“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Начальник Жовтневого РВ
ГУ МНС в Миколаївській області
майор служби ц.з.
А.С. Криворучко
"____"______________200 р.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
проведення заняття з психологічної підготовки
з особовим складом 2-го караулу ДПЧ-21
Тема: 3.8. ”Психологічна етика та культура поведінки працівників при виконанні службових обов’язків.”
Навчальна мета: навчити особовий склад професійному спілкуванню, ознайомити з етикой та культурою поведінки при виконанні службових обов’язків.
Час: _______________________________________________________________
(в академічних годинах, 1 година – 45 хвилин)
Місце проведення: ___________________________________________________
(вказується місце проведення заняття)
Навчально-матеріальне забезпечення: ___________________________________
(технічні засоби навчання, плакати, посібники
_______________________________________________________________________________________________________________________
і т.п., що використовуються під час проведення заняття)
Література:
1. Бандурка О. М. Професійна етика працівників .—Харків, 2001.
2 Будценко К.А. Професіональная зтика й зстетическая культура сотрудников органов внутренних дел.—Хабаровск, 1993.
3. Кукушкин В.М. Твоя профессиональная єтика. -М., 1994.
4. Зтикет и такт сотрудника милиции.-М., 1987.
5 Етичний кодекс працівника органів внутрішніх справ України. Схвалений Колегією МВС України 5 жовтня 2000 р. //Збірник нормативних актів по роботі з персоналом НУВС. -Харків, 2003.
Порядок проведення заняття:
1. Організаційний момент - ______ хв.
перевірка присутніх;
оголошення теми і мети заняття, питань, які мають вивчатися.
2. Контроль знань - _______ хв.
перевірка засвоєння раніше пройденого матеріалу.
3. Викладення матеріалу теми - ______ хв.
Питання, які вивчатимуться:
3.1. Етика і мораль.
3.2. Етика спілкування з населенням.
3.3. Етичний кодекс працівника ДПО України.
Питання та їх короткий зміст
|
Методичні вказівки
|
Етика і мораль
У побутових розмовах терміни «етика» вживають як взаємозамінні. Наприклад, у звичних словосполученнях - «професійна етика», «етичні норми» - насправді мають на увазі визначені моральні явища. Проте ототожнення цих термінів припустиме лише в повсякденній мові, що не претендує на наукову точність. У суворо наукових міркуваннях така плутанина неприпустима. Тут треба чітко розрізняти, що етика - це наука, а моральність – об”єкт її вивчення.
Професійна етика працівників пожежної охорони формується на основі характерних обов'язків і функцій професії або на основі характерних ситуацій, в які вони потрапляють у процесі виконання завдань.
Соціальну природу моралі і професійної етики можна з'ясувати, опираючись на всю сукупність суспільних зв'язків людей, враховуючи види поділу суспільної праці та їх соціальні інтереси і потреби. Вивчення моральної свідомості, усього розмаїття моральних явищ, які існують у суспільстві, допомагають конкретному аналізу розвитку моралі, розумінню законів цього розвитку.
Поняттями «етика» визначають як поведінку і погляди окремої людини, так і взаємовідносини всередині колективу працівників органів ДПО.
Моральна свідомість працівників виявляється в поняттях, переконаннях, оцінках, вчинках і оформляється в правилах поведінки, які можуть бути офіційно закріплені в службових документах, таких як, наприклад, Кодекс честі, Присяга, інструкції, накази. Водночас, до понять моральної свідомості включають також моральні почуття, емоції, в яких вони виражають своє ставлення до того або іншого вчинку чи суспільного явища.
Працівник пожежної охорони повинен сумлінно виконувати свої службові обов'язки, виявляти ініціативу
і творчість, постійно -вдосконалювати організацію своєї роботи. Він має виконувати свої посадові обов'язки чесно, неупереджено, не подавати будь-яких переваг та не виявляти прихильність до окремих фізичних і юридичних осіб, політичних партій, рішуче виступати проти антидержавних проявів і сил, які загрожують порядку в суспільстві або безпеці громадян.
Етика спілкування з населенням
Людина, в якій би ролі вона не виступала, - чи то виконує посадові обов'язки, чи діє індивідуально, приватне, - не може обійтися без спілкування. Образно кажучи, все життя людини проходить у спілкуванні з іншими людьми. Спілкування відбувається вдома, в колективі, в дорозі. Чіткого, єдиного визначення процесу спілкування в психології немає, його можна розуміти як взаємодію двох або більше людей, яка полягає в обміні між ними інформацією пізнавального або афектно-оціночного характеру. Спілкування може бути безпосереднім і за допомогою технічних засобів, в контакті і на відстані, словесним, спланованим і спонтанним, мовним і письмовим, передбачуваним, повторним, за допомогою жестів, знаків, символів і т.п. Залежно від ситуації (різноманітної, неповторної, екстремальної чи спокійної) обирається форма спілкування: партнерська, на рівних чи примусова, добровільна, владна, активна чи пасивна.
