|
Скачати 186.13 Kb.
|
Навчальна програма зі спецкурсу "Проблеми становлення і розвитку жанрової системи в українській літературі" для студентів денної і заочної форм навчання Спеціальності 8030501 "українська мова і література" освітньо-кваліфікаційного рівня 7030501 – "спеціаліст" Укладач: к.ф.н., доцент Вишняк М.Я. Вступ Програма спецкурсу "Проблеми становлення і розвитку жанрової системи в українській літературі" складена у відповідності з навчальними планами Міністерства освіти і науки України, які передбачають підготовку висококваліфікованих фахівців з гуманітарних наук для середньої і вищої школи із спрямуванням розробки і засвоєння цілком нових спецкурсів, що стосуються актуальних проблем українського літературознавства. Предметом вивчення є розгляд становлення та розвитку ліричних, епічних та драматичних жанрів в українській літературі, починаючи з періоду давньої української літератури до сучасності. Зв’язки з іншими дисциплінами: вивчення спецкурсу "Проблеми становлення і розвитку жанрової системи в українській літературі" передбачає його зв’язки з історією розвитку української літератури, з теорією літератури та літературною критикою і розглядається в контексті розвитку жанрової системи в слов'янських та європейських літературах. І. Мета і завдання курсу. Студенти мають оволодіти основними знаннями із спецкурсу, що стосуються зародження, утвердження та розвитку літературних жанрів, починаючи з давньої української літератури і літератури XVIII століття до сучасної української літератури. Студенти мають з'ясувати причини зародження, появи, історичної зумовленості окремих жанрів, їх модифікацію в різні періоди розвитку української літератури. Внаслідок вивчення спецкурсу в студентів має виробитися чітке уявлення про історію становлення і розвитку жанрової системи в українській літературі в контексті світової літератури і принципів вміння визначити і аналізувати жанрові утворення, їх художню специфіку, вмотивованість кожної жанрової форми. ІІ. Зміст спецкурсу "Проблеми становлення і розвитку жанрової системи в українській літературі". У відповідності з навчальним планом для спецкурсу, який мають прослухати студенти випускного курсу філологічного факультету українського відділу, відводиться 32 лекційні години. Ці години розраховані на теоретичний матеріал. Його засвоєнню сприятиме опрацювання студентами критичних та наукових праць, журнальних і газетних статей, що стосуються основних питань даного спецкурсу. У вступі – обґрунтована тема спецкурсу, визначається її значення для розвитку української літератури, їх спрямування, розвитку конкретних жанрів майстрами красного письменства. Тема 1. Літературні роди. Вчення про літературні роди – епос, лірику, драму. Хронологічні рамки виникнення і розвитку літературних родів в українській літературі. Їх функціонування і вдосконалення творчого практикою мистецтв художнього слова. Тема 2. Характеристика епічного роду. Епос як оповідна література. Первісні форми епосу (Гомер, ісландські саги, українські думи, російські пісні). найраніше відгалуження епосу – міфологічний та героїчний. Специфіка епічного зображення – монументалізм, об'єктивність, масштабність зображення. Тема 3. Жанрова структура епічного роду. Два начала епосу ще з давньої літератури – прозового та поетичного. Різниця засобів зображення в поетичному та прозовому епосі. Особливий розквіт віршованого епосу в епоху класицизму і романтизму. поділ епосу за формами. Малі форми епосу – анекдот, байка, казка, новела. Середні форми – поема, повість. великі форми – роман, епопея. критерії цього поділу – кількість сюжетів, сюжетних ліній, ступінь багатопланової дії. Тема 4. Теоретичні основи дослідження оповідного твору. Вчення О. Веселовського про мотив та сюжет епічного твору – мотив "як мінімальний", що далі не розглядається. Сюжет як "складні схеми, в образності яких узагальнились акти людського життя та психіки". Мандрівні та "вічні" сюжети та образи. Тема 5. Сюжет і фабула. сюжет як синтетична система. Відмінність епічного сюжету від ліричного та драматичного, яка криється у способах зображення. Поняття оповіді, яка ведеться від третьої особи та розповіді, яка ведеться від першої особи. Різні тлумачення вченими–літературознавцями терміну "фабула". Подія як одиниця фабули. Фабула – "подієвий кістяк" сюжету. Тема 6. Роман як центральний жанр епосу. Сюжетно-композиційна єдність роману. Термін М. Бахтіна "хронотоп" (часопростір) як жанровизначальна категорія. Види роману. Форми (способи) викладу в романі. Образ автора. Образи персонажів. Роль пейзажу в епічному творі. Значення портрета. Авторська регуляція часоплину в романі ("прискорення" чи "уповільнення", хронологічні перестановки). Композиційно-стильові єдності у романі. Тематичний план спецкурсу "Проблеми становлення і розвитку жанрової системи в українській літературі" з розподілом навчального часу за розділами та темами.
Тема 7. Епос на сучасному етапі. Роман як "найжиттєвіше" епічна форма в сучасній літературі, перспективність його трансформації. Постмодерний роман. Ліризація роману в останні десятиліття. Посилення міжнародних переходів у літературі, отже – "збагачення" епосу новими елементами. Тема 8. Рід, вид, різновид. До питання про сучасну жанрову систему. Полеміка щодо значення понять про термінологію. Поняття жанр літературний в сучасному літературознавстві. Різні тлумачення терміну. Жанр як поняття виду, а не роду чи різновиду. Найбільш інтенсивні процеси жанротворення в царині жанрових різновидів. Тема 9. Процеси жанротворення в поезії. Процеси жанротворення на схрещенні родових і жанрових форм, тобто в галузі жанрових різновидів. Вплив майстрів поетичного слова на творення і побутування жанрових різновидів лірики. Ознаки жанрового синкретизму в визначенні жанрових дефініцій та розвиток жанрових модифікацій. Тема 10. Сучасна лірика в її жанровому вдосконаленні. Поділ лірики за чисто видовими (жанровими) ознаками. Трансформація і модифікація ліричних жанрів. Особлива активізація цих процесів у філософській та сатиричній поезії. Синкретизм пейзажної лірики. Її поєднання з філософськими роздумами, з лірикою кохання. Циклізація лірики як елемент посилення її епічного начала. Тема 11. Становлення і розвиток жанру балади. Становлення і розвиток жанру балади в українській літературі ХІХ століття. Еволюція жанру балади в ХХ столітті, її оновлення і модифікація, наповнення балади принципово новим змістом. Новий етап розвитку балади в творчості І. Драча, оновлення їх форми, посилення проблематики. Тема 12. Розвиток жанру байки в сучасній літературі. Традиції класичної байки в сучасній українській літературі. Оновлення тематики сучасної байки. Прозова байка. Притча як жанр в сучасній літературі. Розвиток двох різновидів байки – байка скоромовна типу маленької повісті, подібно байок Глібова та коротка, афористична, що дістала назву приповідки. Найбільш відомі байкарі і їх байкарська творчість. Тема 13. Основні тенденції розвитку пейзажної лірики. Дальший розвиток пейзажної лірики внаслідок зміни самого пейзажу, удосконалення бачення світу. Дальша емоціоналізація та ліризація пейзажної лірики. Розширення географії пейзажу. Філософічність пейзажу. Перевага в сучасній пейзажній ліриці імпресіоналістичних барв і тонів. Тема 14. Жанровий розвиток сучасної інтимної та громадської лірики. Вдосконалення старих і розвиток нових жанрових форм інтимної лірики. Найбільш відомі майстри інтимної лірики та їх твори. Розвиток жанрів громадської лірики – послання, памфлет, медитація, інвективи. Найбільш значні майстри громадської лірики, їх творчість і жанрова специфіка. Тема 15. Процеси жанротворення в українській драматургії. Розвиток сучасної драматургії. Процес схрещення інших видів мистецтва та інших родів літератури в драматургії, їх взаємовплив і взаємо проймання. Жанрові різновиди сучасної драматургії. Список рекомендованої літератури. І. Основна література.
ІІ. Додаткова література.
Список рекомендованої літератури до кожної з тем. ДО ВСТУПУ:
До теми: "СЮЖЕТ І ФАБУЛА".
До теми: "РОМАН ЯК ЦЕНТРАЛЬНИЙ ЖАНР ЕПОСУ".
До теми: "ЕПОС НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ".
До теми: "РІД, ВИД, РІЗНОВИД".
До теми: "ЛІТЕРАТУРНІ РОДИ".
До теми: "ЕПІЧНИЙ РІД В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ".
До теми: "ЖАНРОВА СТРУКТУРА ЕПІЧНОГО ТВОРУ"
До теми: "ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ОПОВІДНОГО ЕПОСУ".
До теми: "ШЛЯХИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ЛІРИКИ".
До теми: "РОЗВИТОК БАЛАДНОГО ЖАНРУ".
До теми: "РОЗВИТОК ЖАНРУ БАЙКИ".
До теми: "ПЕЙЗАЖНА ЛІРИКА".
До теми: "ІНТИМНА ТА ГРОМАДСЬКА ЛІРИКА".
До теми: "ПРОЦЕСИ ЖАНРОТВОРЕННЯ В УКРАЇНСЬКІЙ ДРАМАТУРГІЇ".
Форми і методи контролю Підсумковий контроль оцінки знань студентів із спецкурсу "Проблеми становлення і розвитку жанрової системи в українській літературі" здійснюється під час заліку, що передбачено навчальним і робочим планом. У зв’язку з відсутністю практичних, семінарських занять з цієї дисципліни, заліки студентам з неї виставляються на основі контрольних робіт, перевірки наслідків їх самостійної роботи з предмету та підготовленого кожним студентом реферату з відповідної теми. Завдання для самостійної роботи студентів із спецкурсу Для самостійного опрацювання студентами виносяться наступні теми: І. Жанр малої прози в українській класичній літературі. Питання:
Література:
ІІ. Українська драматургія 20-х років ХХ століття: проблематика, жанрова своєрідність. Питання:
ХХ ст.
Література:
Тематика контрольних робіт
Тематика рефератів до заліку:
Питання до заліку:
Завдання для самостійної роботи студентів із спецкурсу Для самостійного опрацювання студентами виносяться наступні теми: І. Жанр малої прози в українській класичній літературі. Питання:
Література:
ІІ. Українська драматургія 20-х років ХХ століття: проблематика, жанрова своєрідність. Питання:
ХХ ст.
Література:
|
Навчальна програма спецсемінару "Аналіз художнього твору" для студентів... Програма спецсемінару "Аналіз художнього твору" складена відповідно до навчальних планів Міністерства освіти і науки України, за... |
Програма дисципліни “ Історія української літератури (Давня українська... |
Програма дисципліни “ Історія української літератури (Давня українська... |
ЗАТВЕРДЖУЮ Робоча програма з дисципліни «Криміналістика» для студентів спеціальності «Правознавство” денної та заочної форм навчання |
ЗАТВЕРДЖУЮ Робоча програма з дисципліни «Судова медицина» для студентів спеціальності «Правознавство” денної та заочної форм навчання |
Навчальна програма Навчальна програма з дисципліни “Статистика” призначена для студентів 3,4 курсу денної та заочної форм навчання галузі знань 0305... |
ФІНАНСІВ ТА МІЖНАРОДНОЇ ТОРГІВЛІ Робоча навчальна програма з дисципліни "Правознавство" для студентів УДУФМТ зі спеціальностей "Менеджмент ЗЕД", "Міжнародна економіка",... |
Програма дисципліни Сучасна українська література для студентів 2... Вступ до літературознавства”, “Історія світової літератури” тощо. При читанні курсу для спеціальностей із західноєвропейських, слов’янських... |
Програма дисципліни Сучасна українська література для студентів 2... Вступ до літературознавства”, “Історія світової літератури” тощо. При читанні курсу для спеціальностей із західноєвропейських, слов’янських... |
Конспект лекцій для студентів усіх спеціальностей денної та заочної форм навчання Гуць В. С., Володченкова Н. В., Основи охорони праці: Конспект лекцій для студентів усіх спеціальностей денної та заочної форм навчання.... |