Відділ освіти Єнакієвської міської ради
Навчально – виховний комплекс № 8
Інноваційний освітній проект
Тема: «Як народжується казка?»
(Навчання мовленнєвої творчості дітей старшого дошкільного
віку з використанням методів ТРВЗ)
Проект підготувала:
Циганок Валентина Іванівна,
вихователь вищої категорії
дошкільного підрозділу НВК №8
2011
Анотація
Проект спрямований на розвиток у дітей старшого дошкільного віку мовленнєвої творчості, вміння складати історії та казки; використання казок для духовно-морального розвитку дітей, формування у них позитивного мислення, вміння вирішувати різні життєві проблеми засобом казкотерапії.
«Казка народжується
від любові»
дівчинка Діана,
вихованка автора проекту НВК №8
Вступна частина
Актуальність
В базовій програмі «Я у Світі» приділяється важливе значення розвитку творчої складової особистості дитини – її здатності до креативності.
В проекті є спроба продемонструвати складові частини творчості при складанні історій та казок за допомогою методів ТРВЗ-технології.
В проекті здійснена спроба поєднати дві ефективні технології ТРВЗ та П3-технології. ТРВЗ озброює вихователя та вихованців логічним інструментом творчості, а П3–технологія навчає дітей активно діяти в рамках проекту, вирішуючи завдання з розвитку мовленнєвої творчості.
Тема: Навчання мовленнєвої творчості дітей старшого дошкільного віку з використанням методів ТРВЗ.
Мета: стимулювати розвиток мовленнєвої творчості дітей дошкільного віку засобами ТРВЗ.
Завдання:
- познайомити дітей з методами ТРВЗ, навчати використовувати їх в іграх;
- розвивати розумові дії: вміння аналізувати, бачити та розрішувати протиріччя в об’єктах та явищах навколишнього світу, вміння установлювати ассоціативні зв’язки між предметами та явищами, причинно-наслідкові зв’язки між подіями, гнучкість мислення;
- прививати смак до дослідницької, пошукової діяльності;
- формувати здатність до мовленнєвої творчості – вмінню складати історії та казки та розповідати їх;
- використовувати казкові сюжети для духовно-морального виховання дітей;
- засобом казкотерапії вирішувати реальні проблеми дітей;
- виховувати у дітей риси творчих особистостей, вміння самореалізовуватися в цьому напрямку.
Гіпотеза: казки та історії можна складати використовуючи логічний інструмент творчості - методи ТРВЗ.
Механізм реалізації проекту
Педагоги
|
Діти
|
Батьки
|
Консультації, заняття з дітьми, семінар-практикум.
|
Ігри ТРВЗ.
Заняття «Казки бабусі Ерудити», «Розклади казку за формулами».
Дослідницько-пошукова діяльність.
|
- консультації
- домашні завдання
- збори
|
План реалізації проекту
І Підготовчий етап
|
|
Заходи
|
Термін
|
Виконавці
|
1. Робота з джерелами інформації.
2. Доповідь на батьківських зборах «Як ТРВЗ формує у дітей творче ставлення до життя і життєву компетентність?».
3. Перегляд на батьківських зборах відеофільму з досвіду роботи «ТРВЗ у дитячому дошкільному закладі».
4. Консультації для батьків:
а) «Не натаскувати, а розвивати».
б) «Як виховати творчу особистість».
5. Семінар-практикум для вихователів: «ТРВЗ – технологія розвитку творчої особистості».
6. Вивчення технології ТРВЗ та П3 - технології у процесі самоосвіти.
|
лютий-серпень
2011 р.
вересень 2011 р.
вересень
2011 р.
листопад 2011
січень 2012
жовтень,
грудень,
лютий
на протязі року
|
Вихователі:
Циганок В.І.
Костенко Л.П.
Циганок В.І.
Циганок В.І.
Лузанова Л.А.
Костенко Л.П.
Циганок В.І.
Циганок В.І.
Циганок В.І.
Костенко Л.П.
|
ІІ Проектувальний етап
|
|
1. Перспективне планування занять за Базовою програмою «Я у Світі» з урахуванням використання інноваційної технології ТРВЗ.
2. Проведення занять з серії «Казки бабусі Ерудити» з використанням методів ТРВЗ.
3. Проведення занять ТРВЗ із серії «Розклади казку за формулами».
4.Складання інтелектуальної схеми-картки «Казка».
5. Проведення творчих ігор «В гостях у казки» (імпровізаційні обігравання старих казок у новій трактовці).
6. Підготовка наочних посібників-схем для моделювання казок у «Кишеню досліджень», «Бюро мудрої Сови».
7. Вигадування пошуково-дослідницьких завдань для дітей у «Кишеню досліджень» та використання їх у роботі з ними.
8. Домашні завдання дітям та батькам з «Кишені досліджень».
9. Дидактичні ігри казкового змісту.
10. Ігри ТРВЗ з дітьми:
«Інтерв’ю з казковим героєм»
«Перетворення в казкових героїв»
«Фоторобот»
«Випадок»
«Добре чи погано?»
«Вінегрет із казок».
11. Проведення свята «Новорічна казка».
12. Самостійна робота дітей у мікрогрупах – виконання завдань:
- продовж казку;
- виріши казкову проблему;
- вгадай казку за схемою;
- склади казку за схемою.
13. Домашнє завдання – переглядання мультфільмів «Маша та ведмідь».
14. Дискусія за круглим столом
«Чи права Маша у цьому випадку?
Чим Маша схожа на мене?».
15. Складання казок, малювання ілюстрацій, виготовлення саморобних книжок з малюнками.
16. Казкотерапевтичні вправи на вирішення дитячих проблем
(проекція казок зі збірки «Живі казки» на випадки з дитячого життя та переживання викликаних ними почуттів).
|
на протязі року
на протязі року
на протязі року
жовтень
2011 р.
на протязі року
листопад
2011 р.
на протязі року
на протязі року
на протязі року
на протязі року
грудень
2011 р.
на протязі року
грудень
2011 р.
грудень
2011 р.
на протязі року
на протязі року
|
Циганок В.І.
Циганок В.І.
Циганок В.І.
Циганок В.І.
Циганок В.І.
Костенко Л.П.
Костенко Л.П.
Циганок В.І.
діти групи № 8
Діти та батьки
Циганок В.І.
Костенко Л.П.
Циганок В.І.
Костенко Л.П.
музкерівники
діти
діти та батьки
діти, вихователі
діти та вихователі
Циганок В.І.
|
ІІІ Підсумковий етап
|
|
1. Збір та оформлення напрацьованого матеріалу.
2. Моніторинг проекту
Систематизація, оформлення творчих робіт:
- дитячі саморобні книжки з їхніми казками «День народження казки»;
- дорослі збірки «Живі казки»,
«Казки бабусі Ерудити».
3. Матеріали з семінару-практикуму “ТРВЗ — технологія розвитку творчої особистості”.
4. Альбом фантастичних образів, вигаданих дітьми разом з вихователем.
5. Конспект відкритого заняття “Бюро мудрої сови”.
6. Стаття «ТРВЗ – педагогіка та залучення вихователя і дітей до дива творчості» .
7. Стаття «Роль казкотерапії у створенні дитині душевного комфорту».
8. Читання та розповідання батькам історій «Іскри особистості» та казок складених дітьми.
|
на протязі року
січень – лютий
2012 р.
жовтень - листопад
2011 р.
жовтень, листопад, січень
березень
2012 р.
Листопад 2011
вересень
2011 р.
лютий
2012 р.
травень
2012 р.
батьківські збори
|
Циганок В.І.
Бертиньова О.А.
Циганок В.І.
Костенко Л.П.
Циганок В.І.
Бертиньова О.А.
Циганок В.І.
Бертиньова О.А.
Стаценко М.В.
Циганок В.І.
Бертиньова О.А.
Циганок В.І.
Циганок В.І.
Циганок В.І.
Циганок В.І.
|
Очікуванні результати:
Формування у дітей різноманітних розумових дій завдяки використанню методів ТРВЗ у іграх ТРВЗ.
Розвиток творчого мислення у дітей: уяви, фантазії, вміння генерувати оригінальні ідеї при складанні казок.
Формування у дітей вміння знаходити і вирішувати протиріччя та проблемні казкові ситуації.
Розвиток у дітей чуйності при вирішенні морально етичних проблем , присутніх у казках.
Підвищення рівня дитячої самооцінки, ініціативи, самостійності.
|