Яке з наведених нижче визначень розкриває зміст поняття “філософія історії”?


Скачати 366.52 Kb.
Назва Яке з наведених нижче визначень розкриває зміст поняття “філософія історії”?
Дата 04.04.2013
Розмір 366.52 Kb.
Тип Вопрос
bibl.com.ua > Історія > Вопрос


Тестові завдання з курсу “Філософія історії”

1. Яке з наведених нижче визначень розкриває зміст поняття “філософія історії”?

А  Розділ філософського знання, який вивчає загальні закони, принципи і правила мислення.

Б  Розділ філософського знання, пов’язаний з осмисленням сутності й закономірностей історичного процесу.

В  Розділ філософського знання, який вивчає загальні принципи і закони пізнавальної діяльності.

Г  Розділ філософського знання, який вивчає форми і закони буття.
2. Яка з перелічених проблем не належить до сфери вивчення філософією історії?

А  Проблема спрямованості історичного процесу.

Б  Проблема сенсу історії.

В  Проблема вивчення Всесвіту в цілому та місця людства в ньому.

Г  Проблема рушійних сил історії.
3. Із якою з перелічених нижче категорій філософія історії тісно пов’язана?

А  Релігія.

Б  Історичною пам’ять.

В  Історичним процес.

Г  Історичною свідомість.
4. Яка з названих функцій не є філософською?

А  Пізнавальна.

Б  Методологічна.

В  Аксіологічна.

Г  Деструктивна.
5. Вкажіть французького філософа-просвітника, який сформулював і запровадив у науковий обіг термін “філософія історії”.

А  Ш. Л. Монтеск’є.

Б  Ф. М. Аруе (Вольтер).

В  А. Р. Ж. Тюрго.

Г  М. Ж. А. Кондорсе.
6. Який зміст у поняття “філософія історії” вкладав Ф. М. Аруе (Вольтер)?

А  Теорія історичного пізнання і теорія історичного знання.

Б  Наукова або критична теорія історії.

В  Універсальна історія, яка об’єднує всю світову історію, не дає їй розпастися на окремі історії.

Г  Вивчення законів, закономірностей, які керують історичним процесом.
7. Який зміст у поняття “філософія історії” вкладав Ґ. В. Ф. Гегель?

А  Теорія історичного пізнання і теорія історичного знання.

Б  Наукова або критична теорія історії.

В  Універсальна історія, яка об’єднує всю світову історію, не дає їй розпастися на окремі історії.

Г  Вивчення законів, закономірностей, які керують історичним процесом.
8. Який зміст у поняття “філософія історії” вкладали позитивісти?

А  Теорія історичного пізнання і теорія історичного знання.

Б  Наукова або критична теорія історії.

В  Універсальна історія, яка об’єднує всю світову історію, не дає їй розпастися на окремі історії.

Г  Вивчення законів, закономірностей, які керують історичним процесом.
9. Який зміст у поняття “філософія історії” вкладав Р. Дж. Колінгвуд?

А  Теорія історичного пізнання і теорія історичного знання.

Б  Наукова або критична теорія історії.

В  Універсальна історія, яка об’єднує всю світову історію, не дає їй розпастися на окремі історії.

Г  Вивчення законів, закономірностей, які керують історичним процесом.
10. Вкажіть прізвище філософа-засновника філософії історії, котрий сформулював три її головні принципи.

А  Аврелій Августин.

Б  Амвросій Медіоланський.

В  Василій Великий.

Г  Ієронім Блаженний.
11. Яке з перелічених нижче тверджень не відноситься до трьох головних принципів філософії історії?

А  Про єдність долі людства в історії.

Б  Про єдність – цілісність і наступність історичного процесу в часі.

В  Про історичну відповідальність людини.

Г  Ідея свободи як духовної, моральної характеристики.
12. Вкажіть, у якому столітті відбувся перегляд головних принципів філософії історії:

А  ХХ ст.

Б  ХІХ ст.

В  ХVІІІ ст.

Г  ХVІІ ст.
13. Вкажіть релігійно-філосоське вчення, засновником якого був перс Мані; для цього вчення характерним є визнання одвічних протилежних принципів: добра і зла, світла і темноти.

А  Гностицизм.

Б  Деїзм.

В  Есхатологія.

Г  Маніхейство.
14. Вкажіть релігійно-філософське вчення, згідно з яким Бог виступає першопричиною і першопоштовхом світу, але не втручається в розвиток природи і суспільства.

А  Гностицизм.

Б  Деїзм.

В  Есхатологія.

Г  Маніхейство.
15. Вкажіть релігійне вчення про кінцеву долю світу і людства.

А  Гностицизм.

Б  Деїзм.

В  Есхатологія.

Г  Маніхейство.
16. Доповніть речення: (…) був народжений у сім’ї римського чиновника, вчився риторики в скептиків, потім був прихильником маніхейства, але, перейшовши в християнство, став найвизначнішим з отців західної церкви.

А  Аврелій Августин.

Б  Амвросій Медіоланський.

В  Василій Великий.

Г  Ієронім Блаженний.
17. Доповніть речення: З точки зору Аврелія Августина, час  це тільки (…).

А  Майбутнє.

Б  Теперішнє.

В  Минуле.

Г  Вічне.
18. Вкажіть назву твору християнського теолога і церковного діяча, головного представника західної патристики Аврелія Августина.

А  “Зізнання”.

Б  “Сповідь”.

В  “Покаяння”.

Г  “Спогади”.
19. Вкажіть першу найзагальнішу світоглядну форму осягнення історії.

А  Міфологія.

Б  Наука.

В  Філософія.

Г  Релігія.
20. Яке з наведених нижче суджень характерне для міфологічного світогляду?

А  Протистояння людини природі.

Б  Злитність людини з природою.

В  Розмежування людини і природи.

Г  Поділ всього сущого на матеріальне і духовне.
21. Виділіть серед перелічених поглядів на взаємодію природи і люди той, який належить античній філософії:

А  Персоніфікація природи, повна злитність людини з природою.

Б  Піднесеність людини над природою; природа виступає власністю людини.

В  Космоцентричне відношення до природи; природа цінність, ідеал гармонії і досконалості.

Г  Природа, як об’єкт наукового пізнання, як сфера практичної діяльності; природа і її закони підпорядкованості людському розуму.
22. Доповніть речення: У первісному суспільстві міфологія поставала як основний спосіб розуміння світу на рівні (…).

А  Світовідчуття.

Б  Світорозуміння.

В  Світосприйняття.

Г  Світоуявлення.
23. Вкажіть пропущений термін: “Початки формування історичного мислення слід шукати в античній традиції. Західноєвропейська культурна історія значною мірою є синтезом грецької та іудейсько-християнської традиції. Грецька думка дала для розвитку філософії найбільше. Філософія спочатку постала як (…), а потім в її колі виникла рефлексія стосовно людського пізнання, а також інтерес до історії”.

А  Натурфілософія.

Б  Релігія.

В  Міфологія.

Г  Наука.
24. Яке з наведених нижче суджень характеризує “античний історизм”?

А  Погляд на історію як на єдиний процес (субстанційне бачення історії).

Б  Рух історичного часу детермінований проявом Божої волі, він наперед заданий і спрямований у вічність.

В  Абстрагування від змін (і кількісних, і якісних).

Г  Сприйняття теперішнього як зв’язку минулого з майбутнім, надання сьогоденню вирішального часового значення.
25. Який термін відображає принцип, згідно якого історія є здійсненням божественного плану?

А  Теоцетризм.

Б  Креаціонізм.

В  Провіденціалізм.

Г  Апологетика.
26. Доповніть речення: В епоху Середньовіччя типовим було уявлення, що історичний розвиток (…).

А  Здійснюється по колу.

Б  Має початок і кінець, згідно заданої Богом мети.

В  Розвивається спіралеподібно.

Г  Невпинно деградує.
27. Виділіть серед перелічених поглядів на взаємодію людини і природи позицію, яка належить філософії середньовіччя.

А  Персоніфікація природи, повна злитність людини з природою.

Б  Піднесеність людини над природою; природа виступає власністю людини.

В  Пантеїстичне розуміння природи, як джерело духовності, краси, гармонії, активне дослідження пізнання, природи.

Г  Природа, як об’єкт наукового пізнання, як сфера практичної діяльності; природа і її закони підпорядкованості людському розуму.
28. Як називається вчення Фоми Аквінського і створений ним релігійно-філософський напрямок?

А  Августинізм.

Б  Папізм.

В  Атомізм.

Г  Томізм.
29. Що з переліченого нижче є онтологічним принципом середньовічної філософії історії?

А  Раціоналізм.

Б  Сенсуалізм.

В  Формалізм.

Г  Догматизм.
30. Доповніть речення: Для релігійного світоглядного осягнення історії визначальним виступає (…).

А  Світосприйняття.

Б  Світоуявлення.

В  Світовідчуття.

Г  Світорозуміння.
31. Яке з наведених нижче суджень характеризує “середньовічний історизм”?

А  Розчиненість людської особи в природі (космосі).

Б  Абстрагування від змін (і кількісних, і якісних).

В  Погляд на природу як цілісну, гармонійну систему, що включає в себе людину та є об’єктом впливу з боку особистості відповідно до її потреб і інтересів.

Г  Формування ідеї єдності всесвітньої історії як наслідок єдинородності людства.
32. Вкажіть, які з наведених нижче хронологічних меж західні історики використовують для тричастинної періодизації минулого на Давню історію, історію Середньовіччя і Новий час:

А  Приблизно 400 р. і 1400 р. н. е.

Б  Приблизно 500 р. і 1500 р. н. е.

В  Приблизно 600 р. і 1600 р. н. е.

Г  Приблизно 700 р. і 1700 р. н. е.
33. Доповніть речення: Світоглядне філософське осмислення історичного процесу так само, як і міфологічне чи релігійне містить всі три рівні смисложиттєвого відношення “людина – світ історії” – світовідчуття, світосприйняття й світорозуміння історичної реальності. Однак домінуючим світоглядним рівнем тут виступає (…).

А  Світорозуміння.

Б  Світовідчуття.

В  Світосприйняття.

Г  Світоуявлення.
34. Хто зі приведених мислителів є філософом епохи Відродження?

А  В. Г. Ф. Гегель.

Б  Ф. М. Аруе (Вольтер).

В  А. Р. Ж. Тюрго.

Г  Джорджано Бруно.
35. Що означає термін “гуманізм”, що походить від латинського слова “humanus”?

А  Божественний.

Б  Надприродній.

В  Людський.

Г  Природній.
36. Який напрямок філософії стверджує, що основний зміст наукового пізнання отримують з чуттєвого досвіду?

А  Раціоналізм.

Б  Сенсуалізм.

В  Формалізм.

Г  Догматизм.
37. Виділіть серед перелічених поглядів на взаємодію природи і людини той, що належить філософії Нового часу.

А  Персоніфікація природи, повна злитність людини з природою.

Б  Піднесеність людини над природою; природа виступає власністю людини.

В  Пантеїстичне розуміння природи, як джерело духовності, краси, гармонії, активне дослідження пізнання, пророди.

Г  Природа, як об’єкт наукового пізнання, як сфера практичної діяльності; природа і її закони підпорядкованості людському розуму.
38. Вкажіть, що у своїй основній роботі Ш. Л. Монтеск’є характеризував як “необхідні відносини, що випливають з характеру речей в самому широкому сенсі слова”.

А  Субстанції.

Б  Закони.

В  Причини.

Г  Ідеї.
39. Вкажіть, який напрям зародився на базі уявлення про “дух законів” Ш. Л. Монтеск’є.

А  Духовного монізму.

Б  Соціального фаталізму.

В  Географічного детермінізму.

Г  Європейського гуманізму.
40. Вкажіть прізвище філософа, якому належить таке формулювання: “Я почав з вивчення людей і знайшов, що вся безконечна різноманітність їх законів і нравів не викликана лише сваволею їх фантазії. Я встановив загальні начала і побачив, що окремі випадки ніби самі собою підкоряються їм, що історія кожного народу випливає з них як наслідок і будь-який частковий закон, пов’язаний з іншим законом або залежить від іншого, загальнішого закону”.

А  Ш. Л. Монтеск’є.

Б  К. Маркс.

В  Й. Ґ. Гердер.

Г  О. Конт.
41. Вкажіть назву твору родоначальника просвітницької концепції історичного процесу Ф. М. Аруе (Вольтера).

А  “Про дух законів”.

Б  Есей про звичаї і дух народів”.

В  “Роздуми про всесвітню історію”.

Г  “Ескіз історичної картини прогресу людського розуму”.
42. Вкажіть прізвище філософа, якому належить таке формулювання: “Явища природи підпорядковані незмінним законам, замкнені в колі завжди однакових переворотів. Все відроджується, все гине; і в послідовних поколіннях, через які рослини та тварини відтворюються, час у кожний момент лише відтворює образ того, що він сам зруйнував. Послідовний рух людей, навпаки, становить видовище, що змінюється з століття у століття. Розум, пристрасті, свобода безперервно породжують нові події. Всі епохи сплетені ланцюгом причин і наслідків, що пов’язують цей стан світу з усіма попередніми станами”.

А  Ш. Л. Монтеск’є.

Б  К. Маркс.

В  Й. Ґ. Гердер.

Г  А. Р. Тюрго.
43. Доповніть речення: Історію людства (…) поділяє на три великі епохи. Протягом першої відбувається об’єднання людей у сім’ї, а сімей – у племена; виникає скотарство, а пізніше землеробство, триває подальший поділ праці, з’являються жерці, зароджуються науки і мистецтво.

А  Ж. А. Кондорсе.

Б  Ф. М. Аруе (Вольтер).

В  А. Р. Тюрго.

Г  Ш. Л. Монтеск’є.
44. Доповніть речення: У своїй філософії історії Й. Ґ. Гердер вважав, що людство у своєму розвитку закономірно приходить до (…).

А  Царства Божого.

Б  Декадансу.

В  Гуманізму.

Г  Варварства.
45. Що Й. Ґ. Гердер вважав найважливішим фактором історії, який визначає колективне та історичне прагнення європейців жити в комфорті, а також загальний характер їх утворення та духовної зрілості?

А  Релігію.

Б  Традицію.

В  Міф.

Г  Новаторство.
46. Вкажіть, хто з названих нижче філософів історії найважливішим з органічних чинників історичного процесу визначав людське суспільство загалом як певну органічну цілісність. Суспільству він віддавав беззаперечну перевагу перед індивідами, зауважуючи, що, звівши все в людині до індивідів і заперечивши існування низки взаємин між людьми та суспільством як цілісністю, що їх єднає, неможливо було б зрозуміти природу людини та її історію. Засобом же, що єднає індивідів у суспільство, є, на думку цього філософа історії, культура, що становить собою водночас результат, спонуку та засіб взаємодії великих мас людей. Чинники, які мобілізують суспільство – це такі складові культури, як мова, суспільні інститути.

А  Ш. Л. Монтеск’є.

Б  К. Маркс.

В  Й. Ґ. Гердер.

Г  А. Р. Тюрго.
47. Доповніть речення: Німецький філософ, родоначальник німецької класичної філософії історії І. Кант обгрунтовує моральний закон, згідно з яким людина є “метою в собі”, оскільки (…).

А  Зв’язок між чуттєвим стимулом і поведінкою має характер прямої необхідності.

Б  Людина  це істота, здатна до абсолютно вільної автономної мотивації поведінки.

В  Людина повинна узгоджувати свою автономну мотивацію з мотивацією інших людей, розглядаючи їх як засіб досягнення своїх цілей.

Г  Людина повинна узгоджувати свою автономну мотивацію з мотивацією інших людей, розглядаючи їх як мету в самих собі.
48. Вкажіть прізвище філософа, якому належить таке формулювання: “Ми занадто цивілізовані у сенсі всякої поштивості та ввічливості щодо спілкування одне з одним. Але нам ще багато чого не вистачає, щоб вважати нас морально досконалими. Справді, ідея моральності відноситься до культури, однак застосування цієї ідеї, котре зводиться лише до подоби морального в любові, до честі й у зовнішній пристойності, становить лише цивілізацію”.

А  Ш. Л. Монтеск’є.

Б  К. Маркс.

В  Й. Ґ. Гердер.

Г  І. Кант.
49. Вкажіть, хто з представників німецької класичної філософії історії розробив періодизацію всесвітньої історії, згідно якої історія людства поділяється на п’ять великих “епох”. Першою, вихідною є епоха панування розуму через посередництво інстинкту. Це стан невинності людського роду, адже розум проявляється через інстинкт, тому немає вини. Другою – “стан гріховності, що бере тут початок”. Третя епоха всесвітньої історії постає як “стан завершеної гріховності”. У четверту епоху, “епоху розумної науки”, наука може дати відповідь як розумно облаштувати суспільство. П’ята ж епоха – “епоха розумного мистецтва”.

А  Й. Г. Фіхте.

Б  К. Маркс.

В  Й. Ґ. Гердер.

Г  І. Кант.
50. Вкажіть прізвище філософа, якому належить висловлювання про “хитрість розуму”.

А  Ґ. В. Ф. Гегель.

Б  К. Маркс.

В  Й. Ґ. Гердер.

Г  О. Конт.
51. Доповніть речення: Німецький філософ Ґ. В. Ф. Гегель вважав, що в основі реальності лежить (…).

А  Абсолютна ідентичність.

Б  Абсолютне несвідоме.

В  Абсолютне божество.

Г  Абсолютна ідея.
52. Доповніть речення: В своїй роботі “Філософія історії” Ґ. В. Ф. Гегель розглядав історію, як (…).

