|
Скачати 163.03 Kb.
|
ТВОРЧИЙ ПРОЕКТ Заочна екскурсія Природа в дзеркалі мистецтва Мета :підсумувати вивчене про культуру Давньої Греції ; простежити вплив античної культури на формування естетичних смаків у різних видах мистецтва : література , скульптура , архітектура ( зокрема паркова)- на прикладі Національного дендропарку «Софіївка» ; розвивати творчі здібності учнів ( художнє читання , хореографія , вокал);прищеплювати любов до прекрасного , до рідного краю ; ініціювати бажання відвідати чудову перлину Умані. Кажуть, що восени природа засинає, навіть вмирає. Але ж погляньте, скільки урочистої краси, життєвої сили у визолочених кронах старих дерев, якими мудрими вони нам здаються у період своєї зрілості. Ми теж слухаємо цю неквапну нескінченну розмову, що не вщухає століттями, і подумки переносимося в минуле, і замислюємося над прийдешнім, над сутністю самого життя, над тим, що в ньому істинне, невмируще, вічне... Доба античності справила величезний вплив на розвиток світової культури. Твори різних видів мистецтва – літератури , музики , скульптури , живопису , театру , кіно – відкривають нам перлини історичного розвитку людства. Україна має безпосереднє відношення до культури Давньої Греції , адже до сьогодні збережені залишки давньогрецької архітектури на території Криму , зокрема Херсонес , Тора , Пантікапей та Миколаївщини – Ольвія. Але й Черкащина має живу часточку Еллади , подаровану понад 200 років Станіславом Потоцьким коханій дружині Софії. Ми запрошуємо вас до осінньої «Софіївки» , до чарівного парку - перлини Умані, аби ще раз поринути у світ міфології , поезії та музики… - Чому саме до осінньої ? Мабуть тому , що осінь – це пора зрілості , натхнення. В її прозорості , неквапливому затуханні так само чисто , зважено і неквапно сприймається все , що нас оточує : і золотаво-багряне вбрання дерев , і шурхотіння опалого листя під ногами , і ледь чутне дихання заспокоєних вод. Пожовклий лист летів мені до рук , Кружляючи в танку своїм останнім. Осиротілий листопада звук Бринів у надвечір’ї , мов прощання З веселим літом , щебетом птахів , Чиї секрети слухав він так часто, Із щирою розмовою братів , Що в різнобій переривало птаство. … Здавалося , ідилія ця літня До безкінечності в душі б його тривала , Та несподівано краса та зблідла , Сумної пісні осінь заспівала… І він упав , і полетів до рук , Немовби сподіваючись зігрітись Від холоду , неспокою і мук урятуватися , Кудись подітись… Життя людське – неначе той листочок , Що розпускається весняної пори. І душу , й серце виведе в таночок Під ніжний спів і щебет дітвори. Та час летить так швидко , безтурботно В минуле кращі повертаються літа , Й не зчуєшся , коли безповоротно Підкрадеться вже осінь золота… ( А. Плахтій ) 1. Кожен куточок парку – вишуканий світ гармонії , поезії і найвищої досконалості, де все навколо має таке ім’я – Софія. «Софіївко», про тебе мрію, До тебе знову я прийду , Свою любов , свою надію В осіннє золото вкладу. ( Г.Вахламова ) 2. Але, розповідаючи про «Софіївку», ми можемо з певністю твердити: рідко який витвір паркової архітектури позмагається з нею кількістю легенд та романтичних історій, що загубилися в тінистих алеях, таємничих гротах, у нагромадженні скель. Вони розкриваються лише перед тими, хто вміє бачити й хоче слухати. Тепер ви зрозуміли, чому ми запрошуємо вас поблукати алеями, стежками і галявинами «Софіївки» саме восени? ( Початок фільму ) 3. У дарунок коханій граф вирішив створити куточок Еллади, тут все промовляє мовою торжествуючої природи . Крізь сутінки , в імлі світанку , Щастить побачити панянку , Весь парк наповнить світла мрія – пройде між квітами Софія. ( М.Школьник) ( фільм із записом ) 4. - Уже біля головного входу нас охоплює хвилювання – ось вона , уславлена «Софіївка» , напвколот якої час плете безперервне мереживо переказів та легенд. - Мы в парк вошли – все было так спокойно , Все так от века мерно и светло : Текла река ; недвижимо и стройно Болотный кипарис смотрел в нее. ( файл – р.Кам’янка ) - Біжить удалину обсаджена каштанами та липами Головна алея — алея у казковий світ. Осінь визолотила крони старих дерев, ледь чутно спадає, ніби зітхаючи, пожовкле листя, таємниче шерхотить під ногами. Може, в цьому — початок однієї з легенд?.. 5. На камень камень вековой Стена задвинута стеной Громада стиснута громадой Скала раздавлена скалой Перед нами Тарпейська гірка. На ній проглядається вишукана китайська альтанка. За легендою , саме з цієї гори була скинута за зраду батька Тарпея . Погибла ветреная дева, А труп ее в порыве гнева С вот этой сбросили скалы… 6. Софіївка – пейзажний парк. Тут кожен крок змінює пейзаж , заманює творця в свої тенета. Тому практично по всій території парку можна людей з мольбертами. Немає меж фантазії майстрам пензля, коли вона хоче уславити витончений смак, неабияку фантазію і вміння втілити у кольоровій гамі таку феєрію гаїв і мальовничих галявин, ставків і водограїв, терас і алей, гротів і альтанок. Коврами землю устилая, Приходит осень золотая. По кронам кистью проведет , Свій стиль и колорит найдет. Березы , клены разрисует , Пастельной дымкой растушует. Туманом утренним слегка Размоет дали , облака… Вдруг ветер легким дунавеньем Багряный лист сорвет в мгновенье, кружит в прощальном вальсе с ним. Полет - как он неповторим ! ( танець\ вальс \ учні 5 класу ) 7. Головна алея приведе нас до павільйону Флори. В стародавній Греції Флора – богиня весни і квітів. Споруда зведена в доричному стилі. Фриз павільйону прикрашений рослинним орнаментом із грон винограду Есть просто храм , Есть храм науки , Но есть еще природы храм. С ветвями , тянущими руки Навстречу солнцу и ветрам.. 8. -1. Помилувавшися стрункими обрисами павільйону Флори, поспішімо до водограю «Змія». На нього можна дивитися годинами. У розсипах райдужних бризок ніби віддзеркалюється весь парк... (легенда \ Троянська війна ) Поезія Л. Костенко Осіння казка кличе знов Помріяти і поблукати , В безкрайнім мареві небес Небачену красу шукати. Стоїть , немовби у казкових шатах, Береза в золоті – ізнизу догори. Природа готувалась вже до свята Чарівної осінньої пори. -2. Поруч із павільйоном Флори , справа , видніється ажурний Венеціанський місток , прикрашений гранітними стовпами , що з’єднані поміж собою залізними ланцюгами. Направо – мост венецианский Иной эпохе посвящен. Гранитной арки свод романский Чугунной цепью огражден. -3. Я помню песни той начало Фонтана вспыхнула струя Как будто лира зазвучала В сияньи радуги звеня. Воды ли чудное рожденье, Мираж , иль плод воображенья ? Вновь слышу звуки твои я , Вновь дышит водная струя , Огнями радуги сверкая. Из пащи дышащего змея Природа в шумной суете Поет нам пень о красоте. ( пісня «Листопад» ) - 4. Терраса Муз – с ее вершины Бездонной кажется вода. Стволов замшавые дружины Столпились около пруда. Внизу фонтан – его завеса Колышет Флоры силует. И брызги солнца в кронах леса Танцует дивный пируэт. И неба голубая рама- Великолепна панорама ! Вот здесь уразуметь дано , Что смертный гений в этом месте С безсмертною природой вместе Творил и думал заодно. 9. Мандруючи парком , то тут , то там , серед гущавини кущів та дерев , біля входів до гротів чи на березі водойм , несподівано зустрічаємось з біломармуровими постатями античних богів , міфічних істот чи реальних історичних осіб. Це роботи кращих італійських скульпторів . ( розповідь супроводжується демонстрацією зображень статуй ). 1)Перед нами на мармуровому п’єдесталі видніється статуя Орфея. За деякими варіантами міфів , він син Аполлона та музи Каліопи. Коли Орфей співав , дерева схиляли до нього своє гілля , річки зупиняли свої води , дикі тварини лягали до його ніг. 2) Статуя Еврипіда прикрашає парк з початку 19 ст. Приятель верный Мельпомены, Античной публики кумир. Его трагедии со сцены Поныне сотрясают мир.
Застыла печаль в этом мраморе снежном. Кто грусть ту навеял , какая зима ? Когда-то тот образ был , юным , был нежным. Ту тайну украла морщин глубина. 4) АРИСТОТЕЛЬ Познав себя – познаеш много , В мир знаний светлая дорога. Прав Аристотель – суть поймем , Познав умеренность во всем. 10. (поезія Майкова ст..191 ) Тема хаосу завжди була найпопулярнішою в парковій культурі. Древні греки рахували , що саме з хаосу все починається і , пройшовши коло , зникає. Долина Велетнів вражає хаотичним нагромадженням гранітних брил. Здається, ніби й справді її будували велетні, бавлячись, розкидали скелі, а деякі з них навмисне лишили в такому хисткому положенні, що ось лишень повіє вітерець — важка брила обрушиться вниз, і ніщо не зможе її зупинити. 11. Бассейн на Площади собраний Свидетель многих встреч , свиданий. Терялся сколько раз покой При всплеске рыбки золотой. Как прежде – возникают ссоры Причины – яблоко раздора. Пелея свадьба и Фетиды. Ирида не стерпев обиды , Чтоб местью насладится скоро, Подбросив яблоко раздора, На нем черкнуть сообразила «Прекраснейшей». Кому под силу решить сей спор и дать ответ. Твой суд Парис ждет белый свет. История не позабыта Афина , Гера , Афродита… Прекрасны все. Застынет дух. - Кто лучше всех? – скажи , пастух. И Афродита победила. Она Парису посулила Красавицу Елену в дар. Что вызовит войны пожар И гибель Трои знаменитой. Мир , покоренный Афродитой , Всегда восторженно искал свой совершенства идеал. (Запис \фільм ) У ног купальщицы прекрасной Ужи дерутся не напрасно Во неземное наслажденье Ее увидеть наслажденье. Джерело натхнення за легендою виникло від удару коня Пегаса… 1845 року отримував натхнення з джерела і Тарас Григорович Шевченко. Свої враження він передасть у повісті «Княжна» «Видал я таки порядочные сады на своїм веку _ Петербуржский и Уманский…» А вот на повороте Мы видим статую Эрота. Не в духе он : нахмурил бровь , ламает лук. Ему обидно. Промазал юный бог , как видно, И в ком-то не зажег любовь. 12. Особливе місце займають ріка Стікс та Мертве озеро. Уже сама її назва (згадаймо з міфології Стікс, через який переселялися душі померлих у потойбічний світ) настроює людину на філософські роздуми, нагадує про скороминущість життя... сонет анг.\рос. Украдкой время ….. (Шекспір ) \ 13. Головна прикраса центральної частини парку – великий водоспад. Під водопадом знаходиться тунель. Якщо вірити місцевій легенді ,то дівчатам , котрі проходять у цьому місці , слід рахувати краплі води. Скільки крапель впаде за цей час , через стільки років і заміж вийдеш. ( Поезія про зимову пору ) 1)Чародейкою зимою Околдован , лес стоит – И под снежной бахромою , Неподвижною , немою , Чудной жизнью он блестит. И стоит он , околдован ,- Не мертвей и не живой – Сном волшебным очарован , Весь опутан , весь окован Легкой цепью пуховой… 2) Уснуло озеро; Безмолвен черный лес ; Русалка белая небрежно выплывает ; Как лебедь молодой , луна среди небес Скользит и свой двойник на влаге созерцает . Как тихо… Каждый звук и шорох слышу я ; И звуки тишины ничто не прерывает… 14. Число 7 неодноразово зустрічається у нашій розповіді про парк. Ось перед нами красується водограй «Семиструмінь» , як символ семи щасливих бажань., бо сімка – магічне число. Нас дух очарует сосновый, Чудесное пенье дриад, Охватит гигантской подковой Партерный амфитеатр. И прелесть над миром паренье Вселенной гармонии всей Свободной природы творенье Затмившая Колизей. Вірш німецькою мовою «Зимова пісня» 15. Неподалік розташовано грот Фетіди — давньогрецької морської богині,— один з найпрекрасніших у цьому ансамблі. Він має вигляд античного храму. Біломармурова статуя Венери, оточена урочистими колонами,— її приховує суцільний каскад води. . Здається, тут і є її справжнє місце... Под кронами елей огромных Где тисы и туи вразброд. В мес течке волшебном , укромном Закрут то ли храм , то ли грот. Здесь арку – почти полу сферу Легко огибает волна Стыдливо скрывает Венеру Преградной воды пелена. Там блики на сонце играют И тайна искрится в глуби , А в воздухе нежность витает , И аура чистой любви… 16. А зовсім неподалік — тиша і спокій Єлисейських полів, що мають уособлювати райський куточок. Застигли в мовчанні віковічні дерева, стиха дзюркотить лагідний струмок. Місце для мрій і тихого смутку. Чи не тому господар саме тут, у Темпейській долині, звелів поставити колону Печалі — пам'ять про своїх померлих дітей, про так рано обірвані їхні юні життя? А здесь печальная картина. Здесь все окутано тоской : Вода , деревья , вся долина Прустит утратою людской. Вірш В.Сосюри « Облітає листя , обриває вітер…». Л.Костенко « Красива осінь…»\ Красива осінь вишиває клени Червоним , жовтим , срібним , золотим . А листя просить : - Виший нас зеленим ! Ми ще побудем , ще не облетим. А листя просить : Дай нам тої втіхи ! Сади прекрасні , роси – як вино. Ворони п’ють надкльовані горіхи. А що їм , чорним ? Чорним все одно. 17. Перед нами Критський лабіринт .Він закладений самою природою. Лабіринти в садах символізували складний і заплутаний життєвий шлях людини . 7 смертних гріхів і 7 добродіїв стрічались людині на життєвій дорозі. Блукаючи , кожен вибере своє. Каждый выбирает по себе Женщину , религию, дорогу И дьяволу молится или Богу Каждый выбирает по себе. Каждый выбирает для себя Выбираем все мы , как умеем И ни к кому притензий не имеем Ведь каждый выбирает для себя. 18. Справжнім дивом «Софіївки» можна назвати численні гроти, висічені у скельних монолітах. Ось один із них, чи не найбільший — грот Каліпсо. Назву пов'язано з міфом про мандри Одіссея. Грот називають ще Левовим, або Громовим,— через лункий гуркіт водяного струменя. Граф Потоцький наказав своїм майстрам викарбувати на кам'яній-стіні напівзагадкові слова: «Страж туте помьотку о ніщєнцю і пшіни щєнце віще , яко ти щєнетнівий , тож дендь щаслівий ще вєнцей» \ «Загуби тут пам'ять про нещастя і прийми щастя віще, якщо ти щасливий, так будь щасливим ще більше». Це, мабуть, нагадування про щасливі дні, що їх провів Одіссей у Каліпсо. Сердь ужасов земли и ужасов морей Блуждая , бедствуя , искал своей Итаки Богобоязненный страдалец Одиссей. Стопой бестрепетной сходив Аида мраки, хориды яросной , Каліпсо дикий плен Не потрясли души высокой . 19 Піднімемося до Верхнього ставу. Тут перед вами постане чудове творіння людських рук — острів Анти-Цірцеї. Зараз його ще називають островом Кохання. Насипаний серед водойми, обмурований кам'яними брилами, острів видається романтичним. Перлиною острова Анти-Цірцеї є так званий Рожевий павільйон, збудований у стилі Відродження. Що бачив цей острів за двісті літ існування? Облишмо наші здогадки для однієї із численних легенд парку ... 20. Когда пространство вод ничем не прирывать По ним скользит , скучая , вигляд. Беседкой огранич ты водное пространство И остров – острова – вот лучшее убранство для озер. Там , как последнюю страницу, В которой кончится роман, Соорудить себе гробницу Мечтал ясновельможный пан. Но не по замыслу магната, В народе остров нарекли. Воды и зелени соната Зовется - островом любви. И этот уголок блаженный, Что рай напоминает нам Украсил в небо устремленный Прекрасный Афродиты храм . 21. Досить лише звернути з широкої алеї на одну із численних стежин, затриматися на ажурному містку, присісти на камені біля дзюркотливого струмка чи переступити поріг темного гроту — і ти вже сам, наодинці з уманським дивом. Мабуть, у цьому і є сила справжньої краси, справжнього мистецтва. Тут вистачить місця для всіх, хто спроможний чи принаймні прагне його збагнути, освятитися ним. 22. Про «Софіївку» можна говорити довго , можна оспівувати її у віршах та піснях , але навіть поезія найвищої проби не в змозі передати дійсну її красу і привабливість. Зрозуміти , оцінити і відчути незвичайну ауру «Софіївки» можна , лише побувавши тут , побачивши на власні очі це незвичайне творіння природи і таланту людських рук… 23. Сонет В.Воксфорда « До прекрасного». Література : 1.Відеофільм «Софіївка» ; 2.Довідник. «Софіївка» - карта маршруту , історія , види. 3.ж. « Всесвітня література в навчальних закладах» № 9 2008. |
Тема. Візуальні мистецтва. Архітектура. Скульптура. Мета уроку Мета уроку: дати поняття «архітектура», «скульптура»; навчити розпізнавати види архітектури та скульптури; розвивати навички сприймання... |
Класичне мистецтво Бливо в таких областях як скульптура та архітектура. Після епохи Відродження в Європі, естетичний і гуманістичний високі технічні... |
Тема : Музика в житті людини Мета Мета. Розвиток інтересу до музичного мистецтва, естетичних смаків дітей,ознайомлення з відомими композиторами,впливом музики на здоров`я... |
Уроку Види мистецтва та специфіка їх художньо-образної мови Мета: дати учням загальне уявлення про культуру, мистецтво як складову частину духовної культури людини, про види мистецтва та їх... |
ДОСВІД ЧЛЕНСТВА ГРЕЦІЇ У ЄС Як показало це дослідження, вступ Греції у ЄС мав благотворний вплив приблизно на дві третини галузей економіки. Однак, в загальному,... |
Про організацію навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх... Повноцінних мовленнєвих, читацьких, обчислювальних умінь і навичок, умінь і навичок здорового способу життя. За роки навчання у початковій... |
Національний дендрологічний парк «Софіївка» Уманський парк "Софіївка" є шедевром і зразком світового садово-паркового мистецтва кінця XVIII – початку XIX сторіч. Парк розкинувся... |
Тема. Бесіда про архітектуру. Архітектура як вид мистецтва Мета: поглибити знання учнів про архітектуру як вид мистецтва;ознайомити учнів з архітектурою м. Києва; розвивати в учнів навички... |
Тема. „Собори душ своїх бережіть, друзі” Мета: розкрити образи твору і їх проблемне навантаження; підсумувати вивчення творчості Олеся Гончара; закріпити вивчене про образи... |
Пам ’ ятайте мудру вість: хто не робить, той не їсть Мета: розширювати поняття дітей про те, що праця запорука щасливого життя. Виховувати повагу до праці та людей праці, працьовитість,... |