Управління освіти Краматорської міської ради
Міський методичний кабінет
Краматорська українська гімназія
Дискусійний клуб
«Особливості навчання англійської мови
в сучасних умовах»
Особливості викладання
англійської мови в профільних класах
Соломка Л.І.
вчитель англійської мови
Краматорськ, 2013
Іноземна мова як навчальний предмет сприяє профілізації навчально-виховного процесу за будь-яким напрямом, оскільки вона дозволяє реалізувати між предметні зв’язки, інтегруючи зміст різних шкільних дисциплін.
У складі суспільно-гуманітарного напряму іноземна мова стоїть в центрі філологічного навчального профілю, який передбачає не тільки поглиблене її вивчення, а й підготовку учнів до продовження освіти в мовному педагогічному ВНЗ через ознайомлення їх з основами лінгвістики, зарубіжної літератури, країнознавства, перекладу тощо.
У складі всіх інших навчальних профілів за будь-яким напрямом (суспільно-гуманітарним, природничо-математичним, технологічним, художньо-естетичним, спортивним) іноземна мова як навчальний предмет виступає засобом реалізації профільного навчання і передбачає, з одного боку, поглиблене її вивчення за рахунок профільної спеціалізації і, з іншого боку, вирішення завдань, зумовлених профілем.
Профільна спрямованість вивчення іноземної мови досягається профільноорієнтованими інтегрованими курсами, а також курсами за вибором або факультативами «Ділове мовлення», «Країнознавство», «Література Англії і США» і «Основи перекладу».
Згідно с концепцією профільного навчання, одним з основних завдань якого є формування комунікативної компетенції учнів на допрофільному рівні, профільне навчання ґрунтується на принципах наступності та непреривності «між допрофільного та профільного навчання».
Профільне навчання іноземної мови передбачає поглиблене і професійно-орієнтоване вивчення предмета. Воно має створити учням сприятливі умови для врахування їхніх індивідуальних особливостей, інтересів, здібностей, нахилів, мотивів і потреб для формування чіткої орієнтації на певний вид майбутньої професійної діяльності, пов’язаної з іноземною мовою.
Перед вчителем, який здійснює навчання іноземної мови в умовах пробільності та багатопрофільності, постає цілий ряд завдань:
спиратись на пройдену тематику гуманітарного плану, узагальнюючи та розширюючи її, враховуючи інтереси учнів, наприклад, говорячи про країну, яку ми вивчаємо, доцільно доповнювати знання учнів новими фактами з її історії та культури;
ставити проблеми, які дозволяють порівняти культуру країни, мову якої ми вивчаємо, з культурою України;
повторювати, систематизовувати та збагачувати лексико-граматичний матеріал за рахунок мовних явищ, які є типовими для літературних, публіцистичних, функціональних (прагматичних) текстів;
використовувати сучасні технології навчання (метод проектів, інтерактивні технології).
Для реалізації гуманітарного профілю необхідно:
поглиблення мовних знань та удосконалення мовленнєвих умінь та навичок;
ситуації спілкування повинні поповнитись ситуаціями професійного спілкування;
робота над профільними текстами, підібраними вчителем, повинна бути спрямована на отримання змістової інформації в рамках вибраного профілю на інформаційне опрацювання іншомовного тексту за допомогою перед текстових завдань, які орієнтують на вибір стратегії читання, актуалізують, якщо це можливо, набутий життєвий досвід учнів, а також набуті раніше знання;
в лексичний мінімум необхідно внести частину найбільш уживаної лексики з профільних текстів, у тому числі терміни з відповідних до вибраного профілю сфер спілкування;
на уроках у профільних класах рекомендується використовувати доступні вчителю країнознавчі матеріали.
Що входить у зміст профільного курсу?
Наявність більшої кількості навчальних годин (5 годин на тиждень) дозволяє розширити тематику (у порівнянні із загальноосвітнім курсом), більш ретельно/заглиблено проробляти матеріал, приділяючи більше уваги:
лінгвістичному аспекту мови, наприклад, аналізу граматичного ладу англійської мови в порівнянні з українською;
літературі і країнознавству, у тому числі в історичному аспекті (для філологічного і соціально-гуманітарного профілю);
термінології (профільно-орієнтованої).
А також залучати додатковий профільно-орієнтований матеріал.
У плані розвитку монологічної мови особливого значення набуває навчання зв’язному аргументованому висловлюванню по темі й/або на основі прочитаного або прослуханого тексту, а також реферуванню й анотуванню тексту. Стосовно до діалогічної мови – навчання обговоренню, дискусії з використанням аргументації своєї точки зору, ввічливого вираження незгоди з точкою зору партнера, а також пошуку компромісу. Стають більше різноманітними ситуації спілкування, у тому числі за рахунок профільно-орієнтованих.
Збільшується обсяг що читається: актуальних публіцистичних текстів, уривків з добутків художньої літератури, різноманітних прагматичних текстів типу реклами, оголошень, інструкцій і т.д., науково-популярних, профільно-орієнтованих текстів. При цьому використовуються всі стратегії/види читання: ознайомлювальне, вивчаюче, переглядове/пошукове.
Оскільки переклад при профільному навчанні виступає не тільки як засіб навчання, але й як цільове професійно-орієнтоване вміння. Для його породження характерні такі прийоми як пошук українських еквівалентів до іншомовного слова, перефразування з метою більше точної передачі змісту та ін..
Більше уваги приділяється аудіюванню й письму, у тому числі таким видам мови, як складання тез, реферування, анотування, написанню листівок, творів, формальних та неформальних листів. На першому етапі учні ознайомлюються із зразком тексту листа і аналізують його будови, на другому – сприймають і репродукують текст – зразок, використовуючи допоміжну інформацію щодо його логічного плану, мовленнєвих зразків та засобів між фразового зв’язку, на третьому – самостійно створюють текст листа.
Зростання ролі реферування й анотування як видів усного й письмового висловлення також вимагає більшого використання таких прийомів навчальної діяльності, як:
аналіз окремих слів, пропозицій тексту для кращого розуміння їхнього значення й змісту тексту в цілому;
пошук значеннєвих опор;
виділення найбільш істотних, значеннєвих віх;
компресія (стиск) тексту;
його оцінка (обов’язкова при анотуванні).
Отже, порівнюючи структуру традиційних уроків англійської мови і уроків профільних класах, слід зазначити, що уроки в звичайних класах – комбіновані, а уроки в профільних класах проводяться по окремим аспектам: мовленнєві уроки, урок граматики, урок позакласного читання та робота з тестами (підготовка до ЗНО).
Що стосується технологій навчання, тобто певним чином організованої серії/системи прийомів, то для учнів старшої школи застосовуємо інтерактивні методики навчання, що дозволяють розв’язувати комунікативно-пізнавальні завдання засобами іншомовного спілкування: рольові ігри, навчальні ситуативні завдання, парні та групові форми роботи тощо.
Широкі можливості для удосконалення мовлення учнів мають узагальнюючі уроки після вивчення конкретної теми: уроки-дебати, де учні вчаться висловлюватись стисло ,логічно, але конкретно, вислуховуючи співбесідника (опонента), висувати докази, аргументи та контраргументи, захищаючи свою точку зору.
Проводячи урок-дискусію або урок-круглий стіл вибираємо тематику, розробляємо план проведення уроку, заздалегідь оголошується тема цього уроку і ті питання, відповіді на які бажано підготувати. Практикуємо також проведення уроків-телемостів та прес-конференцій, де учні обговорюють не тільки вивчену тему, але й знаходять додатковий матеріал. Тематика для спілкування охоплює різноманітні галузі знань, серед них і ті, які були об’єктом вивчення на уроках з інших навчальних предметів із власного життєвого досвіду.
На своїх уроках також використовуємо проектну методику. Робота над проектом починається тоді, коли учні в процесі навчання вже володіють певними вміннями та навичками, мають достатній лексичний запас. Підготовка і захист проектів проводяться на завершальному етапі роботи над темою. Це вже творчий рівень, якого передує велика кропітка робота по закріпленню і активізації мовного матеріалу на репродуктивному етапі.
Таким чином нетрадиційний підхід до уроку спонукає учнів до активної розумової діяльності самостійної творчої роботи, виховує почуття колективізму, відповідальності перед членами всієї групи, взаємодопомоги,уміння відстоювати свою думку. Інтерактивне навчання дозволяє сформувати у учнів цілісне уявлення про тему, що вивчається. Проведення інтерактивних уроків сприяє формуванню соціокультурної та соціолінгвістичної компетенції, підготовці учнів до міжкультурного спілкування у різноманітних сферах життєдіяльності.
Крім того, для більш ефективного впровадження профільного навчання базовий курс англійської мови доцільно поглибити за рахунок спецкурсів і факультативів. Так, факультативний курс «Ділова англійська» (1 година на тиждень) допомагає учням сформувати мовленнєвий етикет з іноземної мови, навчає учнів умінь користуватися етикетними нормами іншомовного спілкування в різноманітних сферах. Використовуючи поширену газетну лексику та граматичні структури, учні опрацьовують доступні для їхнього розуміння теми, з якими вони, напевно, зустрінуться в реальному життя, такі як «Рекламна справа», «Страхування», «Банківська справа», «Малий бізнес» та «Влаштування на роботу».
Факультатив «Країнознавство» знайомить учнів з країнами, мову яких вони вивчають (Великобританія, 10 клас, США, 11 клас). Особливий інтерес викликають в учнів теми пов’язані з формуванням культури та мистецтва англомовних країн, з проблемами сучасної кінематографії та поп-музики. На уроках країнознавства багато уваги приділяється соціально-культурним особливостям англомовних народів, що є основою спілкування з людьми різних культур і професій в будь-яких ситуаціях.
Вивчаючи курс «Англія» та «США» учні дізнаються, як історично складалась література,які жанри формувались в різні історичні періоди, наскільки вони були популярні в сучасників і як впливали на формування моралі і культури суспільства.
Крім цього, в гімназії ведеться активна робота з реалізації програми «Обдаровані діти» щодо створення умов для самореалізації здібних та обдарованих учнів під час їхньої участі в міських, обласних, предметних олімпіадах,в інтелектуальних та інших конкурсах. Головним завданням учителі вважать надання допомоги здібним дітям в отриманні знань, переході до найвищих рівнів пізнання за рахунок упровадження перспективних технологій (проектної методики, інтерактивні методики, комп’ютерні програми) під час організації індивідуальної роботи щодо реалізації навчальної програми складеної для кожної дитини з метою підготовки до інтелектуальних змагань. Усе це підтверджують результати участі учнів гімназії в інтелектуальних конкурсах: учні профільних класів Савчук В. посіла I місце в міській олімпіаді і брала участь в обласній та Гузовський В. – III місце в міській олімпіаді. Декілька років поспіль учні гімназії брали участь у II-му турі захисту науково-дослідницьких робіт МАН.
Отже, навчання англійської мови в профільних класах спрямовано на:
розвиток комунікативної культури та соціокультурної освіти учнів, що дає змогу їм бути рівноправними партнерами міжкультурного спілкування іноземною мовою в побутовій, культурній та навчально-професійній сферах;
навчання етики дискусійного спілкування іноземною мовою під час обговорення культури, стилю та способу життя людей;
розвиток загально навчальних умінь збирати, систематизувати та узагальнювати культурознавчу й іншу інформацію, що викликає інтерес в учнів;
ознайомлення учнів із технологіями самоконтролю та самооцінки рівня володіння мовою;
розвиток умінь представляти рідну культуру, країну, стиль життя людей у процесі іншомовного культурного спілкування;
використання іноземної мови в професійно-орієнтованій освіті, що залежно від профілю школи має на увазі професійно-орієнтоване вивчення іноземної мови.
|