|
Скачати 85.62 Kb.
|
Тема: Особливості вживання фразеологізмів. Мета: ознайомити з особливостями вживання фразеологізмів; удосконалювати комунікативні вміння доречно та правильно використовувати фразеологізми в мовленні з урахуванням їх контексту; розвивати естетичні смаки учнів; виховувати повагу до народної мудрості; збагачувати запас дотепних виразів. Тип уроку: конкурс. Обладнання: картки із завданнями, таблиці, список рекомендованої літератури, на дошці записані речення для лінгвістичного дослідження-відновлення, епіграф заняття. Хід уроку
Наше заняття ми почнемо з лінгвістичного дослідження-відновлення.
А тепер, будь ласка, знову допоможіть мені. Ми повинні відновити вислів, що стане епіграфом нашого заняття. Дайте відповідь, який же розділ науки вивчає фразеологізми?
Конкурс «Світла голова». До речі, що означає фразеологізм світла голова? Відповіді учнів (розумник, розумна голова). Знову подивіться на відновлені вами речення, перечитайте, дослідіть їх. Сформулюйте визначення фразеологізмів. Наведіть приклади. Відповіді учнів (стійкі неподільні сполуки слів, стійкі сполучення слів, нерозкладна єдність).
Відповіді учнів (швидко). Що означає слово «естафета»? Відповіді учнів. Прослухаймо інформацію про значення та походження деяких фразеологізмів. Після цього вам потрібно заповнити на швидкість таблицю на дошці. Розгляньмо її. Основні джерела походження фразеологізмів
Виступи учнів. Перший учень. Фразеологізм «позолотити пілюлю» (варіант «підсолодити пілюлю»). Що таке пілюля, знає кожен: це маленька кулька, скатана із лікувальної речовини (латинське слово «pilula» означає «кулька»). Однак навряд чи хтось із нас бачив колись «золочені» пігулки. Ліки, які вживають у пілюлях, далеко не завжди є приємними на смак і на вигляд. Тому в давнину французькі аптекарі часто покривали їх солодкою речовиною гарного золотистого відтінку, бажаючи тим самим полонити маленьких дітей. Однак, будучи красивими зовні, пілюлі не втратили своєї гіркоти. Звідси пішло немало насмішкуватих виразів: «позолотити пілюлю» - вказати на приємність чогось неприємного. Другий учень. Фразеологізм «око за око, зуб за зуб». За часів глибокої давнини ці суворі слова були формулою правосуддя; означали вони: «Злочинець має постраждати так само, як постраждала його жертва. Той, хто відсік руку, най втратить руку, хто вибив око, той повинен розпрощатися зі своїм оком». Як закон ці слова були записані в давньоєврейській книзі – Біблії. Багато народів, у тому числі й наші предки, додержувалися схожих законів. Зараз цей вираз набув більш мирного значення. У нас воно означає те ж саме, що й: «Отримай по заслугах», «катюзі по заслузі», «як агукнеться, так і відгукнеться». Третій учень. Фразеологізм «як із гуски вода». На перший погляд, ніби нічого незвичного в цьому вислові й нема. Справді, гуска виходить із води суха, бо в її пір’ї міститься жир, який «відштовхує» воду так само, як сучасні плащі зі спеціальної тканини. Але вчені довели, що слова «як із гуся вода» - частина дуже давнього заклинання: «Із гуся вода, із лебедя вода, а з тебе, дитино моя, все лихе – на порожній ліс, на велику воду». Так примовляли, щоб вилікувати «зурочену» дитину, на якусь хтось глянув «лихим оком». При цьому на дитину бризкали водою. У наші дні примовка «як із гуся вода» вживається, коли говорять про людей, байдужих до справедливих зауважень інших. Четвертий учень. Фразеологізм «бути на сьомому небі» (варіант «відчувати себе на сьомому небі»). Уперше в літературі зустрічається в давньогрецького філософа Аристотеля. Джерело фразеологізму – міфологічні уявлення про сім нерухомих сфер, на яких укріплено зірки й планети. Найвища сфера була водночас найвищим щастям, найбільшою насолодою та втіхою, раювання, верхом блаженства. Бути на сьомому небі – це безмежне, надмірне щастя. Команди отримують картки з фразеологізмами. За правильне виконання команда отримує два бали. Картка. Позолотити пілюлю; око за око, зуб за зуб; як із гуски вода; бути на сьомому небі; варити воду; не нюхати пороху; нитка Аріадни; давати гарбуза; наріжний камінь; без надії сподіваюсь; звити гніздо; альфа і омега. Правильна відповідь: 1) позолотити пілюлю; як із гуски вода; варити воду; не нюхати пороху; давати гарбуза; звити гніздо. 2) око за око, зуб за зуб; бути на сьомому небі; нитка Аріадни; наріжний камінь; без надії сподіваюсь; альфа і омега. Підведення підсумків конкурсу-естафети «Із вітерцем!».
Відповіді учнів (відразу). Це завдання виконується індивідуально. Введіть у речення фразеологізм із таблиці на ваш вибір, розкриваючи його значення. За кожне правильно складене речення – бал. Декілька учнів читають свої речення. Підведення підсумків.
Відповіді учнів (обережний, розважливий, досвідчений). Як ми знаємо, фразеологізми дуже важко, а то й просто неможливо перекласти іншими мовами, тому потрібно вміти дібрати відповідник із тієї мови, якою буде звучати текст. Отже, зараз ви станете перекладачами. Дослідіть значення фразеологізмів, установіть відповідність. За правильне виконання – бал. Картка №1.
Картка №2.
Підведення підсумків конкурсу.
Відповіді учнів. Ви по черзі будете закінчувати фразеологізм, який я починаю. Команда, учасник якої дасть більше правильних відповідей, отримає додатковий бал. Біла…(ворона), полохливий як (заєць), жити як (собака з кішкою), смирний як (овечка), хитрий як (лисиця), рання (пташка), балакуча як (сорока), стріляний (горобець, вовк), голодний як (вовк), робити з (мухи слона), плюватися як (верблюд), глуха (тетеря), підколодна (змія). Підведення підсумків.
Прослухайте уривок із повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» і скажіть, яке мовне явище використав автор, щоб увиразнити свою думку? «І в них теж чогось вискакували клепки, розсихались обручі, губились ключі від розуму, не варив баняк, у голові літали джмелі, замість мізків росла капуста, не родило в черепку, не було лою під чуприною, розум якось втулявся аж униз і на в’язах стирчала макітра». Відповіді учнів (синонімія). Яке значення має наведений синонімічний ряд? Відповіді учнів. Конкурс «Мовне багатство». Кожна група отримає картку із завданням. За правильне виконання – два бали. Картка №1. Які з поданих виразів ви дібрали б до теми «Антоніми»? Зробити висновок, яке мовне явище характерне для фразеології. Голодний ситого, а ситий голодного не розуміє; грати першу скрипку; путатися у хвості; від «а» до «я»; іти з миром; іти з війною; викинути з голови; зарубати на носі;зводити кінці з кінцями; землі під ногами не чути; хто високо літає, той низько сідає; пасти задніх. Картка №2. Знайдіть речення, в яких є фразеологізми зі значенням «багато». Яке мовне явище використано в цих реченнях? Поміркуйте, чи можна вжити ці фразеологізми один замість іншого в наведених реченнях.
Відповіді учнів (багато). Ваше завдання – якомога більше дібрати фразеологізмів-синонімів до слів, які будуть вам називатись. Та команда, учасник якої більше назве синонімів, отримає додатковий бал. Холодно – зуб на зуб не попадає, мороз проймає, пробирають дрижаки, клацати зубами, кров стигне. Червоніти – пекти раків, зайнятись рум’янцем, червоніти по самі вуха, червоний як рак, наливатися жаром. Втекти – дати драла, дати ногам волю, накивати п’ятами. Гарний – ні в казці сказати, ні пером описати; хоч з лиця воду пий, хоч картину малюй, як сонце, очей не відірвеш, вбирати очі, хоч малюй. Підведення підсумків конкурсів.
Відповіді учнів (людина здібна, обізнана, яка вміє поводитися належним чином). Отже, ми підійшли до останнього етапу нашого конкурсу. Тепер ми перевіримо ваше вміння доречно використовувати фразеологізми в контексті. Ви - редактори. Ваше завдання – відредагувати текст. Картка №1. З’ясуйте значення використаних у реченні фразеологізмів. Виправте помилки у вживанні фразеологізмів, використовуючи при потребі словники.
Прочитайте текст. Замініть підкреслені слова фразеологізмами, використовуючи при потребі словник.
Відповіді учнів. Підведення підсумків конкурсу.
Рекомендована література:
|
Тема: «ДИФРАКЦІЯ СВІТЛА» Дифракцією світла називається сукупність явищ, які спостерігаються під час поширення світла в середовищах з різкими неоднорідностями... |
Тема: «Розвиток поглядів на природу світла» Мета: познайомити учнів з теоріями світла та їх засновниками; ознайомити з сучасними поглядами на природу світла; розвивати інтерес... |
Урок №1 11 клас Тема. Розвиток уявлень про природу світла. Поширення... Навчальна: Ознайомити учнів із розвитком уявлень про природу світла, поглибити знання учнів про поширення світла в однорідних середовищах,... |
Промінець світла Конкурс на створення кращої учнівської презентації з довільної теми по астрономії і космонавтики (9-11 кл) |
Конкурс проводився у номінаціях «Академічний вокал» Києві відбувся Всеукраїнський фестиваль-конкурс музичного мистецтва «Київський колорит», засновником якого виступила Національна... |
Тест з охорони праці Освітлення це: а потік світла, який падає на певну горизонтальну площину з джерела світла |
«Психолого-педагогічні умови створення безпечного середовища для... Під час роботи конференції відбувся перегляд документального фільму В. Шатіна «Діти Світла» та прозвучали такі виступи |
Стаття Суб'єкти відповідальності за корупційні правопорушення України, та їх заступники, Голова Служби безпеки України, Генеральний прокурор України, Голова Національного банку України, Голова... |
«Соціальні і економічні аспекти розвитку м. Славута в світлі розширення Хмельницької АЕС» Василь Сидор, міський голова м. Славута, голова Асоціації громад 30-кілометрової зони ХАЕС |
СОЦІОЛОГІЯ Лутак Н. А., голова Дніпропетровського міського методичного об’єднання викладачів суспільних дисциплін, викладач-методист Дніпропетровського... |