Мета : підсумувати вивчене про культуру Давньої Греції; простежити вплив античної культури на формування естетичних смаків у різних видах мистецтва : література, скульптура, архітектура ( зокрема паркова)- на прикладі Національного дендропарку «Софіївка»


Скачати 163.03 Kb.
Назва Мета : підсумувати вивчене про культуру Давньої Греції; простежити вплив античної культури на формування естетичних смаків у різних видах мистецтва : література, скульптура, архітектура ( зокрема паркова)- на прикладі Національного дендропарку «Софіївка»
Дата 14.04.2013
Розмір 163.03 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
ТВОРЧИЙ ПРОЕКТ
Заочна екскурсія

Природа в дзеркалі

мистецтва
Мета :підсумувати вивчене про культуру Давньої Греції ; простежити вплив античної культури на формування естетичних смаків у різних видах мистецтва : література , скульптура , архітектура ( зокрема паркова)- на прикладі Національного дендропарку «Софіївка» ;

розвивати творчі здібності учнів ( художнє читання , хореографія , вокал);прищеплювати любов до прекрасного , до рідного краю ; ініціювати бажання відвідати чудову перлину Умані.

Кажуть, що восени природа засинає, навіть вмирає. Але ж по­гляньте, скільки урочистої краси, життєвої сили у визолочених кронах старих дерев, якими мудрими вони нам здаються у пе­ріод своєї зрілості. Ми теж слухаємо цю неквапну нескінченну розмову, що не вщухає століттями, і подумки переносимося в минуле, і замис­люємося над прийдешнім, над сутністю самого життя, над тим, що в ньому істинне, невмируще, вічне...

Доба античності справила величезний вплив на розвиток світової культури. Твори різних видів мистецтва – літератури , музики , скульптури , живопису , театру , кіно – відкривають нам перлини історичного розвитку людства.

Україна має безпосереднє відношення до культури Давньої Греції , адже до сьогодні збережені залишки давньогрецької архітектури на території Криму , зокрема Херсонес , Тора , Пантікапей та Миколаївщини – Ольвія.

Але й Черкащина має живу часточку Еллади , подаровану понад 200 років Станіславом Потоцьким коханій дружині Софії.
Ми запрошуємо вас до осінньої «Софіївки» , до чарівного парку - перлини Умані, аби ще раз поринути у світ міфології , поезії та музики…

- Чому саме до осінньої ?
Мабуть тому , що осінь – це пора зрілості , натхнення. В її прозорості , неквапливому затуханні так само чисто , зважено і неквапно сприймається все , що нас оточує : і золотаво-багряне вбрання дерев , і шурхотіння опалого листя під ногами , і ледь чутне дихання заспокоєних вод.

Пожовклий лист летів мені до рук ,

Кружляючи в танку своїм останнім.

Осиротілий листопада звук

Бринів у надвечір’ї , мов прощання

З веселим літом , щебетом птахів ,

Чиї секрети слухав він так часто,

Із щирою розмовою братів ,

Що в різнобій переривало птаство.
… Здавалося , ідилія ця літня

До безкінечності в душі б його тривала ,

Та несподівано краса та зблідла ,

Сумної пісні осінь заспівала…

І він упав , і полетів до рук ,

Немовби сподіваючись зігрітись

Від холоду , неспокою і мук урятуватися ,

Кудись подітись…
Життя людське – неначе той листочок ,

Що розпускається весняної пори.

І душу , й серце виведе в таночок

Під ніжний спів і щебет дітвори.

Та час летить так швидко , безтурботно

В минуле кращі повертаються літа ,

Й не зчуєшся , коли безповоротно

Підкрадеться вже осінь золота… ( А. Плахтій )
1.

Кожен куточок парку – вишуканий світ гармонії , поезії і найвищої досконалості, де все навколо має таке ім’я – Софія.
«Софіївко», про тебе мрію,

До тебе знову я прийду ,

Свою любов , свою надію

В осіннє золото вкладу. ( Г.Вахламова )

2.

Але, розповідаючи про «Софіївку», ми можемо з певністю твердити: рідко який витвір паркової архітектури позмагається з нею кількістю легенд та романтичних історій, що загубилися в тінистих алеях, таємничих гротах, у нагромадженні скель. Вони розкриваються лише перед тими, хто вміє бачити й хоче слухати.

Тепер ви зрозуміли, чому ми запрошуємо вас поблукати алеями, стежками і галявинами «Софіївки» саме восени?
( Початок фільму )

3.

У дарунок коханій граф вирішив створити куточок Еллади, тут все промовляє мовою торжествуючої природи .
Крізь сутінки , в імлі світанку ,

Щастить побачити панянку ,

Весь парк наповнить світла мрія –

пройде між квітами Софія. ( М.Школьник)
( фільм із записом )

4.

- Уже біля головного входу нас охоплює хвилювання – ось вона , уславлена «Софіївка» , напвколот якої час плете безперервне мереживо переказів та легенд.
- Мы в парк вошли – все было так спокойно ,

Все так от века мерно и светло :

Текла река ; недвижимо и стройно

Болотный кипарис смотрел в нее. ( файл – р.Камянка )
- Біжить удалину обсаджена каштанами та липами Головна алея — алея у казковий світ. Осінь визолотила крони старих дерев, ледь чутно спадає, ніби зітхаючи, пожовкле листя, таємниче шерхо­тить під ногами.

Може, в цьому — початок однієї з легенд?..
5.

На камень камень вековой

Стена задвинута стеной

Громада стиснута громадой

Скала раздавлена скалой

Перед нами Тарпейська гірка.

На ній проглядається вишукана китайська альтанка.

За легендою , саме з цієї гори була скинута за зраду батька Тарпея .

Погибла ветреная дева,

А труп ее в порыве гнева

С вот этой сбросили скалы…

6.

Софіївка – пейзажний парк. Тут кожен крок змінює пейзаж , заманює творця в свої тенета. Тому практично по всій території парку можна людей з мольбертами.

Немає меж фантазії майстрам пензля, коли вона хоче уславити витончений смак, неабияку фантазію і вміння втілити у кольоровій гамі таку феєрію гаїв і мальовничих галявин, ставків і водо­граїв, терас і алей, гротів і альтанок.

Коврами землю устилая,

Приходит осень золотая.

По кронам кистью проведет ,

Свій стиль и колорит найдет.

Березы , клены разрисует ,

Пастельной дымкой растушует.

Туманом утренним слегка

Размоет дали , облака…

Вдруг ветер легким дунавеньем

Багряный лист сорвет в мгновенье,

кружит в прощальном вальсе с ним.

Полет - как он неповторим !
( танець\ вальс \ учні 5 класу )


7.

Головна алея приведе нас до павільйону Флори. В стародавній Греції Флора – богиня весни і квітів. Споруда зведена в доричному стилі. Фриз павільйону прикрашений рослинним орнаментом із грон винограду

Есть просто храм ,

Есть храм науки ,

Но есть еще природы храм.

С ветвями , тянущими руки

Навстречу солнцу и ветрам..
8.

-1. Помилувавшися стрункими обрисами павільйону Флори, поспішімо до водограю «Змія». На нього можна дивитися годинами. У розсипах райдужних бри­зок ніби віддзеркалюється весь парк...

(легенда \ Троянська війна )
Поезія Л. Костенко

Осіння казка кличе знов

Помріяти і поблукати ,

В безкрайнім мареві небес

Небачену красу шукати.
Стоїть , немовби у казкових шатах,

Береза в золоті – ізнизу догори.

Природа готувалась вже до свята

Чарівної осінньої пори.

-2. Поруч із павільйоном Флори , справа , видніється ажурний Венеціанський місток , прикрашений гранітними стовпами , що з’єднані поміж собою залізними ланцюгами.

Направо – мост венецианский

Иной эпохе посвящен.

Гранитной арки свод романский

Чугунной цепью огражден.
-3. Я помню песни той начало

Фонтана вспыхнула струя

Как будто лира зазвучала

В сияньи радуги звеня.

Воды ли чудное рожденье,

Мираж , иль плод воображенья ?

Вновь слышу звуки твои я ,

Вновь дышит водная струя ,

Огнями радуги сверкая.

Из пащи дышащего змея

Природа в шумной суете

Поет нам пень о красоте.
( пісня «Листопад» )
- 4. Терраса Муз – с ее вершины

Бездонной кажется вода.

Стволов замшавые дружины

Столпились около пруда.

Внизу фонтан – его завеса

Колышет Флоры силует.

И брызги солнца в кронах леса

Танцует дивный пируэт.

И неба голубая рама-

Великолепна панорама !

Вот здесь уразуметь дано ,

Что смертный гений в этом месте

С безсмертною природой вместе

Творил и думал заодно.
9.

Мандруючи парком , то тут , то там , серед гущавини кущів та дерев , біля входів до гротів чи на березі водойм , несподівано зустрічаємось з біломармуровими постатями античних богів , міфічних істот чи реальних історичних осіб. Це роботи кращих італійських скульпторів .

( розповідь супроводжується демонстрацією зображень статуй ).
1)Перед нами на мармуровому п’єдесталі видніється статуя Орфея.

За деякими варіантами міфів , він син Аполлона та музи Каліопи. Коли Орфей співав , дерева схиляли до нього своє гілля , річки зупиняли свої води , дикі тварини лягали до його ніг.

2) Статуя Еврипіда прикрашає парк з початку 19 ст.

Приятель верный Мельпомены,

Античной публики кумир.

Его трагедии со сцены

Поныне сотрясают мир.

  1. ААлегорична статуя «Зима»

Застыла печаль в этом мраморе снежном.

Кто грусть ту навеял , какая зима ?

Когда-то тот образ был , юным , был нежным.

Ту тайну украла морщин глубина.
4) АРИСТОТЕЛЬ

Познав себя – познаеш много ,

В мир знаний светлая дорога.

Прав Аристотель – суть поймем ,

Познав умеренность во всем.
10.

(поезія Майкова ст..191 )
Тема хаосу завжди була найпопулярнішою в парковій культурі. Древні греки рахували , що саме з хаосу все починається і , пройшовши коло , зникає.

Долина Велетнів вражає хаотичним нагромадженням гранітних брил. Здається, ніби й справді її будували велетні, бавлячись, роз­кидали скелі, а деякі з них навмисне лишили в такому хисткому положенні, що ось лишень повіє вітерець — важка брила обрушиться вниз, і ніщо не зможе її зупинити.
11.

Бассейн на Площади собраний

Свидетель многих встреч , свиданий.

Терялся сколько раз покой

При всплеске рыбки золотой.
Как прежде – возникают ссоры

Причины – яблоко раздора.
Пелея свадьба и Фетиды.

Ирида не стерпев обиды ,

Чтоб местью насладится скоро,

Подбросив яблоко раздора,

На нем черкнуть сообразила «Прекраснейшей».

Кому под силу решить сей спор и дать ответ.

Твой суд Парис ждет белый свет.
История не позабыта

Афина , Гера , Афродита…

Прекрасны все. Застынет дух.

- Кто лучше всех? – скажи , пастух.

И Афродита победила.

Она Парису посулила

Красавицу Елену в дар.

Что вызовит войны пожар

И гибель Трои знаменитой.

Мир , покоренный Афродитой ,

Всегда восторженно искал

свой совершенства идеал.

(Запис \фільм )

У ног купальщицы прекрасной

Ужи дерутся не напрасно

Во неземное наслажденье

Ее увидеть наслажденье.

Джерело натхнення за легендою виникло від удару коня Пегаса…

1845 року отримував натхнення з джерела і Тарас Григорович Шевченко. Свої враження він передасть у повісті «Княжна»

«Видал я таки порядочные сады на своїм веку _ Петербуржский и Уманский…»
А вот на повороте

Мы видим статую Эрота.

Не в духе он : нахмурил бровь , ламает лук.

Ему обидно.

Промазал юный бог , как видно,

И в ком-то не зажег любовь.

12.

Особливе місце займають ріка Стікс та Мертве озеро. Уже сама її назва (згадаймо з міфології Стікс, через який пересе­лялися душі померлих у потойбічний світ) настроює людину на філософські роздуми, нагадує про скороминущість життя...

сонет анг.\рос. Украдкой время ….. (Шекспір ) \
13.

Головна прикраса центральної частини парку – великий водоспад.

Під водопадом знаходиться тунель. Якщо вірити місцевій легенді ,то дівчатам , котрі проходять у цьому місці , слід рахувати краплі води. Скільки крапель впаде за цей час , через стільки років і заміж вийдеш.

( Поезія про зимову пору )

1)Чародейкою зимою

Околдован , лес стоит –

И под снежной бахромою ,

Неподвижною , немою ,

Чудной жизнью он блестит.
И стоит он , околдован ,-

Не мертвей и не живой –

Сном волшебным очарован ,

Весь опутан , весь окован

Легкой цепью пуховой…
2) Уснуло озеро;

Безмолвен черный лес ;

Русалка белая небрежно выплывает ;

Как лебедь молодой , луна среди небес

Скользит и свой двойник на влаге созерцает .

Как тихо…

Каждый звук и шорох слышу я ;

И звуки тишины ничто не прерывает…

14.

Число 7 неодноразово зустрічається у нашій розповіді про парк. Ось перед нами красується водограй «Семиструмінь» , як символ семи щасливих бажань., бо сімка – магічне число.
Нас дух очарует сосновый,

Чудесное пенье дриад,

Охватит гигантской подковой

Партерный амфитеатр.

И прелесть над миром паренье

Вселенной гармонии всей

Свободной природы творенье

Затмившая Колизей.
Вірш німецькою мовою «Зимова пісня»
15.

Неподалік розташовано грот Фетіди давньогрецької морської богині,— один з найпрекрасніших у цьому ансамблі. Він має ви­гляд античного храму. Біломармурова статуя Венери, оточена урочистими колонами,— її приховує суцільний каскад води. . Здається, тут і є її справжнє місце...

Под кронами елей огромных

Где тисы и туи вразброд.

В мес течке волшебном , укромном

Закрут то ли храм , то ли грот.

Здесь арку – почти полу сферу

Легко огибает волна

Стыдливо скрывает Венеру

Преградной воды пелена.

Там блики на сонце играют

И тайна искрится в глуби ,

А в воздухе нежность витает ,

И аура чистой любви…


16.

А зовсім неподалік — тиша і спокій Єлисейських полів, що мають уособлювати райський куточок. Застигли в мовчанні віковічні де­рева, стиха дзюркотить лагідний струмок. Місце для мрій і тихого смутку. Чи не тому господар саме тут, у Темпейській долині, зве­лів поставити колону Печалі — пам'ять про своїх померлих дітей, про так рано обірвані їхні юні життя?

А здесь печальная картина.

Здесь все окутано тоской :

Вода , деревья , вся долина

Прустит утратою людской.
Вірш В.Сосюри « Облітає листя , обриває вітер…».

Л.Костенко « Красива осінь…»\
Красива осінь вишиває клени

Червоним , жовтим , срібним , золотим .

А листя просить :

- Виший нас зеленим !

Ми ще побудем , ще не облетим.

А листя просить :

Дай нам тої втіхи !

Сади прекрасні , роси – як вино.

Ворони п’ють надкльовані горіхи.

А що їм , чорним ? Чорним все одно.


17.

Перед нами Критський лабіринт .Він закладений самою природою. Лабіринти в садах символізували складний і заплутаний життєвий шлях людини . 7 смертних гріхів і 7 добродіїв стрічались людині на життєвій дорозі. Блукаючи , кожен вибере своє.

Каждый выбирает по себе

Женщину , религию, дорогу

И дьяволу молится или Богу

Каждый выбирает по себе.

Каждый выбирает для себя

Выбираем все мы , как умеем

И ни к кому притензий не имеем

Ведь каждый выбирает для себя.

18.

Справжнім дивом «Софіївки» можна назвати численні гроти, висічені у скельних монолітах. Ось один із них, чи не найбіль­ший — грот Каліпсо. Назву пов'язано з міфом про мандри Одіс­сея. Грот називають ще Левовим, або Громовим,— через лункий гуркіт водяного струменя. Граф Потоцький наказав своїм май­страм викарбувати на кам'яній-стіні напівзагадкові слова: «Страж туте помьотку о ніщєнцю і пшіни щєнце віще , яко ти щєнетнівий , тож дендь щаслівий ще вєнцей» \ «Загуби тут пам'ять про нещастя і прийми щастя віще, якщо ти щасливий, так будь щасливим ще більше». Це, мабуть, нагадування про щасливі дні, що їх провів Одіссей у Каліпсо.
Сердь ужасов земли и ужасов морей

Блуждая , бедствуя , искал своей Итаки

Богобоязненный страдалец Одиссей.

Стопой бестрепетной сходив Аида мраки,

хориды яросной , Каліпсо дикий плен

Не потрясли души высокой .
19
Піднімемося до Верхнього ставу. Тут перед вами постане чудове творіння людських рук — острів Анти-Цірцеї. Зараз його ще на­зивають островом Кохання. Насипаний серед водойми, обмуро­ваний кам'яними брилами, острів видається романтичним.

Перлиною острова Анти-Цірцеї є так званий Рожевий па­вільйон, збудований у стилі Відродження.

Що бачив цей острів за двісті літ існування?

Облишмо наші здогадки для однієї із численних легенд парку ...
20.

Когда пространство вод ничем не прирывать

По ним скользит , скучая , вигляд.

Беседкой огранич ты водное пространство

И остров – острова – вот лучшее убранство для озер.
Там , как последнюю страницу,

В которой кончится роман,

Соорудить себе гробницу

Мечтал ясновельможный пан.

Но не по замыслу магната,

В народе остров нарекли.

Воды и зелени соната

Зовется - островом любви.

И этот уголок блаженный,

Что рай напоминает нам

Украсил в небо устремленный

Прекрасный Афродиты храм .

21.

Досить лише звернути з широкої алеї на одну із численних стежин, затриматися на ажурному містку, присісти на камені біля дзюркотливого струмка чи переступити поріг темного гро­ту — і ти вже сам, наодинці з уманським дивом. Мабуть, у цьому і є сила справжньої краси, справжнього мистецтва. Тут виста­чить місця для всіх, хто спроможний чи принаймні прагне його збагнути, освятитися ним.

22.

Про «Софіївку» можна говорити довго , можна оспівувати її у віршах та піснях , але навіть поезія найвищої проби не в змозі передати дійсну її красу і привабливість.

Зрозуміти , оцінити і відчути незвичайну ауру «Софіївки» можна , лише побувавши тут , побачивши на власні очі це незвичайне творіння природи і таланту людських рук…
23.

Сонет В.Воксфорда « До прекрасного».

Література :

1.Відеофільм «Софіївка» ;

2.Довідник. «Софіївка» - карта маршруту , історія , види.

3.ж. « Всесвітня література в навчальних закладах» № 9 2008.

Схожі:

Тема. Візуальні мистецтва. Архітектура. Скульптура. Мета уроку
Мета уроку: дати поняття «архітектура», «скульптура»; навчити розпізнавати види архітектури та скульптури; розвивати навички сприймання...
Класичне мистецтво
Бливо в таких областях як скульптура та архітектура. Після епохи Відродження в Європі, естетичний і гуманістичний високі технічні...
Тема : Музика в житті людини Мета
Мета. Розвиток інтересу до музичного мистецтва, естетичних смаків дітей,ознайомлення з відомими композиторами,впливом музики на здоров`я...
Уроку Види мистецтва та специфіка їх художньо-образної мови
Мета: дати учням загальне уявлення про культуру, мистецтво як складову частину духовної культури людини, про види мистецтва та їх...
ДОСВІД ЧЛЕНСТВА ГРЕЦІЇ У ЄС
Як показало це дослідження, вступ Греції у ЄС мав благотворний вплив приблизно на дві третини галузей економіки. Однак, в загальному,...
Про організацію навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх...
Повноцінних мовленнєвих, читацьких, обчислювальних умінь і навичок, умінь і навичок здорового способу життя. За роки навчання у початковій...
Національний дендрологічний парк «Софіївка»
Уманський парк "Софіївка" є шедевром і зразком світового садово-паркового мистецтва кінця XVIII – початку XIX сторіч. Парк розкинувся...
Тема. Бесіда про архітектуру. Архітектура як вид мистецтва
Мета: поглибити знання учнів про архітектуру як вид мистецтва;ознайомити учнів з архітектурою м. Києва; розвивати в учнів навички...
Тема. „Собори душ своїх бережіть, друзі”
Мета: розкрити образи твору і їх проблемне навантаження; підсумувати вивчення творчості Олеся Гончара; закріпити вивчене про образи...
Пам ’ ятайте мудру вість: хто не робить, той не їсть
Мета: розширювати поняття дітей про те, що праця запорука щасливого життя. Виховувати повагу до праці та людей праці, працьовитість,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка