|
Скачати 112.45 Kb.
|
(виховний захід)
Мета заходу: показати роль і значення мови в житті та долі народу, формувати почуття прекрасного, культуру та освіченість, пошану до рідної мови, зберігати історію народу, його духовну красу, культуру, самобутність. Обладнання: зала прибрана в українському стилі, виставка літератури, висловлювання про мову, аудіозаписи. ХІД ЗАХОДУ: ( Звучить пісня П. Дворського «Рідна мова») Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Нею можна передавати найтонші відтінки думок і почуттів. Людина має завжди пам'ятати, звідки вона родом, де її коріння, добре знати історію свого народу, його мову. Знання мови народу, серед якого ти живеш, - ознака культури освіченої людини, знання рідної мови - священний обов'язок кожного. Учень: Милозвучне наше слово, Ти - духовна міць моя. Материнська люба мово, Що без тебе був би я?! Найдорожча ти, єдина, Над усі скарби землі Із любов'ю Україна Стріне ще квітучі дні. Не уб'є манкуртів змова Те, що в спадок перейшло, - Незнищенне диво-слово, Що сіяє світанково Всім перевертням на зло. Учень: Мово! Пресвятая Богородице мого народу, з чорнозему і любистку, з роси і дніпровської води народжена! Мудра берегине ти єси! Нехай славиться слово твоє, нехай лунає пісня твоя, нехай славиться в тобі Віра, Надія, Любов! Зцілювала ти втомлених духом, давала їм силу,здоров’я, довгий вік і навіть безсмертя тим, що пили тебе, цілющу джерелицю; і невмирущими ставали ті, що молилися на дароване тобою Слово. Учень: Споконвіку було Слово, й було Слово в Бога. Й було Богом святе Слово,- все постало з Нього. І життя було у ньому, й життя стало Світлом, для вселюдського огрому в темряві розквітлим. Помагай же Слову, Боже, із пітьмою в герці, щоб жило правдиве й гоже, у людському серці. (пісня ) Учень: Ми раді вітати усіх в оцій залі, Щоб горя і смутку ніколи не знали. Любили щоб мову, піснями пишались, Щоб щирими ви українцями звались! Учень: Як відомо, першим до нас приходить слово… З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. «Мама, тато, баба, киця» - ці та інші слова вимовляє дитина. Поступово дитина спинається на ноги, пізнає десятки нових слів, звучних та красивих: сонечко, квітка, трава…Рідна мова - це скарб народу. Кожний народ із великою пошаною ставиться до своєї мови. Адже мова зберігає історію народу, його духовну красу, культуру, самобутність. Це творіння багатьох поколінь, код усієї нації. Учень: А скільки в нашій мові є чарівних слів, від яких теплішає на серці, коли їх чуєш і промовляєш сам. (Дві учениці читають у формі діалогу вірш «Чарівні слова» ). 1-а учениця. Я слова чарівні знаю, Вивчила охоче, І в розмові їх вживаю Зранку і до ночі. 2-а учениця. Доброго здоров'я, Галю! 1-а учениця. Добрий день, Оленко! 2-а учениця. Ти до мене, я до тебе Звернемось гарненько. 1-а учениця. З добрим ранком всіх вітаю, Як іду із хати, І кажу всім: «На добраніч!», Як лягаю спати. 2-а учениця. І «спасибі» й «дуже прошу», «Вдячна вам», «будь ласка», Словом радість вам приношу, Світ стає, як казка. Учень. Надзвичайно багата наша українська мова. Нею можна писати вірші як ліричні так і патріотичні. До вашої уваги вірші Докії Гуменної «До українців», яка виступила на захист українського слова і проти русифікації. Звільнена з видавництва та щодня очікуючи арешту, письменниця прагнула десь заховатися від гонителів. (вірш) Учень. А чи знаєте ви, що ми, українці, маємо чи не наймолодшу мову у світі. Українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’їна. Наша мова барвиста і прекрасна, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючися виплеканою народом у віках рідною мовою. (пісня – Катричко «Рідна мова») Учень. Наша мова сягає корінням у глибоке минуле. Коли завітати у Києві до Державного історичного архіву, то можна переконатися в тому, що в ХV-ХVІІ століттях судове і державне листування велося українською мовою. Навіть повелитель Великого Литовського князівства - Август II - добре розмовляв і писав українською мовою. Учень. Українську мову можна почути в Канаді, Великобританії, Мексиці, США, Німеччині, Аргентині, Венесуелі, Парагваї, Греції, Китаї (близько 40 країн світу). Учень. Історію, географію, літературу та мову України вивчають у 28 коледжах та університетах США. Учень. У штаті Парана діє єдиний у Південній Америці університет, де викладають українську мову, літературу та історію. А в Парагваї деякі місцевості мають суто українську назву: Україна, Нова Волинь, Тарасівка. А в столиці Парагваю Монтевідео та в столиці Венесуели Каракасі є вулиці з назвою «Україна». Учень. Та, на жаль, не всі бажають вивчати рідну мову, не кожен її шанує: вживає у своїй мові якісь недоречні слова, русизми, словесні «бур’яни». Говорять не «папір», а «бомага», не «звичайно», а «конєшно», не «кулька», а «шарик», і таких прикладів багато. Учень. Наш мудрий народ склав дуже багато прислів’їв та приказок про мову та слово. То ж давайте їх зараз пригадаємо. (Діти пригадують прислів’я та приказки про мову, слово).
• Менше говори, то більше почуєш.
Учень. Не цурайтесь мови, люди, Рідного джерельця. Хай вона струмочком буде. Хай дійде до серця. Хай вона в піснях лунає Кожен день і в свято. Соловейком хай співає В українській хаті. Бо ж вона така багата, Українська мова. Неповторна і крилата І така чудова. І цвіте у ній кохання, Рушники з квітками Мрії наші і бажання, Верби над ставками. Найрідніше, сокровенне, Найдорожче в світі І святкове, і буденне, В ній батьки і діти. Не цурайтесь, люди, мови, Не цурайтесь роду. Як зачахне рідне слово – Не буде народу. (пісня «Мова єднання») Учні по черзі зачитують дати з історії української мови)
Учень. Кожен повинен прагнути до того, аби його мова стала досконалою, зрозумілою всім. Тобто він має оволодіти культурою мови. А це завдання можна реалізувати лише тоді, коли засвоїш основи мовної нормативності, навчишся користуватися багатством лексичних та стилістичних засобів мови, зможеш висловлювати думку логічно, ясно, доречно, доступно, виразно, багато, різноманітно, естетично. Учень. Багато слів сказали ми про мову, Чудову нашу, материнську, калинову, Яка для нас – життєвий старт… Адже ж у нас сьогодні свято, То ж доречний тут і жарт… Учень: (гумореска «Кухлик») Дід приїхав із села, ходить по столиці. Має гроші – Не мина жодної крамниці. Попрохав він: - Покажіть, кухлик той, що з краю. Продавщиця: - Што? Чево? Я не понімаю. - Кухлик, люба, покажіть, Той, що з боку смужка. - Да какой же кухлік здесь, еслі єто кружка! Дід у руки кухлик взяв І насупив брови: - На Вкраїні живете Й не знаєте мови. Продавщиця теж була гостра та бідова: - У меня єсть свой язик, Ні к чему мне мова. І сказав їй мудрий дід: - Цим пишатися не слід, Бо якраз така біда в моєї корови: Має, бідна, язика і не знає мови. (Танець) Учень. Мова рідна звучить, наша мова – Шум гаїв, шелест ниви у ній, Кобзи пісня тривожна, діброва І Дніпра неспокійний прибій. Мова рідна звучить! Солов'їні Звуки-промені линуть у світ. Чую пісню в сусідній країні - З України летить, як привіт. (пісня) Щедра ти, наче серце народу, То засмучена, то дзвінка. Мова рідна - від роду й до роду Переходить гнучка та гінка. Скільки гідності в тебе й привіту До сестер, до замріяних мов. Не торкнутись тебе первоцвіту, Бо в тобі наша сила й любов. Наче зброя великого війська, Кожна мова народу ясна, Поміж мовами лине вкраїнська, В ній народу мого вишина; В ній душі глибина і прозорість, Наша пісня і дума жива, І суворість, і ніжність, і совість - Вся історія в ній проплива. Мова рідна, не зігнута сила, І мелодій ключі золоті. Ти як мати, що нас породила, Як земля, що тримає в житті. Ти як степу роздолля могутнє, Ти як вічного моря вали, Ти минуле і наше майбутнє, Як з криниці ми з тебе пили. України великої слово - Скарб, народом перейдених літ. Багатій, розбруньковуйся, мово, Неосяжний чаруючи світ. (пісня «То як же нам жити на рідній Землі») |
Літературно – музичне свято Підготувала Мета: розвивати й зміцнювати в учнів почуття прекрасного, повагу до звичаїв і традицій рідного народу; формувати історичну пам’ять... |
Сценарій до дня української писемності та мови "свято української мови" Мета: Виховання любові до рідної землі, до рідної мови, до її носія – українського народу, до держави Україна, до народних традицій;... |
Мета. Розширити поняття про незалежність і волю держави та значення... України; формувати національну свідомість, належність до рідної землі, народу, мови, історії; розвивати бажання бути активним учасником... |
Тема. Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль Властивості, синтаксичну роль; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами, будувати алгоритм та працювати за ним,... |
Прислівник як частина мови Мета Мета: ознайомити семикласників із частиною мови – прислівником. Поглибити і засвоїти матеріал про загальне значення цієї частини... |
УРОК РІДНОЇ МОВИ Тема. Рідна мова пісня солов’їна Виховувати глибокі почуття любові до рідного краю, до маминої пісні, до рідної мови. Допомогти школярам зрозуміти, що без народної... |
«Тепло своїх долонь, і розуму, і серця я Україні милій віддаю» Мета: виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю; формувати переконання у нетлінності... |
«Шануймо мову над усі боги, якщо ми хочем зватися народом» Мета: звернути увагу школярів-восьмикласників на стан української мови, навертати їх до витоків нашої мови, виховувати почуття гордості... |
Літературно-музична композиція Кобзаря; показати величезну роль Шевченка в українському національному відродженні; удосконалювати уміння самостійно опрацьовувати... |
9 ЛИСТОПАДА ДЕНЬ УКРАЇНСЬКОЇ ПИСЕМНОСТІ ТА МОВИ Мета: сприяти усвідомленню значення рідної мови; виховувати прагнення передати нащадкам наш скарб — українську мову |