, вишитий рушник, грона калини.

Вчитель.Сьогодні ви прийшли в кабінет на годину спілкування, щоб здійснити уявну мандрівку в Країну Писемності.

Як ви думаєте, навіщо люди мандрують? (Відповіді учнів).

Так, дійсно, щоб пізнати щось нове, відкрити щось невідоме до цього часу. От і ми з вами командами - човниками попливемо безкрайніми просторами, щоб потрапити в барвисте море української мови, побувати в Країні Писемності.

Тож у дорогу.
Перегляд відеоролика «Спитайся,ти дитино, хто ти є…»

Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня, линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мова, -

так натхненно писав Д.Білоус. Дійсно, нашу мову найчастіше називають калиновою.

Гра в асоціації (метод гронування). (На ватмані намальована гілка калини без ягід).

Діти, зверніть увагу на цю гілочку. Чи можна її назвати калиновою? (Ні, не можна). Чому? (Тому що калина має плоди, а тут їх немає). Так, правильно. Немає коло гілки ягідок тому, що вони знаходяться у мене. Я зараз роздам вам по одній ягідці на кожного члена групи і попрошу вас дуже добре подумати, обговорити в групі, а потім записати на цій пурпуровій намистинці, що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «мова».

Діти працюють в групах. Потім по черзі читають дібрані слова й прикріплюють їх до калинової гілочки.

Тепер у нас утворилося міцне й велике калинове гроно.

А ось якою постає мова у вірші Л.Лужецької:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна

Солов’їна, барвінкова

Українська рідна мова.

Вчитель. Мова – це не мертвий камінь, а ніби дивовижне дерево – воно росте, зацвітає, змінюється.

На території України – склалася така ситуація: книги друкували церковно - слов’янською мовою, а народ говорив живою співучою розмовною. Серед тих, хто першим став писати живою розмовною мовою, зрозумілою простому народу, був Тарас Шевченко.

Саме Тарас Шевченко звів величезну будівлю української мови, звів своєю дивовижною книгою, ім’я їй - «Кобзар». В основу української літературної мови було покладено наддніпрянські говори. Та це і не дивно.

Відео «Обличчя української історії- Тарас Шевченко»
Вчитель: Т.Г.Шевченко своїм величезним талантом розкрив невичерпні багатства народної мови, осягнув її, і як ніхто, розкрив чудову, чарівну музику українського слова:

Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос -

Більш нічого.

А серце б'ється - ожива,

Як їх почує!...
Мандрівка по країні рідної мови
Учитель. Увага! Сьогодні ми проведемо гру, яку вже полюбили всі мешканці нашої держави. Запрошую вас взяти участь у конкурсі знавців рідної мови .
Мета нашої гри : поповнити та розширити знання про рідну Україну, її звичаї, мову, показати кмітливість, вміння логічно мислити.
А оцінювати наші команди буде компетентне журі у складі:

…………………………………………………………………….

У нас сформовано три команди.

Представлення команд.

1 команда

2 команда

3 команда

Команди зачитують свій девіз.

1команда .

Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.

2 команда .

Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.

3 команда .

Солодке слово перемога нелегко всім дається.
Ведучий 1.

Скільки в мові різних слів є -

Ніжних, лагідних, сумних.

Є в ній приказки, прислів'я.

Бідні ми були б без них.
Ведучий 2.

Мої супутники - слова,

Без них і кроку не ступити.

Вони або спроможні вбити,

Або творить земні дива.


Раунд №1

«Народні перлини»

Учитель. До неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів'я та приказки — короткі влучні вислови. У своїй сумі прислів'я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, — словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками.
Завдання раунду №1:

Учитель називає першу частину прислів'я, а учасники конкурсу повинні назвати другу частину.

За кожну правильну відповідь – один бал.


  1. Хто мови своєї цурається, хай сам себе … (стидається).

  2. Птицю пізнати по пір'ю, а людину … (по мові).

  3. Рідна мова - не полова: її за вітром … (не розвієш).

  4. Від теплого слова і лід … (розмерзається).

  5. Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері … (не ввійдеш).

  6. Слово до слова — зложиться … ( мова).

  7. Як овечка: не мовить ні … (словечка).

  8. Чоловік має два вуха, щоб багато слухав, а один язик, щоб менше … (говорив).



Журі підводить підсумки першого раунду.
Раунд № 2

«Світ слова»

Ведучий 1.

Якщо з українською мовою

В тебе, друже не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.
Ведучий 2.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить, той легко вчить:

Все, як пишеться, в ній вимовляється,

Все як пісня, у ній звучить.

І журлива вона, і піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова і Лесина,

І Франкова бринить душа.
Учитель. Як ви вже здогадалися, наступний конкурс – знавців мови.

Учасникам конкурсу потрібно правильно назвати звуки у слові.


  • джерегеля (коса, складена вінком на голові)

  • гутництво (виготовлення виробу зі скла)

Журі оцінює і оголошує результати конкурсу
Раунд № 3

«Пошук слова»
Учитель. Скільки б ми не навчалися, все одно не зможемо все осягнути, всього знати. Зрозуміти значення того чи іншого слова нам допомагає словник. Але сьогодні у вас його немає. Серед трьох слів вам потрібно вибрати одне, яке відповідає значенню цього слова.


  • Молоденька травичка: осокора, моріжок, зеленуха.

  • Сніп пшениці: дідух, калита, збіжжя.

  • Старовинна чоловіча безрукавка: черес, кептар, банаш.

  • Кажан, який долає відстань понад 200 км: нічниця, летючка, млинка.

Журі підводить підсумки


Раунд № 4

«Фразеологія – смак і колір кожної мови»

Учитель. Оволодіння рідною мовою визначає багатство, широту інтелектуальних та естетичних поглядів особистості. Пропонується таке завдання: зачитується фразеологізм на російській мові, який перекласти українською.



Російський фразеологізм

Український відповідник

1.

На себя пеняй

Бачили очі, що купували

2.

От зари до зари

Від світання до смеркання

3.

Мысли одолели

Думки обсіли

4.

От ворот поворот

Завертай голоблі

5.

Лопнуть от зависти

Луснути від заздрощів

6.

Болтать языком

Ляпати язиком

7.

Будь он неладен

Хай йому грець


Раунд № 5.

«Гра букв»
1) На неї птах сідає,

Вона його гойдає,

А звук ви замініть —

Звірятком стане вмить.

(Гілка — білка)

2) З О — мене не помічаєте,

Хоч щодня переступаєте.

З И — помітять враз хлоп'ята,

Та буваю лиш на свята.

(Порігпиріг)

3) К відняти, СОБ додати —

Стане гавкати й скавчати.

СОБ на К як замінити —

Буде на водоймах жити.

(Собачка — качка)

4) Люблять нас усі збирати

Після дощику в ліску,

А як букву Г відняти,

Будем плавати в ставку.

(Гриби — риби)

5) У нім три літери, та ба —

Іде на ньому молотьба,

А прочитай з кінця — і вмить

Почне тобі мишей ловить.

(Тік — кіт)

6) Дерево ламає,

Хвилі здіймає,

З К поєднати —

Буде в полі зростати.

(Буря — буряк)

7) Гуде собі, літає,

З квіток нектар збирає.

А якщо ДЖ зітерти —

Буде в шафі одяг жерти.

(Джміль — міль)

8) Не знайти без мене ходу

Через прірву, через воду,

З О я зовсім інше слово -

Житло людям дать готове.

(Міст — місто)

9) В майбутнє тебе я покличу,

Задумливим стане обличчя.

Та встав голосний лиш, і я —

Красиве жіноче ім'я.

(Мрія — Марія)

10) Тече собі, хвилюється,

Навколишнім милується.

А Р на Н змінити —

То темно буде жити.

(Річка — нічка)

Раунд № 6.

«Пісня – душа народу»




Ведучий 1.

Лунає пісня українська,

У кожну хату шле тепло,

Як кожному до серця мати

Дарує спокій і любов.

Учитель. Українські народні пісні століттями самовіддано плекали національну гідність, були алмазним осердям духу народного. У них виявляється багатство духовного життя українського народу, його талановитість, обдарованість, що є невід'ємною частиною культурної спадщини України.

Наступне завдання виявить знавців української народної пісні.

  1. Чого хотів милий, чорнобривий? (вареничків)

  2. Де стоять два дубки? (на горі)

  3. Хто в’ється за Галею? (Іванко)

  4. Куди запрошувала дівчина хлопця в понеділок? (по барвінок)

  5. Що робить ставок там, де колишуться віти? (спить)

  6. Хто стояв під вишнею, під черешнею? (старий з молодою)

  7. Що робили жінки на товчку, на базарі? (чоловіків продавали)

  8. Що потрібно робити хлопцям, розпрігши коні? (лягати спочивати)

  9. Чорні очка схожі на що? (на терен)

  10. Куди не треба ходити Грицю? (на вечорниці).

Звучить віночок українських пісень

Українська мова й пісня супроводжує людину з перших до останніх хвилин життя. Пісня – душа народу, це його краса і доброта. Ми, українці, - найспівучіший народ. За легендою, коли Бог обдаровував діточок, маленькій україночці в дарунок дісталася ніжна, ласкава, задушевна пісня.
Пісня «Україночка»

Чути десь далеко солов'я

І летять лелеки десь здаля,

В серці Україна - знаю я -

І для неї пісенька моя!

І для неї пісенька моя!
Я - україночка

У вишиваночці,

А в коси маків цвіт

Матуся заплела!

Я - україночка,

Мої співаночки

Летять в далекий світ

Такі слова.
Вишивала мати рушничок

З чорних та червоних квіточок,

Викладала хрестиком шиття

На щасливе радісне життя

На щасливе радісне життя
Я - україночка

У вишиваночці,

А в коси маків цвіт

Матуся заплела!

Я - україночка,

Мої співаночки

Летять в далекий світ

Такі слова.
А як сяде сонце за поля,

Знову чути пісню солов'я.

Як же не любити рідний край!

Ти зі мною разом заспівай

Ти зі мною разом заспівай
Я - україночка

У вишиваночці,

А в коси маків цвіт

Матуся заплела!

Я - україночка,

Мої співаночки

Летять в далекий світ

Такі слова.
Я - україночка

У вишиваночці,

А в коси маків цвіт

Матуся заплела!

Я - україночка,

Мої співаночки

Летять в далекий світ

Такі слова.

Я – україночка

Журі підводить підсумки раунду

Раунд №7

«Багата на таланти земля»

Ведучий 2. Не закопуйте Божі таланти,

А плекайте їх, наче дитя.

І шліфуйте їх, мов діаманти,

Щоб сіяли вам ціле життя.

Ці таланти – це наші надбання,

Які Бог милостиво дає,

Тим, хто працю вкладає й старання,

Бо лиш труд наш таланти кує.

Учитель. Багата на таланти українська земля. Має вона немало видатних державних та політичних діячів, письменників, музикантів, учених, спортсменів та інших діячів, які вписали свої імена в національну та світову історію. Для участі у цьому конкурсі запрошуються капітани команд, які отримують картки. За 2 хвилини вони повинні своїй команді розповісти про видатних українців минулого і сучасності, не називаючи їх імен та прізвищ.

Ярослав Мудрий

Княгиня Ольга

Іван Мазепа

Богдан Хмельницький

Григорій Сковорода

Леся Українка

Олена Пчілка

Грушевський Михайло

Тарас Шевченко

Корольов Сергій

Лисенко Микола

Роксолана

Блохін Олег

Клочкова Яна

Патон Борис

Пулюй Іван

Софія Ротару

Шевченко Андрій

Бубка Сергій

Довженко Олександр

Журі оцінює і оголошує результати конкурсу.
Раунд №8

«Цікаві факти»

Учитель. Україна – велика країна. Ми багато знаємо про нашу державу, але й багато чого нам ще невідомо. У цьому конкурсі я буду називати той чи інший факт, а ви повинні сказати, це правда чи ні. За правильну відповідь – 1 бал.

Факт 1. Чи правда, що в Севастополі знаходиться пам’ятник потопленим кораблям? (так)

Факт 2. Чи правда, що найдовший вік такого дерева, як смерека, - 100 років? (ні, 300-400 років)

Факт 3. Чи правда, що в м. Коломия стоїть поряд з музеєм писанок велике яйце-писанка заввишки з триповерховий будинок? (так)

Факт 4. Чи правда, що в м. Києві в музеї зберігається близько 700 картин великого художника Т.Г.Шевченка? (ні, 800 творів).

Журі підводить підсумки
Учитель. Людині визначено Богом місце народження, країна, небо; вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти саму себе. А якщо щось із того призначеного їй доведеться змінити, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов – твоя Батьківщина, земля твоя, твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою.

Учитель. І поки журі підведе остаточні результати конкурсу. Я пропоную виконати останнє поза конкурсне завдання: кожному учаснику команди на символічній долоньці написати мрії про своє майбутнє, майбутнє України та її мови.
Звучить пісня «Рідна мова»
Учасники команд на карті України чіпляють символічні долоньки із мріями

Журі визначає команду-переможця.
Учитель. Ось і завершився наш конкурс. Ви змагалися, працювали в команді. Усі ви виявили кмітливість свої знання, про нашу Батьківщину, її традиції та мову.

Ведучий 1. Говоріть, як колись вас навчала матуся,

Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,

Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,

Не тримайте слова, віддавайте комусь.

Щиро так, м’яко так, починайте казати,

Як воліла б відкритись ваша душа.

Може хочеться їй у словах політати

Привітати когось, а чи дать відкоша.
Ведучий 2. Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,

Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,

Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –

Мелодійні, дзвінкі, українські слова.

Говоріть про любов і про віру у щастя,

Уникайте мовчання, нудьги і ниття,

Говоріть, хай в розмові слова веселяться,

Говоріть і продовжуйте мові життя.

(Олесь Лупій “Говоріть”)

Заключне слово вчителя.

Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!

Як вогонь у серці,

Ви несіть в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє!
Кожному учаснику нашого заходу ми даруємо «Абетку побажань».

« Абетка побажань»

А – активності творчої.

Б – безхмарності небесної.

В – віри розсудливої.

Г – гумору неміряного.

Г – ґречності щоденної.

Д – достатку життєвого.

Е – економії розумної.

Є – єдності сімейної.

Ж – життя безкінечного.

З – здоров’я безмежного.

І – імені чистого.

Ї – їздити на курорти.

К – кохання доброго.

Л – людяності Щирої.

М – мрії здійсненної.

Н – наснаги професійної.

О – обрію барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти родинної.

У – успіху великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба цілющого.

Ц – царини домашньої.

Ч – чарівності приємної.

Ш – широти духовної.

Щ – щастя невичерпного.

Ю – юності сердечної.

Я – ясності майбутньої.
Рідна мова

Дитячаукраїнська
1)Ми з дитинства чуєм нашу мову

Чуєм гарні пісні і вірші

Нею розмовляє тато й мама

Розмовляють бабці й дідусі
ПРИСПІВ:

Наша мово колискова

Будеш жити ти завжди

Рідна мово-колискова

Будеш жити ти завжди
2) Різні мови заєм і вивчаєм

Але наймиліша нам своя

Наша мова лагідна чудова

У словах Шевченка і Франка
ПРИСПІВ:

Наша мово колискова

Будеш жити ти завжди

Рідна мово-колискова

Будеш жити ти завжди

Список рекомендованої літератури

Вихованець І.Р.Таїна слова. – К. : Рад.шк., 1990. – 284 с.

Коваль А.П. Життя і пригоди знайомих незнайомців: Розповіді про мову. – К. : Веселка, 1990. – 215 с.

Леонтьев А.А. Путешествие по карте языков мира. – М.: Просвещение, 1990. – 144 с.

Чак Є.Д. Барви слова. – К. : Рад.шк., 1989. – 176 с.

Чак Є.Д. Таємниці слова. - К. : Веселка, 1991. – 221 с.

Що? Як? Чому? Світ моєї України: Популярна дитяча енциклопедія. – Х.: Сінтекс, 2003. – 160 с.



Схожі:

В березні місяці Італія святкує 150 років об,єднання. Свято яке викликало...
Хто згіден, хто ні; хто протестує, хто критикує, хто підтримує, а декому взагалі байдуже. Але тим не менш живуть під одним прапором,...
Ми раді вітати всіх хто зібрався в цій залі. Вітаємо всіх, хто любить...
Учень: У мене для вас ось така новина! Всїх вчителів направили на семінар, залишилися тільки математики. І у нас сьогодні 6 уроків...
До уваги батьків!
Учити жити — це значить передавати із серця в серце моральні багатства. І передає ці багатства той, хто з колиски пестить дитину,...
Двоє гравців по черзі кладуть п'ятикопійчані монети на круглий
Той, кому нікуди покласти монету, програє. Хто за умови дотримання правил гри виграє — той, хто ходить першим, чи той, хто ходить...
1 слайд. Прямуй, дитино, в добру путь У світ, де вчаться і ростуть!...
Святково прибрана зала, на сцені екран, на якому чергуються слайди. Звучить музика
Програє той, хто не може зробити хід. Хто перемагає при найкращій грі?
Задача Двоє по черзі кладуть п'ятаки на круглий стіл, причому так, щоб вони не накладались один на одного. Програє той, хто не може...
БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
Хто такий незнайомець” (яких дорослих ти знаєш, хто вони такі, з ким і як можна поводитись)
Аскетичні науки І. ВСТУПНА АСКЕТИЧНА НАУКА
Хто бажає великого, високого достоїнства, хто хоче стояти все при Христі, а почує голос:,Коли хто служить мені, нехай іде за мною;...
Пісня  «Школярики» До школи радо хто спішить? Старанно хто уроки вчить?
Ведучий    Добридень! Шановні гості, вчителі, батьки, бабусі, дідусі, раді вас вітати!
Що таке толерантність?
«Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка