Спиридон Черкасенко «Маленький горбань»


Скачати 395.88 Kb.
Назва Спиридон Черкасенко «Маленький горбань»
Сторінка 1/3
Дата 10.12.2013
Розмір 395.88 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
  1   2   3
Г.І.Капко 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Озеряни 2013

Упорядник: Капко Г.І. - Запрошую на нетрадиційні уроки української літератури. – Озеряни, 2013, 48 ст.

Рецензенти: Шокодько Г.М.-«Учитель-методист»

Варвинської районної гімназії.

Савченко Н.І.- методист відділу освіти

Варвинської районної державної адміністрації.
На допомогу вчителям української мови та літератури.

У посібнику вміщено методичні розробки нетрадиційних уроків, які відрізняються від звичайних комбінованих уроків метою, в якій переважає орієнтація на розвиток здібностей, інтересів, нахилів учнів, їхніх специфічних умінь; наявністю у структурі уроку ознак інших форм навчання; відсутністю послідовності елементів уроку. Все це є актуальним, оскільки в підлітковому віці спостерігається потреба у створенні власного світогляду, бурхливий розвиток фантазії та уяви,спрямованість на самоствердження у суспільстві .


Схвалено радою методичного кабінету відділу освіти Варвинської районної державної адміністрації.
Протокол №1 від 15.01.2013року.

З М І С Т

  1. Нетрадиційні уроки………………………………….. 4



  1. Спиридон Черкасенко «Маленький горбань».

Урок-телепередача у 6 класі………………............ 4


  1. Григір Тютюнник «Климко».

Урок-пам'ять у 7 класі………………………………. 12


  1. Олександр Довженко «Зачарована Десна».

Урок-дослідження у 6 класі………………………. 18


  1. Література рідного краю. Олександр Климіша.

Творчість поета - гумориста.

Урок-дослідження у 7 класі………………..……..… 24




ТЕМА: Спиридон Черкасенко «Маленький горбань». Твір про красу і незахищеність людської душі. Уміння дитини прощати і вірити в добро.

МЕТА: розширити уявлення дітей про добрі та погані вчинки, учити аналізувати та оцінювати поведінку дійових осіб, спонукати наслідувати добрі справи однолітків, розвивати критичне мислення, увагу, пам‘ять, виховувати співчуття, людяність, повагу до тих, хто обділений долею, доброту.

ТИП УРОКУ: урок-телепередача.

ОБЛАДНАННЯ: на дошці запис теми, мети, епіграфу, кросворд, цікаві трикутники, на моніторі комп’ютера програма телепередач.

ЕПІГРАФ: Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від звіра .

Нехай ця істина стара:

Людина починається з добра.

УЧИТЕЛЬ. Питання добра і зла, людяності й жорстокості, поваги та зневаги завжди турбували людину. Багато творів присвячено цій темі. Адже не одне покоління вчиться на них оцінювати добрі й погані справи, наслідувати позитивне.

На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про красу і незахищеність людської душі, про уміння дитини прощати і вірити в добро, про людяність і милосердя, аналізуючи оповідання Спиридона Черкасенка «Маленький горбань». Запишіть у зошити тему уроку, зверніть увагу на епіграф та занотуйте очікування від уроку. Я бажаю Вам, щоб очікування справдилися і ви отримали лише бали високого рівня, адже урок наш нетрадиційний – урок-телепередача. Зверніть увагу на монітор. Перед вами програма телепередач:

1. «ФАКТИ»

2. «АКТУАЛЬНЕ ІНТЕРВ’Ю»

3. «СЛУЖБА РОЗШУКУ»

4. «КЛЮЧОВИЙ МОМЕНТ»

5. «РЕЙТИНГОВА ПАНОРАМА»

6. «ТЕАТР-СТУДІЯ»

7. «КОНТРОЛЬНИЙ ПАКЕТ»

8. «ДОМАШНЯ ШКОЛА»

- Отже в ефірі «ФАКТИ» Спиридон Черкасенко «Маленький горбань».

До сьогоднішнього уроку ви повинні були підготувати цікаві факти про автора і твір.

- 1-учень. У1912 році в серії «Ілюстрована бібліотека для дітей» видавництво «Український учитель» видало збірку С. Черкасенка «Маленький горбань». «Дітям праці, нужди, горя присвячує цю книжку автор», - такий запис зробив Спиридон Феодосійович на її титульній сторінці.

- 2-учень. Збірка складалася з шести оповідань для дітей: «Маленький горбань», «Яма», «Безпритульні», «Гараськів Великдень», «Воронько», «Ахметка». Усі вони – відлуння прожитих між шахтарями років, усі – добрі, щемні, сумні. Автор створив цілу галерею світлих дитячих образів. Його герої – щирі, безпосередні, беззахисні, а тому, як правило, нещасні у цьому жорстокому світі.

- 3-учень. Усі оповідання із збірки неодноразово перевидавалися. Наприклад, оповідання «Маленький горбань» вийшло окремою брошурою у 1987 році видавництвом «Українська школа», заснованим Софією Русовою.

- 4-учень. Твори письменника для дітей певний час продовжували вводитися до різних хрестоматій та збірників, навіть після від’їзду письменника за кордон.

- 5-учень. Останній раз перед довгим періодом заборони ім’я Спиридона Черкасенка, оповідання «Маленький горбань» увійшло до його вибраних творів, які побачили світ 1930 року.

- 6-учень. Закінчуючи свою передмову, укладач цієї збірки зазначала: «Безпосередність і щирість почуттів, правдивість образів і картин, намальованих без жодних перебільшень, - це все надає творам письменника привабливості і робить їх цінними для сучасного читача».
Метод «незакінчені речення»

*Спиридон Черкасенко за фахом…(учитель)

*У народі кажуть: очі…(дзеркало душі)

*Одна з найцікавіших збірок автора…(«Маленький горбань»)

*Письменник створив також багато…(поетичних книжок, п’єс)

*Події,описані в оповіданні «Маленький горбань», відбуваються на…(Донеччині, в шахтарській слобідці)

*Зображені в оповіданні події, відбуваються в місяці…(квітні)

- Учитель. Коротко розкажіть, про які факти розповідається в творі.

«АКТУАЛЬНЕ ІНТЕРВ’Ю»

Словникова робота. Слово інтерв’ю пішло з англійської й означає «бесіда». Кореспондент дає запитання респонденту.
Метод «мікрофон»

1. Які моменти у творі вас найбільше вразили?

2. Які риси характеру прищепили мама й дідусь Павликові змалку?

3. Чому оповідання має таку назву?
Робота в парах

Ліворуч – кореспонденти; праворуч – респонденти (вдома учні готували запитання по твору)
«СЛУЖБА РОЗШУКУ»

- Знайдіть у творі звертання, з якими мама звертається до сина. Чи можна за цими звертаннями визначити ставлення матері до своєї дитини?

- А як Вас називають ваші мами?
Метод «впізнай героя за цитатою»

«Покурюючи люлечку, сидить він під вікном на призьбі, а поруч його – Павлик» (дід Антип)

«…вхопив його ззаду за поперек, повалив на землю й надавив коліном: «Смерті чи життя?» (Захарко)

«Скінчила одну казочку, починає другу про короленка й королівну, про Івасика-Телесика, абощо» (мама)

«…і раніше любив ходити сюди, коли дідусь був у шахті, А неня у панів на поденщині» (Павлик)

«…як овечки без вівчаря розбрелися по велетенському килимові» (дітвора)

«…вже й паличку приніс, застромили» (Пронька)

«І справді замислився, думав про те, яка доля судилася його любому нещасному калікуватому онукові, котрого всякий здолає зобидити» (дід Антип)

Метод «знайди відповідники»

Що означає слово добрий? Ставитися з розумінням до горя інших.

Що означає слово милосердний? Той, хто людям робить добро.

Що означає співчувати? Прихильне та уважне ставлення до людей.

Що таке людяність? Той, хто прощає образи, співчуває, допомагає.

- Про кого з героїв твору можна сказати – добрий, милосердний?

- Кого б із однокласників назвали – добрим, милосердним?

- Які з слів використаєте для характеристики самого себе?

Реклама на телебаченні

Психологічне розвантаження. Сядьте зручно. Закрийте очі. Уявляйте.

Ви йдете знайомою стежиною до школи. І ось на стежинці ви бачите золоте зернятко. Нахиляєтеся – підіймаєте і ковтаєте золоту зернину. І враз відчуваєте, як у Вашому серці проростає квітка. Спершу це – пуп’янок, який повільно розгортає свої пелюстки. Вдихаєте аромат цієї квіточки і переповнюєтесь почуттями добра, співчуття, миру, спокою, милосердя, щедрості, людяності. Ці почуття назавжди поселяються у вашому маленькому сердечку. Ви посміхаєтеся, ви розводите руки врізнобіч – відчуваєте добро товариша, протягуєте руки вперед –підтримку того, хто сидить попереду, закидаєте руки назад – людяність того, хто позаду. Розплющуєте очі, потягуєтеся і налаштовуєтеся на перегляд ще однієї телепрограми.

«КЛЮЧОВИЙ МОМЕНТ»

Вписати у клітинки імена казкових персонажів, які згадуються у оповіданні.

КЛЮЧ. За виділеними літерами прочитаєте, носіями яких моральних принципів були герої твору Павлик і Захарко.











к

о

з

а

-

д

е

р

е

з

а










в

о

в

ч

и

к

-

б

р

а

т

и

к










І

в

а

с

и

к

-

Т

е

л

е

с

и

к




в

е

д

м

і

д

ь

-

н

а

б

р

і

д

ь







з

а

й

ч

и

к

-

п

о

б

і

г

а

й




л

и

с

и

ч

к

а

-

с

е

с

т

и

ч

к

а



Синій колір – Захарко, червоний колір – Павлик.

- Перед Вами чарівні трикутники. Прочитайте моральні настанови.

1. По 4 2. 17 кого

Лю 1 10 ра сько8 16 та

7ється ся 3 5 ли

Чи 5 бу14 10щоб

9доб Не 1 15 ло

ди 2 з 4 12 бі

3на то11 2смій

На 6 люд7 6ха

8 з не13 9го

1. КЛЮЧ – Людина починається з добра. 2. КЛЮЧ – Не смійся з лиха людського, щоб тобі не було такого.

«РЕЙТИНГОВА ПАНОРАМА»

- Що означає слово – рейтинг?

- Поговоримо про Павлика і Захарка в порівнянні.
Метод «сенкан»

- Дівчатка слово Павлик, а хлопчики – Захарко.

- Знайти і зачитати:

1. Як Захарко відносився до Павлика?

2. Як Павлик віднісся до Захарка?

- Порівняємо зовнішність Павлика і його внутрішній світ.

Зовнішність Павлика Внутрішній світ

«Худі, гострі коліна, великий горб» «Поважна повчальна мова»

«Променисті розумні очі» «Знав багато казок, побрехеньок»

«Невеличка рідковолоса голівка» «…чудове серце, пам'ять прегарна»

«Журні великі очі» «Любив звірят, пташок і плакав, коли хлопці розбивали пташині яєчка або скручували горобенятам голови»

«…лагідний, сумирний» «…самотній»

«ТЕАТР-СТУДІЯ»

- Учні-читці підготували цікаві поезії, які перегукуються з темою сьогоднішнього уроку. Будь-ласка, їм слово.

Ліна Костенко

І в житті, як на полі мінному

Я просила б у цьому сторіччі,

Хоч би той магазинний мінімум

- Люди, будьте взаємно ввічливі.

І якби на те моя воля,

Написала б я скрізь курсивами:

- Так багато на світі горя,

Люди, будьте взаємно красивими!

Дмитро Луценко

Не зобидь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем.

Тільки раз ми на землі живем –

У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати:

Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі щастя більше стало.
«КОНТРОЛЬНИЙ ПАКЕТ»

0. Яке каліцтво страшніше: фізичне чи моральне?

1. Як ви ставитесь до дітей, у яких є фізичні вади?

2. Чи завжди Ваше серце відгукується на чужу біду?

3. Чи зуміли б ви пробачити, як це зробив Павлик?

4. Чи були моменти, коли хотілося втрутитися в перебіг подій, дати якусь пораду, щось змінити. Коли? Як саме?

5. Який жанр твору «Маленький горбань»?

6. Які художні засоби використав автор?

7. Як би сформулювали тему?

8. Яка ідея твору?

9. Яка основна думка твору?

10. Назвіть основні елементи сюжету і композиції.

«ДОМАШНЯ ШКОЛА»
Написати листа Захаркові.

РЕФЛЕКСІЯ

- Чи справдилися Ваші очікування щодо уроку?

- Що Вам сподобалося найбільше?

- Який виховний потенціал уроку?

ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО УЧИТЕЛЯ

Пам’ятайте, любі діти,

Завжди слід добро творити,

Щохвилини і щодня,

Бо людина починається з добра.


  1   2   3

Схожі:

Урок-дослідження з елементами гри. Обладнання: портрет письменника,...
Тема. Спиридон Черкасенко. «Маленький горбань» – твір про красу і незахищеність людської душі
Урок засвоєння нових знань. Обладнання уроку: Портрет С. Ф. Черкасенка,...
Тема уроку: Спиридон Черкасенко. Цікава сторінка з життя митця. Образ донецького степу в поезії «Вечір у степу»
1. В. Подивіться у вікно – сьогодні восьмий день весни. Надворі ще...
В. Подивіться у вікно – сьогодні восьмий день весни. Надворі ще холодно і сніжно, але прислухайтеся до себе і відчуєте, як бринить...
Царик Й. В., Лєснік В. В., Яворський І. П., Горбань І. М., Сребродольська...
Рецензенти: д б н., гол наук cпівробітник Жиляєв Г. Г. (Інститут екології Карпат НАН України), д б н., проф Пархоменко О. В. (Дніпропетровський...
План-конспект уроку Предмет зарубіжна література. Клас 6 (за програмою...
Тема : «Розкриття основ духовно осмисленого життя. Проблема персональної відповідальності за вчинок в казці-притчі А. де Сент- Екзюпері...
Сірничок маленький, а біда велика
Мета: продовжити формувати уявлення про причини виникнення пожежі в побуті та її наслідки; вчити учнів правильно діяти у випадку...
ОХ ! Колись-то давно, не за нашої пам'яті,-мабуть, ще й батьків і дідів
Увіходять у ліс, притомилися трохи, а так над стежкою стоїть обгорілий пеньок; батько й каже: Притомився я сяду, одпочину трохи....
«Три ведмеді» конспект індивідуального заняття з розвитку мовлення,...
Розвивати увагу, мислення, сприйняття. Закріпити поняття про величену (великий-менший-маленький), про геометричні фігури. Вчити співвідносити...
Anonymous male narrator, b ca. 1921 in Donets'ke, son of an intellectual....
Від.: Я хочу маленький епізод розповісти, це про ту добу, коли недалеко від міста Краснодар на Кубані почалися організовуватися колгоспи...
Леонід Глібов. Відомий поет і байкар. «Химерний, маленький», «Що...
М і творчим шляхом Л. Глібова; розкрити поняття його оригінальних творів – акровіршів, їхню фольклорну основу; удосконалювати вміння...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка