|
Скачати 115.12 Kb.
|
за підручником Г.М. Тощев, С.І. Андрух, .В. Дровосєкова Історія рідного краю ( з найдавніших часів до VІІ ст..); Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Запоріжжя: Прем’єр. З досвіду роботи вчителя історії КУ "Пологівський НВК" Гуглі Ірини Василівни ВСТУП Урок № 1 ТЕМА: Як ми дізнаємося про стародавню та середньовічну історію Запорізького краю. Завдання: працюючи над матеріалом підручника, дайте відповіді на питання 1. Як сучасні люди дізнаються про минуле? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2.Заповніть таблицю: Періодизація дописемної історії нашого краю:
3. Коли розпочалося вивчення археологічних знахідок в нашому краї, хто його здійснював? ____________________________________________________________________________________________________________________________________ 4. Хто має право робити розкопки?____________________________________________________________________________________________________________________________ 5. Як і де зберігаються знахідки з розкопок?____________________________________________________________________________________________________________________________ РОЗДІЛ І Наш край у добу каменю. Урок 2 ТЕМА: Палеоліт і мезоліт Завдання: працюючи над матеріалом підручника доповніть речення - 1. Епоха раннього палеоліту тривала____________________________________ 2.Найвідоміша стоянка цього часу -_____________________________________ 3. Епоха середнього палеоліту тривала -_________________________________ 4. Люди, що проживали в цей час дістали назву -__________________________ 5.Епоха пізнього палеоліту тривала -___________________________________ 6.Люди, що проживали в цей час дістали назву -__________________________ 7. Заняття людей епохи палеоліту -____________________________________ винаходи цього часу - _________________________________________________ суспільний устрій - ___________________________________________________ 8. Епоха мезоліту тривала -____________________________________, основні способи господарювання в цей час - _________________________________________________________________ 9.Суспільний устрій мезолітичної епохи -_________________________________________________________________ 10. Форми релігії мезолітичної людини: -__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 11. Дайте визначення поняттям Вохра - це_______________________________________________________________ Матріархат – це _______________________________________________________ Урок № 3 ТЕМА: Період неоліту 1. Працюючи над матеріалом підручника заповніть таблицю вказавши види господарства
2. Доповніть речення: Сутність неолітичної революції полягає - ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ До племен енеолітичної епохи належать_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Основні заняття населення енеолітичної епохи______________________________________________________________ Самостійна робота для перевірки знань учнів за матеріалом уроків 1-3 І варіант Доповніть речення 1. Про історичне минуле людства ми дізнаємось за допомогою - ____________________________(писемних, __________, усних) 2.Матеріали з розкопок зберігаються в - ______________________________ 3.Найвідоміші історичні заповідники нашого краю - _________________________________________________________________ 4.Суспільний устрій, при якому чільне місце в родині належало жінці - ____________________ 5. Поставте періоди дописемної історії в хронологічній послідовності: мезоліт, палеоліт, неоліт - _________________________________________ 6. Дайте визначення поняття: Вохра – це ______________________________________________________________ 7. Назвіть відтворюючі види господарювання - ______________________________________________________________ ІІ варіант Доповніть речення 1.Наука, що вивчає речові історичні джерела - __________________________ 2.Робити розкопки мають право - _____________________________________ 3.Наука, що вивчає рідний край - ____________________________________ 4. Суть неолітичної революції полягає у___________________________________________________________________________________________________________________________________ 5. Дайте визначення поняття: Фетишизм - _________________________________________________________________ 6. Назвіть привласнюючі види господарювання - _________________________________________________________________ 7.Поставте періоди дописемної історії в хронологічній послідовності: залізний вік, бронзовий вік, мідно-кам’яний, кам’яний - _________________________________________________________________ РОЗДІЛ ІІ Наш край в епоху енеоліту – бронзи Урок № 4 ТЕМА: Запорізькі землі в мідному віці (енеоліті). Працюючи над матеріалом підручника , продовжте речення: Перший метал, з яким познайомилася людина - _________________________ Період ___________ тис. до н.е. прийнято називати_____________________ Відкриття металу привело до значних змін -________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Узагальніть відомості про племена мідного віку в таблицю:
Яким був суспільний устрій населення мідного віку___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Якими були вірування племен енеолітичної епохи ? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Урок № 5 ТЕМА: Запорізький край за часів бронзового віку 1 Дайте визначення поняття: Бронза - __________________________________________________________ 2. Узагальніть відомості про племена бронзового віку в таблицю:
Розділ ІІІ. Епоха раннього заліза. Урок № 7 ТЕМА: Кіммерійці Самостійна робота для перевірки знань за темою «Кіммерійці» 1 варіант Доповніть речення 1.Кіммерійці проживали в______________________ст. до н.е. 2.Вони займали територію___________________________________________________________________ 3.Найперші відомості про кіммерійців зустрічаються в писемних джерелах – а саме:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 4.З появою кіммерійців пов’язані зміни в господарстві та культурі людей - __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 5 .Хліб та продукти землеробства вони отримували__________________________________________________________________ 6.Кіммерійці були озброєні: _____________________________________________________________________________ 7. Найбільшу роль у господарстві кіммерійців відігравало -__________________________. 8.У побуті кіммерійцями використовувався _____________ посуд, рідше ______________ 9. Важливе місце в житті кіммерійців займала - __________________________________ 10. Напрямки військових походів кіммерійців -____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 11.Кіммерійців витіснили племена - _________________________________ 2 варіант Доповніть речення 1. Кіммерійці проживали в _______________ ст. до н.е. 2. Важливі речові історичні джерела кіммерійців – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 3.Своїх померлих кіммерійці ховали в _________________________________________ 4.Основне заняття кіммерійців:______________________________________________ 5. Кіммерійці відомі як чудові майстри- __________ , особливу увагу приділяли виготовленню ______________________________________ , широкого поширення набув _______________________________________________________________________________________________________________________________ 6.Соціальний устрій кіммерійців - ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 7.Озброєння кіммерійця - _________________________________________________________________________ 8. Причини розпаду родового ладу - _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 9. Верстви населення кіммерійців - ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 10. Напрямки військових походів кіммерійців -______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 11. Очолювали кіммерійців - __________________________________________. Урок № 8 ТЕМА: Становлення Великої скіфії Працюючи з підручником, дайте відповіді на питання: 1.Які історичні джерела залишили скіфи?___________________________________________________________ 2. Вкажіть етапи в історії скіфів._____________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ 3. Як вчені вирішили проблему походження скіфів?______________________________________________________________________________________________________________________________ 4.Який час скіфи перебували в Передній Азії?_____________________________________________________________ 5.Коли скіфи розселилися в Північному Причорномор’ї ?_________________ 6.Розкажіть про скіфо-перську війну за планом: а) хронологічні рамки; б)Причина війни; в)Яку тактику застосували скіфи в цій війні?; г)Хто переміг?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 7. Вкажіть напрямки військової діяльності скіфів._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 8.Які групи пам’яток залишили скіфи? З чого складалося поховання жінки, чоловіка, царя?____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 9. Перерахуйте складові скіфської тріади.____________________________________________________________ Урок № 9 ТЕМА:Розквіт і загибель Великої Скіфії Самостійна робота для перевірки знань І варіант 1.Дайте відповідь на питання: Яке значення в історії скіфів мав Дніпро?________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2. Продовжіть речення: Основу господарства скіфів складало -________________________, вони розводили - __________________________; напр.У-на поч.. ІУ ст. до н.е. скіфи починають займатися - _____________________________ і переходять від __________ способу життя до ________________________. 3. Назвіть відомі вам грецькі колонії на узбережжі Чорного моря - ____________________________________________________________________________________________________________________________________ 4. Яким був соціальний устрій Скіфії? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 5. Доповніть речення: Найвищого розквіту Скіфія досягла в _______________ під час правління ____________________. Скіфія була поділена на _________________________, на чолі яких стояли___________________________________________________________ ІІ варіант 1.Перелічіть найважливіші археологічні пам’ятки скіфів у Запорізькій області ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2. Продовжіть речення: За всю історію існування скіфів їхнє господарство зазнало істотних змін: спочатку це було______________________________, потім ______________________ і нарешті _____________________________ 3. Продовжіть речення: Великого значення у своєму житті скіфи надавали_________________________________________________________ 4.Охарактеризуйте релігійні вірування скіфів ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 5.Вкажіть причини загибелі Великої Скіфії?______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Урок 10. ТЕМА: Наш край у сарматські часи Працюючи з підручником доповніть записи: Сармати перебували в нашому краї з _______ст. до н.е. по_______ст н.е. Найбільший сарматський могильник знайдено __________________________________________________________________ Суспільний лад сарматів ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Головне заняття сарматів _____________________________________, а також було розвинене _____________________________________________ Якими були стосунки сарматів з сусідами _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Яким було населення Сарматії? __________________________________________________________________Важливе місце в житті сарматів займала - ___________________, військо складалося з __________________________________________________________________ Катафрактарії - це________________________________________________________________ Релігійні вірування сарматів ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ РОЗДІЛ ІV Наш край в епоху раннього середньовіччя Урок № 11 ТЕМА: Германські племена готів на території нашого краю. Велике переселення народів. Гуни. Авари. Тестові завдання для перевірки знань учнів 1. Племена, що взяли участь в утворенні слов’янської народності називають А) праслов’янськими б) проскіфськими в) просарматськими 2. Головні товари, якими торгували сармати були: А) дзеркала, прикраси, посуд; в) худоба, продукти тварин6ництва, раби; Б) одяг, вино, зброя 3.Важливе місце в житті сарматського суспільства займала: а) війна, б) торгівля, в) рибалка 4. Сармати мали релігійні вірування: а) монотеїстичні, б) політеїстичні 5. Сармати торгували з греками а) так б) ні 6. Сарматські важко озброєні вершники називались: а) катафрактарії, б) фалари в) савромати 7. За легендами сарматські жінки теж брали участь у війнах, як чоловіки а) так б) ні 8. У ІІІ ст.. до н.е. на землях скіфів з’являються а) кіммерійці б) сармати в) готи 9. Сармати залишили після себе поховання у вигляді а) курганів б) печер в) пам’ятників 10. Сарматська історія закінчується після вторгнення в Причорноморські степи: а) скіфів б) готів в) гунів 11. Суспільний лад сарматів: а) монархія б) військова демократія в) республіка 12 Головне заняття сарматів а) кочове скотарство б) орне землеробство в) полювання Урок 12 ТЕМА: Ранні слов’яни в Запорізькому краї Працюючи з підручником доповніть речення 1. У ІІ-V ст. до н.е. між Дніпром та Дністром жили праслов’янські племена __________________________________________________________________ 2. Основою господарства черняхівців було - ____________________________. Вони сіяли - ____________________________________. Розводили - __________________________________________________________________ 3.Існували у них такі види ремесел - _________________________________________________________________ 4.Черняхівці торгували з - ___________________________________________. Вони продавали - __________________________________________________, а купували - _______________________________________________________ 5.Суспільний устрій черняхівців - _________________________________________________________________ 6. Перші відомості про антів датовані - ______________________________ 7. Більшість антських пам’яток у Запорізькому краї знайдені - __________________________________________________________________ 8.Анти займалися - ___________________ , ____________________________, мали промисли - __________________________________________________, ремесла - _________________________________________________________ 9. Суспільний устрій антів - _________________________________________________________________ 10. Анти втратили свою могутність - ______________________ , на їх основі утворилась - ________________________________________________ |
Вклонімося і мертвим, і живим. Мета Виховний захід, присвячений Дню визволення Запорізького краю від німецько-фашистських загарбників! |
Урок №6 ТЕМА: «Первісні племена на території Запорізького краю» Племена, що ховали своїх небіжчиків у спеціальних підземних спорудах – катакомбах, носили назву |
Урок з основ здоров ’ я Перш ніж приступимо до нового матеріалу відгадаємо кросворд і зашифроване слово і дізнаємося про що будемо говорити на уроці |
"ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ І СТАНОВЛЕННЯ ПИСЬМА" Мета: поглибити знання учнів про історію виникнення і становлення письма, його типи і особливості, про український алфавіт, історію... |
Конспект практичного заняття №3 з вступу до історії України для 5 класу на тему Мета : на основі зібраних в музеї історії села Михля матеріалів, показати ба- гату та різнобарвну історію нашого краю; виховувати... |
ТАК ЛІКУЄ МОЯ БАБУСЯ ВЧИТЕЛЬ. Сьогодні ми знову зустрілися у фіто вітальні «Материнка», де відпочинемо,зцілимося, дізнаємося багато цікавого про цілющі... |
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських... |
«Видатні постаті краю» Дослідник природи рідного краю (до 100- річчя... Чижов Макар Панасович директор Заліщицької середньої школи, вчитель, дослідник природи рідного краю |
Урок літературний портрет Тема. Література рідного краю. М. Луків – поет-пісняр із чарівного подільського краю |
Тема : народні символи та обереги рідного краю Україна. Рідний край!Золота чарівна сторона. Скільки ніжних слів придумали люди,щоб висловити свою гарячу любов до землі, де народились... |