Конкурс «Світла голова»


Скачати 85.62 Kb.
Назва Конкурс «Світла голова»
Дата 10.11.2013
Розмір 85.62 Kb.
Тип Конкурс
bibl.com.ua > Історія > Конкурс
Тема: Особливості вживання фразеологізмів.

Мета: ознайомити з особливостями вживання фразеологізмів; удосконалювати комунікативні вміння доречно та правильно використовувати фразеологізми в мовленні з урахуванням їх контексту; розвивати естетичні смаки учнів; виховувати повагу до народної мудрості; збагачувати запас дотепних виразів.

Тип уроку: конкурс.

Обладнання: картки із завданнями, таблиці, список рекомендованої літератури, на дошці записані речення для лінгвістичного дослідження-відновлення, епіграф заняття.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

  2. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Наше заняття ми почнемо з лінгвістичного дослідження-відновлення.

  1. Лінгвістичне дослідження-відновлення. Прослухайте висловлювання. Про яку мовну одиницю йдеться? Відновіть речення.

  1. (Фразеологізми) – іскрометні скарби мовної образності – передають найтонші відтінки душевних порухів, обарвлюють висловлене в національний колорит (В. Ужченко). 2. Для того, щоб дозріла граматична нерозкладність, потрібні віки (Б. Ларін). 3. (Фразеологізми) називають ще «вітамінами мови», «родзинками мови», «прекрасними аномаліями», такими, що абсолютно не перекладаються іншими мовами (Е. Варатьян). 4. (Фразеологізми) створюються не на базі слів (лексем), а на базі словосполучень (а також сполучень слів і речень) (Л. Ройзензон).

  2. Відповіді учнів (відновлюють текст, що написаний на дошці).

  3. Слово вчителя. Отже, сьогодні ми з вами розглянемо особливості вживання фразеологізмів, адже поряд із такими важливими питаннями культури мови, як оволодіння правилами граматики, правопису, вимови, величезне значення має також її виразність і експресивність. А це залежить і від доречного вживання фразеологізмів як одного з мовних засобів увиразнення думки. А для того, щоб доцільно використати цю неповторну мовну перлину, потрібно знати її, так би мовити, «біографію», тобто походження й лексичне значення.

А тепер, будь ласка, знову допоможіть мені. Ми повинні відновити вислів, що стане епіграфом нашого заняття. Дайте відповідь, який же розділ науки вивчає фразеологізми?

  1. Відповіді учнів (фразеологія).

  2. Слово вчителя. Отже, епіграф нашого заняття звучить так: «Фразеологія – окраса народної мови» (Є. Чак). Сьогодні нас очікує конкурс «У світі фразеології». Вашим завданням було створити дві команди.

  1. Актуалізація опорних знань.

Конкурс «Світла голова». До речі, що означає фразеологізм світла голова?

Відповіді учнів (розумник, розумна голова).

Знову подивіться на відновлені вами речення, перечитайте, дослідіть їх. Сформулюйте визначення фразеологізмів. Наведіть приклади.

Відповіді учнів (стійкі неподільні сполуки слів, стійкі сполучення слів, нерозкладна єдність).

  1. Усвідомлення практичного матеріалу в процесі практичної роботи.

  1. Конкурс-естафета «Із вітерцем!». Що означає цей фразеологізм?

Відповіді учнів (швидко).

Що означає слово «естафета»?

Відповіді учнів.

Прослухаймо інформацію про значення та походження деяких фразеологізмів. Після цього вам потрібно заповнити на швидкість таблицю на дошці. Розгляньмо її.

Основні джерела походження фразеологізмів

Спостереження людьми навколишньої дійсності

Книжне походження

Трудові процеси, професійна діяльність, звичаї та вірування, фольклор, спостереження за природою.

Античні міфи, вирази з Біблії, висловлювання видатних людей, твори літератури.







Виступи учнів.

Перший учень. Фразеологізм «позолотити пілюлю» (варіант «підсолодити пілюлю»). Що таке пілюля, знає кожен: це маленька кулька, скатана із лікувальної речовини (латинське слово «pilula» означає «кулька»). Однак навряд чи хтось із нас бачив колись «золочені» пігулки. Ліки, які вживають у пілюлях, далеко не завжди є приємними на смак і на вигляд. Тому в давнину французькі аптекарі часто покривали їх солодкою речовиною гарного золотистого відтінку, бажаючи тим самим полонити маленьких дітей. Однак, будучи красивими зовні, пілюлі не втратили своєї гіркоти. Звідси пішло немало насмішкуватих виразів: «позолотити пілюлю» - вказати на приємність чогось неприємного.

Другий учень. Фразеологізм «око за око, зуб за зуб». За часів глибокої давнини ці суворі слова були формулою правосуддя; означали вони: «Злочинець має постраждати так само, як постраждала його жертва. Той, хто відсік руку, най втратить руку, хто вибив око, той повинен розпрощатися зі своїм оком». Як закон ці слова були записані в давньоєврейській книзі – Біблії. Багато народів, у тому числі й наші предки, додержувалися схожих законів. Зараз цей вираз набув більш мирного значення. У нас воно означає те ж саме, що й: «Отримай по заслугах», «катюзі по заслузі», «як агукнеться, так і відгукнеться».

Третій учень. Фразеологізм «як із гуски вода». На перший погляд, ніби нічого незвичного в цьому вислові й нема. Справді, гуска виходить із води суха, бо в її пір’ї міститься жир, який «відштовхує» воду так само, як сучасні плащі зі спеціальної тканини. Але вчені довели, що слова «як із гуся вода» - частина дуже давнього заклинання: «Із гуся вода, із лебедя вода, а з тебе, дитино моя, все лихе – на порожній ліс, на велику воду». Так примовляли, щоб вилікувати «зурочену» дитину, на якусь хтось глянув «лихим оком». При цьому на дитину бризкали водою. У наші дні примовка «як із гуся вода» вживається, коли говорять про людей, байдужих до справедливих зауважень інших.

Четвертий учень. Фразеологізм «бути на сьомому небі» (варіант «відчувати себе на сьомому небі»). Уперше в літературі зустрічається в давньогрецького філософа Аристотеля. Джерело фразеологізму – міфологічні уявлення про сім нерухомих сфер, на яких укріплено зірки й планети. Найвища сфера була водночас найвищим щастям, найбільшою насолодою та втіхою, раювання, верхом блаженства. Бути на сьомому небі – це безмежне, надмірне щастя.

Команди отримують картки з фразеологізмами. За правильне виконання команда отримує два бали.

Картка. Позолотити пілюлю; око за око, зуб за зуб; як із гуски вода; бути на сьомому небі; варити воду; не нюхати пороху; нитка Аріадни; давати гарбуза; наріжний камінь; без надії сподіваюсь; звити гніздо; альфа і омега.

Правильна відповідь: 1) позолотити пілюлю; як із гуски вода; варити воду; не нюхати пороху; давати гарбуза; звити гніздо.

2) око за око, зуб за зуб; бути на сьомому небі; нитка Аріадни; наріжний камінь; без надії сподіваюсь; альфа і омега.

Підведення підсумків конкурсу-естафети «Із вітерцем!».

  1. Конкурс «По гарячих слідах». Що означає цей фразеологізм?

Відповіді учнів (відразу).

Це завдання виконується індивідуально. Введіть у речення фразеологізм із таблиці на ваш вибір, розкриваючи його значення. За кожне правильно складене речення – бал.

Декілька учнів читають свої речення. Підведення підсумків.

  1. Конкурс «Стріляний горобець». Що означає цей фразеологізм?

Відповіді учнів (обережний, розважливий, досвідчений).

Як ми знаємо, фразеологізми дуже важко, а то й просто неможливо перекласти іншими мовами, тому потрібно вміти дібрати відповідник із тієї мови, якою буде звучати текст. Отже, зараз ви станете перекладачами. Дослідіть значення фразеологізмів, установіть відповідність. За правильне виконання – бал.

Картка №1.

Пустая мечта

Велике цабе

Держать в голове

Мати на думці

Птица высокого полёта

Рука зрадила

Рука дрогнула

Химерна мрія

Голубая кровь

Панського роду

Картка №2.

Пуститься во все тяжкие

Ридма ридати

Гореть желанием

Зважати на благання

Внимать мольбам

Говорити дурниці

Молоть чепуху

Палко бажати

Плакать навзрыд

Пуститися на всі заставки

Підведення підсумків конкурсу.

  1. Поки групи працюють, до мене прошу підійти по учню з групи. Ми проведемо з вами гру «Зоофразеологічні хащі». До речі, про кого буде йти мова в цих висловах?

Відповіді учнів.

Ви по черзі будете закінчувати фразеологізм, який я починаю. Команда, учасник якої дасть більше правильних відповідей, отримає додатковий бал.

Біла…(ворона), полохливий як (заєць), жити як (собака з кішкою), смирний як (овечка), хитрий як (лисиця), рання (пташка), балакуча як (сорока), стріляний (горобець, вовк), голодний як (вовк), робити з (мухи слона), плюватися як (верблюд), глуха (тетеря), підколодна (змія).

Підведення підсумків.

  1. Тепер проведемо з вами лінгвістичне спостереження.

Прослухайте уривок із повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» і скажіть, яке мовне явище використав автор, щоб увиразнити свою думку?

«І в них теж чогось вискакували клепки, розсихались обручі, губились ключі від розуму, не варив баняк, у голові літали джмелі, замість мізків росла капуста, не родило в черепку, не було лою під чуприною, розум якось втулявся аж униз і на в’язах стирчала макітра».

Відповіді учнів (синонімія).

Яке значення має наведений синонімічний ряд?

Відповіді учнів.

Конкурс «Мовне багатство». Кожна група отримає картку із завданням. За правильне виконання – два бали.

Картка №1.

Які з поданих виразів ви дібрали б до теми «Антоніми»? Зробити висновок, яке мовне явище характерне для фразеології.

Голодний ситого, а ситий голодного не розуміє; грати першу скрипку; путатися у хвості; від «а» до «я»; іти з миром; іти з війною; викинути з голови; зарубати на носі;зводити кінці з кінцями; землі під ногами не чути; хто високо літає, той низько сідає; пасти задніх.

Картка №2.

Знайдіть речення, в яких є фразеологізми зі значенням «багато». Яке мовне явище використано в цих реченнях? Поміркуйте, чи можна вжити ці фразеологізми один замість іншого в наведених реченнях.

  1. Таких «землячків» по всьому світу видимо-невидимо, хоч греблю ними гати (Р. Чумак). 2. В мене роботи не по шию, а просто з головою (І. Нечуй-Левицький). 3. А Кирило знав своє: до сьомого поту залізо кував і так ростив дітей (М. Стельмах). 4. А роботи по самі вуха: треба обід готувати та видавати, посуду мити…(М. Коцюбинський). 5. Тільки поласяться усі домашні на Созоренка: в нього грошей кури не клюють (М. Стельмах).

  1. Поки групи будуть працювати, до мене знову підійдуть по одному учаснику від кожної команди. Ми з вами проведемо гру «Хоч лопатою загрібай». Що означає цей фразеологізм?

Відповіді учнів (багато).

Ваше завдання – якомога більше дібрати фразеологізмів-синонімів до слів, які будуть вам називатись. Та команда, учасник якої більше назве синонімів, отримає додатковий бал.

Холодно – зуб на зуб не попадає, мороз проймає, пробирають дрижаки, клацати зубами, кров стигне.

Червоніти – пекти раків, зайнятись рум’янцем, червоніти по самі вуха, червоний як рак, наливатися жаром.

Втекти – дати драла, дати ногам волю, накивати п’ятами.

Гарний – ні в казці сказати, ні пером описати; хоч з лиця воду пий, хоч картину малюй, як сонце, очей не відірвеш, вбирати очі, хоч малюй.

Підведення підсумків конкурсів.

  1. Конкурс «Не ликом шитий». Що означає цей фразеологізм?

Відповіді учнів (людина здібна, обізнана, яка вміє поводитися належним чином).

Отже, ми підійшли до останнього етапу нашого конкурсу. Тепер ми перевіримо ваше вміння доречно використовувати фразеологізми в контексті. Ви - редактори. Ваше завдання – відредагувати текст.

Картка №1. З’ясуйте значення використаних у реченні фразеологізмів. Виправте помилки у вживанні фразеологізмів, використовуючи при потребі словники.

  1. Катря похнюпила голову та мовчала як рибонька об лід. 2. Від радості в нього очі на лоба лізуть.3. Пішов Омелько свататися до Марусі, а та дала йому гарбуза на кашу. 4. Миколі кинулось у вічі, що Марійка раптово поблідла.

  2. Картка №2.

Прочитайте текст. Замініть підкреслені слова фразеологізмами, використовуючи при потребі словник.

  1. Дмитро, попоївши, знічев’я розглядав кімнату. 2. Хвилюючись від страху та цікавості, Микита зайшов у покинутий будинок. 3. Було ясно, що Марина лицемірила.4. Ця річ мені зовсім не потрібна.

Відповіді учнів.

Підведення підсумків конкурсу.

  1. Підведення підсумків конкурсу. Визначення переможців. Складання асоціативного куща «Фразеологізм».

  2. Домашнє завдання. Вибрати будь-який фразеологізм, дізнатися його походження та значення, ввести в речення.

Рекомендована література:

  1. Вихованець І. Р. Таїна слова. – К., 1990.

  2. Коваль А. П. Слово про слово. – К., 1986.

  3. Ужченко В. Д. Народження і життя фразеологізму. – К., 1988.




Схожі:

Тема: «ДИФРАКЦІЯ СВІТЛА»
Дифракцією світла називається сукупність явищ, які спостерігаються під час поширення світла в середовищах з різкими неоднорідностями...
Тема: «Розвиток поглядів на природу світла»
Мета: познайомити учнів з теоріями світла та їх засновниками; ознайомити з сучасними поглядами на природу світла; розвивати інтерес...
Урок №1 11 клас Тема. Розвиток уявлень про природу світла. Поширення...
Навчальна: Ознайомити учнів із розвитком уявлень про природу світла, поглибити знання учнів про поширення світла в однорідних середовищах,...
Промінець світла
Конкурс на створення кращої учнівської презентації з довільної теми по астрономії і космонавтики (9-11 кл)
Конкурс проводився у номінаціях «Академічний вокал»
Києві відбувся Всеукраїнський фестиваль-конкурс музичного мистецтва «Київський колорит», засновником якого виступила Національна...
Тест з охорони праці
Освітлення це: а потік світла, який падає на певну горизонтальну площину з джерела світла
«Психолого-педагогічні умови створення безпечного середовища для...
Під час роботи конференції відбувся перегляд документального фільму В. Шатіна «Діти Світла» та прозвучали такі виступи
Стаття Суб'єкти відповідальності за корупційні правопорушення
України, та їх заступники, Голова Служби безпеки України, Генеральний прокурор України, Голова Національного банку України, Голова...
«Соціальні і економічні аспекти розвитку м. Славута в світлі розширення Хмельницької АЕС»
Василь Сидор, міський голова м. Славута, голова Асоціації громад 30-кілометрової зони ХАЕС
СОЦІОЛОГІЯ
Лутак Н. А., голова Дніпропетровського міського методичного об’єднання викладачів суспільних дисциплін, викладач-методист Дніпропетровського...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка