Методичні розробки з теоретичних уроків
Структура
Характеристика і навчально-виховні завдання уроку.
Методичні рекомендації щодо проведення уроків.
У першому розділі висвітлюються такі питання:
роль і значення матеріалу даної теми в підготовці спеціаліста;
ступінь складності теми в цілому або окремих її частин;
особливості даної теми;
характеристика підготовленості учнів до сприйняття матеріалу теми;
зв’язок матеріалу даної теми з матеріалом наступних уроків;
знання і вміння, що набуваються і розширюються на даному уроці (навчаючі і розвиваючі цілі та завдання);
виховні цілі і завдання уроку.
Другий розділ є основним за змістом і значенням. У ньому висвітлюються такі питання:
засоби зацікавленості учнів матеріалом уроку;
послідовність викладу матеріалу уроку;
методи викладання, рекомендовані для всього уроку або окремих його частин;
наочні посібники, рекомендовані для проведення даного уроку, і методика демонстрації їх;
використання класної дошки при проведенні уроку;
використання наявної в учнів підготовки при викладанні нового матеріалу;
приклади і порівняння, які можуть бути використані під час пояснення;
шляхи і засоби досягнення свідомості і міцності засвоєння учнями матеріалу уроку;
способи забезпечення максимальної активності учнів на уроці;
опис і обгрунтування засобів, які забезпечать ідейну спрямованість уроку;
способи вирішення виховних завдань уроку;
способи досягнення доказовості й переконливості пояснення;
зв’язок теоретичного матеріалу уроку з практикою, з життям;
опис засобів розвитку мислительних здібностей учнів на уроці;
зв’язок матеріалу, що подається, з раніше вивченим і тим, який вивчатиметься в подальшому;
відображення на уроці досягнень науки і техніки з питання, що вивчається;
методика закріплення викладеного матеріалу і перевірки засвоєння його учнями;
основні думки, положення, які викладач повинен виділити на занятті;
характер і зміст домашнього завдання.
Методичні розробки з тем програми
Крім опису методики і організації проведення окремих уроків рекомендуються: розподіл матеріалу за окремими уроками, послідовність вивчення теми, організація повторення і контролю знань учнів, використання певних методів навчання тощо.
Методичні розробки з окремих тем
Це по суті методичні посібники. їх складають так само, як і методрозробки з теми, тільки у взаємозв’язку кожної теми програми і предмета.
Методичні розробки окремих методів і принципів навчання
У цих розробках автор висвітлює або метод, або принцип його застосування, не порушуючи інших аспектів уроку. Інші аспекти уроку висвітлюються лише за умови, якщо це сприяє розкриттю основного питання.
Приклади таких розробок:
застосування методів контролю і самоконтролю у навчанні при вивченні теми (конкретна тема програми);
використання принципу наочності при вивченні теми програми (назва) або при проведенні уроку з теми (назва).
Інші методичні розробки
Методичні розробки з впровадження у навчальний процес досвіду роботи кращих виробничників, досягнень науки і техніки, передової технології повинні показати, як самим викладачам (майстрам) вивчати ці питання і як ознайомлювати з цим учнів.
Методичні розробки з домашніх завдань мають розкривати зміст і характер цих завдань, методику інструктування учнів з їх виконання. Розробка повинна охоплювати одну чи кілька тем програми з предмета або кілька взаємопов’язаних уроків.
У методичних розробках, присвячених обладнанню майстерень, лабораторій, кабінетів, на основі аналізу змісту навчальних програм, кваліфікаційних характеристик подають опис планування і обладнання майстерень, робочих місць, педагогічне обгрунтування рекомендованих рішень.
Методичні розробки нетрадиційних форм навчання і нетрадиційних уроків мають містити рекомендації стосовно того, як зробити навчання активним. їх складають за структурою методичної розробки уроку теоретичного навчання.
Методичні розробки з практичних занять
(лабораторно-практичних, занять з виробничого
навчання у майстернях і на підприємствах)
Практичне заняття складається із вступного інструктажу, самостійної роботи учнів, поточного інструктажу, приймання робіт, виконаних учнями, заключного інструктажу. В методичній розробці конкретного заняття повинна бути описана методика проведення кожної його частини. Структура методичної розробки має бути такою:
Характеристика, навчально-виховна мета та завдання заняття.
Обладнання і оснащення робочих місць майстра й учнів.
Рекомендації щодо проведення вступного інструктажу.
Рекомендації щодо організації самостійної роботи учнів і поточного інструктування їх майстром.
Рекомендації щодо приймання виконаних учнями робіт.
Рекомендації щодо проведення заключного інструктажу.
Рекомендації щодо змісту і виконання домашнього завдання.
Додатки.
Вивчення будь-якої теми навчальної програми, розрахованої більш як на 6 год, розпочинається з розподілу змісту теми занять з урахуванням зростаючої складності відпрацьовуваних завдань і часу на виконання кожної вправи. Такий розподіл має забезпечувати рівномірне навантаження учнів на кожному занятті.
Характеристика, навчально-виховна мета та завдання заняття
У цьому розділі методичної розробки мають бути зазначені: тема програми, кількість годин на її вивчення; тема заняття, кількість годин на груповий інструктаж, на виконання вправ учнями, виробничу практику; навчаючі, розвиваючі, виховні мета і завдання заняття; види вправ для учнів, навчальних і виробничих робіт.
Обладнання і оснащення робочих місць майстра й учнів
У цьому розділі зазначають обладнання, інструмент і прилади (як особистого, так і загального користування), які необхідні учням для виконання завдання на даному занятті. Якщо вони загальновідомі, то зазначають назви їх і потрібну кількість, а якщо нові, що пропонують автори розробки, і ті, якими користуються виробничники-новатори, то дається їх опис, креслення і правила користування ними. Даються також рекомендації стосовно раціональної і безпечної організації робочого місця учнів.
У рекомендаціях щодо організації робочого місця майстра дають детальний його опис, перелічують наочні посібники (натуральні, штучні, площинні та об’ємні), інші засоби навчання, дають повну назву кожного, кількість, тобто описують усе, що потрібне для якісного проведення інструктажів на даному занятті.
Рекомендації щодо проведення вступного інструктажу
Якість практичного заняття в цілому і вступного інструктажу зокрема залежить від педагогічної майстерності і професійної кваліфікації майстра. Готуючись до заняття, він повинен продумати в усіх деталях його зміст і методику проведення, в тому числі рівень готовності учнів до виконання завдання.
У цьому розділі методичної розробки слід висвітлити такі питання:
тривалість інструктажу;
його зміст з урахуванням теоретичної і практичної підготовки учнів, а також знань, які потрібно дати їм для виконання завдання;
послідовність пояснення і особистого показу;
методи проведення всього інструктажу, методи пояснення і особистого показу прийомів, операцій, процесів;
методика демонстрації засобів навчання, які майстер використовує під час пояснення (схеми, малюнки на дошці, креслення, натуральні зразки тощо);
методи навчання учнів щодо опрацювання технічної і технологічної документації, яку вони застосовуватимуть під час виконання завдання;
методика висвітлення техніки безпеки;
способи виявлення в учнів інтересу до завдання, бажання виконати його якісно;
методи виховання в учнів відповідальності за якість праці, методи прищеплення культури праці;
методика перевірки засвоєння учнями змісту інструктажу;
методика подачі групового чи індивідуального завдання на день.
Все, що рекомендується для майстра, має бути обгрунтованим: чому саме це треба пояснити, чому саме так, а не інакше. Критерій — досягнення найкращого навчального, розвиваючого і виховного результату.
Головним у вступному інструктажі є практичний показ майстром прийомів виконання завдання, а не повторення уроку викладача.
Рекомендації щодо організації самостійної роботи учнів і поточного інструктування їх майстром
Передбачити весь хід самостійної роботи кожного учня і всі деталі поточного інструктажу неможливо. Проте основне можна і треба передбачити.
У цьому розділі слід дати рекомендації з таких питань:
1) визначення характеру завдання. Вправи для учнів можуть мати навчально-тренувальний характер, а можуть виконуватися на основі продуктивної праці. Залежно від цього змінюватиметься і зміст поточного інструктажу;
2) обгрунтування послідовності прийомів і способів виконання завдання (що треба враховувати на вступному інструктажі);
3) на що повинен звернути увагу майстер під час виконання завдання учнями;
4) методика контролю дій учнів під час виконання ними завдань (свідомість і самостійність дій, правильність організації робочого місця, дотримання правил техніки безпеки тощо). Визначення цільових обходів і обгрунтування потреби в них;
5) методи вироблення в учнів самостійності у прийнятті рішень, здійсненні самоконтролю;
6) методика визначення типових помилок і труднощів при виконанні учнями завдань, а також запобігання їм;
7) методи прищеплення учням культури праці при виконанні завдань;
8) рекомендації щодо переміщення учнів по робочих місцях (у разі потреби);
9) методи контролю залежно від особливостей кожної теми, заняття.
Рекомендації щодо приймання
виконаних учнями робіт
У цьому розділі висвітлюють такі питання:
вимоги до якості виробу чи виконаної роботи;
методика приймання робіт (виробів) майстром, учнівськими ВТК, методика аналізу кожнрї роботи;
рекомендована тривалість цієї частини заняття.
Рекомендації щодо проведення
заключного інструктажу
Тут неможливо передбачити, як і що повинен говорити майстер, оскільки це залежатиме від роботи учнів над завданням. Тут слід висвітлити такі питання:
критерії оцінок виконання завдання або умови, які мають вплинути на оцінку;
аспекти, на яких слід зупинитися в заключному інструктажі;
методика аналізу виконаних робіт;
орієнтовна тривалість інструктажу.
Рекомендації щодо змісту і виконання домашнього завдання
Тут слід подати:
характер і зміст завдання;
обгрунтування його необхідності (доцільності);
методику виконання учнями домашнього завдання.
Додатки
До методичної розробки заняття доцільно додати (а можна і включити до відповідних розділів):
орієнтовний план заняття;
графіки переміщення учнів або ланок на робочих місцях;
креслення виробів, на яких відпрацьовуватимуться вправи програми;
інструкційні карти;
технологічні карти;
конспект вступного інструктажу;
картки перевірки знань учнів, інший роздавальний матеріал.
|