|
Скачати 89.84 Kb.
|
Програма самореалізації особистості (Комплексна система завдань за романом у віршах Л. Костенко «Маруся Чурай») Що сьогодні? Який веселий фрагмент Із моєї шаленої долі? Усміхається правда очима легенд І свобода – очима неволі. Ліна Костенко Юний друже! Пропоную тобі здійснити цікаву подорож сторінками твору Л. Костенко у давноминулі часи, коли жила народна піснетворка Маруся Чурай, коли історія нашої України закарбовувалась не на папері, а в пам`яті народу, коли моральні цінності були вищі за матеріальні, коли прагнення до індивідуальної свободи людини ставало нагальним питанням для життя творчої особистості. Якщо ти хочеш розібратись у питаннях, поставлених авторкою, і які продовжують хвилювати не одне покоління людей, ще раз уважно прочитай художній твір і виконай до нього різні види завдань, а також вислови своє ставлення до кожного з них. Бажаю тобі успіху!
Завдання 1. Розвиваємо вміння працювати з художнім текстом Наведи приклади найбільш яскравих висловлювань героїв роману щодо Марусі Чурай і визнач свою позицію:
Завдання 2. Розвиваємо вміння складати узагальнену характеристику образів художнього твору Всі жіночі образи роману «Маруся Чурай» є носіями певної ідеї – жіночого щастя. Визнач, яким бачить жіноче щастя кожна героїня? Ганна ЖІНОЧЕ Орихна Чураїха ЩАСТЯ Бобренчиха Чураївна Завдання 3. Удосконалюємо вміння порівнювати образи героїв художнього твору Зістав і порівняй образи Гриця Бобренка та Івана Іскри. Поміркуй, як саме художні деталі підкреслюють якості характеру кожного з героїв? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Працюємо з літературною термінологією Доведи, що роман у віршах «Маруся Чурай» має дві сюжетні лінії, яка з них виразніша? Визнач у любовній сюжетній лінії роману елементи композиції. Подумай, як елементи сюжету розкривають характер головної героїні? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 5. Знаходимо зв’язки між видами мистецтва Образам матерів Л. Костенко надає особливого значення у романі. Розглянь репродукцію «Портрета селянки» О. Рокачевського. Який настрій жінки відтворив художник? Чи можна саме такою уявити матір Марусі? А матір Грицька? Аргументуй свою точку зору. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 6. Вчимося компаративістиці На думку критика – літературознавця Г. Клочека, Ліна Костенко – пряма послідовниця Лесі Українки у створенні словесних образів. Зістав поетичні рядки із творів Лесі Українки «Лісова пісня» і Л. Костенко «Маруся Чурай», проведи паралелі між душевними переживаннями персонажів: Мавки – Марусі Чурай, Лукаша – Гриця Бобренка (скористайся прийомом «діаграма Вена») …Ні, любий, я тобі не дорікаю, ….Нестерпний біль пекучого прозріння. А тільки – смутно, що не можеш ти ---------------------------------------------- Своїм життям до себе дорівнятись… Чи він мені, чи я йому – нерівня. (Леся Українка «Лісова пісня») Нерівня душ – це гірше, ніж майна. (Ліна Костенко «Маруся Чурай») ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 7. Розвиваємо творчі здібності Розглянь репродукцію картини Ф. Самусєва «Маруся Чурай». Чи такою ти собі її уявляв? Створи свій варіант портрета легендарної піснетворки (словесно і художньо). __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 8. Учимося ораторській майстерності Чи поділяєш ти переконання авторки « Що ж це виходить? Зрадити в житті державу – злочин, а людину - можна?» . Вислови власні думки у формі промови від імені героя твору - Івана Іскри. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 9. Учимося самостійного пошуку інформації з теми Створи хронологічну картину історичного часу, зображеного в романі Ліни Костенко «Маруся Чурай», спираючись на документальну деталь: «Влітку 1658 р. Полтава згоріла дощенту». Поміркуй, яку роль відіграє історичний фон у романі для розуміння образу головної героїні – Марусі Чурай. Завдання 10. Доводимо свою точку зору Напиши творчу роботу (есе) на одну з тем: «Нерівність душ – це гірше, ніж майна» «Ця дівчина не просто так Маруся. Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа.» «Про наші битви – на папері голо. Лише в піснях вогонь отой пашить.» Юний друже! Ти закінчив виконання всіх завдань. Вітаю! Сподіваюсь, що тобі було цікаво. Пропоную перевірити себе за тестовими завданнями. Бажаю успіху! ПЕРЕВІР СЕБЕ Тести за творчістю Л. Костенко і романом у віршах «Маруся Чурай» І. Закритого типу ( 6 х 0,5 = 3 бали) Завдання 1 – 3 мають чотири варіанти відповіді, обери ОДНУ правильну 1.