МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ВИВЧЕННЯ СПЕЦКУРСУ «ДУХОВНА СПАДЩИНА РІДНОГО КРАЮ»


Скачати 85.68 Kb.
Назва МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ВИВЧЕННЯ СПЕЦКУРСУ «ДУХОВНА СПАДЩИНА РІДНОГО КРАЮ»
Дата 03.04.2013
Розмір 85.68 Kb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Культура > Методичні рекомендації
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ВИВЧЕННЯ СПЕЦКУРСУ

«ДУХОВНА СПАДЩИНА РІДНОГО КРАЮ»
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


  1. Традиції народу з давнини по теперішній час. Мистецтво та культура.




  1. Храми та монастирі в нашому краї.




  1. Архітектурні ансамблі.




  1. Театральне життя Дніпропетровщини.




  1. Петриківка – колиска народного живопису. Народні умільці краю.




  1. Літературна спадщина краю.




  1. Відомі люди міста і краю.




  1. Меценатство і благодійництво: історія і сучасність.


ВСТУП
У формуванні духовної культури студентської молоді, її світорозуміння та світогляду велике значення мають знання з історії та культури свого краю, народу.

Історична пам'ять кожного народу зберігає ті особливі сторінки, події, постаті, особистості, які з минулого вписуються в сьогоднішнє і визначають майбутнє.

Кожен розвинений індивід вивчає своє національне коріння, свою етнічну неповторність, починаючи з духовної спадщини населення краю, регіону. Знання, повага, збереження культурних пам’яток свого краю допоможуть зрозуміти закономірності, побачити суперечності, визначити своє місце в культурній спадщині свого народу. Також допоможуть активізувати потенціал молодої людини для розвитку і примноження культурної спадщини в різних галузях і зберегти її для майбутнього свого народу.

Введення у навчальний процес вищого навчального закладу спецкурсу «Духовна спадщина краю» дасть можливість викладачам і студентам системно пізнати культурологічні надбання Придніпров’я через творчу діяльність представників минулого в різних галузях культури (освоєння краю, традиції в регіоні, архітектурні пам’ятки, народні умільці, художні колективи, літературна спадщина та ін.)

Спецкурс «Духовна спадщина краю» сприятиме закладанню базових, ключових понять, які складають теоретичну основу для розуміння культури краю. У результаті вивчення студенти повинні засвоїти:

  • Загальні відомості історико - культурного процесу в краї;

  • Духовні цінності, сформовані в процесі розвитку краю;

  • Досягнення в різних галузях духовної культури;

  • Роль та значення культурних досягнень в краї в українській культурі;

  • Місце та роль діячів науки, культури, мистецтва на всіх історичних етапах та вплив на стан духовної культури в регіоні;

  • Визначення культури регіону як складові української культури.

Вивчення спецкурсу «Духовна спадщина краю» можна проводити в таких формах: заочна подорож вивчення музейних експонатів, ілюстрація-галерея експонатів краєзнавчих музеїв, ілюстрація-панорама, есе-дослідження, фотовиставка, екскурсії, зустрічі з творчими людьми, «літописи-хроніки», подорожі-огляди, біографічні журнали, дослідницька робота та самостійне вивчення питань історичного аспекту та історичних періодів розвитку регіону.
Завдання спецкурсу:

  • Залучення студентської молоді до духовних надбань краю в історичному контексті ;

  • Визначення духовно-культурних цінностей регіону, його традицій та звичаїв;

  • Збереження та примноження культурної спадщини регіону:

  • Формування духовної культури особистості студента через вивчення особливостей духовної спадщини краю, регіону:

  • Виховання особистісної відповідальності кожної молодої людини за збереження та примноження культурної спадщини.


ЗМІСТ ПРОГРАМИ ПО ТЕМАХ
ТЕМА 1. Традиції народу з давнини по теперішній час. Мистецтво та культура

План

1 Вплив традицій та звичаїв на рівень духовної культури народу краю. Регіону.

.2 Спільні риси традицій, звичаїв, релігійних вірувань східнослов’янських народів та населення Західнодонбаського регіону.

.3 Коротка історія краю з найдавніших часів до XV ст. Заселення Подніпров’я. Заснування міст: Катеринослава, Павлограда, Першотравенська, Тернівки.


ТЕМА 2. Храми та монастирі в нашому краї.

План

.1 Вплив православних цінностей на рівень духовної культури молоді

.2 Заснування Дніпропетровської єпархії. Вклад архієпископів в культурно – освітній духовний розвиток краю

.3 Останні дані археологічних досліджень Монастирського острова та парка Шевченка.

4 Преображенський собор – найстаріша духовна та архітектурно – культурна пам’ятка

.5 Тихвинський жіночий монастир.

6 Духовні храми м. Павлограда.

7 Новомосковський Свято – Троїцький собор.
ТЕМА 3. Архітектурні ансамблі

План

.1 Будинок Д.І.Яворницького – архітектурна пам’ятка м. Дніпропетровська

.2 Палац Потьомкіна – палац студентів ім. Гагаріна.

.3 Пам’ятники Катерині II та М. Ломоносову

4. Будинок Хрінникова – найстаріша архітектурна будівля
ТЕМА 4 . Театральне життя Дніпропетровщини

План

  1. Український музично – драматичний театр ім.Т.Г. Шевченка.

  2. Російський драматичний театр ім. Горького.

  1. Дніпропетровський академічний театр опери і балету

  1. Театральне життя в м. Павлоград.


ТЕМА 5 . Петриківка – колиска народного живопису. Народні умільці краю.

План

.1 Петриківський розпис – візитна картка України.

.2 Майстри петриківського розпису в кінці 40 – 70 –х р.р. XX

.3 Особливості петриківського розпису в кінці XX ст. Тетяна Пата.
ТЕМА 6. Літературна спадщина краю

План

.1 Українські письменники В.Підмогильний, І.Манжура, А.Кащенко.

.2 Письменники – земляки. Літературна Павлоградщина (А.Коцюбинський, Г.Світлична, М..Шуть).

.3 Літературне об’єднання Петропавлівщини ім.Ф.А.Карпенко.
ТЕМА 7. Відомі люди міста і краю

План

.1 О.Поль – «Степовий Колумб».

.2 Дослідниця релігії, міфології, стародавніх філософських систем, магії, окультизму – Олена Блаватська.

.3 Письменниця Ган Олена Андріївна.

.4 Д.І.Яворницький – вчений історик, археолог, дослідник історії запорізького козацтва

.5 Євген Березняк – «Майор Вихор».
ТЕМА 8. Меценатство та благодійництво: історія і сучасність

План
.1 Меценатство та благодійництво – види суспільно корисних дій у сфері культури та соціального захисту населення.

.2 Меценат чи соціально відповідальний підприємець

.3 М.Терещенко – суспільний, громадський діяч, меценат, благодійник.

4. Стан благодійництва та меценатства в сучасній Україні

Методичні рекомендації щодо підготовки практичних занять по спецкурсу «Духовна спадщина рідного краю»
На семінарських заняттях, студенти, під керівництвом викладача, на першому практичному занятті здійснюють узагальнення та систематизацію засвоєного теоретичного матеріалу, понятійного апарату через такі форми роботи як тести, плани-тези, повідомлення і т.д.

Мета даної форми контролю знань студентів:

  • перевірити рівень знань матеріалу засвоєного студентами самостійно;

  • доповнити вивчені теми інформацією з додаткових джерел;

  • виявити труднощі та проблеми у самостійному виконанні та підготовці до практичних занять;

  • допомогти з підбором необхідної літератури.

На наступних практичних заняттях студенти розкривають питання винесені на самостійне вивчення, використовуючи папки - презентації опрацьованого матеріалу в історико – краєзнавчих музеях, краєзнавчої літератури, спогадів учасників подій, архівних матеріалів.

Контроль знань студентів здійснюється на підсумковому занятті за такими питаннями (усно або тестово):

1. Народні прикмети

2. Традиції та звичаї в нашому краї.

3. Коротка історія заселення Подніпров’я.

4. Вплив православної церкви на рівень духовної культури населення.

5. Найстаріші архітектурні пам’ятки краю.

6.Духовні храми м.Павлограда.

7. Новомосковський Свято – Троїцький собор.

8. Діяльність Д.І.Яворницького.


  1. Історико – культурна спадщина О.Поля.

  2. Театральне життя М.Павлограда.

  3. Роль театрального мистецтво в зміцненні духовної культури краю.

  4. Петриківський розпис – візитна картка України.

  5. Майстри петриківського розпису XIX ст.

  6. Майстри петриківського розпису XX ст.

  7. Літературна спадщина В.Підмогильного.

  8. Літературна спадщина І.Манжури та А.Кащенко.

  9. Письменники – земляки (Г.Світлична, М.Шуть).

  10. Сучасне літературне життя Павлоградщини.

  11. Літературне об’єднання Петропавлівщини ім. Ф.Карпенко.

  12. Землячка – дослідниця Олена Блаватська.

  13. Письменниця Олена Ган.

  14. Євген Березняк – «Майор Вихр».

  15. Меценати – благодійники в історії українського народу.

  16. Благодійні організації в сучасній Україні.



Рекомендована література:


  1. Архівні матеріали Петропавлівської селищної ради.




  1. Бинкевич В.В., Камеко В.Ф. Городок старинный запорожский Самарь с перевозом: Краеведческий очерк. – Днепропетровск: Пороги, 2000.-156с.




  1. Бойко О.Д. Історія України: Посібник для студентів вищих навчальних закладів.-К.: Видавничий центр «Академія», 1999.-586с.[с.255-260].




  1. Бушин В.С. Нариси з історії Павлограда.-Дніпропетровськ: Ліра, 2004.-304с.




  1. Воропай О. Звичаї нашого народу: Етнографічний нарис. – К.: Оберіг, 1993.- 590 с.




  1. Дніпропетровщина (10 річниці незалежності України присвячується).-Д.: ВАТ ДніпроКнига, 2001.- с.230.




  1. Дніпропетровськ: Минуле і сучасне: Оповіді про пам’ятки культури, їх творців і художників. – Дніпропетровськ: ДніпроКнига, 2001.- 584 с.




  1. Дніпропетровська область: історія та сучасність (До 75 – річчя створення). – Д.: АРТ-ПРЕС, 2007. – 256 с., іл.




  1. Дніпропетровський художній музей.- Дніпропетровськ: ВАТ «Дніпрокнига», 2001. – 256 с.




  1. Захава Б. Кадетский корпус // Предисл. Н.И. Захавы. – М.: «Академия», 2000. – 256 с.




  1. Захава Б.Е. Мастерство актера и режиссера: Учебное пособие для спец.учеб.заведений культуры и искусства. – Изд.4-е, искр. и доп. – М.: Просвещение, 1978. – 334 с.




  1. Історія економічних вчень: Начальний посібник / Л.Я. Корнійчук, Н.О. Тотаренко, та ін.-К.: КНЕУ, 1999.-564с.



  1. Історія міст і сіл Української РСР в 26-ти т.: Дніпропетровська область.-К.: Головна редакція Української Радянської енциклопедії АН УРСР, 1969.




  1. Єлисєєв А. Літературний Павлоград: Нариси. – Павлоград, 2004.- 144с.



  1. Лихолат О.В., Лихолат О.А., Історія України: Навч. посіб. - К.: МАУП, 1999.-212с.




  1. Макаревський Феодосій. Материалы для историко – статистического описания екатеринославской епархии. Церкви и приходы прошедшего XVIII столетия. – Дніпропетровськ: ВАТ «Дніпрокнига», 2000.




  1. Матеріали краєзнавчого музею смт.Петропавлівка.




  1. Мицик Ю.А. Козацький край: Нариси з історії Дніпропетровщини XV - XVIIIст. -Дніпропетровськ: ДДУ, 1997.-175




  1. Мицик Ю.А., Мосьпан Н.В., Плохій С.М. Місто на Самарі. –Дніпропетровськ: ДДУ, 1994. – 63с.




  1. Орлик П. І. Манжура Іван Іванович // Українська Радянська Енциклопедія. — 2-е видання. — Т. 6. — Київ, 1981. — С. 347.




  1. Павлоград (1784 – 2004). – ООО «Друк – УНІОН», 1998.



  1. .Русская летопись для первоначального чтения / Составленная Сергеем Соловьевым. – М., 1999. – с.23-24.




  1. Царенко О.М., Захарчук А.С. Економічна історія України і світу: Навч. Посіб – Суми: Видавництво «Універсальна книга», 2001.-310с.




  1. Юхименко П.І.Моненко П.М. Історія економічних вчень: навч. Посіб.-3-тє вид., вип..-К.: «Знання», 2002.-514с.




  1. Яворницький Д.І. Історія запорізьких козаків: у 3-х т. / Редкол.: П.С. Сохань (голова) та ін., т. 1-3.-К.: Наукова думка, 1990.



  1. http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%BD%D1%96%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA




  1. http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%BD%D1%96%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA

Схожі:

Методичний порадник до медіаресурсу з історії рідного краю
Любов до Вітчизни – це любов до рідного будинку, вулиці, школи, села, міста. Знання про рідний край необхідні для духовного розвитку...
Літературне краєзнавство є важливим компонентом вивчення історії...
Останнім часом інтерес до письменства рідного краю помітно зростає, що є закономірним фактом. У контексті епохи національного відродження,...
«Видатні постаті краю» Дослідник природи рідного краю (до 100- річчя...
Чижов Макар Панасович директор Заліщицької середньої школи, вчитель, дослідник природи рідного краю
План роботи Михайлюцької ЗОШ І – ІІІ ступенів на весняні канікули
Заняття гуртка «Історія рідного краю». Виготовлення буклета з історії рідного краю
Київщина територія успіху
Мета: підкреслити вагоме значення рідного краю у розвитку України, виокремити здобутки нашої області, розвивати пам’ять, зв’язне...
Конспект уроку літератури рідного краю, проведеного вчителем української...
Тема. Література рідного краю. «Йду натхненно важкими дорогами…» Микола Турківський
Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення
Співпраця учитель (методист) митець (художній твір) учень (читач) досягне органічної єдності, якщо, добираючи матеріал до уроків...
Література рідного краю. Інсценізація твору письменника територіальної...
Навчальна мета: розглянути життєвий шлях С. Носаня та його творчість; розширити знання учнів про митців рідного краю (Черкащини)
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ РОЗДІЛУ для студентів усіх спеціальностей...
Політологія. Суб`єкти політики та способи політичної діяльності [Текст]: Методичні рекомендації до вивчення розділу для студентів...
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю
Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка