|
Скачати 91.4 Kb.
|
Урок – презентація проекту «Моя країна – Україна». Мета: Навчальна:Сприяти глибшому вивченню історії свого народу, його традицій, звичаїв. Знайомити з народними промислами, фольклором, природою. Розвивальна: Розвивати кругозір, навички декламування віршів і інсценівання літературних творів. Виховна: Виховувати любов до Батьківщини, почуття патріотизму, національної гордості і людської гідності українця. Обладнання: Клас оформлено у українському стилі: частина дошки являє собою ярмарок, друга частина оформлена у вигляді української хати. На стінах рушники, вислови про Україну, на столі калина, колоски. У центрі велика стилізована книга «Моя країна – Україна». Дидактична характеристика проекту: Тип проекту: творчий, груповий, середньої тривалості. Об’єкт вивчення: Україна. План роботи над проектом : пошук і обробка інформації у книгах, енциклопедіях, Інтернеті; консультування у бібліотекаря, батьків, фахівців. Оформлення інформації. Представлення проекту. Освітній продукт: колективно створена книга «Моя країна – Україна». Проблемні завдання:
Хід уроку І. Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку. (Звучить пісня «Зеленеє жито») Вчитель: Діти, сьогодні у нас на уроці присутні гості, поверніться до них, будь ласка, посміхніться і привітайтесь. Наші предки вірили, що кожний гість посланий від Бога; гостей радо зустрічали, частували хлібом - сіллю, допомагали, чим могли. ( Діти з хлібом на рушнику) 1 – й учень: Гостей дорогих ми вітаємо щиро, Стрічаємо з хлібом, любов’ю і миром. 2 – й учень: Для людей відкрита наша хата біла, Тільки б жодна кривда в неї не забігла. 3 – й учень: Хліб ясниться в хаті, сяють очі щирі, Щоб жилось по правді, щоб жилось у мирі. А гості у нас не випадково. Адже урок у нас сьогодні особливий. Ми давно до нього готувалися і навіть склали запрошення для всіх бажаючих відвідати наш незвичайний захід. Сьоготні ми презентуємо наш проект «Моя країна – Україна», над яким працювали більше місяця. Ми сробували дослідити нашу Батьківщину з різних сторін. Кожний учень класу виконував власне завдання і перебував у відповідній ролі. А сьогодні прийшов час звітувати про виконану роботу і презентувати напрацьовані матеріали для шкільного загалу. Діти поділилися на групи : історики, природолюби, збирачі фольклору, дослідники, мовознавці,етнографи. Вони перечитали безліч книг, переглянули фільми про Україну, брали інтерв’ю, малювали малюнки, писали і вчили вірші, складали сторінку до сторінки у цій чудовій книзі під назвою «Моя країна – Україна» Тож не будемо гаяти часу і надамо перше слово нашим історикам. Адже спешу потрібно усвідомити, хто ми є, якого роду – племені, де наші корені. І І. Презентація проекту. 1. Сторінка «Мій край, моя історія жива» 1 – й історик: Історія України правічна. Вона сягає у кількатисячолітню глибину. Перша держава на території України зявилася 7 тисяч років назад. Українські землі були заселені мирними хліборобами закоханими у свою землю, але мужніми і непереможними. І у нас є підстави думати, що трипільська цивілізація, яка виникла на території України, була найдавнішою з усіх відомих. Про це розповість наш телевізійний сюжет. (Учні переглядають історичний ролик). Під час перегляду історики дають деякі пояснення. 2 – історик: Але історія нашого народу має і героїчні і трагічні сторінки. Були такі часи, коли всю нашу землю загарбали і поділили сусідні держави. Зажурилась Україна, бо нічим прожити, Витоптала орда кіньми маленькії діти. Котрі молодії – у полон забрато; Як зайняли, то й погнали до пана, до хана. 3 – й історик: Нестерпно стало жити українському людові в неволі, і почав він утікати. Втікачі називали себе козаками. Вони заснували Запорізьку Січ. Сміливі і волелюбні козаки стали гордістю України. Вони стали захисниками і оборонцями всього народу. І я хотів би бути схожим на них, тому цікавлюся їх звичаями, історією. А сьогодні для вас я приготував козацький танок. 2. Сторінка «Мово, наша мово, диво калинове!» Вчитель: Під час уроку наші мовознавці будуть роз'яснювати нам значення деяких слів, походження назв. І у них вже є доповненя до матеріалу істориків. 1 – мовознавець: Ми дослідили історію географічних назв українських земель. В різні часи наша країна називалася по – різному. А ще є відмінність у назвах, якими ми самі себе називали, і як нас називали інші народи. 2- й – мовознавець: Наводимо назви у хронологічному порядку: Аратта (Країна орачів), Оріана, Скіфія, Сарматія, Русь (слово «рус) у кельтів означало «поле», а найбільше українське племя, навколо якого згуртувалия всі інші, називало себе полянами) Україна – утворилося від словосполучення « у своєму краю», українець – це той, хто живе у своєму краю, а не розсіявся (Росія) по великому дикому полю. 3- й мовознавець: Слово «козак» має кілька версій про походження. Мені припала до душі така: козак походить від косак. Кілька тисяч років тому так називались воїни, які носили на голові косу. Коса – це символ приналежності до касти воєначальників. Право носити косу давалось тільки найкращим воїнам Вчитель: Дуже цікавий матеріал підготували наші історики. Будьмо гідними історії свого народу. Знаймо її, адже без минулого немає майбутнього. 3. Сторінка «Культура рідного краю» А я пердаю слово нашим етнографам. Доречі, мабуть, потрібно знову звернутися до мовознавців, щоб вони пояснили значення цього слова. 4 – мовознавець: Етнограф – походить від грецького етнос – народ і графо – пишу. Це людина, яка вивчає і описує культуру і побут певного народу, наприклад, українського. Протягом довгого історичного періоду ми, українці, створили свою неповторну духовну і матеріальну культуру. Вона відображена в різних сферах нашого життя, і розкрити це явище за кілька хвилин не можливо.Можна звернути увагу на її окремі прояви. На чому ж нам пропонують зупинитися нашіетнографи. 1 –етнограф: Для того, щоб найкраще ознайомитися з народними ремеслами та художніми промислами, видами господарської діяльності, землеробством, а також з традиціями нашого народу,ми пропонуємо вам відвідати український ярмарок. ( У класі оформлені торгівельні майданчики :«Гончарні та дерев’яні вироби», «Вишивка та ткацтво», «Городина», «Вироби зі шкіри і хутра»). (Звучить пісня «Ой, там на веселім базарі») Подивіться, люди добрі, тягнуться степи за обрій. А дорогами – стежками з торбами, а чи з мішками Йдуть і їдуть трударі: гончарі і лібороби, Пекарі і садоводи, рукодільниці й майстри. Гей, народ збирається, ярмарок починається! 2 – й етнограф: З давніх – давен збиралися люди на ярмарки, переважно восени, коли вже зібрано врожай. І чого тут тільки немає. Одні везуть, щоб продати, інші йдуть, щоб купити. І обов’язково на ярмарку лунають україські пісні, проводяться ігри, танці. 3 –: етнограф: Є тут і опішнянська іграшка, і кролевецький рушник, і петриківський розпис, і деревяний посуд з Прикарпаття, і Дибенецька кераміка). Про ці та інші види народних промислів та ремесел ми оформили кілька сторінок нашої книги. Пропонуємо ознайомитися з ними у вільний час та на уроках образотворчого мистецтва і трудового навчання. Вчитель: Саме на ярмарку побували і наші збирачі фольклору. А що таке фольклор?Давайте запитаємо про це у мовознавців 1 – й мовознавець: Фольклор – 1 збирач фольклору: На сторінках нашої книги є народні ігри, забавки, усмішки, приказки і прислів’я. Та ми хотіли б зупинитися на пісні. А чому? Ви дізнаєтеся з легенди про пісню. 2- й збирач фольклору: Легенда про пісню Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Всіх обдарувавши, підвівся Господь зі свого трону і раптом побачив у куточку дівчину, одягнену у вишиванку, на голові у неї багрянів вінок з калини і квітів.
Дівчина хотіла вже йти, та Господь, підвівши правицю, зупинив її:
Узяла дівчина дарунок, міцно притиснула до серця і понесла пісню в народ. Тому такий свін співочий. А українська пісня є найкрасивішою і найчуттєвішою. Це наш талант. 3 – й збирач фольклору: Від щирого серця ми даруємо вам віночок українських пісень. (Виконується віночок українських пісень). 4. Сторінка «Цікаве про природу». Вчитель: Ви помітили діти, що у кожній пісні згадується якась рослина. А як ви думаєте, чому? (Діти відповідають). Вчитель : Тому що наш народ понад усе любить свою землю, свою природу, кожну травинку, кожну тваринку. Українці завжди шанобливо ставилися до природи. І про це, мабуть, розкажуть наші природолюби. 1 – природолюб: Так, звичайно, природа України багата і прекрасна. І ми, українці, її вивчаємо і примножуємо. Але є такі рослини і тварини, які зникають. Про них треба знати і робити все можливе, щоб їх зберегти. Ми зібрали у нашій книзі матеріали про рідкісні види. Ще там є інформація про мальовничі куточки нашої Батьківщини. 2 – природолюб: А зараз ми пропонуємо вам провести вікторину з природознавства. Вікторина:
занесена у Червону книгу).
Підніміть руку, хто дав правильні відповіді на всі запитання. На одні питання ви відразу відповідали, інші викликали труднощі. Щоб більше дізнатися про природу рідного краю пропонуємо вам такі книги: Вчитель: А нам залишилося перегорнути останню сторінку книги, створеної нами самими. ЇЇ готували наші юні дослідники. Вони заочно побували в найцікавіших місцях нашої Батьківщтни і зібрали інформацію про 7 найвидатніших куточків України, які поправу називаються «7 чудес України». Вони презентують сьогодні свій відеоальбом. (Діти переглядають фото слайди) 1 – й дослідник: У 2008 році було проведено соціологічне опитування серед українців, які об’єкти вони вважають одним із семи чудес України. І визначено такі національні пам’ятки : Національний заповідник «Херсонес Таврійський» - найдавніше грецьке місто – колонія на території сучасного Севастополя. Заснований у 422 році до н. е. Києво – Печерська лавра – найвідоміший монастир у світі. Побудована на місці печер. Унікальна за кількістю похованих тут святих. Національний заповідник – легендарний острів Хортиця. Місце розташування Запорозької Січі. Відправне місце для багатьох походів козаків. Державний історико – архітектурний заповідник «Хотинська фортеця». Національний заповідник «Софія Київська» - найстаріший давньоруський храм, зведений у 1037 році князем Ярославом Мудрим. Національний дендрологічний парк «Софіївка» ( м. Умань) – одна з видатних пам’яток садово – паркового мистецтва. Парк нагадує галерею картин, створених спільно природою і людиною. Національний історико – архітектурний заповідник «Кам’янець». Свідоцтво бурхливої і небезпечної історії України. Оборонна споруда – фортеця. Є підстави думати , що перші камені замку були закладені ще 2 тисячі років тому. Підсумок уроку. Вчитель: Ось ми і перегорнули останню сторінку книги «Моя країна – Україна», авторами якої були кожен з вас. Мені ця книга дуже сподобалася, але залишається одне питання: для чого ми її створили? Невже не краще було піти у магазин і купити вже готову? (Відповіді дітей). Вчитель: Діти, серед наших гостей присутні члени шкільного сенату. Вони хочуть написати статтю в шкільну газету про наш проект. І хочуть взяти у вас інтерв’ю. Мікрофон. Продовжте речення :
Є у українців ще один звичай: розпочинати і закінчувати добру справу молитвою. І сьогодні я хотіла, щоб підсумком нашого уроку стала молитва, яку написав поет Євген Сверстюк. Слава тобі, Господи, під сонячним небом, де я народився, Дай нам велику силу на подвиг і оновлення. Заміни нам ліниві серця і оживи душі, Щоб ми могли в поті чола орати і сіяти власну ниву. Просвіти, Господи, душу мою І відкрий мені дорогу стати тим, ким повинен стати на землі своїй. А закінчити наш урок хотілося б прекрасною піснею про Україну. |
Моя країна Україно! Що ж таке моя країна? І чому вона найкраща для мене? Україна це славетна історія: мудрі літописці, Київ священний, дзвін козацьких... |
Тема. Урок розвитку зв язного мовлення. Переказ тексту «Герб-тризуб» Мета Обладнання: демонстраційний матеріал «Моя країна — Україна», плакат «Державні символи України» |
Матуся Я навіть ніколи це так не дивилась На тебе моя Україна!!! Надійна така рідна і близька Країна побачень і вічних розлук |
Методичні рекомендації Бутко В. В. 5 Творчі проекти: «Моя країна Україна» Вчитися жити у сучасному світі. Розвиток творчого потенціалу педагогічного колективу |
Зміни приголосних при творенні слів Це моя історія, це моя країна”, лінгвоестафета, самостійна робота «Я – сам, я – сама», «Правильно-неправильно», «Кодування», складання... |
Рідна Мати, Мати Божа Мати Україна Вся моя родина. Перша мати то рідненька Що на світ зродила Що пестила, доглядала Добра правди вчила. Друга мати Україна Рідная землиця.... |
Урок-презентація колективного проекту учнів 4 класу «Великий подвиг Кобзаря» «Іменник» (писали малюнкові диктанти та диктант «Тарасові слова – то правда жива!») |
Урок з курсу «Я і Україна. Громадянська освіта» Тема. Твоя країна Україна, і ти її громадянин Україні; повторити матеріал про корисні копалини; дізнатися, які види промисловості розвинуті в Україні; з’ясувати, якою господарською... |
Календарно-тематичне планування Аналіз і компонування інформації для проекту у різному форматі. Презентація майбутнього проекту |
Урок-презентація Обладнання: мультимедійна учнівська презентація, публікація, портрети Алли Горської |