На фоні якого історичного періоду розгортаються події твору Л. Костенко «Маруся Чурай»? А) доби Руїни в) доби гайдамаччини Б) доби Хмельниччини г) доби козаччини 2. Маруся Чурай, героїня однойменного роману Л. Костенко, - А) історична особа в) вигаданий персонаж Б) легендарна особа г) узагальнений образ 3. Визнач віршовий розмір рядків твору: Усі віки ми чуєм брязкіт зброї, Були боги в нас і були герої, Який нас ворог тільки не терзав! А) хорей в) дактиль Б) ямб г) анапест Завдання 4 – 6 мають п’ять варіантів відповіді, обери ТРИ правильних 4. Які проблеми порушені у творі «Маруся Чурай»? А) духовного життя нації в) кохання і зради д) війни і миру Б) індивідуальної свободи людини г) дійсності і мрії 5. Визнач мистецьке кредо Л. Костенко за її афоризмами: А) «Поети – це біографи народу» в) «Я вибрала Долю собі сама» Б) «Моя свобода завжди при мені» г) «»Поезія – це завжди неповторність» Д) «Митцю не треба нагород, його судьба нагородила» 6. Визнач художні засоби мови у поетичних рядках: … Чурай Марусю, у такій ганьбі! – До зашморгу вестимуть у юрбі. І не здригнеться наш пісенний край… І море гнівом не хлюпне на сушу… І попелом розвіяний Чурай Безсмертним болем дивиться у душу. А) анафора в) порівняння д) гіпербола Б) епітет г) метафора ІІ. Відкритого типу ( 6 х о,5 = 3 бали). Допиши правильну відповідь Ліна Костенко – активна учасниця літературного процесу ______________________________________________________________ Перша поетична збірка Л. Костенко називалась ______________________________________________________________ Книга, за яку Л. Костенко присуджено премію «Поет світу» ім. Ф. Петрарки у 1995 _____________________________________________________________________________________ Твори, за які Л. Костенко отримала Державну премію України ім. Т. Шевченка _____________________________________________________________________________________ Персонажами роману у віршах «Маруся Чурай» Л. Костенко є історичні особи: _____________________________________________________________________________________ 6 У якому році поетеса стала першим лауреатом Міжнародної літературно-мистецької премії ім. О. Теліги? _____________________________________________________________________________________ ІІІ. На відповідність ( 8х0,5 = 4 бали). Установи відповідність А. Між цитатною характеристикою і героєм художнього твору: 1 «Він лицар був, дарма що постоли. А) Іван Іскра Стояв на смерть. Нікому не здавався..» Б) Гордій Чурай 2 «Хто – за Богдана, хто – за короля. В) Гриць Бобренко А він за тих, которії не проти» Г) Б. Хмельницький 3 «…Він народився під такою зіркою, Д) пан Вишняк Що щось в душі двоїлося йому» 4 «Любив же він Марусю, не дай боже! Тепер сидить, лиця на нім нема…» Б. Між висловлюваннями та персонажами твору: 1 «Затям, любов любов’ю, / А життя життям…» А) Маруся Чурай 2 «Які там «Засвіт встали козаченьки»?.. Б) Галя Вишняківна Не вірю, щоб складала це вона!» В) Орихна Бобренчиха 3 «Я – навіжена. Я – дитя любові. Г) Гриць Бобренко Мені без неї цілий світ глевкий…» Д) Іван Іскра 4 «Ця дівчина не просто так Маруся. Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа…» ІУ. На послідовність (2 бали). Установи послідовність розгортання подій у романі «Маруся Чурай» Л. Костенко: А) облога Полтави Г) Маруся іде на прощу в Київ Б) страта Марусі Д) сповідь Марусі В) гонець їде до гетьмана Е) суд над Марусею Чурай Занеси відповіді до таблички та надай для перевірки вчителеві!
Оцінка___________ Відповіді до завдання «Перевір себе» тести за романом у віршах Л. Костенко «Маруся Чурай»
|
Тема. Це дівчина не просто так Маруся Це голос наш. Це пісня. Це душа. /Психологічно вірогідний портрет Марусі Чурай на тлі конкретної історичної дійсності через ставлення... |
До 140 – річчя від Дня народження Лесі Українки І читець Легендарна поетеса Маруся Чурай, Марко Вовчок, Олена Пчілка, Ольга Кобилянська, Ліна Костенко та ін. У цьому сузір’ї незгасною зорею... |
Віють вітри, віють буйні (Маруся Чурай) Він змушений покинути матір, кохану дівчину. І просить свою неньку, коли з ним щось трапиться, прийняти його дівчину Марусю як за... |
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ «В МОЇЙ ДУШІ СПІВАЄ СОЛОВЕЙ…» Важко назвати куточок землі, подібний до Полтавщини, на літературному небосхилі якого сяяло б стільки зірок різної величини: Маруся... |
Мотиви пам ’ яті, любові, природи у творчості Ліни Костенко Ліна Костенко – визначна постать в українській культурі. Великий творчий набуток поетеси важко переоцінити. В курсовій роботі ми... |
Тема. Пробудження душі (творчість Л. Костенко) Мета Мета. Ознайомити дітей з біографією та творчістю української поетеси Ліною Костенко |
Урок третій Тема. Ліна Костенко”Чайка на крижині”,”Крила” ... |
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ: «ЗУСТРІЧ ДВОХ ПОКОЛІНЬ: МИНУЛЕ І... Л. Костенко, розкрити жанрове й тематичне розмаїття їх творчості, познайомити з особливостями індивідуального стилю поетес, формувати... |
«Я вибрала долю собі сама…» (Життєвими шляхами Ліни Костенко) Звучить вірш «Доля» В. 1 Вкрай малослівна щодо себе самої, Ліна Костенко залишає нам право побачити у віршах відблиск свого життя, високих почуттів, тяжкої... |
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ: «ЗУСТРІЧ ДВОХ ПОКОЛІНЬ: МИНУЛЕ І... Мета: ознайомити старшокласників з життєвим та творчим шляхом Л. Українки та Л. Костенко, розкрити жанрове й тематичне розмаїття... |