А  Розвиток світового духу в часі.

Б  Реалізацію божественного плану.

В  Самоцільне становлення свободи.

Г  Становлення вільної людини.
53. Вкажіть прізвище філософа історії, який розглядав всесвітню історію як множину індивідів, всезагальним серед яких є людство в цілому, дещо локальнішими – історичні народи (історичними визнавалися лише ті народи, які сягнули рівня власного державотворення) і, нарешті, ще дрібнішими – окремі людські особистості. Однак, будучи “дрібною” тілесно, людина, завдяки тому, що вона – істота свідома, мислячий дух, – може піднестися до рівня не тільки об’єктивного духу (народ), а й духу абсолютного (людства в цілому).

А  Г. В. Ф. Гегель.

Б  К. Маркс.

В  Й. Ґ. Гердер.

Г  І. Кант.
54. Хто із названих філософів історії являється автором роботи “Феноменологія духу”?

А  Г. В. Лейбніц.

Б  Г. В. Ф. Гегель.

В  Й. Г. Фіхте.

Г  Ф. В. Шеллінг.
55. Вкажіть філософа історії, який заклав основи класичної парадигми регресистського тлумачення історії. Історична концепція цього філософа виражена в легенді про п’ять поколінь людей і, таким чином, поділив історію на п’ять віків: золотий, срібний, мідний, епоха напівбогів, епоха залізних людей.

А  Полібій.

Б  Гесіод.

В  Сима Цянь.

Г  Геродот.
56. Вкажіть назву твору грецького філософа історії Гесіода.

А  “Досліди”.

Б  “Про суспільний договір, або Принципи політичного права”.

В  “Держава”.

Г  “Труди і дні”.
57. Вкажіть давньогрецького історика, державного і військового діяча, який розробив концепцію коловороту історії. Згідно вчення цього філософа життєве коло народу вичерпується трьома формами/принципами влади. Рушій прогресу – переродження принципу чи форми влади у свою протилежність.

А  Полібій.

Б  Гесіод.

В  Конфуцій.

Г  Геродот.
58. Вкажіть представника концепції циклічної філософії історії, згідно вчення якого кожний народ проходить три стадії: вік богів, вік героїв, вік людей. Свій коловорот історія вершить в рамках не тільки окремого народу, а і в рамках цілого світу. Історичний світ – це індивід історії, який має свій цикл в історії.

А  Т. Кампанелла.

Б  К. Маркс.

В  Н. Макіавеллі.

Г  Дж. Віко.
59. Вкажіть назву праці італійського мислителя Н. Макіавеллі.

А  “Державець”.

Б  “Господар”.

В  “Президент”.

Г  “Володар”.
60. Що означає термін “утопія” у перекладі з грецької мови?

А  Віддалений острів.

Б  Неіснуюче місце.

В  Ідеальна держава.

Г  Велика мрія.
61. Яке з наведених нижче суджень характеризує позитивістські спроби піднести історію до рангу науки?

А  Побудова лінійного варіанту розвитку історії, яка має початок та есхатологічну завершеність.

Б  Прикладення до історії наукового інструментарію з соціології й антропології.

В  Погляд на природу як цілісну, гармонійну систему, що включає в себе людину та є об’єктом впливу з боку особистості відповідно до її потреб і інтересів.

Г  Формування ідеї єдності всесвітньої історії як наслідок єдинородності людства.
62. Вирішальною силою історії є економічні інтереси. Вкажіть концепцію філософії історії, сутність якої окреслюється цією тезою.

А  Ідеалістична.

Б  Матеріалістична.

В  Релігійна.

Г  Ірраціоналістична.
63. Вкажіть, що лежить в основі розвитку суспільства, згідно філософсько-історичного вчення К. Маркса.

А  Свідомості.

Б  Продуктивних сил.

В  Світового історичного процесу.

Г  Взаємодії Бога і природи.
64. Доповніть речення: Марксизм стверджує, що структура суспільства витікає з (…).

А  Життя людей відповідно до їх мовних актів.

Б  Форми матеріального виробництва.

В  Відповідного суспільного договору.

Г  Характеру соціальних взаємозв’язків індивідів та соціальних систем.
65. На думку якого вченого людство послідовно пройшло чотири формації: первіснообщинну, рабовласницьку, феодальну, капіталістичну?

А  У. Ростоу.

Б  К. Маркса.

В  А. Тойнбі.

Г  О. Шпенглера.
66. Вкажіть прізвище філософа, якому належить таке формулювання: “У суспільному виробництві свого життя люди вступають у визначені, від їхньої волі не залежні відносини  виробничі відносини, що відповідають певному рівневі розвитку їхніх матеріальних продуктивних сил. Сукупність цих виробничих відносин складає економічну структуру суспільства, реальний базис, на якому підіймається юридична та політична надбудова і якому відповідають визначені форми суспільної свідомості. Спосіб виробництва матеріального життя обумовлює соціальний, політичний і духовний процеси життя. Не свідомість людей визначає їхнє буття, а, навпаки, їхнє суспільне буття визначає їхню свідомість”.

А  К. Маркс.

Б  Ґ. В. Ф. Гегель.

В  Й. Ґ. Гердер.

Г  О. Конт.
67. Вкажіть, які три стадії або стани людського духу проходить послідовно розвиток людського суспільства, згідно з ученням О. Конта.

А  Філософську  позитивну  релігійну.

Б  Міфологічну  філософську  позитивну.

В  Теологічну  метафізичну  позитивну.

Г  Релігійну  позитивну  натуралістичну.
68. Доповніть речення: Якщо історики ХVІІІ  початку ХІХ ст. тільки орієнтувалися на науковий ідеал пізнання, то завершив цей шлях до позитивізму чіткою методологічною рефлексією (…). Він був одним із тих українських істориків, науковий світогляд яких безпосередньо сформувався під впливом позитивізму. Він зі студентських років студіює праці Конта, Міля, Спенсера та Бокля.

А  М. Грушевський.

Б  М. Костомаров.

В. М. Драгоманов.

Г  Д. Донцов.
69. Вкажіть прізвище українського історика і політичного діяча, історіософська концепція якого розкрита у наступному твердженні: “Позитивізм і “народництво”  дві особливості його методу історичного дослідження… Погляди на метод дослідження вченого еволюціонують від класичного позитивізму контівсько-спенсерівського ґатунку до “соціалізму” Дюркгайма”.

А  М. Грушевський.

Б  М. Костомаров.

В. М. Драгоманов.

Г  Д. Донцов.
70. Зазначте автора праці “Хто такі українці і чого вони хочуть?”

А  В. Липинський.

Б  В. Винниченко.

В. М. Драгоманов.

Г  М. Грушевський.
71. Вкажіть прізвище філософа, якому належить таке формулювання: “Поступ цілої людськості  се величезна і дуже складна машина… Як у цілій природі, так і в розвою людства керму держить два могутні кондуктори … голод і любов. Голод, се значить матеріальні і духовні потреби чоловіка, а любов – се те чуття, що зроджує чоловіка з іншими людьми. Людського розуму в числі тих кондукторів нема і, певно, ще довго не буде”.

А  І. Франко.

Б  М. Костомаров.

В. М. Драгоманов.

Г  Д. Донцов.
72. Вкажіть назву твору українського письменника, публіциста, громадського і політичного діяча І. Франка.

А  “Поза межами здійсненого”.

Б  “Поза межами можливого”.

В  “Поза межами уявного”

Г  “Поза межами прогнозованого”.
73. Доповніть речення: У герменевтиці основне завдання філософії, згідно Г. Гадамера,  це (…).

А  Сучасна інтерпретація стародавніх ідей.

Б  Тлумачення та осмислення тексту.

В  Дослідження філософських писемних пам’яток.

Г  Зближення філософського міркування з літературно-художньою творчістю.
74. Вкажіть прізвище філософа історії антисцієнтистського або ж наукобіжного філософського історичного світогляду.

А  А. Шопенгауер.

Б  К. Маркс.

В  Ф. Енгельс.

Г  О. Конт.
75. Вкажіть прізвище філософа історії сцієнтистського або ж наукоцентричного філософського історичного світогляду.

А  А. Шопенгауер.

Б  Ф. Ніцше.

В  А. Камю.

Г  О. Конт.
76. Вкажіть, чим визначається життя в цілому і більшість конкретних вчинків людини, згідно психоаналітичного вчення З. Фрейда.

А  Несвідомим.

Б  Мисленням.

В  Розумом.

Г  Розсудком.
77. Який із перелічених філософів ввів у науковий обіг поняття “колективне несвідоме”?

А  К. Юнг.

Б  З. Фрейд.

В  Е. Фромм.

Г  І. Кант.
78. В історії немає ні спрямованості, ні смислу. Вкажіть концепцію філософії історії, сутність якої окреслюється цією тезою.

А  Ідеалістична.

Б  Матеріалістична.

В  Релігійна.

Г  Ірраціоналістична.
79. Хто з філософів створив теорію культурно-історичних типів?

А  О. Шпенглер.

Б  П. Сорокін.

В  М. Данилевський.

Г  А. Тойнбі.
80. Вкажіть прізвище філософа, історіософська концепція якого розкрита у наступному твердженні: “Історію не можна розглядати як безперервну лінію, оскільки вона здійснюється одночасно в різних місцях. Жодної всесвітньої історії немає, а є тільки відокремлені один від одного “культурно-історичні типи”. Велике майбутнє належить слов’янському культурно-історичному типу”.

А  О. Шпенглер.

Б  П. Сорокін.

В  М. Данилевський.

Г  А. Тойнбі.
81. Який з названих філософів належить до цивілізаційної парадигми у філософії історії?

А  Ж. Руссо.

Б  Г. В. Гегель.

В  О. Шпенглер.

Г  К. Маркс.
82. Як називається книга О. Шпенглера, що була присвячена проблемі кризи сучасної цивілізації?

А  “Присмерк Європи”.

Б  “Європа сьогодні”.

В  “Відродження Європи”.

Г  “Історія Європи”.
83. Вкажіть прізвище філософа, історіософська концепція якого розкрита у наступному твердженні: “Історія — це калейдоскоп з восьми “органічних” культурно-історичних типів чи культур. Цивілізація — остання й неминуча фаза будь-якої культури, вона виявляється в раптовому, несподіваному переродженні культури, різкому надламі творчих сил, і є симптомом відмирання цілого як організму”.

А  О. Шпенґлер.

Б  С. Гантінґтон.

В  Ф. Фукуяма.

Г  А. Тойнбі.
84. До якого типу цивілізації, згідно класифікації А. Тойнбі, належить українське суспільство?

А  Ісламської.

Б  Православно-християнської.

В  Далекосхідної.

Г  Західно-християнської.
85. Як називається книга англійського історика А. Тойнбі, в якій висвітлена концепція історії людства?

А  “Присмерк Європи”.

Б  “Дослідженні історії”.

В  “Росія та Європа”

Г  “Історія Європи”.
86. Доповніть речення: Англійський історик А. Тойнбі прагнув знайти щось таке, щоб можна було назвати одиницею або монадою історії. Спочатку він прийшов до висновку, що не нації, а цивілізації є справжніми одиницями, монадами історії; пізніше ж, під кінець свого життя, такими монадами він вважає вже не нації й навіть не цивілізації, а (…).

А  Релігії.

Б  Культурно-історичні типи.

В  Етноси.

Г  Історичні народи.
87. Вкажіть прізвище філософа, історіософська концепція якого розкрита у наступному твердженні: “Цивілізація виростає з примітивних (первісних) суспільств у результаті виклику, породженого винятковими обставинами різного характеру й успішної відповіді на цей виклик. Цивілізації розвиваються замкнено, ізольовано, локально”.

А  О. Шпенґлер

Б  С. Гантінґтон.

В  Ф. Фукуяма.

Г  А. Тойнбі.
88. Вкажіть термін, яким К. Ясперс позначав період з VIII до ІІ ст. до н. е., протягом якого відбувалося, на його думку, трансформування локальних суспільств у єдину всесвітню історію та становлення людини сучасного типу, з властивою їй саморефлексією Самості й тих уявлень про свободу, совість і відповідальність, що в тій чи іншій мірі зберегли свою життєздатність донині:

А  “Археологія знання”.

Б  “Протистояння цивілізацій”.

В  “Осьовий час”.

Г  “Кінець історії”.
89. Зазначте, якому з перелічених періодів історичного розвитку властивий зазначений стан: “Рисою історичної свідомості є центрованість на соціально-історичній дійсності в її сьогоденні та найближчих майбутніх вимірах. Епосі властивий певний аісторизм, що мотивує розмови про кінець історії, постісторичний стан”.

А  Середньовіччя.

Б  Новий час.

В  Сучасна епоха.

Г  Античність.
90. Вкажіть прізвище філософа, якому належить формулювання: “Філософія – це мислительна діяльність. Розум, що філософує, ніколи не думає просто про якийсь предмет, а завжди, думаючи про будь-який предмет, думає також і про свою власну думку про той предмет. Тож філософію можна назвати думкою другого ступеня, думкою про думку…”.

А  Ґ. В. Ф. Гегель.

Б  Р. Дж. Колінгвуд.

В  Й. Ґ. Гердер.

Г  О. Конт.
91. Вкажіть назву твору англійського філософа та історика Р. Дж. Колінґвуда.

А  “Філософія людства”.

Б  “Ідея історії”.

В  “Протистояння цивілізацій”.

Г  “Феноменологія духу”.
92. Як П. Сорокін назвав суспільства та культури як єдиний соціокультурний феномен?

А  Культурно-історичні типи.

Б  Високі культури.

В  Соціокультурні суперсистеми.

Г  Цивілізації.
93. Доповніть речення: Соціокультурна концепція П. Сорокіна ґрунтується на понятті (…).

А  Провидіння.

Б  Моральності.

В  Законності.

Г  Цінності.
94. Вкажіть прізвище філософа, історіософська концепція якого розкрита у наступному твердженні: “Людська історія — це історія цивілізацій. Протягом усієї історії цивілізації відкривали перед людьми найширші можливості ідентифікації. Кожна цивілізація — носій абсолютно своєрідного типу світогляду, для якого контакт з іншим світоглядом, що давав би позитивні результати неможливий”.

А  О. Шпенґлер

Б  С. Гантінґтон.

В  Ф. Фукуяма.

Г  А. Тойнбі.
95. Хто з перелічених нижче філософів висунув концепцію “кінця історії”?

А  Ф. Бродель.

Б  П. Сорокін.

В  Ф. Фукуяма.

Г  А. Тойнбі.
96. Вкажіть прізвище політолога і філософа, який розробив концепцію “зіткнення цивілізацій”.

А  О. Шпенґлер

Б  С. Гантінґтон.

В  Ф. Фукуяма.

Г  А. Тойнбі.
97. Вкажіть, яке з наведених нижче визначень розкриває зміст поняття “фаталізм”?

А  Народ творить історію, спираючись на об’єктивні закони розвитку суспільства.

Б  Хід історії залежить від діяльності людей.

В  Історія є результатом діяльності світового розуму.

Г  Розвиток історії передбачений божественним проведінням і передреченням.
98. Вкажіть, яке з наведених нижче визначень розкриває зміст поняття “футурологія”?

А  Відображення, що випереджає дійсність.

Б  Окремий вид прогнозування, що поширюється на сферу суспільного розвитку.

В  Наука прогнозування майбутнього.

Г  Інтуїтивне – ірраціональне провіщення майбутнього.
99. Вкажіть, яке з наведених нижче визначень розкриває зміст поняття “волюнтаризм”?

А  Народ творить історію, спираючись на об’єктивні закони розвитку суспільства.

Б  Хід історії не залежить ні від дії особи, ні від дій народних мас.

В  Історія є результатом діяльності світового розуму.

Г  Воля є особливою, надприродною силою, що лежить в основі психіки і буття в цілому.
100. Вкажіть, яке з наведених нижче визначень розкриває зміст поняття “релятивізм”?

А  Істина – це знання вірне завжди і за всяких обставин.

Б  Всі наші знання відносні, в них немає нічого абсолютного.

В  Істина – це рух від відносного до абсолютного знання.

Г  В кожній істині є елементи абсолютної істини.

Схожі:

Яке із наведених визначень найбільш повно розкриває поняття «країна»?

Яке з чотирьох запропонованих визначень найповніше розкриває зміст поняття "історичні джерела"?

ТЕМА ФІЛОСОФІЯ ЯК СИСТЕМА ТЕОРЕТИЧНИХ ЗНАНЬ
Філософія та буденність. Філософія як любов до мудрості. Філософія та мудрість: суперечливість їх буття. Філософія як проблема для...
Яке з наведених визначень є правильним?
До якого принципу навчання Ви віднесете правило: “Працюючи з усім класом, пам’ятай про кожного учня”?
1. Поняття й ознаки права як соціальної системи
Яке поняття розкриває таке визначення: „частина норми права, яка визначає обставини, за настання яких можна чи необхідно здійснювати...
Рекомендації щодо розробки індивідуальних програм психолого-педагогічного...
...
Написання і презентація реферату
Результати самостійно проведеного дослідження студент оформляються у вигляді реферату за однією із наведених нижче тем
Сформулювати головні умови становлення ринкової економіки в
ТЕСТ Яке з перерахованих визначень ринку, на вашу думку, найбільш точно характеризує його сутність
Семінар 1 Тема. Німецька класична філософія
Система Імануїла Канта.[Періоди творчості Канта. – “Копернікіанський переворот”. – Пізнавальний процес за Кантом: апріорне, трансцендентне,...
Періодизація історії української культури
Поняття культура. Українська народна та національна культура: їх основний зміст і взаємозв’язок
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка