У роботі зібрані матеріали до уроків навчання грамоти. До кожної літери дібрані вірші, загадки, скоромовки, слова для читання, речення для списування, диктанти


Скачати 216.68 Kb.
Назва У роботі зібрані матеріали до уроків навчання грамоти. До кожної літери дібрані вірші, загадки, скоромовки, слова для читання, речення для списування, диктанти
Дата 13.11.2013
Розмір 216.68 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
У роботі зібрані матеріали до уроків навчання грамоти. До кожної літери дібрані вірші, загадки, скоромовки, слова для читання, речення для списування, диктанти, творчі завдання. Загадки, вірші, скоромовки збагачують словниковий запас дітей, покращують пам’ять. Творчі завдання сприяють розумовому розвитку дитини.

Таким чином вивчаючи певну літеру вчитель має роздатковий матеріал. Збірник укладений відповідно до програми з української мови для початкових класів, з урахуванням послідовності літер та формування умінь і навичок у межах вивчення кожної літери,що дає змогу вчасно з’ясувати на якому етапі вивчення теоретичного матеріалу й оволодіння навичками в учнів з’явилися прогалини у знаннях, на скільки діти оволоділи матеріалом, як уміють застосовувати його на практиці. Завдання дають можливість перевірити такі вміння: правильно списувати слова, речення, тексти, ділити слова для переносу, ставити наголоси, добирати слова на вивчені літери, виконувати творчі завдання.

Збірник містить значний за обсягом матеріал для збагачення словника дітей.

А а Акула абетку знайшла,

З нею до школи пішла.

Щоб у віршах не плутати,

Почала її вивчати.

Уу У долині жив удав .

Удавав, що він все знав.

Удавав, що все умів.

У траві хвостом вертів

У ріку лише дивився –

Удавав, що вже умився.

Оо Один осел в гніздо осине

Оберемок сіна кинув.

От оказія була –

Оси жалили осла!

И

И – великої немає,

И – слова не починає:

З глибини на півгодини

Виплив кіт погріти спину.

Іі Івасик іграшками грався,

А по двору ішов індик.

Івась побачив – і злякався,

І від індика в дім утік.

Н. Забіла

Іа! Іа! Іа!

Мм Мила милом тигра Мила

Мила мило упустила.

Упустила Мила мило,

Тигра милом не домила.

Ми мі му ма мо ам ім ум ом мама мамі мамо

Нн На довгу нитку намистинки

Настуся хоче нанизать.

Вона, напевно, буде нині

На нашім святі виступати.

Н. Забіла

На нон и ні ну ан он ин ін ун нам ним нумо Інна Ніна

Он Ніна. У Ніни мама Інна.

Вв Вовк ведмедя розбудив:

  • Вже весна, вставай, іди!

Виліз велетень з барлоги –

Вовк втікає в ліс від нього.

Він. Вона, вони, воно, Вова, мова, умова, ванна. Вовна, вина, новина, мав, вів, вивів, нові.

Речення для списування. У Вови нова ванна.

Відгадай. Взимку ляже спати

Дядько волохатий.

Лиш тоді він встане.

Як весна настане.

Лл Лелека ластівку питає:

  • Хто вище всіх птахів літає?

  • Літають люди вище всіх

На літаках своїх легких.

Н. Забіла.

Відгадай. В нашім лісі звір живе,

Він зоветься цар звірів.

Бо великий розум має

І його всяк поважає.

Скоромовка. Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Лила, мила, ламала, налила, лин, віл, воли, вила, мала, малина, лимони, лама, лани, мило, молола, ловила, ліана, млин, мілина, Алла.

Інна і Ліна малі. Вони мили малину.

Речення для списування. Іван ловив лина на мілині.

Диктант. Вова ловив Нілу.

Сс

Спить старий сердитий сом,

Сниться сому сьомий сон.

Сонце спить, світанок спить,

Сом смачним сніданком снить.

Сом, сам, сім, сум, слива, лис, ліс, лосі, сало,сила, сова, слова, сіно, сосна, смола, сани, сини, слони, ананас, Сава,солома, соус, Слава, Суми, масло.

Речення для списування. Слава у лісі. У лісі сосни. На сосні смола.

Диктант. Мама солила сало. Сава носив солому.

Творче списування. Вставити літеру,,с’’.

Он .лива. На .ливі о.а. У .ома ву.а.На но.і у ли.а о.а.

Запиши відгадку.

Що воно за дивна птиця?

Світла денного боїться.

Дзьоб крючком, великі очі,

І не спиться їй щоночі.

  • Ху – ху – гу ! –кричить,співа

Відгадали? Ні…( сова )

Г. Храпич

Подумай

У назвах яких дерев є звук [ с ]? (Сосна, осика, ясен,береза )

У назвах яких тварин є звук[ с ]або[ с ′] ? ( Лис, ведмідь, собака, лось )

Кк

Кіт Мурко ковбаску крав

Крадькома кільце кусав.

Квочка квокче: - Ко –ко – ко!

Кинь ці витівки, Мурко!

Загадки. Не бджола, а гуде, не птах, а летить. (Літак)

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті,

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. ( Калина )

Скоромовка. Ходить квочка коло кілочка,

Водить діточок коло квіточок.

Подумай. Яке слово,,зайве ’’ в даному ряду?

Косар, коза, коса,косовиця. ( коза)

Мак, сік, коло, коса,каса, кіно, кусок, Улан,коліно,сокіл, кілок,колос, кусок,ласка, миска, сукно, квас, вінок, вікно, косив,кавун, наука, кума, кулак, молоко, клин, Клим, килим, миска, лавка, , Микола, Оксана, високо,колиска,Клава,Килина.

Речення для списування .Клава склала кавуни. Василина і Килина носили колоски. Кума Оксана ласкаво кликала кума Миколу на каву. Миколо, на молоко! Клим налив молоко у миску лису.

Диктант. У Оксани вінок. Микола ніс кавун.

Утвори слова з поданих складів:

а ) со, ви, ко; сив, ко; вун, ка;

б) ла, ко, Ми; ва, Кла, ли, на, Ки;

в ) о,ні, ку; ва, ка; са, ко.

Пп Пугач хвалиться пінгвіну:

Півень дав мені пір’їну.

Причеплю, причепурюся,

Потім паві покажуся.

О. Кононенко.

Запиши відгадку.

Між двома дубами зав’язло теля зубами. ( Пилка )

В лісі вирізана, гладенько витесана

Співала, заливалася, як називалася? ( Сопілка)

Скоромовка. Пильно поле пильнували

Перепелів полювали.

Подумай. З с - сапаю, з ш – вдягаю, з л – стрибаю, з п – ховаю.( сапка – шапка –лапка – папка )

Полонина, сопілка, випасав, співали, півник, пилка, палка, липка, лапка, плакав, лапа, сапа, мапа, пава, павук, пасіка, панама, висипав, спіла, співала, поспіла, Пилип, Павлина, Павлик, суп, піна, папка, пісні,Панас.

Речення для списування. Павлина співала пісні. Пилип і Павлик слухали. Поліна купила масло і молоко. На сливі поспіли сливи. У Павлика повна миска слив.

Диктант. У Пилипа нова сопілка. Сливи сині. А калина?

Зміни слова за зразком.

пилка –пилки лапа -…

липка - … сапа - …

павук -… папка - …

Рр

Рак рубав з горіха дрова

Аж розчервонівся.

Риби з річки виглядали:

Думали - зварився.

Запиши відгадку.

Летить – пищить, сяде – мовчить

Хто його вб’є – свою кров проллє. (комар )

Має клешні й довгі вуса.

Я і сам його боюся:

Бо щипає, мов гусак,

Ну, а звуть щипаку… ( рак )

Скоромовка. Розгортаймо букварі,

Відтепер ми школярі.

Подумай.

Чого нема у воді, а є в морі, річці, озері. ( звука р )

Сир, сіра, рука, рукав, роса, росла, кора, пора, нора, рама, рано, ранок, корова, курка, рис, ріс, ріка, кора, пора, міра, рана, ірис, просо, красиві, парк,Лариса, Марина, сорока, Ірина,лікар.

Речення для списування. У полі просо,на просі роси. Роса росила, коса косила. Сірко проворонив ворону.

Диктант. Сорока сіла на калину. Ірина лікувала рану у Марини.

Встав пропущені слова. У норі ___. На полі ___. У парку ____ і ____.(лис, просо, липа і осика )

Тт

Тигренятку залюбки

Музику почути,

Тільки спекотно кроту,

У сопілку дути.

Відгадай. У садочку квітонька,

Як та красна дівонька –

Чарівна , пахуча,

Та дуже колюча.

Скоромовка. Кріт котив коток по току,

Коток попав на лапу кроту.

Ворота,лопата, ноти, порт, спорт, торт, сорт, тато, сито, літо, тіло, такса, танок, лопата, талант,талон, таксі, капуста, стіл, кімната, котик, тісто, ластівка, стук, місто, Тарас, Тамара, Тимко, Антон, Наталка, Марта.

Речення для списування. Тут тато Тарас, мама Світлана син Тимко. У мами – квіти. У тата – молоток.

Диктант. Тато Антон купив Тарасу лото. Наталка мотала нитки. Мама Наталка купила сину торт.

Ее

В небі сонечко сіяє,

Поле розквітає,

Землю , убрану весною,

Метелик зустрічає.

Відгадай. На довжелезних двох ногах

По савані ходить птах.

Та не слід його лякати.

Хто це? Спробуй відгадати. (Ему )

Село, весело, весло, веселка, катер,клен, нектар,перепел, мине, лине,реве, несе, пасе, поле, тире, море,саме, таке,овес, орел, екран, сквер, весна, вареник, лев, колесо, великі, летів, Олена, Семен,, Петро, Олекса.

Речення для списування. Прилетіли навесні лелеки. Вони принесли на крилах весну. Марта і Олена у парку. Тут липи, клени, тополі. Марта рвала квіти, Олена ловила метеликів. У небі летів літак. У літаку полетів Петро.

Диктант. Орел летів у небі. У полі росте овес. Пливе у морі пелікан.

У мами іменини. Тато приніс мамі квіти. Миколка з Оленкою торт.

Запиши слова складами.

Колесо, Оленка, Семен, весна, екран. Зразок: лі – так, пли – ве.

Орієнтовані завдання для контрольних робіт

І рівень

Списати з друкованого.

У Олекси лото. Він склав картинку.

ІІ рівень

1.Доповнити речення

Овес росте на ….

2.Скласти звукові моделі слів, що є назвами зображених предметів .Море, орел.

ІІІ рівень

1.Записати, якого кольору такі предмети. Листки - … , сливи - …

2. Назвати одним словом.

Слива, сосна, ананас - …Лис, вовк, лев - …

ІV рівень

Вставити пропущені літери у словах.

Л.па, н.тка, пл..тка. К.вун, м.локо, к.рова.

Дд

Дятел дзьобом довбе дуба,

Дім будує діткам любим,

І сміється дітвора:

  • Дуже міцна голова!

Скоромовка. Два дельфіни десять днів

Дивували дітлахів.

О. Кононенко

Загадки. Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю.

Шкідників ним добуваю. ( Дятел )

Зубів не має, а кусає. ( Будяк )

Далина, давно, далеко, дарма, долина, довіра, доросла, додати, думка, діло, діти, дірка, дістати, дим, Дарина, Никодим, Данило, Дмитрик, Денис, дитина, диво, диктор.

Речення для списування. Ми носили воду в ситі,

Та дерева не политі.

Воду в ситі не носити,

Саду ситом не полити.

У дворі, під старим деревом,

На дуді дудів дід Никодим.

Диктант. Даринка мила вікно. Семен витирав тарілки.

Творче списування. Роз’єднай слова.

Наполікорови. Усадукалина.

Зз

Заєць в зебри запитав:

  • Звідки в тебе смужки

На ногах і на спині,

І навіть на вушках?

Загадка. Прийшла до нас бабуся

У білому кожусі,

Поля причепурила –

Пухнастим снігом вкрила.

Вгадайте – хто вона,

Бабуся чепурна?

Завиток, завіса, замазка, озеро, зірка, козак, завод, морозиво, возити, зерно, зеленка, зупинка, зустріла, зоопарк, золото, зівака,ковзани, розказати, зрізати, Ліза, Назар.

Речення для списування. Назар і Зіна наламали лозини. Лозина до лозини – і нові корзини. У Назара і Зіни кизил у корзині.

Скоромовка. Козак віз у візку за озера козу.

Заспівали у лісі дрозди і зимородки.

А зозулі закували:,, Ку – ку, ку – ку!’’

Мороз Мороза водив за носа.

Диктант. Настала зима. Мороз замурував у лід ріки, озера. Зима морозна, але весела!

Творче списування. Встав букву ,, з ’’. Моро. Моро. а водив .а носа.

Ь

Карась, лось, вузько, слизько, вільно, сильно, пильно, окунь, пень, день, тінь, кінь, сіль, Івась, Петрусь, льон, дідусь, осінь, рись, кріль, король, опеньки, промінь, синька, Василь.

  • А хто це мовчазний такий?

  • То кажуть діти, - знак м’який.

Цей знак ніколи не звучить,

Бо він не звук, тому й мовчить.

Я в алфавіті - в кінці,

В мене усміх на лиці.

Не хизуюсь я, але…

Вам без мене буде зле.

Бо, як тільки я в слові,

Слово – м’якше для вимови.

Г. Чубач.

Загадка. Солоне, а не сіль, біжить, а не річка.

Блищить, а не золото.

Коли б угадати та менш його знати. ( Сльози )

Подумайте. Знайдіть місце м’якого знака у словах: льон, вітерець, льотчик, день, опеньок, сьогодні, пень.

Речення для списування. Льон – польова рослина. Квіти на ньому сині – сині.

Творча робота. Запиши слова так, щоб вони називали один предмет.

Лосі, карасі, дні, окуні, кролі, коні.

Бб

Бідолашний бегемотик

Вчив буквар, роззявив ротик.

Добре вимучив себе,

Та завчив лиш букву :

  • Бе –е – е!

Відгадай. Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Як намисто оченята …

Хто це? Спробуй відгадати.

Скоромовка. Бубоніла бабка бабі:

  • Не бери мене за лапки!

Бурі бурундуки брід перебрели,

забули бурундуки забрати торби.

Зубри, зебри, бобри, балет, білет, баран, барабан, білка, булка, букет, батон, бідон, базар, береза, кобра, верба, бік, пік, рибка, кубики, Борис, Борислав, Буратіно, робітник, банани, робота.

Речення для списування. У садку квітне барвінок блакитними барвами. А за ним розквітне бузок білими барвами. Ми підемо букет нарвемо та принесемо мамі.

Вибірковий диктант. Виписати слова з буквою ,,б’’.

У бабусі Дарини – онук Бориско. Вони купили собаку. Бориско назвав песика Бімом.

Гг

Грак у гості йде,

Гордо голову несе.

Гітару з дому прихопив,

Бант у цятку начепив.

Скоромовка. Несла Ганна пиріг за поріг.

Стала на горіх упала на поріг.

Загадка. В теплий дощик народився,

Парасолькою накрився. ( Гриб )

Два брати у воду дивляться,

А повік не зійдуться. ( Береги )

Подумай!

Через що ти ходиш у школу? ( Через поріг )

Граб, град, грак, граблі, гранат, грамота, грудка,груди, груба, гвинт, гвоздика, гардероб, гардини, гриб, голос, глобус, гребінка, гора, гуси, ігри, гарбуз, город, виноград, друг, Галина, Горпина, Гнат, Ігор, Богдан, Григір, Олег, Ольга.

Загадка. Біла,мов сніг,

Лапи,мов ласти.

Гордо на луг

Іде траву пасти.

Речення для списування. Гуска з гусаком пливуть,

Діток до берега ведуть.

У баби Галини і діда Богдана – город. На городі густо уродила городина. Довкола – круглі гарбузи і кавуни. Зелені огірки поклали гострі голівки на грудки землі.

Творча робота. Зміни слово, добавивши букву,, г’’:

рак - .рак

риби - .риби

Ґґ

Галка ґречно ґаздувала

Ґуґель –моґель зготувала.

Ґедзь наївся – просто жах –

Ґудзик лопнув на штанцях.

Ґава, ґазда, ґанок, ґалаґан,ґатунок, ґаблі, ґрунт, ґердан,ґелґотів, ґаздівство, аґрус, дзиґа, ґрати.

Речення для списування. Коло ґанку росте багато аґрусу та винограду. Великі ґрона згори позирали на нас.

Диктант. Дві ґави зранку гасали по ґанку. Ґави просили на ґанку сніданку.

Орієнтовані завдання для контрольної роботи

І рівень

  1. Спиши речення.

Під дубами гриби. У лісі лис і вовк. Вони звірі.

У саду калина. На калині білі квіти. Вони гарні.

ІІ рівень

  1. Спиши слова. Підкресли букви, які змінилися.

  2. Мак – рак, дим – дім, галка – палка.

ІІІ рівень

1.Списати, вставляючи пропущені букви ,,г ‘’ чи ,, ґ ’’.

.рад, .ава, .лобус, дру., дзи.а.

2.Змінити слова за зразком: дуби – дуб, гриби - …, гори - …, луги -…

ІV рівень

Збільшити кількість складів у словах за зразком: лось – лосі, кінь - …, друг - …, брат - ….

Чч

Чапля чайці чемно мовить:

  • Чорногуз пішов на лови.

Чимчикує він до ставу через лози кучеряві.

Скоромовка. У голубки - горлички

Туркотливе горлечко.

Горличка туркоче,

горличка воркоче.

Час, чабан, число, читанка, четвер, череда, чубчик, чумак, смерічка, Марічка, сорочка, квочка, ніч, піч, сич, овечка, гречка, човник, чоботи, чорногуз, чорнило, овочі, білочка, учні, качечка.

Речення для списування. Кіт муркоче коло печі. У кота чорні лапки, вуса, ротик.

Зустріло сонечко малу Сонечку. Дівчатка сплели віночки з квіточок.

Диктант. Наталочка ловила сачком метелика. Вона порвала сачок. Борис полагодив сачок.

Йй

Йоржа впіймав на вудку Йосип,

Схопив і зойкнув:,,Ой – ой – ой!’’

Не знав, напевно, Йосип досі.

Який колючий йоржик той.

Загадка. Стоїть він в баночці, в аптеці,

Коричневий, пахучий.

А на ліктях і на колінах

Він жовтий, ще й пекучий. ( Йод )

Творча робота. Гра ,,Утвори нові слова ’’

Читати – читай, співати - …,гуляти -…, відпочивати -…, відчиняти - …

Чай, гай, байка, лійка, майка, чайка, гайка, йод, йог, айва, айсберг, гойдалка, гайворон, край, коровай,білий, гіркий, веселий, сумний, Йосип, Андрій, Сергій, Матвій, Надійка, мій, зайчик.

Речення для списування. Зайчик Ой і зайчик Ай

Побрели в дубовий гай.

  • Ой, ой! Ай, Ай !

Кличе мама на весь гай.

Йшла синичка до кринички –

Загубила черевички.

Сойка йшла –

Черевички знайшла.

Дідусь Матвій вивіз вулики у липовий гай. З дідом був малий Андрійко.

Диктант. Рідний край – земний рай.

Хх

Хом’як кашу полюбляє,

собі щоки набиває.

Він готовий до зими,

Спатиме в своїй норі.

Загадка. Він потрібен всім у кожній хаті,

І їси його щоденно ти.

А як є – то треба берегти. (Хліб )

Творча робота. Підкресли букву ,, х ’’ в середині слова.

Хвалити, колихати, ходити, сухий, охота, пастух, мох, тихо, сміх, ховрах.

Хор, хоровод, сміх, холод, хата, вхід, вихід, ховрах, муха, мухомор,хліб, хустка, хлопчик, слух, Захар, Михайло, Христина, Харитон, Харитя, хвіст, хвилі, холодно.

Встав букву,, х ’’ в словах: мо., смі., .олод, му.а.

Речення для списування.

Христинка ховраха спіймала,

У корзинку заховала,

Зверху кинула хустинку.

Ховрах хитрий був, мов лис,

З –під хустинки втік у ліс.

Коло хати нахабна муха

Хапала бичка за вуха,

То за носа, то за хвіст,

Мала бо до того хист.

  • Не чіпай бичка, причепо!

Диктант. Діти ходили до лісу. Вони побачили мухомора. Мухомор – отруйний гриб, хоч і гарний з вигляду.

Яя

Ясени ледь – ледь шуміли.

Яснооке сонце сіло…

Яструб ящірку несе,

Я – остання буква.

Все.

О. Кононенко.

Загадка. Судно давно б лишило порт,

Бо хвилі б’ють у борт.

Та міцно я вхопився за дно

І не пущу судно все одно. ( Якір )

Крилами махає,а не літає. ( Вітряк )

Скоромовка. Через грядку, гріб тхір ямку.

Якір, ясен, буря, буряк, маля, маляр, знання, багаття,яблуня, лялька, малята, звірята, зозуля, колосся, знання, взуття, гілля, Ярослав, Яся, Зоя, Яків, Яна, Надія, Лідія, Леся, Володя, Оля.

Творче списування. Вставити літеру ,, я ‘’

.ся, Тан., Марі., Лес.,Ма..

Речення для списування. У вогнях ялиночка в новорічний час. На гілках у неї тисячі прикрас. Ми круг ялиночки водимо танок.

У дівчинки Яринки – гарна лялька Олеся. То подарунок сестри Зоряни. На голові у ляльки – яскравий бантик.

Диктант. Настя й Оля – близнята. Вони гуляли в яблуневому саду. На яблуні висіло червоне яблуко. Дівчата зірвали яблуко і віднесли мамі.

Леся і Володя ходили до лісу. Біля ясена вони побачили мале зайченя.

Творча робота. Зміни слова. Добав букву ,,к ’’ до ,, р ’’.

Буря – буря., земля – земля., маля – маля., ліки – ліка., шахта – шахта..

Жж

Жук з журавликом дружили,

Жабеня жука дражнило.

Жук до жаби : -Жу – жу – жу!

Журавлеві розкажу.

Скоромовка. Біжить стежина поміж ожини,

І вже у Жені ожини жменя.

Г. Бойко.

Загадка. Чорне тіло, чорний вус,

Ніби справжній сажотрус. ( Жук )

Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється,

Як батіг, довге, але зовсім не б’ється. ( Вуж )

Діжка, дужка, ложка, книжка, стежка, жар, жир, жито, жити, журавель, кожух, жоржина, жолуді, чиж, чужі, кажан, лижі, журнал, пиріжок, журнал.

Речення для списування.

Прислів’я. Жити – народу служити. Взявся за гуж, не кажи , що не дуж.

У малого жабеняти

Заболів животик.

Принесли йому ожини,

У відрах компотик.

Женчики жатками жито жали,

Урожай багатий мали.

Жайвір весело співа:

  • Вже скінчилися жнива!

Попереджувальні диктанти.

  1. Жабка – мама між озерцями загубила жабеня. А воно між латать попливло гулять.

  2. Женя знайшов ожину. Вона смачна.

  3. Жуки дзижчать в садочку літом. Жоржини квітнуть жовтим цвітом. Жоржини красиві осінні квіти.

Творче списування. До слів першого рядка дібрати слова другого рядка і записати словосполучення.

Жовте, довгі, смачний, теплий.

Листя, лижі, пиріжок, кожух.

Встав букву,, ж ’’: ді.ка, рі. ки, .ито, .енчики.

Шш

Школа учнів всіх зібрала,

Школярі навчаються.

Шкода тільки, що не всі

Так як слід стараються!

Загадка. Білка по гілках стрибає,

У дупло свій скарб складає:

Жолуді, гриби, горішки,

Ягоди шипшини й … ( шишки )

Скоромовка. Тишком – нишком

Вийшла мишка із нори.

В шкреботушки ніс і вушка догори.

Подумай. Хто найбільшу шапку носить? ( В кого найбільша голова)

Гра,, Назвіть спільний звук ’’

Саша, миша, ноша, груша, зошит. ( Звук ,, ш ‘’)

Ложка, дужка, кошик, шпак, шуба, шишка, Сашко, Шевченко, машина, каша, миша, пташка, каштан, кошеня, вишивка, вишня, рушник, шершень, шипшина, шовк, шерсть, школа.

Приказка. Ходи більше – проживеш довше.

Речення для списування. У норі принишкла миша. Миша варить мишенятам кашу.

Шпак із шпаченятами сидить біля шпаківні.

Скоромовка. Над шляхом Явдошка шукала волошки.

  • Явдошко, волошки шукати облиш.

Над шляхом ти знайдеш

один лиш спориш.

Вибірковий диктант. Випишіть слова з буквою ,, ш '’

В горішнику горішина

Горішками обвішана.

Оришка і ти мішко

Струшують горішки.

У нашого Сашка

Тепла шуба хутряна.

На голові шапочка,

А під носом капочка!

Творча робота. Зміни букву ,,с ’’ на ,, ш ’’: сум – шум, сапка - .апка, миска – ми.ка, каска – ка. ка.

Її

Їжак покликав їсти й пити

Своїх маляток – їжачків.

Та не схотіли їсти діти, -

Він їхню їжу сам поїв!

Н. Забіла.

Загадка. В тихе надвечір’я

В саду на подвір’я

Котиться колютина,

В яблука закутана. ( Їжак )

Полотно, а не доріжка,

І біжить сороканіжка. ( Поїзд )

Речення для списування. Сонечко рано встало

Україну привітало,

Побажало їй добра,

Усміхнулося до Дніпра.

Мої, краї, їжачок, їздовий, Київ,Україна, країна, поїзд, поїв, мрії, Раїса, Таїса, їдальня.

Відгадай загадки. Слова – відгадки поділити на склади.

Їду, їду,нема сліду. ( Човен )

Проїхав я ввесь край, хто я такий. Ану вгадай.( Поїзд )

Творча робота. Записати слова так, щоб вони означали багато предметів: Гай, край, трамвай, урожай.

Цц

Цуценятко на танок

Кицю запросило.

Жвавий вийшов гопачок

Горобцю на диво.

Загадка. У наших дідів

Сім кожухів:

Хто їх роздягає,

Той сльози проливає.

На городі цап, цап,

Капусточку хап, хап,

Борідкою трусь, трусь,

Капусточку хрусь, хрусь,

Ратичками туп, туп,

Капусточка хруп, хруп.

Скоромовка. Летів горобець, сів на хлівець,

Як вийшов стрілець, то й утік горобець.

Очиці у вовчиці наче блискавиці.

Вівця, цап, цирк, сцена, залізниця, хлопець, царівна, зайці, цапок, цирк, цукор, цукерка, церква, цегла, серце, яйце, цибуля, праця, сонце, Чернівці.

Приказка. Козацькому роду - нема переводу.

Речення для списування. У хлопця Гриця цукерки і паляниця. Жили собі баран та вівця. Влітку накосили вони стіжок сінця.

Вибірковий диктант. Виписати слова з буквою ,, ц ’’:

Цілий день цукерки хрума

Неслухняний цап Тарас,

Про цибулю як подума –

Сльози котяться ураз.

Творча робота. Випиши слова, в яких звук [ ц ] знаходиться на початку слова: вівця, цап, цирк, обценьки, цистерна, палець, лисиця, цвях.

Творче списування. До слів першого рядка дібрати слова другого рядка.

Солодкий, хитра, рогатий.

Лисиця, цукор, цап.

Хоробрий,гірка, холодна.

Водиця, хлопець, цибуля.

Юю

Юрасик юнгою мріяв

По всьому світу мандрувати.

Сильний вітер парус дме,

Наш юнак в човні пливе.

Загадка. Хто перший в хату заходить. ( Ключ )

Шумить, гуде і все горою йде. ( Завірюха )

Скоромовка. Юрко юрзає на пузі,

Юрок юркає у лузі.

Люк, ключ, даю, вітаю, встаю, танцюю, юрта, юшка, конюшина, Дюймовочка, верблюд, людина, Юрій, Люда, Люба, Юлія.

Речення для списування. Приказка. Лиш до доброї криниці

Йдуть люди пити водицю.

Ой гаю, мій, гаю,

Я в тобі часто буваю.

Квіточками засіваю

Та з глечика поливаю.

Вибірковий диктант. Виписати слова з буквою ,, ю ’’.

В школі я пишу, читаю,

І рахую, і співаю,

І малюю, й гарно граю,

як не знаю – запитаю,

бо старанно все вивчаю.

Творче списування. Знайдіть слова яких буква ,, ю ’’ позначає два звуки [ йу ]. Люба, стою, Юра, людина, ключ, миють, співають, маю сіють, юшка, люблять.

Єє

Єнотик по садку гуляє,

Малину в кошик набирає.

Йому додому час вже йти,

Бо зачекались дітлахи.

Загадка. Він із казки, він із пісні,

В нього зубки як залізні.

Капустину він гризе

Зветься звір на букву ,, зе ‘’ ( Заєць )

Сіє, кує, миє, риє, копає, купує, літає, питає, Єва, Європа, літнє, синє, сяє, єнот, Євген, малює, Єлизавета, Євпаторія, Єнакієве.

Речення для списування. Приказка. Коли мороз міцніє, тоді лід товстіє. Хоч мороз припікає, зате комарів немає. Хоч лютий лютує,а весну чує.

Творча робота. Знайди зайві слова і поділи їх на склади. Іволга, соловей, єхидна, синиця, ворона, ластівка, єнот, сорока, зозуля. ( Єхидна, єнот )

Попереджувальні диктанти. Єнот навчає синка єнота. Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає. Правда із моря виринає, а неправда потопає.

Збільш кількість складів у словах за зразком: купа - купає,Віта - …,літа - …, ми - …, копа′ - …, пита - …

Щщ

Щука вчила щученя

Зуби чистити щодня:

  • Швидко щіточку бери,

не лінуйся, гарно три,

зуби треба берегти.

Ми ж бо щуки – я і ти.

Скоромовка. У лузі журавлик

Щипав собі щавлик.

Купіть йому горщик –

Він зварить вам борщик.

Л. Куліш – Зіньків.

Речення для списування. Приказки. Сонце блищить, а мороз тріщить. Щастя біжить, а нещастя летить. Синиця пищить – зиму віщить. Людина без Батьківщини – пташка без пісні.

Загадка. Упіймав Івасик рибку,

Але витягти - мука!

Бо сердита і велика

На гачок зловилась … ( щука )

Вибірковий диктант. Щиглик щиро щебетав,

Щигленяток научав:

Щоб щасливими вам стати –

Треба вміти щебетати!

Так, як мама,

Так, як татко,

Хай щебече щигленятко.

Коментоване письмо. Біля школи зеленіє кущ. Над ним літає хрущ. Ми прибігли до куща. Над кущем нема хруща.

Фф

Федір любить фотографувати.

Фазанів пішов знімати.

Фазани летять у плавні –

Фотознімки будуть славні.

Загадка. Дерево та дріт, а кричить на весь світ. ( Телеграф )

Всі його ногами б’ють,

Відпочити не дають.

Він не журиться, не плаче –

На зеленім полі скаче! ( Футбольний м’яч )

М. Білецький.

Фарфор, кефір, фон, флакон,фартушок, фламінго, фонтан, фургон, фазан, фарби, футбол, Федір, фрак, фікус, фірма, форма, фуганок. Фото, Марфа, Федора.

Творча робота. Допоможи лисиці Алісі скласти слова:

фа, фо …ра, зан, ртух, кел

фі, фу …кус, ніш, нік, рма

Вибірковий диктант. Факір на флейті гарно грає,

Грізну ефу забавляє.

Тільки музика стихає –

Ефа рота роззявляє.

Речення для списування. Фазани красиві птахи. Федір і Марфа сфотографували їх біля фонтана. Федора – учениця. У неї нова форма і білий фартушок.

Випишіть слова з м’яким звуком [ф′ ]: жирафа, телефон, Федір, шафа, фільм, фабрика, портфель, фургон, фанера, форма, рафінад, фіранка.

Дз

Моторна сестричка,

Кольорова спідничка,

По підлозі кружляє,

нас звеселяє. ( Дзиґа )

Дзвіниця, дзюрчати, ґедзь, ґудзик, кукурудза, дзьоб, дзвоник, дзвенить.

Речення для списування. Під кущами цілий день:

Дзень – дзелень –

То дзвіночки лісові

Вчать співаночки нові.

Дзьобнув хлібця горобець, -

Дзьоб обтер об стовбурець.

Барабольки подзьобав, -

По бруківці пострибав.

Попереджувальний диктант. На дереві дзвінко вистукує дзьобом дятел. Дзвінок скликає дітвору на урок. У шафі велике дзеркало. На городі виросла висока кукурудза. Ґедзь вкусив коника.

Дж

Женя з бджільми не дружив –

Завжди Женя бджіл дражнив.

Женю бджоли не жаліли –

Та дражнила нажалили!

Джміль, джем, буджу, бджола, сиджу, джерело, джип, джин, Джеря, джерельна, саджаю, воджу, джинси.

Речення для списування. Ми пішли в ліс. Там знайшли джерело. З нього витікає кришталево чиста вода. З джерела починається річка.

Апостроф ‘

Сім’я, ім’я, м’яч, в’юн, солов’ї, здоров’я, хлоп’я, прислів’я, зв’язала, Дем’ян, п’ять, подвір’я, пір’їна, Мар’яна.

Речення для списування. Прислів’я. Пташка красна пір’ям, а людина знанням. Добре ім’я краще багатство. Народ скаже – як зав’яже.

Попереджувальний диктант. На подвір’ї у Дем’яна п’ять хлоп’ят. Вони грають у м’яча. Ластівки в’ють гніздо над вікном. Мар’яна зв’язала гарні рукавички. Діти ловили руками в’юнів.

Тексти для контрольного списування

І півріччя – 12 слів, ІІ півріччя до 18 слів, ІІІ півріччя до 20 слів.

Їжак назбирав груш і яблук .Він несе їжу своїм діткам. У норі їм тепло і затишно ласувати батьковими гостинцями. ( 19 слів )

Черемха

Цвіте черемха. Я дуже люблю це дерево. Воно цвіте білими пахучими квітами. Над квітами гудуть бджоли. Вони збирають нектар. ( 19 слів )

Мурчик

Нашого котика звуть Мурчик. Він любить молоко. Котик ловить мишей. Мурчик має пухнастий хвостик і довгі вуса. Він спить на килимку. ( 22 сл. )

Література

Гончаренко І.Буквар для дошкільнят. –Харків ,, Промінь’’,2008.

Сапун Г. Українська мова. Збірник диктантів і завдань для тематичного опитування у початкових класах. - Т.,,Підручники і посібники ’’,2011.

Кононенко О. Абетка. – К.,, Спалах ’’,1999.

Вашуленко М. С., Науменко В.О.,Захарійчук М. Д. Післябукварик. - К.,,Літера Л Т Д ’’,2007.

Схожі:

Тема. Слова ввічливості
За 1 хвилину учні кожної групи добирають слова, у яких: звуків більше, ніж букв. Потім спікер кожної групи зачитує дібрані слова
Тема: Урок навчання грамоти. Леся Українка “Вишеньки” Мета
Мета : удосконалювати навички читання віршованих творів,ознайомити з життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем...
Книга для розуму теплий дощик для посівів
Тут ви можете знайти цікаві матеріали про книги, їх значення, використання, збереження. Прислів’я, приказки, загадки, вірші, вислови...
УРОК-КАЗКА (1 клас)
Збірка містить розробки уроків в 1 – 4 класах з використанням інноваційних технологій навчання та оригінальний дидактичний матеріал...
2. (З. М. №3) Методика читання. Уроки класного читання
Добукварний період навчання грамоти. (З. М. №1) Тема (З. М. №3) Методика читання. Уроки класного читання
Предмет: українське читання Клас: 4 Розділ
Обладнання: портрет І. Кульської; виставка книжок письменниці; запис на дошці теми уроку, слів для словникової роботи; грамоти для...
Хлібові вклонімося
Обладнання: хліб на рушнику, колосся пшениці, хлібні вироби, ілюстрації, загадки, скоромовки, прислів’я, оповідання про хліб
УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК
В роботі подано розробку підсумкового уроку-узагальнення вивченого матеріалу, проведеного і перевіреного на практиці вчителем. Приведено...
Мистецькi кросворди
«перетин слів». Слова в кросвордах підбираються так, щоб кількість літер відповідала кількості відведених клітинок для кожного слова....
Уроку з трудового навчання Тема: Матеріали для матчворку, їх вла­сти­вості
Мета: навчальна: формування знань про матеріали для матчворку та їх властивості, а також інструменти для роботи
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка