МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ


Скачати 357.68 Kb.
Назва МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Сторінка 1/3
Дата 22.02.2016
Розмір 357.68 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Історія > Документи
  1   2   3
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ, НАУКИ ТА МОЛОДІ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ТУРИЗМУ, КРАЄЗНАВСТВА ТА ЕКСКУРСІЙ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

ПОГОДЖЕНО

Протокол засідання науково-

методичної ради Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

від 22.08.14 № 3

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ департаменту освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації від 26.08.14 №526

Навчальна програма з позашкільної освіти

туристсько-краєзнавчого напряму

«Юні екскурсоводи»

3 роки навчання

м. Миколаїв - 2014

Автор:

Коломієць Раїса Федорівна – методист вищої категорії, керівник гуртка-методист Миколаївського обласного Центру туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді

Рецензенти:

Хаєцький О.П., к.і.н., доцент Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського;

Гаврилова І.В., завідуюча науково – просвітницьким відділом Миколаївського обласного краєзнавчого музею

Пояснювальна записка

Сьогодні в Україні важливе місце у навчально – виховному процесі займає екскурсійна діяльність. Вона надає можливість дітям та молоді само реалізуватися, знайти своє місце в суспільстві, а, можливо, обрати свою майбутню професію. Екскурсійній справі більше ста років, завдяки їй виховано сотні тисяч екскурсоводів, а вони в свою чергу розробили надзвичайно цікаві та змістовні екскурсійні теми і туристські маршрути.

Для громадян будь - якої цивілізованої країни є справою честі знати про минуле свого народу та рідного краю. Засобами екскурсійно-туристської роботи формується позитивний імідж нашої країни в Європі. Саме тому неабиякої ваги набуває не лише робота з учнівською молоддю з вивчення історії рідного краю, але й набуття юними екскурсоводами навичок проведення екскурсій для популяризації цих знань. Таким чином, учні - вихованці гуртка «Юні екскурсоводи» отримують інформацію в двох напрямках: перший – історія рідного краю; другий – методика складання тексту екскурсій та навички їх проведення. Під час екскурсій вихованці за прикладом керівника готують і проводять власну екскурсію для інших гуртківців. В результаті такої роботи гуртківці є учасниками обласного конкурсу юних екскурсоводів, наукових учнівських конференцій, конкурсу – захисту науково – дослідницьких робіт Малої академії наук. Таким чином, керівником гуртка досягається ціла низка навчальних та виховних завдань.

Актуальність даної навчальної програми полягає в суспільній потребі по організації різних форм і напрямків дозвіллево – масової роботи з дітьми, посилення патріотичного виховання учнівської та студентської молоді шляхом ознайомлення та вивчення історичної і культурної спадщини рідного краю.

Метою і завданнями програми «Юні екскурсоводи» є :

- надання вихованцям спеціальних знань з питань екскурсознавства і музеєзнавства

  • сприяння всебічному розвитку дітей та молоді, розкриття творчого, інтелектуального, фізичного і духовного потенціалу;

  • виховання патріотично свідомої особистості нашої держави;

  • ознайомлення учнів з історією і культурою рідного краю, виховання свідомого громадянина, який буде піклуватися про культурну спадщину свого міста в часи, коли пам’ятки історії руйнують задля отримання матеріальних благ. оволодіння колом знань, умінь і навичок, необхідних юному екскурсоводу;

  • формування у дітей наукових інтересів і творчих здібностей та орієнтація учнів на цікаву професію екскурсовода;

  • навчити відстоюти свої думки і переконання, розуміти вподобання співрозмовників, укладати тексти екскурсій, розробляти маршрути і самостійно проводити екскурсії.

  • розвиток комунікативних та ораторських навичок;

  • отримання різноманітних знань з політичної та економічної історії рідного краю, культури, біографій відомих людей, історій вулиць та побуту звичайних людей;

Програма побудована на основі існуючих програм: «Юні екскурсоводи» Миколаївського обласного Центру туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді Коломієць Р.Ф. 2004 року, «Юні екскурсоводи» колективу укладачів за редакцією Омельченка Д.Г. 1996 року та «Юні екскурсоводи» (початковий рівень) Філобок Т.В. Донецького обласного центру туризму та краєзнавства учнівської молоді і розроблена на основі Типових навчальних планів для організації навчально – виховного процесу в позашкільних навчальних закладах, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 22.07.2008 р. і передбачає три роки навчання:

І рік навчання - початковий рівень, 144 години на рік, 4 години на тиждень;

ІІ рік навчання – основний рівень, 144 і 216 годин на рік, 4 і 6 годин на тиждень;

ІІІ рік навчання – вищий/основний рівень, 144 і 216 годин на рік, 4 і 6 годин на тиждень.

Програма першого року навчання передбачає ознайомлення дітей зі специфікою екскурсійної діяльності, екскурсійними можливостями рідного краю, підготовку до пізнання професії екскурсовода. Засвоєння знань з тематичних розділів та їх закріплення проходить під час практичних занять.

Програма другого року навчання покликана на глибоке засвоєння дітьми методів екскурсознавства, оволодіння прийомами екскурсійного мистецтва, оволодіння вміннями складання екскурсійних маршрутів, здобуті знання перевіряються під час конкурсу екскурсоводів, який проводиться в кінці навчального року.

Програма третього року навчання передбачає глибоке вивчення форм і методів використання пам’яток історії і культури в навчально – виховній роботі, складання текстів екскурсій та можливих запитальників для спілкування з респондентами та екскурсантами, використання здобутих знань у написанні і захисті науково – дослідницьких робіт на краєзнавчих конференціях та Малій академії наук.

Програма орієнтована на учнів старших 8 – 11 класів, які уже мають початкові знання з базових дисциплін і покликана поглибити знання з історії, культури, краєзнавства, географії, літератури, екскурсознавства, музеєзнавства та зеленого туризму. Навчальний матеріал програми адаптований до занять із вихованцями різного рівня підготовленості.

Загальними принципами організації навчально – виховного процесу є науковість, синтез інтелектуальної і практичної діяльності, індивідуальний підхід до кожного вихованця, а закріплення вивченого матеріалу проводиться під час участі у турах Відкритої першості Центру з краєзнавства.

Практичні заняття можна проводити у місцевих музеях з використанням місцевих історичних та культурних памяток.

Початковий рівень

(1- й рік навчання)

Навчально – тематичний план



з/п

Тема

Кількість годин

Усього

Теорія

Практика

1.

Вступ

4

4

-

2.

Екскурсознавство як наука

8

4

4

3.

Сутність екскурсії

8

2

6

4.

Функції і ознаки екскурсії

12

4

8

5.

Екскурсійний метод пізнання

16

6

10

6.

Основи моделювання екскурсії

20

8

12

7.

Елементи психології в екскурсії

14

6

8

8.

Логіка в екскурсії

22

8

14

9.

Класифікація екскурсій

24

8

16

10.

Розповідь в екскурсії

16

4

12




Всього:

144

54

90


Зміст програми

(перший рік навчання)

1. Вступ – 4 год.

Мета і завдання гуртка юних екскурсоводів. Організація занять гуртка. – 2 год.

Правила техніки безпеки під час проведення екскурсій та подорожей. – 2 год.

2. Екскурсознавство як наука – 8 год.

Значення знань екскурсійної теорії. – 2 год.

Відомі екскурсіоністи України. – 2 год.

Практичні заняття

Участь в екскурсії містом. Спостереження за екскурсійними об’єктами по маршруту. – 2 год.

Спроба разом з вихованцями скласти орієнтовний план екскурсії. – 2 год.

3. Сутність екскурсії. – 8 год.

Обумовленість екскурсійного процесу та об’єктивні вимоги. – 2 год.

Практичні заняття

Вміння віднайти в екскурсійному об’єкті особливості історико-архітектурного характеру. – 2 год.

Вміння віднайти історичні факти в музейно – історичних пам’ятниках рідного краю. – 2 год.

Визначення значення, характеру та ролі історичної особистості в житті рідного краю під час екскурсії. – 2 год.

4. Функції і ознаки екскурсії. – 12 год.

Екскурсія як функція інформації та організації культурного дозвілля. – 2 год.

Екскурсія як функція наукової пропаганди та формування культурного світогляду. – 2 год.

Практичні заняття

Зустріч з екскурсоводами музею та участь в інсценізованій екскурсії на тему «Роль козацтва в заселенні рідного краю» (Екскурсія може проводитись до будь – якого місцевого музею, в даному випадку екскурсія може проходити на базі Миколаївського обласного краєзнавчого музею. – 2 год.

Пішохідна екскурсія «Вулицями міста». Особливості стилю модерну в архітектурних пам’ятниках міста (в даному випадку використано екскурсію «Храми Миколаєва». – 2 год.

Екскурсія містом – монументальна архітектура міста. – 2 год.

Спостережливість як необхідна складова для опису екскурсії монументальної архітектури. – 2 год.

5. Екскурсійний метод пізнання. – 16 год.

Значення метода пізнання в екскурсії та безпосередньо екскурсійний метод. - 2 год.

Діалектично – матеріалістичний метод як основа будь – якого пізнавального процесу в екскурсії. – 2 год.

Конкретно – історичний метод відтворення предмету в екскурсії. – 2 год.

Практичні заняття

Екскурсійний метод на практиці під час екскурсії (в даному випадку – на прикладі Миколаївського краєзнавчого музею (відділ археології). – 2 год.

Особливості екскурсійного методу під час пішохідної екскурсії містом. – 2 год.

Використання діалектико – матеріалістичного методу під час екскурсії в місцевий музей (в даному випадку в музеї історії Миколаївського обласного Центру туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді. – 2 год.

Застосування конкретно – історичного методу під час екскурсії до музею (на прикладі музею міліції). – 2 год.

Застосування конкретно – історичного методу на прикладі екскурсії естетичного спрямування (в даному випадку - до Миколаївського художнього музею імені В.В.Верещагіна). – 2 год.

6. Основи моделювання екскурсії. – 20 год.

Дидактичний принцип в організації знань екскурсантів. – 2 год.

Педагогічна майстерність екскурсовода. – 2 год.

Значення мистецтвознавчих екскурсій. – 2 год.

Моделювання індуктивно – дедуктивного шляху як педагогічного процесу під час екскурсії. – 2 год.

Практичні заняття

Екскурсія в місцевий музей (в даному випадку в музей суднобудування і флоту) – 2 год.

Створення атмосфери загального переживання під час екскурсії (в даному випадку в музей Героїв – Ольшанців. – 2 год.

Застосування естетичного виховання екскурсантів під час екскурсії (естетичного спрямування, в даному випадку в Миколаївський художній музей імені В.В.Верещагіна. – 2 год.

Виховання поваги до звичаїв і традиції українського народу під час екскурсії етнографічного напрямку (на прикладі екскурсії в Миколаївський обласний краєзнавчий музей (відділ етнографії). – 2 год.

Формування педагогічної гіпотези в процесі проведення екскурсії. – 2 год.

Осмислення екскурсійної інформації під час екскурсії в природу. – 2 год.

7. Елементи психології в екскурсії. – 14 год.

Значення емоційного стану екскурсовода в процесі проведення екскурсії. – 2 год.

Врахування інтелектуально – творчого стану екскурсантів як основа для підготовки будь – якої екскурсії. – 2 год.

Ефективність психологічного фундаменту активності екскурсантів. – 2 год.

Практичні заняття

Використання емоцій під час проведення екскурсії до місцевого музею (в даному випадку до музею пожежної безпеки). – 2 год.

Значення емоційного стану екскурсовода під час проведення екскурсії до історично музею (на прикладі музею підпільно – партизанського руху на Миколаївщині). – 2 год.

Використання творчого потенціалу екскурсовода під час проведення екскурсії (на прикладі музею історії Миколаївського обласного Центру туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді). – 2 год.

Екскурсія до історичного музею( на прикладі музею археології та етнографії Інституту історії та права Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського). – 2 год.

8. Логіка в екскурсії. – 22 год.

Логічна форма і структура побудови думки в ході екскурсії. – 2 год.

Значення закону протиріччя в ході викладу екскурсійного матеріалу. – 2 год.

Забезпечення доказового викладу екскурсійного матеріалу за допомогою використання зорових аргументів. – 2 год.

Дотримання логічної послідовності при висвітленні історичних подій рідного краю. – 2 год.

Практичні заняття

Порівняльний аналіз викладу екскурсійного матеріалу як основа логічної форми побудови особистої думки в ході екскурсії ( на прикладі музею Героїв – Ольшанців Миколаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.№43). – 2 год.

Використання закону протиріччя під час проведення екскурсії (на прикладі екскурсії в Миколаївському обласному краєзнавчому музеї (відділ етнографії). – 2 год.

Використання доказового викладу екскурсійного матеріалу під час екскурсії (на прикладі екскурсії в музей історії Миколаївської гімназії №2). – 2 год.

Логічна послідовність викладу при висвітленні історичного розвитку (на прикладі екскурсії в музеї історії Миколаївського обласного Центру туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді). – 2 год.

Напрацювання оптимальної композиції екскурсії, її структури, що забезпечує логічне розкриття теми. – 2 год.

Умовивід – форма мислення, за допомогою якого можливе створення нового судження про об’єкт (на прикладі пішохідної екскурсії ). – 2 год.

Значення логічного переходу для якості перехідного мостика в розповіді екскурсії. – 2 год.
  1   2   3

Схожі:

ПОСТАНОВА від 19 грудня 2006 р. N 1757 Київ Про затвердження Положення...
Міністерство освіти і науки України (МОН) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ пр. Перемоги
З метою організованого переходу на новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти Міністерство освіти і науки...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Департамент професійно-технічної освіти
Міністру освіти Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Міністру освіти Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської
Міністерство освіти і науки України       Національна академія наук України
Відповідно до Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого Указом Президента України від 07. 06. 2000 N 773 (773/2000),...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 02. 09. 2008 N 802 ( z0892-08 ) Про
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Міністерству освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАКАЗ
Міністерства освіти і науки України від 24. 01. 2008 N 33 "Про затвердження Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання...
«Загальні і спеціальні здібності»
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Донецька обласна державна адміністрація Управління освіти і науки
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ НАКАЗ
Про затвердження Умов прийому до вищих навчальних закладів України, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27. 12. 2007 за...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка