|
Скачати 193.33 Kb.
|
Т.М.Хотіна Відділ освіти Варвинської районної державної адміністрації Варвинська районна гімназія Т.М. Хотіна Родинна педагогіка Методичні рекомендації щодо проведення батьківських зборів Варва 2013 Рецензенти: Н.І.Савченко – методист відділу освіти; Л.Я.Кардаш – заступник директора з виховної роботи Варвинської районної гімназії Родинна педагогіка. Методичні рекомендації щодо проведення батьківських зборів. – Варва, 2013. – 19 с. Пропонований посібник допоможе класному керівнику у роботі з батьками. Схвалено радою методичного кабінету від 22 вересня 2013 року Протокол №4 Вступ Умови сучасного життя вимагають якісного підвищення рівня освіти та виховання особистості, яке неможливе без залучення батьків до співпраці. Педагогічний союз батьків та учителів – це могутня сила виховання. Навчальний заклад має продовжувати родинно-сімейні традиції, працювати в тісному контакті з батьками, налагоджувати взаємозв’язок між школою і родиною, бо це – основа, передумова підвищення активності навчання та виховання. Тільки створення єдиного виховного середовища може гарантувати досягнення позитивних результатів. Робота з батьками викликана турботою про індивідуальний розвиток кожної дитини та має два основні завдання: накопичення педагогічних знань, необхідних батькам для виховання дітей, і самовиховання (саморозвиток) батьків. Класний керівник, обізнаний відносно суспільного життя учнів поза сім'єю, компетентний в питаннях психології, педагогіки, естетики, може надати допомогу в нестандартних ситуаціях сімейного виховання; допомогти передбачити проблеми, які є актуальними для окремих вікових груп та знайти шляхи їх вирішення. У сфері виховання партнерство зі школою цікавить батьків не лише з точки зору надбання системних психолого-педагогічних знань, а й покращення дитячо-батьківських відносин, підвищення батьківського авторитету; стимулювання власного особистісного росту. У свою чергу, школа звертається до ресурсів родини для розвитку інфраструктури виховного процесу, підвищення навчальної мотивації учнів. Умовою успішної виховної діяльності з дітьми є співробітництво класного керівника з батьками, адже родина впливала і продовжує впливати на процес розвитку особистості дитини. Пропонований посібник допоможе класному керівнику у роботі з батьками. Проблеми виховання (ділова гра для батьків) Мета: на конкретних прикладах проаналізувати випадки виховання, які викликають найбільше проблем у батьків, дійти спільної думки; залучати батьків до читання педагогічної літератури; ознайомити з правами дитини, виховувати повагу до дитини як до рівноправного члена сім’ї. Хід заходу І. Вступне слово класного керівника. Мотивація Доброго дня, шановні батьки, раді вітати вас на сьогоднішній діловій грі. Хто з вас не мріє, щоб його дитина виросла самою щасливою, вродливою, розумною, самою сильною, хто не сподівається, що люди поважатимуть сина чи доньку за працьовитість і знання справи, за вихованість. Одним словом, ми мріємо про всебічну досконалість наших дітей. Усебічний, гармонійний розвиток – наш ідеал. Ідеал і сімейного, і суспільного виховання. Але скільки треба наполегливої та кваліфікованої праці батьків і вчителів, щоб наші діти ввібрали все багатство інтелектуальної, моральної, культурної спадщини, створеної людством. Виховувати – це значить творити людину. Сьогодні ми поговоримо про деякі складні випадки, з якими стикаються батьки у вихованні дітей. Ви всі працюєте в різних сферах, спілкуєтеся з різними людьми, але всіх вас об’єднує те, що у вас є діти. ІІ. Тестування батьків Розпочнемо ми з вами зустріч із простого тестування, яке дасть можливість перевірити ще раз ваші педагогічні здібності. Можливо, саме це тестування не дасть вам у майбутньому припуститися помилок у вихованні вашої дитини. Результати його знатимете тільки ви, тому, якщо ви відверто дасте відповіді на питання, дізнаєтеся, який ви вихователь. Тест для батьків «Чи можете ви?»
Відповіді: « можу і завжди так роблю» - 3 бали; «можу, але не завжди так роблю» - 2 бали; «не можу» - 1 бал 30-39 балів: дитина – найбільша цінність у вашому житті. Ви дієте правильно й можете сподіватися на добрі результати у вихованні. 16-30 балів: піклуватися про дитину – для вас питання першочергове. Ви схильні до компромісів, які послаблять виховний ефект. Вам слід серйозно замислитись над підходом до виховання. Менше ніж 16 балів: перед вами постали серйозні проблеми стосовно виховання дитини. ІІІ. Ділова гра Обговорення ситуацій. А тепер переходимо до нашої гри. На сьогоднішнє засідання винесено декілька запитань, які стосуються кожного з нас, адже рано чи пізно кожен намагається дати на них відповіді. 1. Теперішня молодь уся з якимись викрутасами. Їм обов’язково хочеться відрізнятися від старшого покоління. І одяг, і манери – усе неприродне, нарочите.(Обговорення ситуації. Виступи батьків.) Висновок. У вихованні вся справа у тому, хто вихователь. (Д.Писарев) 2. Цікавістю, чуйністю, безпосередністю малюки наділені з народження. Чому, підростаючи, вони часом втрачають їх? (Обговорення питання, виступи батьків) Висновок. Кожну добру якість треба закріплювати. І важливим є приклад старших та тренування дитини в моральних вчинках. 3. Розмова між батьками та дитиною: – Ти – наша дитина, й батькам видніше, як тобі треба робити.
(Обговорення питання, виступи батьків) Висновок. У вихованні дитини необхідно поєднувати досвід батьків та інтереси і бажання дитини. 4. Дорослі вважають, що суворість і ласку треба нормувати, коли дитині виповниться 6-7 років, а ось до 6 років можна без норми виховувати. (Обговорення ситуації, виступи батьків) Висновок. Головні основи виховання закладаються до 5 років. ІV. Підсумок Класний керівник. Ось і добігає кінця наша зустріч. Ми вдячні за те, що ви відгукнулися на моє прохання, прийшли поділитися своїми думками, поглядами, переживаннями. Згадкою про нашу зустріч нехай буде пам’ятка для батьків. Пам’ятка для батьків Шановні батьки, пам’ятайте!
Вплив комп’ютера на здоров’я дитини Мета: визначити переваги та недоліки наявності комп’ютера в житті дитини; розробити рекомендації «Як зробити користування комп’ютером безпечним для дитини» Підготовча робота
І. Мотивація На дошці намальовано два дерева без листя – дерева плюсів і мінусів роботи за комп’ютером. Батькам пропонується визначити проблеми, які може викликати спілкування з комп’ютером. Негативні чинники записуються на листочках і прикріпляються на одне з дерев. В такий же спосіб визначаються позитивні чинники,і прикріплюються на інше дерево. Проблеми, пов’язані з комп’ютером: шкода для очей, тунельний синдром зап’ястя, навантаження на психіку, бруд і пил, шкода для хребта, погане самопочуття, шкода від Інтернету. Переваги: навички пошуку та обробки інформації, можливість спілкування з великою кількістю людей, розвиток логічного мислення, уваги. ІІ. Лекційна частина. Ознайомлення батьків з результатами анкетування учнів Зараз комп’ютер є майже в кожній родині. За результатами опитування 100% учнів проводять час за комп’ютером щоденно, 75% витрачають декілька годин для спілкування з однокласниками за допомогою Інтернету замість спільної прогулянки на вулиці, 40% приховують від батьків реальний час, який провели за комп’ютером. Отже є потреба, аби ви детальніше ознайомилися з проблемами, які викликає надмірне захоплення комп’ютером, а також із тим, як їх уникнути.
Усі дисплеї – ЕПТ і РК – шкідливі для очей. Пагубний вплив моніторів криється не в електронно-магнітному випромінюванні, а в тому, що люди менше моргають, працюючи за комп’ютером. А ще користувачі ПК часто мружаться, щоб чіткіше розглянути деталі зображення. Це може призвести до астенопії (зорової стомленості) й сухості очей. При максимальній напрузі зору частота моргання знижується в 4 рази на хвилину. Сама по собі така тенденція не небезпечна, однак у результаті недостатнього зволоження очей у користувача виникає почуття сильного дискомфорту, «піску в очах».
Перш за все – неймовірний обсяг інформації що потрапляє у мозок. Стільки інформації в одиницю часу людина ще ніколи не отримувала. Причому інформацію потрібно миттєво аналізувати, приймати рішення і виконувати дії. А це велике навантаження на незрілу дитячу нервову систему. По-друге, деякі комп’ютерні ігри створюють ілюзію спілкування і не сприяють формуванню навичок реального спілкування. Особливо це небезпечно для сором’язливих дітей. Відхід у штучну реальність може сформувати подібність психологічної залежності від комп’ютера.
Тунельний синдром виникає передусім у тих, хто змушений довго тримати зап’ястя руки в одному положенні довгий час. У цьому випадку навантаження дається не на всю руку, а на окремі м’язи, які спочатку гіпертрофуються, а потім затискають нерв.
Сидяче положення в розслабленій позі не знімає м’язової втоми, а навпаки, посилює її. Спазм м’язів шиї провокує головні болі. У людини, яка сидить за комп’ютером, напружені шия, м’язи голови, рук, плечей – звідси велике навантаження на хребет. А це може бути причиною сколіозу.
Навколо комп’ютера скупчується багато бруду і пилу. Причому прибрати це буває доволі складно. А тому це місце, де дуже добре розмножуються мікроби і пилові кліщі. Перші можуть стати причиною шкірних захворювань, другі – спричинити напад алергії у схильних до цього дітей.
Основні небезпеки чекають у соціальних мережах, де діти, не задумуючись, залишають свій номер телефону, домашню адресу, особисті фото. Погоджуються на зустріч з незнайомою віртуальною особою. ІІІ. Рекомендації щодо роботи з комп’ютером Однак робота з комп’ютером приносить і користь у розвитку дітей – розвиває уважність, логічне й абстрактне мислення. Комп’ютерні ігри вчать приймати самостійні рішення, швидко переключатись з однієї дії на іншу. Вміння користуватись Інтернетом дає можливість швидкого пошуку та відбору інформації. (Демонстрація презентації досягнень учнів) Головним завданням є організація правильного користування комп’ютером, яке допоможе уникнути негативного впливу на здоров’я. Давайте разом з вами розробимо правила безпечного користування комп’ютером.
(20 хв. дітям до 6 років, 40 хв. дітям 8 років, 1,5 год. підліткам на день).
ІV. Підсумки Отже, ми з вами бачимо, що наше «дерево проблем» залишилося без листочків, тобто при правильному користуванні, контролі з боку батьків негативного впливу комп’ютера можна уникнути. Батькам пропонується відповісти на питання анкети:
Якщо ви відповіли на 2-5 запитання «ні» і «більше години» на перше, то це привід якнайшвидше передивитися ваші відносини з дитиною і дитини з комп’ютером. Як стати авторитетом для своєї дитини (заняття батьківського університету) Мета: ознайомити батьків із різними видами авторитету; з’ясувати роль і значення авторитету в сім’ї; виробити разом із батьками принципи взаємодії дорослих і дітей; активізувати творчі сили батьків до створення системної, продуктивної виховної роботи у сім’ї. Обладнання: виставка літератури з теми заняття, висловлювання видатних людей про виховання, два плакати із назвами «Справжній авторитет», «Фальшивий авторитет» для розміщення аркушів де зазначено відповідний вид авторитету. Хід проведення
Учитель. Доброго дня, шановні батьки, колеги. Рада вітати вас на занятті батьківського університету, тема якого – «Як стати авторитетом для своєї дитини». Сьогодні перед нами постає нелегке, але цікаве завдання: шляхом вирішення проблемних питань ми маємо визначити складові справжнього батьківського авторитету. Часто батьки непокояться: що робити з дитиною, коли вона не слухається, виявляє неповагу до старших? Ось саме це «не слухається» і «виявляє неповагу» й є ознакою того, що батьки в очах дитини не мають авторитету. Як же стати авторитетом для своєї дитини? Щоб відповісти на це запитання, спочатку з’ясуємо значення слова «авторитет». Батьки висловлюють свої думки, після чого вчитель повідомляє значення поняття «авторитет». Учитель. Слово «авторитет» походить від латинських слів «гідність», «сила», «влада». Це загальновизнаний вплив на людей, яким користується особистість, що характеризується відповідним рівнем ділових і організаційних умінь, здібностей і досягнень, психологічних рис і моральних принципів. На жаль, у деяких сім’ях батьки легковажно ставляться до питання створення батьківського авторитету. Вони не думають про нього взагалі, у них немає чіткої мети і програми виховання. У такому разі і результати будуть завжди випадковими. І часто такі батьки дивуються чому ж у них виросли неслухняні діти? А як ви вважаєте: чи можна добре зробити справу, коли невідомо, чого саме хочеш досягти? Відповіді батьків. Учитель. Є ще батьки, які все роблять для того, щоб діти лише їх слухалися. Звісно, до якогось періоду це буде добре для батьків, але такі діти виростають духовно слабкі, які не вміють долати труднощі, самостійно приймати рішення і відповідати за них. Причиною цього є те, що батьки ставлять перед собою єдину мету – виховати слухняну дитину. Шановні батьки, якої ж мети слід прагнути? Відповіді батьків. Учитель. Мета має бути єдина: правильне виховання. Основою його є повага дітей до батьків, бо авторитет, побудований на фальшивому підґрунті, діє протягом короткого часу, а згодом не залишається ні авторитету, ні слухняності. Існує кілька видів такого фальшивого авторитету: Авторитет придушення. Батьки завжди сердиті, кричать, за кожної слушної і неслушної нагоди беруться за ремінь. Підгрунтям цього псевдоавторитету є боязкість дитини своїх батьків, страх, який паралізує волю дитини. До яких небажаних наслідків можуть призвести дії батьків у майбутньому? Відповіді батьків. Страх віддаляє дітей від батьків. Потрібно, щоб дитина знала: є люди, які ніколи її не залишать, які любитимуть її хоч би якою вона не була (хорошою чи поганою, здоровою чи хворою, пустотливою чи слухняною). Відомий педагог Песталоцці доводив: «Щоб змінити людей, треба їх любити. Вплив на них пропорційний любові до них». Авторитет відстані. Деякі батьки переконані: щоб діти їх слухалися, треба уникати проявів ніжності, тримати дистанцію у спілкуванні, виконувати роль начальства. Головним для них є зовнішні прояви поваги з боку дітей. Чого не вистачає на вашу думку дітям у таких сім’ях? Що означає спілкуватися з дітьми? Відповіді батьків. Якщо батьки часто спілкуються зі своїми дітьми, то вже з раннього віку дитина розуміє власну необхідність, у неї розвивається почуття самоповаги, поваги до інших, вона набуває навичок спілкування з людьми. Запам’ятайте два правила спілкування: по-перше, спілкування з людьми – це здатність перейматися їхніми почуттями; по-друге, спілкування вимагає рівноправ’я і поваги. Як же зробити так, щоб дітям хотілося нам розповісти про свої справи? Відповіді батьків. Авторитет педантизму. У цьому випадку батьки більше звертають уваги на дітей, більше з ними працюють, але працюють як чиновники – вимагають виконання своїх розпоряджень, які є законом для дитини. Як ви думаєте, такі батьки бачать чим живе дитина, які у неї труднощі? У який спосіб ви домагаєтесь усвідомлення дитиною своєї провини? Відповіді батьків. У давнину говорили: «Дітей карають соромом, а не батогом». Коли дітей постійно карають, вони звикають до того, що їх хтось повинен контролювати. Покарання не формує внутрішнього контролю дитини за своєю поведінкою. Від постійної обвинувально-вимогливої налаштованості батьків, їхнього бажання увесь час тиснути, у дітей можуть виникнути неврози, деформація характеру, неповноцінність особистості. Авторитет чванливості. У кожного є свої заслуги. Але деякі люди вважають, що вони більш заслужені, більш важливі. Вони це показують своїм дітям, коли погано ставляться до оточуючих. І діти перед своїми товаришами хизуються батьками, зневажливо ставляться до інших людей. Які негативні наслідки для виховання має такий авторитет? Відповіді батьків. Авторитет підкупу – найбільш аморальний вид авторитету. Зрозуміло, у сім’ї можливе певне заохочення, але в жодному разі не можна дітей преміювати за слухняність, за добре ставлення до батьків. Можна винагородити за добре навчання, за виконання складного завдання, але і у цьому разі ніколи не можна наперед оголошувати премію і стимулювати дітей у їхній шкільній роботі спокусливими обіцянками. Які небажані наслідки можуть спричинити дії батьків? Відповіді батьків. Учитель. Зараз підсумуємо ваші відповіді і визначимо складові, які створюють справжній батьківський авторитет. Це чесність та щирість у спілкуванні з дітьми, відповідальність і обізнаність, власний приклад батьків і їх самовдосконалення, єдність і послідовність вимог до дітей. І найголовніше – виховання любов’ю, спілкуванням, співробітництвом обов’язково дадуть прекрасні результати! Підсумок заняття. Учитель. Таким чином, виховання – це не підпорядкування собі дитини, не якісь впливи і заходи, це організація правильного способу життя дитини, співпраця з нею. А співпрацювати з людьми означає поважати, цінувати їх, уміти поступатися своїми бажаннями. Дорогі батьки, дякую вам за спільну плідну працю на занятті. До зустрічі на наступному занятті. Вибір професії (батьківські збори для учнів 9, 11 класів) Мета: ознайомити батьків з особливостями професійного самовизначення учнів. Завдання:
Вступне слово Перед кожною родиною сьогодні постає хвилююче питання – яким буде майбутнє дітей. Усі батьки прагнуть забезпечити благополучне майбуття, хочуть щоб діти отримали надійну, високооплачувану професію. І питання вибору професії є одним із найскладніших. Давайте спробуємо разом розібратися в такому непростому питанні, як професійне самовизначення. Вибір професії можна порівняти із системою рівнянь, що має декілька невідомих. Перше невідоме – світ професій. Їх десятки тисяч, і якщо не охопити поглядом усе це різноманіття, хоча б у загальних рисах, вибір буде неповноцінним. Часто так і буває – обирають той фах, з яким встигли ознайомитися. Чи не залишиться поза увагою професія, що найбільше відповідає схильностям вашої дитини? Психологи ретельно вивчили професії, виявили найхарактерніші їх ознаки й виокремили 5 великих груп, 5 типів професій залежно від особливостей предмета праці: «людина - природа», «людина - техніка», «людина – людина», «людина – знакова система», «людина – художній образ». У кожному з 5 типів виокремлюють менші групи. Поступово коло вибору звужується до декількох професій, які подобаються більше, ніж інші, або й до однієї. Автор системи – професор Є.О.Клімов – детально описує у своїй книзі «Як обрати професію». Нарешті виділили коло професій, які подобаються сину чи доньці. І тут виникає друге невідоме: чи будуть відповідати особисті якості дитини, риси характеру, темперамент тим вимогам, які висуває до людини така робота. Якщо дитина визначила для себе професію, радимо ознайомитися з її описом, професіограмою. Ця інформація дозволить вам зробити попередні висновки про те, чи є у вашої дитини дані для опанування обраного фаху. Ідеальний вибір – коли вимоги професії співпадають з особистісними якостями людини. Третє невідоме: визначити стан здоров’я. Установити, чи відповідає здоров’я людини вимогам, що висуває професія, - завдання лікаря. Саме тому кожен, хто вступає до навчального закладу, проходить обов’язковий медичний огляд. Щоб уникнути розчарувань, важливо своєчасно проконсультуватися з лікарем. Четверте невідоме: в будь-якій роботі є свої тонкощі, нюанси, про які теорія не розповідає. Тому школярам важливо поспілкуватися з представниками обраної професії. П’яте невідоме: куди піти вчитися? Вибір навчального закладу відіграє важливу роль як для вас, так і для вашої дитини. Заздалегідь потрібно ознайомитись з «Довідником навчальних закладів» та отримати необхідну інформацію. Пам’ятайте:
Підсумок При виборі професії неодмінно треба враховувати такі складові: інтерес людини (щоб виникла первинна мотивація до роботи), можливості (щоб вона могла справлятися з неминучим навантаженням), реалістичність намірів (щоб можна було потім працевлаштуватися, реалізувати себе). Ця тріада є гарантом професійного успіху. Психологом проводилася діагностика серед учнів 11-х класів гімназії на тему «Що чи хто впливає, на вашу думку, на ваш вибір професії?»:
Найголовніше для підлітків, як би вони не прагли самостійності, відчуття підтримки з боку дорослих. Для дітей важливо, що важким шляхом самовизначення вони йдуть не одні, що поряд знаходиться дорослий, котрий підтримає і допоможе, який би шлях вони не вибрали. Та, разом з цим, необхідно, щоб батьки частину відповідальності покладали і на самих дітей. Важливо, щоб у підлітка склалося відчуття, що зроблений вибір майбутнього – його самостійний вибір! Заключна частина Індивідуальне консультування батьків із питання профорієнтаційного вибору. Література
ЗМІСТ
ДЛЯ НОТАТОК _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
Тема зборів На допомогу майстру в/н, класному керівнику по підготовці до проведення батьківських зборів. 24. 01. 09 |
Методичні рекомендації шодо проведення семінарських та практичних... Методичні рекомендації щодо проведення семінарських і практичних занять з кримінального процесу для студентів інституту фінансово-економічної... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку Незалежності України: шлях до створення гуманного світу для дітей”: Методичні рекомендації щодо проведення Дня Знань і Першого уроку... |
Методичні рекомендації до проведення У збірнику вміщено методичні рекомендації та розробки уроків на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації Матеріали до серпневих конференцій педагогів області (методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в закладах... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку Співає сонячні пісні уся моя родина, бо ми родились на землі, що зветься Україна: Методичні рекомендації щодо Першого уроку в 2012–2013... |
Методичні рекомендації щодо організації та проведення ярмарків з... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОФОРМЛЕННЯ КУРСОВИХ, ДИПЛОМНИХ Методичні рекомендації щодо оформлення курсових, дипломних і магістерських робіт для студентів факультету іноземної філології / Уклад.:... |
Методичні рекомендації щодо організації та проведення виховної роботи... |
Методичні рекомендації щодо підготовки та проведення І-ІІ етапів... |