Це і роз'яснення чинного законодавства, збір інформації, формування громадської думки, вироблення партнерських відносин з людьми, залучення населення до охорони правопорядку і боротьби зі злочинністю. В такому плані спілкування працівників пожежної охорони з населенням можна характеризувати як процес встановлення розвитку контактів між працівниками і людьми, породжений необхідністю спільної діяльності з обміном інформацією, вироблення єдиної стратегії взаємодії, сприйняття і розуміння спільних цілей і завдань.
Труднощі спілкування для працівників обумовлені рядом особливостей їх діяльності, а саме:
- надзвичайною різноманітністю контактів, коли працівникам доводиться вести спілкування з представниками різних вікових, професійних, культурних, етнічних, політичних груп.
- спілкуванням у несприятливих умовах, коли співрозмовник не бажає спілкування, не виказує довіри, спілкування носить примусовий характер.
Рекомендується дотримуватись певних правил, серед яких:
- ставлячи запитання, необхідно орієнтуватись на освітній рівень вік, кругозір, звичний лексикон співрозмовника, дотримуватись чіткості і стислості;
- логічно, послідовно, за змістом ставити запитання щодо з'ясування всіх подробиць події;
- виявляти коректність і повагу до співрозмовника;
- демонструвати зацікавленість і увагу до його особи, виявляти активність і в той же час не боятись паузи, щоб зібратися з думками, оцінити почуте, зробити письмові нотатки, якщо бесіда фіксується;
- якщо можливо, готуватись до спілкування, продумати запитання, реакцію і спроектувати процес спілкування.
Одна з найважливіших функцій пожежної охорони профілактика пожеж. Для успішного виконання даної роботи потрібні відповідні знання й уміння. Працівники ПО повинні впливати на недисциплінованих громадян, перш за все, методами переконання, але для цього необхідно, щоб кожен працівник вмів правильно підійти до людини, розібратися в будь-якій ситуації, визначити ступінь винності громадянина, вмів відрізнити аморальні і дисциплінарні проступки від правопорушення і злочинів. Працівники ПО з огляду на свої професійні обов'язки зустрічаються з найбільш запущеними у виховному відношенні людьми яким не змогли дати необхідного морального загартування ні сім'я, ні школа, ні трудовий колектив. Робота з такими людьми потребує особливої майстерності, вміння впливати на людину, вселяти в неї впевненість, що вона може стати корисною нашому суспільству.
Для того, щоб проводити широку профілактику правопорушень серед населення, одним із напрямків якої є індивідуальна робота . Конкретними носіями антигромадської моралі й асоціальних установок, працівникам ПО не обійтися без знання основ професійної етики.
Спілкування працівника ПО з громадянами припускає ряд особливостей, тому що таке спілкування може відбуватись в різноманітних ситуаціях. Від наслідків спілкування з населенням, так само, як із окремими громадянами, залежить оперативна обстановка на території обслуговування, інформованість. Все це передбачає знання і розуміння людей, їхньої психології, спроможність співчувати чужій біді і горю. Існує багато прийомів і методів розмови і спілкування з населенням. Найголовніше таїться в підході, в виборі.
До кожної людини необхідно знайти підхід, правильно себе повести. Висока професійна культура, гуманність, вихованість повинні характеризувати сучасного працівника пожежної охорони. Його моральний образ, моральна культура - важливі чинники у виконанні службових завдань. Працівник повинен бути повернений обличчям до людей, бачити в кожному, насамперед, порядність і чесність, а не потенційних злочинців.
Для того, щоб відповідати цим вимогам, необхідно розвивати здібності й особисті риси, серед яких найбільш важливими є: гуманізм, інтелект, інформованість, впевненість у собі, чесність, відповідальність і здоровий глузд. Сума цих якостей дозволяє в роботі спиратися не тільки на владні повноваження, відповідно до посади, але і на неформальний авторитет, здатний зіграти більш важливу роль у роботі з людьми.
|
Необхідні методичні пояснення.
Наприклад: дати під запис,
за плакатом,
навести приклади тощо.
|
4. Закріплення вивченого матеріалу - _______ хв.
Питання для закріплення:
4.1._________________________________________________________________
4.2._________________________________________________________________
5. Підведення підсумків - ______ хв.:
вказати на питання, які вимагають підвищеної уваги;
оголосити оцінки;
відповісти на запитання.
План-конспект склав:
Начальник 2-го караулу ДПЧ-21
ст. лейтенант внутрішньої служби І.В.Медведєв
|