Урок позакласного читання 7 клас За творчістю Б. Лепкого. Новела «Цвіт щастя»


НазваУрок позакласного читання 7 клас За творчістю Б. Лепкого. Новела «Цвіт щастя»
Дата28.04.2013
Розмір87.9 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Культура > Урок


Урок позакласного читання

7 клас

За творчістю Б. Лепкого . Новела «Цвіт щастя»

«У пошуках щастя»

Підготувала учитель української мови та літератури

Спеціалізована школа №5 І-ІІІ ступенів

м. Монастирища Черкаської області.

Фариба Ірина Альтусівна.

Тема уроку. У пошуках щастя. Новела Б. Лепкого «Цвіт щастя».

Мета уроку: проаналізувати зміст новели «Цвіт щастя», розкрити образ маленького хлопчика, головного героя новели, показати внутрішній стан; розвивати образне та асоціативне мислення; розвивати навички виразного читання поетичних та прозових творів; виховувати людей високими моральними принципами.

Обладнання: збірка творів Б. Лепкого, портрет Б. Лепкого, криптограма, вислови про щастя.

Епіграф:

Справжнє щастя не можна поза собою шукати . Воно всередині нас. Безнастанно думай ,щоб пізнати себе

Г.Сковорода

Хід уроку

І Організація навчальної діяльності .Мотивація.

Доброго дня , вам , дорогі діти! Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра , що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочинаємо урок.

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку .

Технологія «Світлофор».

Кожен із учнів має картки трьох кольорів ( червоного, зеленого, жовтого). Якщо емоційно готові, то підійміть картки зеленого кольору, якщо ж ні – червоного.

Учитель: Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над твором письменника , який все своє життя відстоював ідеали добра і любові, благородні людські почуття . А ім’я цього письменника ми дізнаємося , розшифрувавши криптограму:

2

19

4

5

1

18

Підказки:

1.Це ім’я прийшло до нас із старослов’янської мови;

2. У перекладі українською означає «Богом даний»;

3. Це ім’я видатного гетьмана України.

Учитель: То хто ж готовий назвати ім’я письменника , творчість якого ми розглядатимемо на уроці? Так, сьогодні ми будемо говорити про Богдана Лепкого- прозаїка, відкриємо для себе ще одну сторінку багатої творчої спадщини письменника.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Розглянемо новелу «Цвіт щастя», проаналізуємо її зміст, поговоримо про вічні загальнолюдські проблеми й цінності: щастя, долю. Материнську любов.

Сьогоднішній урок – перша зустріч з чудовою прозою Б. Лепкого.

Метод «Мікрофон»

«Від зустрічі з прозою Б. Лепкого я очікую…..»

Учитель:Сподіваюсь . що після уроку ви захочете ще більше дізнатись про прозу письменника, зацікавитесь нею. На уроціу нас працює довідкове бюро. Надаємо їм слово.

Довідкове бюро

Проза( прозова художня мова) ( від лат.prosus) – художній твір , написаний невіршованою мовою. На відміну від віршів, проза немелодична часто- неритмічна і не підпорядкована жодному віршованому розмірові. До прозових жанрів належать : оповідання, повість, роман.

Учитель:Чи хотіли б ви дізнатися про письменника – прозаїка більше? У вас є можливість взяти уявне інтерв’ю у письменника, задати йому питання, які вас цікавлять.

Довідкове бюро:

Інтерв’ю – призначена для опублікування в пресі , передачі розмова журналіста з політичним , громадським діячем, ученим, митцем, письменником на злободенну тему; прес – конференція.

Інтерв’ю

1 Шановний , Богдане Сельвестровичу, я кореспондент газети «Україна молода». Скажіть, будь ласка, коли почалась Ваша прозова творчість, і хто та що впливав на розвиток прозової творчості?

2. Тележурналіст каналу «Інтер» . Хотілося б почути дещо про жанрову різноманітність.

3. Кореспондент журналу «Літературне життя» , дозвольте Вас запитати, звідки герої творів?

Учитель: Шановне товариство, дякую всім учасникам за плідну й серйозну роботу. Отже, ви почули з інтерв’ю , що письменник , як прозаїк виступав у жанрі оповідання, новели, нарису, поезії в прозі, повісті. Звернемо увагу на малу прозу письменника, зокрема новелістику.

Довідкове бюро:

Новела (від італ. Novella – новина) – близька до оповідання жанрова форма, яка відмічається чіткістю зображуваних подій , несподіваністю їх розвитку і розв’язки.

IVПідготовка до роботи над твором

Учитель: Діти, яким було ваше домашнє завдання?

-Чи всі прочитали новелу?

-Чи сподобалась вона вам?

-А чим саме сподобалась?

-Чи легко було читати твір, чи все ви зрозуміли?

-Запишіть питання , які виникли під час читання твору. Якщо протягом уроку не почуєту на них відповіді , то задасте у кінці уроку.

Метод «Незакінчене речення»

Прочитавши назву твору, я …..

Подумав….

Відчув…

Учитель: Чому автор назвав новелу саме так?

-А як би ви назвали цей твір?

-Що є для вас щастя?

-Як ви розумієте епіграф?

Учитель: Отже, щастя, на думку відомого філософа – просвітителя Г. С. Сковороди , слід шукати не за морями, не в царських палатах, а в наших думках, у нашому серці, в любові. Нашу власну долю ми повинні творити самі й водночас уміти побачити , що задовго до нашого народження попередні покоління подбали про наше щастя. Існує повір’я , що на небі загоряється зірка , коли народжується людина. Якщо ця зірка світить довго і яскраво, то й людина по землі іде впевненою ходою.

-Хто з вас може сказати , що він щасливий?

-Як ви вважаєте , що таке щастя?

Довідкове бюро:

Щастя – це почуття і стан повного вищого задоволення.

Учитель: Діти, кожен розуміє його по – своєму. Для одних – це родина, здоров’я, улюблена робота, захоплення, друзі, а для інших – гроші, слава, багатство. Тобто, скільки людей, стільки й думок….

Робота в групах.

І група. Методика «Асоціативне мислення»

-Які асоціації викликає у вас слово «щастя».

-Обгрунтуйте їх з одногрупниками.

-Запишіть асоціації в асоціативну схему.

ІІгрупа. (Креативне мислення тест «Фідлера»

-Скласти схему щастя.

ІІІ група. Гра «Намалюйте поняття «Моє щастя» ».

-Що є спільним у ваших у ваших проектах – відповіддях

Робота над текстом

-Про що ця новела?

-Назвіть героїв художнього твору?

-Яким ви уявляєте малого хлопчика?

Інсценізація уривка.(розмова матері й сина)

-Чи легко було пояснити дитині, що таке щастя?

-Які взаємостосунки між матір’ю і сином?

-Чому мати говорить ,що цвіт щастя знаходиться за ставом?

-Чому мати говорить : «Тепер тобі і без цього добре»?

Учитель: Кожна мати своєму маляті бажає щастя , молиться за її гарну долю, тому що мати і дитина – це одна з най більших таємниць природи. З першої миті свого життя дитина бачить лагідне обличчя матері , в якої бринить в очах щастя і тривога за долю своєї дитини.

-Що спонукає хлопчика йти шукати цвіт щастя?

-Прочитайте ,як він допитувався в матері про цвіт щастя?

-Знайдіть і зачитайте роздуми хлопчика про той гарний цвіт .

-Спробуйте описати внутрішній стан хлопчика.

-Які почуття охоплюють хлопчика під час мандрівки?

-Кого хлопчик зустрічає на своєму шляху?

-Що означає вода? Які властивості вона має?

-Доберіть пояснення до іменника вода .Створіть ланцюжок.

Метод «Незакінчене речення»

Вода – це …..

-Чому в народі кажуть : «В одну воду не можна зайти двічі»

-Із чим асоціюється у вас білосніжний колір лебедів?

-Що символізують лебеді?

-Чому він просить лебедів крізь сльози

Учитель: Знайдіть і запишіть у таблиці:

Реальне

Уявне

-Чому лебідь не взяв хлопчика на крило?

- Що символізує річка?

Учитель: Отже, щастя не можна просто так спіймати , його потрібно заслужити . Кожен повтнен дійти до щастя своєю дорогою , своїми добрими вчинками.

  • Як ви вважаєте , все , що відбулося з хлопчиком , було наяву чи уві сні? Доведіть свою думку.

Робота в парах

  • Дослідіть , які кольори переважають у творі?

  • Яка роль кольору?

  • Який настрій домінує?

  • Чого більше - радості чи смутку?

  • Що зрозумів хлопчик, ставши дорослим?

  • Чи вірив хлопчик у те , що робив.?

Поетична хвилинка

( під музичний супровід «Місячна соната» учениця читає поезію)

Микола Різун «Віра»

З вірою в серці виходим у світ,

З вірою творимо благо земне,

З вірою любимо тисячі літ.

Віра на світіі тримає мене.

Віра – життя, мов вічна молитва,

Віра засвічує сонце ідей.

Це – невгамовна і праведна битва

Віра окрилює мудрих людей!

  • В яких рядках , на вашу думку, переконання в тому , що людина постійно прагне щастя?

  • А чому взагалі люди прагнуть щастя?

Міні – диспут

Чи можна вважати випробування долі перевіркою людини на здатність бути щасливою?

Сміливі завжди мають щастя?

У кожної людини своє щастя?

Учитель: Підсумком міні – диспуту будуть слова Г. Чубач

Люди для себе щастя шукали.

З доброго дива , з власної долі

Стало залежним щастя від долі

Щастя ночами кожному снилось.

Щастя щасливим бути втомилось.

Та й по сьогодні : просять і просять.

Хто тільки шепче,

Хто – аж голосить…

Учитель: Новела «Цвіт щастя» перегукується з народною легендою про цвіт папороті. Давйте пригадаємо цю легенду.

Довідкове бюро

Легенда – один із жанрів неказкової народної прози, народне передання про видатну подію чи вчинок якої – небудь людини, в основі якого – диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне.

Водночас сюжет легенди базується на реальних або допустимих фактах.

Учитель: Доведіть за допомогою методу «Прес»

Твір «Цвіт щастя» - це новела , тому що ….

Наприклад,…..

Отже, …..

. Учитель: Ми з’ясували з вами і жанр твору.

Ви всі діти, а кожна дитина – то краплина великого серця України, тому ми створимо з вами «Квітку щастя». Прикріпите кожен « пелюстки щастя» і поясните , як ви їх розумієте.(Складання асоціативного куща).

Учитель: Дорогі діти, щастя манить усіх. Ми щасливі, коли долаємо перешкоди і перемагаємо . Щастя різне. Це хороше, прекрасне, ніжне , чудове…

V. Підсумок уроку

Чи оправдались ваші очікування від сьогоднішнього уроку.

Метод «Мікрофон»

Чи досягли ми поставленої мети на початку уроку?

Чого вас навчила новела ?

Який урок життя ви взяли для себе?

До чого спонукає твір?

Заключне слово вчителя

Диво відбулося!!!Ви щасливі?

Діти, ви прийшли у цей світ, щоб жити гідно, робити добрі справи,залишити в пам’яті приємні спогади.

Своїми творами письменник закликає вас любити той край, де ми вперше побачили світ, любити людей, допомагати іншим , бути добрим, милосердним

Я бажаю , щоб із вами

Людям було веселіше,

І щоб добрими очима

Ви дивились на людей.

Щоб були ви справедливі

І у рішеннях розумні.

До людей будьте добрі –

Люди будуть добрі вам!

В. Орлов.

VI. Домашнє завдання

Скласти сенкан «Щастя».

Твір – мініатюра «Шукайте папороті цвіт в свої душі»

Схожі:

Урок №36 7 клас Тема. Богдан Лепкий. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою Мета
«Легендою про щастя», формувати світогляд, кругозір, висловлювати власні роздуми про щастя людини; розвивати творчу уяву учнів, прищеплювати...
Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко,...
Тема. Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко, О.Ільченка. «Життя видатних дітей»
Урок позакласного читання з української літератури 11 клас за творчістю...
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом лауреата Шевченківської премії Тараса Мельничука,розкрити багатогранність діяльності;...
Українське читання. 3 клас
Мета. Учити дітей самостійно добирати тексти для позакласного читання на задану тему, розвивати усне мовлення, удосконалювати техніку...
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА»
Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням...
Конспект уроку позакласного читання ( 6 клас) Сучасні українські дитячі письменники
Андрусяк «Вісім днів із життя Бурундука». Захоплива пригода Івася довжиною у 8 днів
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета
Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
Тема: Урок навчання грамоти. Леся Українка “Вишеньки” Мета
Мета : удосконалювати навички читання віршованих творів,ознайомити з життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем...
Урок позакласного читання
Мета: вчити учнів аналізувати художній твір, давати характеристику персонажам, порівнювати різні твори
Урок позакласного читання в 11 класі
Мета: розкрити красу високого почуття через зразки світової поезії про кохання
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка