|
Скачати 87.9 Kb.
|
Урок позакласного читання 7 клас За творчістю Б. Лепкого . Новела «Цвіт щастя» «У пошуках щастя» Підготувала учитель української мови та літератури Спеціалізована школа №5 І-ІІІ ступенів м. Монастирища Черкаської області. Фариба Ірина Альтусівна. Тема уроку. У пошуках щастя. Новела Б. Лепкого «Цвіт щастя». Мета уроку: проаналізувати зміст новели «Цвіт щастя», розкрити образ маленького хлопчика, головного героя новели, показати внутрішній стан; розвивати образне та асоціативне мислення; розвивати навички виразного читання поетичних та прозових творів; виховувати людей високими моральними принципами. Обладнання: збірка творів Б. Лепкого, портрет Б. Лепкого, криптограма, вислови про щастя.
Хід уроку І Організація навчальної діяльності .Мотивація. Доброго дня , вам , дорогі діти! Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра , що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочинаємо урок. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку . Технологія «Світлофор». Кожен із учнів має картки трьох кольорів ( червоного, зеленого, жовтого). Якщо емоційно готові, то підійміть картки зеленого кольору, якщо ж ні – червоного. Учитель: Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над твором письменника , який все своє життя відстоював ідеали добра і любові, благородні людські почуття . А ім’я цього письменника ми дізнаємося , розшифрувавши криптограму:
Підказки: 1.Це ім’я прийшло до нас із старослов’янської мови; 2. У перекладі українською означає «Богом даний»; 3. Це ім’я видатного гетьмана України. Учитель: То хто ж готовий назвати ім’я письменника , творчість якого ми розглядатимемо на уроці? Так, сьогодні ми будемо говорити про Богдана Лепкого- прозаїка, відкриємо для себе ще одну сторінку багатої творчої спадщини письменника. ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Розглянемо новелу «Цвіт щастя», проаналізуємо її зміст, поговоримо про вічні загальнолюдські проблеми й цінності: щастя, долю. Материнську любов. Сьогоднішній урок – перша зустріч з чудовою прозою Б. Лепкого. Метод «Мікрофон» «Від зустрічі з прозою Б. Лепкого я очікую…..» Учитель:Сподіваюсь . що після уроку ви захочете ще більше дізнатись про прозу письменника, зацікавитесь нею. На уроціу нас працює довідкове бюро. Надаємо їм слово. Довідкове бюро Проза( прозова художня мова) ( від лат.prosus) – художній твір , написаний невіршованою мовою. На відміну від віршів, проза немелодична часто- неритмічна і не підпорядкована жодному віршованому розмірові. До прозових жанрів належать : оповідання, повість, роман. Учитель:Чи хотіли б ви дізнатися про письменника – прозаїка більше? У вас є можливість взяти уявне інтерв’ю у письменника, задати йому питання, які вас цікавлять. Довідкове бюро: Інтерв’ю – призначена для опублікування в пресі , передачі розмова журналіста з політичним , громадським діячем, ученим, митцем, письменником на злободенну тему; прес – конференція. Інтерв’ю 1 Шановний , Богдане Сельвестровичу, я кореспондент газети «Україна молода». Скажіть, будь ласка, коли почалась Ваша прозова творчість, і хто та що впливав на розвиток прозової творчості? 2. Тележурналіст каналу «Інтер» . Хотілося б почути дещо про жанрову різноманітність. 3. Кореспондент журналу «Літературне життя» , дозвольте Вас запитати, звідки герої творів? Учитель: Шановне товариство, дякую всім учасникам за плідну й серйозну роботу. Отже, ви почули з інтерв’ю , що письменник , як прозаїк виступав у жанрі оповідання, новели, нарису, поезії в прозі, повісті. Звернемо увагу на малу прозу письменника, зокрема новелістику. Довідкове бюро: Новела (від італ. Novella – новина) – близька до оповідання жанрова форма, яка відмічається чіткістю зображуваних подій , несподіваністю їх розвитку і розв’язки. IVПідготовка до роботи над твором Учитель: Діти, яким було ваше домашнє завдання? -Чи всі прочитали новелу? -Чи сподобалась вона вам? -А чим саме сподобалась? -Чи легко було читати твір, чи все ви зрозуміли? -Запишіть питання , які виникли під час читання твору. Якщо протягом уроку не почуєту на них відповіді , то задасте у кінці уроку. Метод «Незакінчене речення» Прочитавши назву твору, я ….. Подумав…. Відчув… Учитель: Чому автор назвав новелу саме так? -А як би ви назвали цей твір? -Що є для вас щастя? -Як ви розумієте епіграф? Учитель: Отже, щастя, на думку відомого філософа – просвітителя Г. С. Сковороди , слід шукати не за морями, не в царських палатах, а в наших думках, у нашому серці, в любові. Нашу власну долю ми повинні творити самі й водночас уміти побачити , що задовго до нашого народження попередні покоління подбали про наше щастя. Існує повір’я , що на небі загоряється зірка , коли народжується людина. Якщо ця зірка світить довго і яскраво, то й людина по землі іде впевненою ходою. -Хто з вас може сказати , що він щасливий? -Як ви вважаєте , що таке щастя? Довідкове бюро: Щастя – це почуття і стан повного вищого задоволення. Учитель: Діти, кожен розуміє його по – своєму. Для одних – це родина, здоров’я, улюблена робота, захоплення, друзі, а для інших – гроші, слава, багатство. Тобто, скільки людей, стільки й думок…. Робота в групах. І група. Методика «Асоціативне мислення» -Які асоціації викликає у вас слово «щастя». -Обгрунтуйте їх з одногрупниками. -Запишіть асоціації в асоціативну схему. ІІгрупа. (Креативне мислення тест «Фідлера» -Скласти схему щастя. ІІІ група. Гра «Намалюйте поняття «Моє щастя» ». -Що є спільним у ваших у ваших проектах – відповіддях Робота над текстом -Про що ця новела? -Назвіть героїв художнього твору? -Яким ви уявляєте малого хлопчика? Інсценізація уривка.(розмова матері й сина) -Чи легко було пояснити дитині, що таке щастя? -Які взаємостосунки між матір’ю і сином? -Чому мати говорить ,що цвіт щастя знаходиться за ставом? -Чому мати говорить : «Тепер тобі і без цього добре»? Учитель: Кожна мати своєму маляті бажає щастя , молиться за її гарну долю, тому що мати і дитина – це одна з най більших таємниць природи. З першої миті свого життя дитина бачить лагідне обличчя матері , в якої бринить в очах щастя і тривога за долю своєї дитини. -Що спонукає хлопчика йти шукати цвіт щастя? -Прочитайте ,як він допитувався в матері про цвіт щастя? -Знайдіть і зачитайте роздуми хлопчика про той гарний цвіт . -Спробуйте описати внутрішній стан хлопчика. -Які почуття охоплюють хлопчика під час мандрівки? -Кого хлопчик зустрічає на своєму шляху? -Що означає вода? Які властивості вона має? -Доберіть пояснення до іменника вода .Створіть ланцюжок. Метод «Незакінчене речення» Вода – це ….. -Чому в народі кажуть : «В одну воду не можна зайти двічі» -Із чим асоціюється у вас білосніжний колір лебедів? -Що символізують лебеді? -Чому він просить лебедів крізь сльози Учитель: Знайдіть і запишіть у таблиці:
-Чому лебідь не взяв хлопчика на крило? - Що символізує річка? Учитель: Отже, щастя не можна просто так спіймати , його потрібно заслужити . Кожен повтнен дійти до щастя своєю дорогою , своїми добрими вчинками.
Робота в парах
Поетична хвилинка ( під музичний супровід «Місячна соната» учениця читає поезію) Микола Різун «Віра» З вірою в серці виходим у світ, З вірою творимо благо земне, З вірою любимо тисячі літ. Віра на світіі тримає мене. Віра – життя, мов вічна молитва, Віра засвічує сонце ідей. Це – невгамовна і праведна битва Віра окрилює мудрих людей!
Міні – диспут Чи можна вважати випробування долі перевіркою людини на здатність бути щасливою? Сміливі завжди мають щастя? У кожної людини своє щастя? Учитель: Підсумком міні – диспуту будуть слова Г. Чубач Люди для себе щастя шукали. З доброго дива , з власної долі Стало залежним щастя від долі Щастя ночами кожному снилось. Щастя щасливим бути втомилось. Та й по сьогодні : просять і просять. Хто тільки шепче, Хто – аж голосить… Учитель: Новела «Цвіт щастя» перегукується з народною легендою про цвіт папороті. Давйте пригадаємо цю легенду. Довідкове бюро Легенда – один із жанрів неказкової народної прози, народне передання про видатну подію чи вчинок якої – небудь людини, в основі якого – диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне. Водночас сюжет легенди базується на реальних або допустимих фактах. Учитель: Доведіть за допомогою методу «Прес» Твір «Цвіт щастя» - це новела , тому що …. Наприклад,….. Отже, ….. . Учитель: Ми з’ясували з вами і жанр твору. Ви всі діти, а кожна дитина – то краплина великого серця України, тому ми створимо з вами «Квітку щастя». Прикріпите кожен « пелюстки щастя» і поясните , як ви їх розумієте.(Складання асоціативного куща). Учитель: Дорогі діти, щастя манить усіх. Ми щасливі, коли долаємо перешкоди і перемагаємо . Щастя різне. Це хороше, прекрасне, ніжне , чудове… V. Підсумок уроку Чи оправдались ваші очікування від сьогоднішнього уроку. Метод «Мікрофон» Чи досягли ми поставленої мети на початку уроку? Чого вас навчила новела ? Який урок життя ви взяли для себе? До чого спонукає твір? Заключне слово вчителя Диво відбулося!!!Ви щасливі? Діти, ви прийшли у цей світ, щоб жити гідно, робити добрі справи,залишити в пам’яті приємні спогади. Своїми творами письменник закликає вас любити той край, де ми вперше побачили світ, любити людей, допомагати іншим , бути добрим, милосердним Я бажаю , щоб із вами Людям було веселіше, І щоб добрими очима Ви дивились на людей. Щоб були ви справедливі І у рішеннях розумні. До людей будьте добрі – Люди будуть добрі вам! В. Орлов. VI. Домашнє завдання Скласти сенкан «Щастя». Твір – мініатюра «Шукайте папороті цвіт в свої душі» |
Урок №36 7 клас Тема. Богдан Лепкий. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою Мета «Легендою про щастя», формувати світогляд, кругозір, висловлювати власні роздуми про щастя людини; розвивати творчу уяву учнів, прищеплювати... |
Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко,... Тема. Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко, О.Ільченка. «Життя видатних дітей» |
Урок позакласного читання з української літератури 11 клас за творчістю... Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом лауреата Шевченківської премії Тараса Мельничука,розкрити багатогранність діяльності;... |
Українське читання. 3 клас Мета. Учити дітей самостійно добирати тексти для позакласного читання на задану тему, розвивати усне мовлення, удосконалювати техніку... |
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА» Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням... |
Конспект уроку позакласного читання ( 6 клас) Сучасні українські дитячі письменники Андрусяк «Вісім днів із життя Бурундука». Захоплива пригода Івася довжиною у 8 днів |
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору) |
Тема: Урок навчання грамоти. Леся Українка “Вишеньки” Мета Мета : удосконалювати навички читання віршованих творів,ознайомити з життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем... |
Урок позакласного читання Мета: вчити учнів аналізувати художній твір, давати характеристику персонажам, порівнювати різні твори |
Урок позакласного читання в 11 класі Мета: розкрити красу високого почуття через зразки світової поезії про кохання |