Тема. Людина в екстремальній ситуації


Скачати 105.65 Kb.
НазваТема. Людина в екстремальній ситуації
Дата03.11.2013
Розмір105.65 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
(Урок-проект) Інтегрований урок-гра «Справжній герой»

(7 клас)
Тема. Людина в екстремальній ситуації.
Мета:
пов’язати знання з літератури та основ здоров`я з життєвою

практикою, з сучасним життям;

розвивати навички роботи з додатковою (довідковою)

літературою; вміння роботи в групах інтерактивними методами;

на прикладах літературних героїв виховувати силу волі, стійкість

характеру, кмітливість, розсудливість та обачність,

оптимістичний погляд на життя, впевненість у своїх силах.
Тип уроку: інтегрований урок літератури та основ здоров`я,

урок-гра, урок-проект.
Обладнання: тлумачний словник, словник іншомовних слів, портрети письменників Д.Лондона, Д.Дефо, Ж.Верна, М.Твена, О.Довженка та ілюстрації до їхніх творів відповідної тематики; презентація до уроку.
Ключові поняття:
екстремальна ситуація, воля, сила волі, мужність, витривалість, обережність, досвід, гуманізм, товариськість.
Висловлювання до уроку:
Життя, як терниста нива: не пройдеш, ноги не вколовши.

Біда помучить і мудрості научить
Українські народні прислів’я
Здоров’я – скарб, який завжди з тобою.
Китайське народне прислів’я
Епіграф:

Є воля до життя – є людина.

О. Довженко

Хід уроку
І. Оголошення теми, мети уроку. Слайд 1.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Часто учні сприймають літературу просто як один із навчальних предметів, мало пов’язаних із повсякденним життям. Але відома така думка, що література – це підручник життя. Народна мудрість застерігає: «Краще вчитися на чужих помилках, ніж на своїх», «Не повторюй чужих помилок».
Світова література дає нам багато життєвих прикладів поведінки людей у різних ситуаціях. І, як ви, напевне, помітили, вижити людині в екстремальній ситуації допомагають практичний досвід, сила, витривалість та воля, а також товариська підтримка. Отже, подивимося на літературу ще з цієї точки зору, залучивши свої знання із уроків основ здоров`я.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. —В яких творах розкрита тема: «Людина в екстремальній ситуації»?

(Вам допоможуть назвати ці твори ілюстрації до них).

Ми маємо з вами асоціативне гроно:(Д.Дефо « Робінзон Крузо»;

Ж.Верн «П’ятнадцятирічний капітан»; Д.Лондон «Жага до життя»;

М.Твен «Пригоди Тома Сойєра»; О. Довженко «Воля до

життя» та інші твори). Ця ж тема розкрита і в оповіданні Д.Олдріджа «Останній дюйм» ( ви ще його не вивчали, але, можливо, хтось з вас уже його прочитав). Слайд 2.

А в яких казках герої потрапляють в екстремальні ситуації?

(«Червона шапочка» Ш. Перро, «Мауглі»Р. Кіплінга; «Дванадцять місяців»

С. Маршака; «Пані Метелиця» братів Грімм, «Снігова королева» Г.К.Андерсена та в багатьох інших казках герої долають труднощі та перешкоди, проявляючи витримку, стійкість, терпіння та силу волі).

Що потрібно людині, щоб вижити в складній ситуації?( сила волі, рішучість, мужність, бажання жити, терпіння).

2.Діти, у вас було завдання самостійно прочитати оповідання О.Довженка «Воля до життя». Ось деякі короткі відомості про українського письменника О. Довженка. Слайд 3.

(„Довженко безсмертний. Він безсмертний тим, що любив свій народ і землю, яка була його колискою”. А. Малишко. Видатний письменник, кіномитець, який стояв у витоків українського кінематографу, відомий своїми правдивими кінотворами про Другу світову війну («Україна в огні», «Повість полум’яних літ» та інші). А фільм «Земля» входить до дванадцяти найкращих світових кіношедеврів).

Давайте розглянемо (обзорно) декілька ключових моментів оповідання

«Воля до життя». (Написане у 1942 році, побудоване це оповідання на реальному випадку з практики військового хірурга Миколи Дудки, який був чоловіком сестри Довженка).

Про що розповідається в оповіданні?( В оповіданні розповідається про

рядового солдата Івана Карналюка, який під час бою отримав тяжке поранення(Праву руку тільки злегка зачепило мінним осколком. А ліва висіла, скривавлена вщент, і кров била фонтаном з жахливо скаліченого плеча). Він спинив кров, міцно притулившись до дерева. Коли потрапив до госпіталю, йому ампутували руку, але в в нього вже почалася газова гангрена, і допомогти цій мужній людині уже ніхто не міг, навіть досвідчений хірург Микола Дудка. Іван Карналюк помирав. Але воля до життя цього солдата, нестримне бажання жити допомогло йому вижити і стало прикладом для наслідування.

- Знайти й зачитати в оповіданні цитати, які характеризують образ Івана Карналюка.
1. Сила волі, ненависть до ворогів. (від слів: „Побіжу, - думає, - поки не зійшов кров’ю... не доб’ють.)
2. ( Карналюк біг... роздер би на місці).
3. Рішучість, сила волі. (Відтинайте! Ріжте швидше!... одкинути геть непотрібну руку.)
4. Бажання жити, воля до життя. (Перев’язку!.. – застогнав... Жить хочу!).
5. Вчинок героя— приклад для наслідування. ( Ви навчили мене жити. Я схиляюсь перед благородством вашої волі.).

Який епізод вразив вас найбільше в цьому оповіданні?

Кому з героїв оповідання належать слова?

«Є воля до життя—є людина. Нема волі—нема людини!» (Хірургу Миколі Дудкі).
Так, саме він, Микола Дудка, якому довелося побачити на війні мільйон людських страждань, був вражений такою виключною силою волі до життя.

Саме він сказав Карналюку: «Ви виграли генеральну битву майже без усяких засобів до перемоги… Ви навчили мене жити».

3. Висновок.

Чи можемо ми назвати Івана Карналюка справжнім героєм? Чому?

(Тому що він здійснив подвиг: надзвичайним зусиллям волі до життя переміг хворобу, хотів жити—і вижив!)

Висловити своє враження про твір ви можете, виконавши творче завдання в групах: скласти речення. Слайд 4.

(Учні, працюючи в групах, складають по 1 реченню).


4. Робота в домашніх групах.
а) Мовознавці з’ясовували значення слів: екстремальна ситуація, сила волі, мужність, відвага, кмітливість, обачливість, обережність та назви інших вольових якостей людини за тлумачним словником, словником іншомовних слів;
б) літературознавці повинні коротко описати екстремальні ситуації, в які потрапляли герої творів світової літератури, та з’ясовують, завдяки

чому ті із честю виходили із складного становища;
в) знавці основ здоров`я повинні були виписати екстремальні ситуації, в які потрапляють герої оповідання Д.Лондона «Жага до життя», Д.Дефо «Пригоди Робінзона Крузо» та О. Довженка «Воля до життя».
Матеріали до роботи в групах:

а) Мовознавці:

екстремальна ситуація – важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров’я людини обставини;
сила волі – свідоме прагнення до якої-небудь мети (воля – одна з функцій людської психіки, яка полягає у владі над собою та керуванні своїми діями і вчинками);
мужність – вияв хоробрості, стійкості, рішучості;
сміливість – здатність переборювати труднощі, ризикувати заради благородної мети;
відвага – смілива поведінка людини в небезпечній ситуації; здатність до такої поведінки;
кмітливість – здатність людини легко схоплювати, добре розуміти суть явища; тямущість, здогадливість, спостережливість;
обережність, обачливість – якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності.
б) Літературознавці:

– Робінзон Крузо, потрапивши на безлюдний острів внаслідок морської катастрофи, зайнявся натуральним сільським господарством, використавши рештки корабля для облаштування житла (роман Д.Дефо).
– Щасливо закінчилася пригода п’ятнадцятирічного капітана завдяки його знанням, кмітливості та сміливості (роман Ж.Верна).
– Вижили у своїх мандрах та пригодах Том Сойєр та Гекльбері Фінн, герої творів Марка Твена.
– Герой оповідання Д. Лондона «Любов до життя» знав, що потрібно хоч що-небудь їсти, якщо навіть не хочеться; не рухатися, коли ведмідь міг на нього напасти, - він не побіг (бо й не втік би), а завмер на місці, злякав звіра тим, що стояв прямо і не злякався – і врятувався; знав, як краще зберігати сірники; не кинув відерця, бо це давало можливість кип’ятити воду, зігріватися й не загинути.
– Іван Карналюк з оповідання О. Довженка «Воля до життя» спинив кров з пораненої артерії, міцно притулившись до дерева; він вірив в одужання й вимагав, щоб його не кидали напризволяще, а лікували.

в)Знавці основ здоров`я:

«Жага до життя» Дж. Лондона:
- безлюдна місцевість, пошкоджена нога і неможливість медичної допомоги;
- відсутність їжі та можливість її роздобути;
- можливість нападів хижих звірів;
- суворий клімат, неможливість швидко пересуватися;

«Пригоди Робінзона Крузо» Д. Дефо:

безлюдний острів; віддаленість від цивілізації;

-відсутність їжі та питної води;

-відсутність житла;

-небезпека нападу хижих звірів;

-втрата надії на порятунок; самотність.

«Воля до життя» О. Довженка:
- Тяжке поранення й відсутність вчасної медичної допомоги;
- Відмова лікарів боротися за життя героя;
- Небезпечна інфекція, виснаження організму.

5. Виступи-повідомлення від творчих груп з результатами своїх міні-досліджень; обговорення їх з учнями, коментарі.

Підсумок учителя.

Ми дослідили з вами літературні твори, в яких розкрита тема: «Людина в екстремальній ситуації». З`ясували, якими вольовими якостями повинна воло-

діти людина, щоб вижити в складних обставинах, не піддатися паніці, страху, не розгубитися, щоб врятувати власне життя чи життя тих, хто поруч. Адже життя та здоров`я людини—це найвищі загальнолюдські цінності, це найбільший скарб, який ми повинні навчитися берегти й цінувати.

Чому людину та її життя вважають найбільшою цінністю? (Згадайте

уроки етики. Бо кожна людина—унікальна і неповторна, і життя їй дається прожити тільки 1 раз).

6. Психологічна вправа-тренінг «Острів». Слайд 5.

Наше життя складається з багатьох чинників. Це: дружба, любов, сім`я, робота, матеріальний добробут, успіх, слава та інші.

Уявіть собі, що вам випала можливість поселитися на острові. Їх 6:

«Любов», «Дружба», «Здоров`я», «Багатство», «Родина», «Слава».

(Учні пишуть свої імена на клейких папірцях і «оселяються» на певному острові, пояснюючи свій вибір. Мета: усвідомлення цінностей. Переваги ду-

ховних цінностей над матеріальними.
ІV. Основний зміст роботи.
1.Слово вчителя.

Діти, якщо ви спостережливі, то, мабуть помічаєте, яким складним інколи буває наше життя: і не тільки життя дорослих, а й життя дітей. Кожного дня ми дивимося новини і подається інформація про надзвичайні ситуації, ДТП,

нещасні випадки, катастрофи. Гинуть як дорослі, так і діти. Надзвичайні ситуації можуть статися всюди: на вулиці, вдома, по дорозі до школи. Мені здається, що наше сучасне життя вимагає від нас саме таких вольових якостей, про які ми сьогодні говоримо: сили волі, рішучості, терпіння, цілеспрямованості, вміння бути організованим, зібраним, впевненим у собі.

Перед тим, як почнеться гра «Справжній герой», подивіться, будь ласка

Презентацію «Безпека твого життя», яка допоможе вам згадати основні розділи «Основ здоров`я та безпеки життєдіяльності». Будьте уважними: після гри ви повинні будете створити власний проект «Безпека мого життя», згадавши основні правила.

(Перегляд презентації «Безпека твого життя»). Слайди 6-16.

2.Гра «Справжній герой».
Гра-змагання проводиться в два тури. Працюєте в групах та індивідуаль-

но: «Один для всіх та всі для одного». Рахунок ведуть капітани ваших команд

(п’ятірок). Правильна відповідь—фішка. Хто набере більше фішок, той і справжній герой. І команда, яка виявиться найбільш згуртованою та в загальному заліку отримає найбільше балів, буде «Справжньою п’ятіркою».
І тур
Пропонується кілька життєвих ситуацій.

Знайдіть помилки в діях героїв і поясніть, як, на вашу думку, слід було б вчинити:

Завдання 1 команді:
1. Учні під час літніх канікул працювали на полі одного сільськогосподар- ського підприємства. Раптом почався дощ із громом і блискавкою. Діти весело побігли під велике дерево, що стояло біля дороги.
2. Вночі була буря. По дорозі до школи Сергій помітив обірваний електропровід. «Ти подивись, - подумав він, - тепер спокійно можна відрізати собі шматок: у господарстві, як кажуть, знадобиться! І не лаятиме ніхто! Або здам у пункт прийому кольорових металів».
3.- Глянь, Олено, яка гарна собачка!
- Та це ж не собачка, а справжнісінька лисиця!
- Я її погладжу, дивись, зовсім не боїться людей. Може, вона свійська?
Завдання 2 команді:

4.- Подивись, які гарні лілії он цвітуть на воді! Давай попливемо, назбираємо.
- Та я не дуже добре плаваю, до того ж там зарості.
- Ну й боягуз же ти!
5. - О, гляньте, скільки патронів вимило весняною водою на берег! – сказав Олексій друзям.
- Давайте перевіримо, чи вони годяться, - запропонував Сашко.
6. Треба зробити для мами щось приємне, - подумала Іринка. – Мабуть, поставлю я варити суп на газову плиту, а сама тим часом сходжу до крамниці, куплю чогось смачненького на вечерю.
Завдання 3 команді:

7. - Бабусю, бабусю, у нас щось ніби горить! – кричала онучка.
- Відкрий вікна і двері, дитинко, це праска чомусь загорілася! – сказала бабуся. – А вогонь ми зараз водичкою заллємо, і все.
8. Дзвінок у двері.
- Відчиніть, це контролер тепломережі.
Олена:
- Зараз, зараз, я не можу так швидко відімкнути, а нікого з дорослих вдома немає.
9.- А я вмію феєрверки робити, - сказав Павло другові.
- Покажеш? – запитав Андрій.
- Звичайно. Треба взяти сірки з сірників, пороху з патронів і ще дещо. Знаєш, як класно спалахує! – відповів Павло.
ІІ тур
Знайдіть вихід із ситуації:
1. Ваш товариш зламав руку або ногу. До лікарні далеко. Що ви робите?
2. Максим порізав ногу, тече яскраво-червона кров. Немає ні бинтів, ні ліків. Як йому допомогти?
3. Допливаючи до берега, Оля стомилася. Дівчинка хотіла встати, але потрапила в яму, наковталася води. Добре, що неподалік були хлопці і швидко її витягли. Вона лежить на піску непритомна. Що робити?
4. Під час походу закінчилася питна вода. «Нічого, - сказали хлопці, - ми поп’ємо з цього озерця». А ви що б зробили?
5. Якось взимку, катаючись на санчатах на річці, Олег випадково потрапив у ополонку, яку пробили рибалки.
6. Ваша подруга вирішила позасмагати на сонці й лежала на пляжі, поки спина, плечі та руки не стали червоними. Як допомогти дівчині?
7. Під час прогулянки по парку у ваше тіло впився кліщ. Як його видалити?
8. Коли ви йшли зі школи, біля вас зупинилася машина і якийсь незнайомий чоловік запропонував вас підвезти, кажучи, що він добрий знайомий ваших батьків. Як бути?
9. Під час екскурсії ви відстали від класу у метро, бо був великий натовп, і не встигли сісти у вагон. Куди тепер їхати, ви не знаєте, бо недочули, розмовляючи з товаришем, маршрут екскурсії. Ваші дії?
Складання інформаційного проекту-пам`ятки «Безпека мого життя».

Робота в групах. Кожен учень пише по 1 правилу, якого завжди дотримується.
V. Визначення «Останнього героя» та його нагородження (грамотою, книгою, сувеніром чи саморобною медалькою).
VІ. Закріплення матеріалу
Бліц-турнір для глядачів (учнів класу).
1. Яка річ виявилася найнепотрібнішою, коли герой оповідання Дж. Лондона «Любов до життя» потрапив у складну ситуацію (це ж було і з Робінзоном Крузо)? (золото, гроші).
2. Як можна виробити в собі силу волі? Хто може бути для вас взірцем у цьому? (з героїв літератури чи в реальному житті).
3. Які екстремальні ситуації можливі у школі?

4.ПЗ. Чому б ви хотіли (чи не хотіли) потрапити в екстремальну ситуацію в житті?

VІІ. Підбиття підсумків уроку
Дуже правильні, на мій погляд, слова видатного українського письменника О.Довженка: «Є воля до життя – є людина». Але тільки читати хороші книжки, вболівати за героїв та радіти їхнім перемогам – замало для підготовки до реального життя, до подолання можливих екстремальних ситуацій, життєвих труднощів. Необхідно загартовуватися фізично, мати багато різноманітних практичних навичок, ґрунтовні знання з різних галузей наук, і не лише тих, які вивчаються в школі. Треба виробляти в собі витривалість, обачність, силу волі, долаючи (хоча б по крапельці!) свої лінощі, неорганізованість. Перемагають, досягають успіхів у житті звичайно ті, хто дуже любить це життя, намагається бачити його кращі сторони і зосереджуватися на них. То ж бажаю вам вирости сильними й здоровими і не зазнавати екстремальних ситуацій, а тільки читати про них у книжках.

Слайд 17.

Пам’ятайте! Головна цінність життя—саме життя!

Головне не просто казати, що здоров`я для вас—

найважливіша цінність, але й діяти згідно з

цими словами.

Схожі:

Урок-знайомство 5 клас ТЕМА: Ця загадкова країна Японія Мацуо Басьо. Хоку
Таке вітання невипадкове. Японці вважають, що «хороша людина – працьовита людина»
Урок з історії середніх віків 7клас Тема: Людина середньовіччя
Дидактична: З'ясувати, що представляла з себе людина середньовіччя, я складались її стосунки з природою, яким було населення в цілому,...
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ З ОБЖ
НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ. ЩО ЗАГРОЖУЮТЬ ДОБРОБУТУ ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА Надзвичайні ситуації природного походження ( 2 год. )
11-й (12-й) клас Людина в сучасному світі
Курс за вибором „Людина в сучасному світі” для учнів 11 класу є предметом, який міг би слугувати заключним у інтегрованому курсі...
Урок Тема. Мета спілкування і адресат мовлення; мовлення монологічне...
Авилами спілкування; удосконалити вміння розрізняти такі поняття, як види мовленнєвої діяльності, монолог і діалог; розвивати вміння...
Моделювання як одну з найважливіших категорій процесу пізнання неможливо...
У таких випадках є можливість аналізувати за допомогою моделі будь-які ситуації, включаючи ті, за яких реальна система вийшла б із...
Уроку:” Охорона навколішнього середовища”
Створити на уроці мовні ситуації, що моделюють реальні ситуації обговорення охорони навколишнього середовища на міжнародній конференції...
Людина в економічній сфері
Економіка. Економічне життя суспільства. Людина в системі економічних відносин. Економічні потреби, умови і ресурси. Економічна діяльність...
Людина в економічній сфері
Економіка. Економічне життя суспільства. Людина в системі економічних відносин. Економічні потреби, умови і ресурси. Економічна діяльність...
Безпека життєдіяльності – як поняття. Безпека абсолютна й відносна....
Сучасна людина живе у світі небезпек – природних, технічних, антропогенних, екологічних та ін
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка