|
Скачати 122.17 Kb.
|
Змістовий модуль № 1 «ХВИЛЬОВА ОПТИКА» Практичне заняття 1.4. Тема: «ДИФРАКЦІЯ СВІТЛА»
Питання, які підлягають додатковому самостійному опрацюванню:
Основні теоретичні відомості Дифракцією світла називається сукупність явищ, які спостерігаються під час поширення світла в середовищах з різкими неоднорідностями і полягають у відхиленні світла від закону прямолінійного поширення світла. Частинним випадком дифракції є огинання світловими хвилями перешкод і проникнення світла в область геометричної тіні. Дифракція спостерігається, якщо розміри перешкод сумірні з довжиною хвилі світла. Дифракцію поділяють на два види:
Метод зон Френеля. Радіус m-ї зони Френеля:
![]()
![]() де a – відстань від точкового джерела до хвильової поверхні; b – відстань від хвильової поверхні до точки спостереження; m – номер зони; λ – довжина хвилі. Дифракція Фраунгофера на щілині у разі нормального падіння світла. Умова максимумів інтенсивності світла ![]() Умова мінімумів інтенсивності світла ![]() Дифракція Фраунгофера на дифракційній ґратці у разі нормального падіння світла. Умова головних максимумів інтенсивності світла ![]() де d – період ґратки; m – порядок головного максимуму. Умова головних мінімумів інтенсивності світла ![]() де b – ширина щілини. Умова додаткових мінімумів інтенсивності світла ![]() Формула Вульфа-Брегга ![]() де θ – кут ковзання променів, що падають на кристал; d – віддаль між атомними площинами кристала. Приклади розв’язування задач 1. На діафрагму з круглим отвором радіусом r = 1 мм падає нормально паралельний пучок світла довжиною хвилі λ = 0,5 мкм. На шляху променів, що пройшли крізь отвір, розміщують екран. Визначити максимальну відстань bmax від центру отвору до екрану, при якому в центрі дифракційної картини ще спостерігатиметься темна пляма. Розв’язання. Відстань, при якій буде видна темна пляма, визначається числом зон Френеля, що укладаються в отворі. Якщо число зон парне, то в центрі дифракційної картини буде темна пляма. ![]() Рис. 1 Число зон Френеля, що розміщуються в отворі, убуває по мірі віддалення екрану від отвору. Найменше парне число зон дорівнює двом. Отже, максимальна відстань, при якій ще спостерігатиметься темна пляма в центрі екрану, визначається умовою, згідно якій в отворі повинні поміститися дві зони Френеля. З рис. 1 витікає, що відстань від точки спостереження О на екрані до краю отвору на 2(λ/2) більше, ніж відстань R0 = bmax. По теоремі Піфагора отримаємо ![]() Врахувавши, що λ << bmax і що членом, який містить λ2, можна знехтувати, останню рівність перепишемо у вигляді ![]() ![]() П ![]() Відповідь: ![]() 2. На щілину шириною b = 0,1 мм нормально падає паралельний пучок світла від монохроматичного джерела (λ = 0,6 мкм). Визначити ширину l центрального максимуму в дифракційній картині, що проектується за допомогою лінзи, яка знаходиться безпосередньо за щілиною, на екран, розміщений від лінзи на відстані L = 1 м. Р ![]() Щілина Lo Екран Рис. 2 Мінімуми інтенсивності світла при дифракції від однієї щілини спостерігаються під кутами φ, визначуваними умовою ![]() де m – порядок мінімуму; у нашому випадку рівний одиниці. Відстань між двома мінімумами на екрані визначимо безпосередньо по кресленню: ![]() ![]() ![]() Виразимо ![]() ![]() Провівши обчислення за формулою (3), отримаємо ![]() Відповідь: l = 1,2 см. 3. На дифракційну ґратку нормально до її поверхні падає паралельний пучок світла з довжиною хвилі λ = 0,5 мкм. Розміщена поблизу ґратки лінза проектує дифракційну картину на плоский екран, віддалений від лінзи на L = 1 м. Відстань l між двома максимумами інтенсивності першого порядку, спостережуваними на екрані, дорівнює 20,2 см (рис. 3). Визначити: 1) постійну d дифракційної ґратки; 2) число N штрихів на 1 см; 3) число максимумів, яке при цьому дає дифракційна ґратка; 4) максимальний кут ![]() Розв’язання. 1. Постійна d дифракційної ґратки, довжина хвилі λ і кут φ відхилення променів, відповідний m-му дифракційному максимуму, пов’язані співвідношенням ![]() де m – порядок спектру, або у разі монохроматичного світла порядок максимуму. У даному випадку m = 1, ![]() ![]() ![]() ![]() Дифракційна ґратка Екран Рис. 3. З урахуванням останніх трьох рівностей співвідношення (1) прийме вигляд ![]() звідки постійна ґратки ![]() Підставляючи дані, отримаємо ![]() 2. Число штрихів на 1 см знайдемо з формули ![]() Після підстановки числових значень отримаємо ![]() 3. Для визначення числа максимумів, що даються дифракційною ґраткою, обчислимо спочатку максимальне значення mmax, виходячи з того, що максимальний кут відхилення променів ґрат кою не може перевищувати 90º. З формули (1) запишемо ![]() Підставляючи сюди значення величин, отримаємо ![]() Число m обов’язково повинно бути цілим. У той же час воно не може прийняти значення, рівне 10, оскільки при цьому значення ![]() Визначимо загальне число максимумів дифракційної картини, отриманої за допомогою дифракційної ґратки. Вліво і вправо від центрального максимуму спостерігатиметься по однаковому числу максимумів, рівному mmax, тобто всього 2mmax. Якщо врахувати також центральний нульовий максимум, отримаємо загальне число максимумів ![]() Підставляючи значення mmax, визначимо ![]() 4. Для визначення максимального кута відхилення променів, відповідного останньому дифракційному максимуму, виразимо із співвідношення (3) синус цього кута: ![]() Звідси ![]() Підставивши сюди значення величин λ, d, mmax і провівши обчислення, отримаємо ![]() Відповідь: d = 4,95 мкм, N = 2,02·103 шт., mmax = 9, φmax = 65,4º. Задачі
Задачі для індивідуального домашнього завдання Змістовий модуль № 1 «ХВИЛЬОВА ОПТИКА» Практичне заняття 1.4. Тема: «ДИФРАКЦІЯ СВІТЛА» Варіанти ІДЗ
|
Тема: «Розвиток поглядів на природу світла» Мета: познайомити учнів з теоріями світла та їх засновниками; ознайомити з сучасними поглядами на природу світла; розвивати інтерес... |
Урок №1 11 клас Тема. Розвиток уявлень про природу світла. Поширення... Навчальна: Ознайомити учнів із розвитком уявлень про природу світла, поглибити знання учнів про поширення світла в однорідних середовищах,... |
Тест з охорони праці Освітлення це: а потік світла, який падає на певну горизонтальну площину з джерела світла |
«Психолого-педагогічні умови створення безпечного середовища для... Під час роботи конференції відбувся перегляд документального фільму В. Шатіна «Діти Світла» та прозвучали такі виступи |
Уроку з «ФІЗИКИ» Тема: «Хвильові та квантові властивості світла» Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Державний навчальний заклад |
Тема: Введення в хімію високомолекулярних сполук Опишіть методики визначення молекулярних мас полімерів (кріоскопія, ебуліоскопія, осмометрія, метод кінцевих груп, ультрацентрифугування,... |
Урок з фізики у 11 класі Тема: «Інтерференція світла» Перевірити засвоєння навчального матеріалу попередніх уроків; сформувати знання про явище інтерференції механічних і світлових хвиль;... |
Конспект уроку з образотворчого мистецтва у 6 класі на тему: «Пейзажний... Назва проекту: Пейзажний живопис (вплив світла на колір, кольорово-повітряна перспектива). С. Васильківський “Діти ловлять снігура”.... |
Тема: Зоряні світи—галактики. Зорі, сузіря. Мета Мета: формувати в учнів загальне уявлення про зорі, сузір'я, галактики та знання про Сонце як зорю та основне джерело світла і тепла... |
Промінець світла Конкурс на створення кращої учнівської презентації з довільної теми по астрономії і космонавтики (9-11 кл) |