|
Скачати 78 Kb.
|
Тема: Героїчний пафос народної думи «Самійло Кішка» Мета: розширити знання учнів про народні думи як жанр фольклору; проаналізувати думу «Самійло Кішка»; розкрити образ головного героя як типовий образ козацького ватажка; з’ясувати повчальне і виховне значення думи, розкрити її героїчний пафос; довести яскравість мови художнього твору; розвивати уміння й навички виразного читання думи, логічне і творче мислення, спостережливість, уміння робити висновки, усне монологічне мовлення; виховувати почуття гордості і любові до рідного краю, його культурних надбань, повагу до захисників Вітчизни. Тип уроку: урок позакласного читання Клас: 8 ХІД УРОКУ ЕПІГРАФ ? І. Організація класу (1 хв) ІІ. Мотивація навчальної діяльності (4 хв) Музична релаксація Література – це вид мистецтва, який нерозривно пов'язаний з іншими його видами, зокрема з музикою. І література, і музика приносять нам не тільки естетичну насолоду, а й мають великий розвивальний і виховний потенціал. Тому сьогодні ми розпочнемо наш урок із поєднання літератури і музики. Прослухайте уважно невеликий музичний уривок і скажіть, який музичний інструмент прозвучав. (Звучить запис)
Дійсно, під такий колоритний музичний супровід виконувалися українські народні думи, які, будучи ліричними, мали водночас і героїчний, піднесений настрій. І сьогодні на уроці позакласного читання ми маємо можливість у цьому пересвідчитися. ІІІ. Оголошення теми уроку (0,5 хв) ІV. Формулювання завдань (2 хв) за опорною схемою і ключовими словами теми розширити знання про… проаналізувати… Ми повинні розкрити образ… з’ясувати… довести… V. Епіграф (0,5 хв) Зверніть увагу, що замість епіграфа – знак питання. Що це значить, ви дізнаєтеся наприкінці заняття. VІ. Ідейно-художній аналіз думи «Самійло Кішка» (26 хв) 1.Перевірка знання учнями змісту думи (7 хв) Практичний тест закритої форми:
а) Кафа; в) Константинополь; б) Царгород; г) Трапезонт.
а) 300; в) 700; б) 400; г) 600.
а) Самійло Кішка; в) Лях Бутурлак; б) Марко Рудий; г) Семен Скалозуб.
а) багато грошей; в) присвоїти високе воїнське звання; б) волю надати; г) Кафу подарувати.
а) буря на Чорному морі; в) зрада Ляха Бутурлака; б) повстання невільників; г) весілля з дівкою Санджаківною.
а) Кафа; в) Козлів; б) Акрополь; г) Царгород.
а) дати напитися води; в) відпустити погуляти містом; б) змінити одяг; г) написати листа батькам.
а) відректися від віри християнської; в) відремонтувати галеру; б) заспівати українською; г) нагострити шаблі.
а) С.Скалозуб; в) П.Дорошенко; б) Б.Хмельницький; г) І.Сірко.
а) 45 років; в) 54 роки; б) 50 років; г) 56 років. ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯ КЛЮЧ: 1г 2б 3в 4б 5б 6в 7в 8а 9а 10в. 2. Аналітична бесіда з елементами цитування (4 хв):
3. Визначення теми і жанру думи (усно і письмово в зошитах) – 3 хв: Тема – зображення перебування Самійла Кішки з козаками в турецькій неволі, їх боротьба з ворогами. Жанр – історична невільницька дума. Однією з особливостей думи є те, що в ній змальовуються реальні події і видатні історичні постаті. Саме таким і є головний герой – Самійло Кішка. 4. Характеристика образу Самійла Кішки (11 хв) Історична довідка (випереджаюче індивідуальне домашнє завдання) Самі́йло Кі́шка — шляхтич брацлавський з роду Кошичів або Кошків. Козацький отаман, старший війська Запорозького. Керував низкою морських походів: на Ізмаїл, Очаків, Білгород-Дністровський. Народився близько 1530 року у шляхетській сім'ї в Каневі, здобув добру освіту. З 1550 року Кішка брав участь у походах Дмитра Вишневецького, де набув великого бойового хисту, завзяття та великого авторитету серед козацтва. Тому не випадково, що після загибелі Вишневецького у 1564 році Самійла обирають гетьманом. Ставши гетьманом, Кішка взявся продовжувати справу Вишневецького, впершу чергу відкрити запорожцям шлях до моря. Вперше вийшов у Чорне море у 1567 році і протягом двох років штурмував міста Козлов, Ізмаїл, Кілю, Білгород та Очаків, нещадно громив турецькі галери в морі. У 1573 році в одному з морських походів ескадра Самійла Кішки зазнала поразки від турецького флоту, а сам гетьман потрапив у полон і був прикутий ланцюгом до весла на галері, де перебував близько 25 років. У 1599 організував на турецькій галері повстання українських невільників, які, перебивши команду, повернулися в Україну. У 1601—1602 роках Кішка брав участь у польсько-шведській війні у Лівонії. Про дальшу його діяльність і обставини смерті достовірних даних немає. Одні дослідники вважають, що Кішка загинув 28 лютого 1602 року під час Інфляндської війни. За іншою версією гетьман помер у 1620 і похований у Каневі. «Інформаційне гроно» (робота в парах) С А М І Й Л О К І Ш К А запорозький гетьман 54 роки в неволі мужній рішучий непідкупний патріот мудрий керівник стійкий аналітик набожний розсудливий кмітливий хоробрий К О З А К Доберіть цитати на підтвердження вказаних рис: І в. – непідкупний ІІ в. – мудрий керівник ІІІ в. – набожний «Займи позицію» САМІЙЛО КІШКА літературний тип літературний характер (узагальнені риси) (індивідуальні риси) Я вважаю тому що наприклад отже ? 5. Визначення ідеї думи (1 хв) ІДЕЯ возвеличити засудити мужність, патріотизм козаків, зрадництво, підступність, їх віру в перемогу загарбницькі наміри VІІ. Підсумки (7 хв) зв'язок літератури і життя, зв'язок поколінь «Вільна» бесіда:
Обґрунтуйте.
?! Проблемне питання: Загальновідомо, що козаки свого часу прославили Україну у світі взагалі і в Європі зокрема. Кого із сучасних українців ви б назвали козаками у цьому значенні слова? Чому? Рефлексія щодо виконаних завдань: розширили знання про… проаналізували… МИ розкрили образ… з’ясували… довели… VІІІ. Домашнє завдання (2 хв)
РІЗНОРІВНЕВІ ЗАВДАННЯ: І рівень – письма відповідь на питання «У чому секрет вічності народних дум». ІІ рівень – «Психологічна студія» (дослідити мову Самійла Кішки, за художніми засобами зробити висновки щодо рис характеру особистості) ІХ. Оцінювання навчальних досягнень учнів із коментарем (2 хв). |
1. Участь козаків у війнах за межами України в першій половині XVII ст Війна Речі Посполитої з Швецією на початку XVII ст. і запрошення козаків до участі в ній. Часткове скасування сеймом у січні 1601р."баніції"... |
Героїчний комісар, Сквирського партизанського загону Тимофій Олександрович Ільченко |
«Колисанки вечорами нам співали наші мами» Мета: формувати в учнів переконання, що любов матері – найсвятіша, одна з основних ідей народної педагогіки; розвивати й утверджувати... |
Кобзарство як соціально-культурне явище: козацькі думи в контексті європейської епічної традиції Кобзарство як соціально-культурне явище: козацькі думи в контексті європейської епічної традиції. 2 |
Дослідження життя та творчості народної художниці Катерини Білокур Розділ ІІ Художня спадщина України – творчість народної художниці Катерини Білокур |
Конспект уроку з трудового н авчання у 6 кла сі. Тема: Короткі відомості... Навчальна: ознайомити з історією виникнення української народної іграшки та її призначенням в житті людини |
З вірою в любов і милосердя «Сойчине крило»; творчо осмислити основний морально-етичний пафос твору; неоднозначність образу Марії |
22 січня День Соборності України Це свято відзначаємо щороку в день проголошення Акту возз’єднання Української Народної Республіки й Західно-Української Народної... |
Щодо медичної діяльності в галузі народної і нетрадиційної медицини Дійсно законодавством дозволена і певним чином врегульована медична діяльність в галузі народної і нетрадиційної медицини і на сьогоднішній... |
Орнамент української народної вишивки. Технологія виконання шва «хрестик» Мета: Ознайомити учениць з орнаментами української народної вишивки, правилами створення орнаменту для вишивання; з різновидами шва... |