Героїчний пафос народної думи «Самійло Кішка»


Назва Героїчний пафос народної думи «Самійло Кішка»
Дата 28.10.2013
Розмір 78 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема: Героїчний пафос народної думи «Самійло Кішка»

Мета: розширити знання учнів про народні думи як жанр фольклору; проаналізувати думу «Самійло Кішка»; розкрити образ головного героя як типовий образ козацького ватажка; з’ясувати повчальне і виховне значення думи, розкрити її героїчний пафос; довести яскравість мови художнього твору; розвивати уміння й навички виразного читання думи, логічне і творче мислення, спостережливість, уміння робити висновки, усне монологічне мовлення; виховувати почуття гордості і любові до рідного краю, його культурних надбань, повагу до захисників Вітчизни.

Тип уроку: урок позакласного читання Клас: 8

ХІД УРОКУ

ЕПІГРАФ

?

І. Організація класу (1 хв)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (4 хв)

Музична релаксація

Література – це вид мистецтва, який нерозривно пов'язаний з іншими його видами, зокрема з музикою. І література, і музика приносять нам не тільки естетичну насолоду, а й мають великий розвивальний і виховний потенціал. Тому сьогодні ми розпочнемо наш урок із поєднання літератури і музики.

Прослухайте уважно невеликий музичний уривок і скажіть, який музичний інструмент прозвучав. (Звучить запис)

  • Як називалися виконавці такого жанру?

  • Який твір вони виконували?

  • Якого настрою були ці твори?

Дійсно, під такий колоритний музичний супровід виконувалися українські народні думи, які, будучи ліричними, мали водночас і героїчний, піднесений настрій. І сьогодні на уроці позакласного читання ми маємо можливість у цьому пересвідчитися.

ІІІ. Оголошення теми уроку (0,5 хв)

ІV. Формулювання завдань (2 хв)

за опорною схемою і ключовими словами теми


розширити знання про…

проаналізувати…

Ми повинні розкрити образ…

з’ясувати…

довести…


V. Епіграф (0,5 хв)

Зверніть увагу, що замість епіграфа – знак питання. Що це значить, ви дізнаєтеся наприкінці заняття.

VІ. Ідейно-художній аналіз думи «Самійло Кішка» (26 хв)

1.Перевірка знання учнями змісту думи (7 хв)

Практичний тест закритої форми:

  1. З якого міста рухалася галера?

а) Кафа; в) Константинополь;

б) Царгород; г) Трапезонт.

  1. Яким був кількісний склад яничар на галері?

а) 300; в) 700;

б) 400; г) 600.

  1. Про якого героя сказано: «Недовірок християнський, потурчився, побусурменився»?

а) Самійло Кішка; в) Лях Бутурлак;

б) Марко Рудий; г) Семен Скалозуб.

  1. Що пообіцяв Алкан-паша тому, хто розгадає його сон?

а) багато грошей; в) присвоїти високе воїнське звання;

б) волю надати; г) Кафу подарувати.

  1. Про який сон розповів Алкан-паша?

а) буря на Чорному морі; в) зрада Ляха Бутурлака;

б) повстання невільників; г) весілля з дівкою Санджаківною.

  1. У яке місто прибув князь трапезонтський в гості до дівки Санджаківни?

а) Кафа; в) Козлів;

б) Акрополь; г) Царгород.

  1. З яким проханням звернувся Самійло Кішка до Ляха Бутурлака?

а) дати напитися води; в) відпустити погуляти містом;

б) змінити одяг; г) написати листа батькам.

  1. Про що вмовляв лях Самійла?

а) відректися від віри християнської; в) відремонтувати галеру;

б) заспівати українською; г) нагострити шаблі.

  1. Який гетьман запорізький згадується в думі?

а) С.Скалозуб; в) П.Дорошенко;

б) Б.Хмельницький; г) І.Сірко.

  1. Скільки часу перебував Самійло Кішка з козаками в неволі?

а) 45 років; в) 54 роки;

б) 50 років; г) 56 років.

ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯ

КЛЮЧ: 1г 2б 3в 4б 5б 6в 7в 8а 9а 10в.

2. Аналітична бесіда з елементами цитування (4 хв):

  • Де і за яких часів відбуваються події твору? Які саме?

  • У якому становищі перебувають козаки?

  • Як опинилися в неволі?

3. Визначення теми і жанру думи (усно і письмово в зошитах) – 3 хв:

Тема – зображення перебування Самійла Кішки з козаками в турецькій неволі, їх боротьба з ворогами.

Жанр – історична невільницька дума.

Однією з особливостей думи є те, що в ній змальовуються реальні події і видатні історичні постаті. Саме таким і є головний герой – Самійло Кішка.

4. Характеристика образу Самійла Кішки (11 хв)

Історична довідка

(випереджаюче індивідуальне домашнє завдання)

Самі́йло Кі́шкашляхтич брацлавський з роду Кошичів або Кошків. Козацький отаман, старший війська Запорозького. Керував низкою морських походів: на Ізмаїл, Очаків, Білгород-Дністровський.

Народився близько 1530 року у шляхетській сім'ї в Каневі, здобув добру освіту. З 1550 року Кішка брав участь у походах Дмитра Вишневецького, де набув великого бойового хисту, завзяття та великого авторитету серед козацтва. Тому не випадково, що після загибелі Вишневецького у 1564 році Самійла обирають гетьманом. Ставши гетьманом, Кішка взявся продовжувати справу Вишневецького, впершу чергу відкрити запорожцям шлях до моря. Вперше вийшов у Чорне море у 1567 році і протягом двох років штурмував міста Козлов, Ізмаїл, Кілю, Білгород та Очаків, нещадно громив турецькі галери в морі.

У 1573 році в одному з морських походів ескадра Самійла Кішки зазнала поразки від турецького флоту, а сам гетьман потрапив у полон і був прикутий ланцюгом до весла на галері, де перебував близько 25 років. У 1599 організував на турецькій галері повстання українських невільників, які, перебивши команду, повернулися в Україну. У 16011602 роках Кішка брав участь у польсько-шведській війні у Лівонії. Про дальшу його діяльність і обставини смерті достовірних даних немає. Одні дослідники вважають, що Кішка загинув 28 лютого 1602 року під час Інфляндської війни. За іншою версією гетьман помер у 1620 і похований у Каневі.

«Інформаційне гроно» (робота в парах)

С А М І Й Л О К І Ш К А

запорозький гетьман 54 роки в неволі мужній рішучий непідкупний патріот

мудрий керівник стійкий аналітик набожний

розсудливий кмітливий хоробрий

К О З А К

Доберіть цитати на підтвердження вказаних рис:

І в. – непідкупний ІІ в. – мудрий керівник ІІІ в. – набожний

«Займи позицію»

САМІЙЛО КІШКА

літературний тип літературний характер

(узагальнені риси) (індивідуальні риси)


Я вважаю тому що наприклад отже
?

5. Визначення ідеї думи (1 хв)

ІДЕЯ

возвеличити засудити

мужність, патріотизм козаків, зрадництво, підступність,

їх віру в перемогу загарбницькі наміри

VІІ. Підсумки (7 хв)


зв'язок

літератури і життя,

зв'язок поколінь


«Вільна» бесіда:

  • У чому повчальне значення думи «Самійло Кішка»?

  • Чи потрібно нам, сучасним українцям, читати думи?

Обґрунтуйте.

  • Чи актуальні думи ХV-XVI століття сьогодні в ХХІ столітті?


?!
Проблемне питання:

Загальновідомо, що козаки свого часу прославили Україну

у світі взагалі і в Європі зокрема. Кого із сучасних українців

ви б назвали козаками у цьому значенні слова? Чому?

Рефлексія щодо виконаних завдань:


розширили знання про…

проаналізували…

МИ розкрили образ…

з’ясували…

довели…


VІІІ. Домашнє завдання (2 хв)

  • дібрати епіграф до уроку;

РІЗНОРІВНЕВІ ЗАВДАННЯ:

І рівень – письма відповідь на питання «У чому секрет вічності народних дум».

ІІ рівень – «Психологічна студія» (дослідити мову Самійла Кішки, за художніми засобами зробити висновки щодо рис характеру особистості)

ІХ. Оцінювання навчальних досягнень учнів із коментарем (2 хв).


Схожі:

1. Участь козаків у війнах за межами України в першій половині XVII ст
Війна Речі Посполитої з Швецією на початку XVII ст. і запрошення козаків до участі в ній. Часткове скасування сеймом у січні 1601р."баніції"...
Героїчний комісар, Сквирського партизанського загону Тимофій Олександрович Ільченко

«Колисанки вечорами нам співали наші мами»
Мета: формувати в учнів переконання, що любов матері – найсвятіша, одна з основних ідей народної педагогіки; розвивати й утверджувати...
Кобзарство як соціально-культурне явище: козацькі думи в контексті європейської епічної традиції
Кобзарство як соціально-культурне явище: козацькі думи в контексті європейської епічної традиції. 2
Дослідження життя та творчості народної художниці Катерини Білокур
Розділ ІІ Художня спадщина України – творчість народної художниці Катерини Білокур
Конспект уроку з трудового н авчання у 6 кла сі. Тема: Короткі відомості...
Навчальна: ознайомити з історією виникнення української народної іграшки та її призначенням в житті людини
З вірою в любов і милосердя
«Сойчине крило»; творчо осмислити основний морально-етичний пафос твору; неоднозначність образу Марії
22 січня День Соборності України
Це свято відзначаємо щороку в день проголошення Акту возз’єднання Української Народної Республіки й Західно-Української Народної...
Щодо медичної діяльності в галузі народної і нетрадиційної медицини
Дійсно законодавством дозволена і певним чином врегульована медична діяльність в галузі народної і нетрадиційної медицини і на сьогоднішній...
Орнамент української народної вишивки. Технологія виконання шва «хрестик»
Мета: Ознайомити учениць з орнаментами української народної вишивки, правилами створення орнаменту для вишивання; з різновидами шва...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка