|
Скачати 120.05 Kb.
|
Урок № 1 11 клас Тема. Розвиток уявлень про природу світла. Поширення світла в однорідних середовищах. Джерела і приймачі світла. Мета Навчальна: Ознайомити учнів із розвитком уявлень про природу світла, поглибити знання учнів про поширення світла в однорідних середовищах, джерела і приймачі світла. Розвивальна: розвивати навики самостійної роботи, вміння пояснювати матеріал, володіти аудиторією, дотримуватися при поясненні матеріалу принципів послідовності, науковості, доступності. Виховна: виховувати почуття взаємної відповідальності уважності, вміння працювати у групах. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Демонстрації: поширення світла в однорідному середовищі, світіння розжарених тіл. Хід уроку І Організаційний етап уроку. Всі учні готові до проведення уроку. На дошці закріплено портрети І.Ньютона, Дж.Максвелла,Х. Гюйгенса, підготовлені учнями повідомлення, ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Учитель. Ми розпочинаємо з вами вивчення теми ,, Хвильова і квантова оптика''. За программою -19 годин. Дана тема поділена на дві підтеми. У ході вивчення ви виконаєте дві лабораторні роботи, напишете дві контрольні роботи, матимете дві тематичні оцінки. При вивченні матеріалу ви розширите свої знання про світло, його практичнее значення для людини, довідаєтесь багато нового. Сьогоднішній урок має на меті закріпити ваші знання про світло вивчені у попередні роки на уроках фізики, природознавства, власного життєвого досвіду, також ознайомимозь із розвитком уявлень про природу світла. Бажаю вам успіху при вивченні теми. На дошці записи. Хвильова і квантова оптика (19год) Л.р. - 2 К.р. – 2 Тематична - 2 Тема. Розвиток уявлень про природу світла. Поширення світла в однорідних середовищах. Джерела і приймачі світла. ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Учитель. Напишіть у зошитах: Тест - самоконтроль. Дайте відповідь на запропоновані запитання. Кожна відповідь оцінюється у 1 бал. Учні отримують експрес-тести ( ,,Мозковий штурм’’). 1.Світло – це.. 1) електромагнітна хвиля, що поширюється квантами; 2 ) електромагнітна хвиля; 3) кванти; 4) видиме випромінювання. 2. Які є види джерел світла: 1)природні, штучні, відбивні; 2) природні і штучні; 3) тільки природні. 3. Природні джерела світла – це джерела, що .... 1) створила людина; 2) створила природа; 3) світяться відбитим світлом. 4.До оптичних приладів належать: 1) телескоп, мікроскоп; 2) зошит, окуляри. 5. Штучні джерела світла – це джерела, що .... 1) створила людина; 2) створила природа; 3) світяться відбитим світлом. 6.Яке з наведених джерел світла не є природнім джерелом світла? 1) Сонце; 2) зорі; 3)Місяць. 7.Лінія, уздовж якої поширюється світло, це: 1) пряма; 2) промінь; 3)пучок. 8. Джерела світла_ це: 1) тіла,що не світяться; 2) тіла, що випромінюють світло. 9. У прозорому однорідному середовищі світло поширюється : 1) криволінійно; 2) прямолінійно; 3) відбивається. 10.Утворення тіні свідчить про: 1) прямолінійне поширення світла в однорідному середовищі; 2) про криволінійне поширення світла в однорідному середовищі. 11. Сонячні і місячні затемнення виникають в наслідок: 1) заломлення світла; 2)прямолінійного поширення світла. 12.Яке значення швидкості світла у вакуумі? 1)30км/год; 2)300000км/с; 3)250000 км/с. 13.Які джерела світла є природними? 1)дзеркало і Місяць; 2)Сонце,зорі, світіння старих пнів (,.гниляки’’); 3)світіння електричної лампочки, екрану телевізора. 14. Які джерела світла є штучними? 1)дзеркало і Місяць; 2)Сонце,зорі, світіння старих пнів (,.гниляки’’); 3)світіння електричної лампочки, екрану телевізора. 15.Які джерела світла є відбивними? 1)дзеркало і Місяць; 2)Сонце,зорі, світіння старих пнів (,.гниляки’’); 3)світіння електричної лампочки, екрану телевізора. 16.Область простору, до якої не потрапляє світло від джерела, називають: 1)півтінь; 2)тінь. 17.Точковими називають такі джерела: 1)розмірами яких порівняно з відстанями поширення світла можна знехтувати; 2) розмірами яких порівняно з відстанями поширення світла не можна знехтувати. 18. Оптика – це розділ фізики, що: 1)вивчає механічний рух; 2)вивчає світлові явища. 19.Скільки основних кольорів має видиме світло? 1.п’ять 2.сім 3. дев’ять 20.Чи можна вважати Сонце точковим джерелом світла відносно Землі? 1.так 2. ні 21.Що в скрині замкнути не можна? 22.Прийде в дім – не виженеш дрючком, пора пийде – сам піде? ( Світловий промінь. 23. В наслідок якого явища ми бачимо предмети , що не є джерелами світла? 1.відбивання світла 2.заломлення світла 3.поглинання світла 24.Хто відкрив явище дисперсії? 1.М.В.Ломоносов 2.І.Ньютон 3.Гюйгенс Після виконання експрес-тесту учитель роздає учням код правильних відповідей. Код правильних відповідей.
Учитель. Запишіть самооцінка, виставте кількість набраних балів, поділіть їх на два і ви отримали свою самооцінку. Наприклад, балів 24 : 2= 12. Самооцінка – 12 балів. Узагальнення результатів тестів. Більшість учнів правильно відповіли на запитання, що дає підставу учителю зробити висновок, що теоретичний матеріал з теми ,, Поширення світла в однорідних середовищах. Джерела і приймачі світла’’ учні добре засвоїли ще у 7 класі. ІV. Вивчення нового матеріалу. Учитель звертає увагу учнів на слова записані на дошці: Світло – це сама загадковість… Дивовижний найблагородніший вид матерії, вияв її найдосконаліший. Границя її можливого руху. Неперевершено в швидкості. Воно – і хвиля, і частка. І, можливо, ще щось. О.Гончар Основне завдання сьогоднішнього уроку засвоїти матеріал про основні етапи розвитку уявлень про природу світла, імена вчених, які зробили вагомий внесок у становлення оптики як теорії світла. 1. Розвитку уявлень про природу світла. Учні поділяються на чотири групи по розрахунку: весна, літо, осінь, зима та отримують завдання: ( робота в групах) І група. 1.Перші уявлення давніх учених, що таке світло. 2.Який діапазон довжин хвиль видимого світла? 3.Яке випромінювання попереду (після) видимого випромінювання? 4.Подумати над схематичним записом даного матеріалу. ІІ група. Корпускулярна природа світла: 1.Які погляди цієї теорії? 2.Хто і коли висунув корпускулярну теорію природи світла. 3.Які явища підтверджували корпускулярну природу світла? 4.Подумати над схематичним записом даного матеріалу. ІІІ група. Хвильова природа світла: 1.Які погляди цієї теорії? 2.Хто і коли висунув хвильову теорію природи світла. 3.Які явища підтверджували хвильову природу світла? 4.Подумати над схематичним записом даного матеріалу. ІV група. Квантова теорія уявлення про природу світла: 1.Які погляди цієї теорії? 2.Хто і коли висунув корпускулярно-хвильову теорію природи світла? 3.Які явища підтверджували корпускулярно-хвильову природу світла? 4.Подумати над схематичним записом даного матеріалу. Учні працюють за підручником Фізика 11, Є.В.Коршак, О.І.Ляшенко, В.Ф.Савченко, параграф 52, ст.163-165, додатковою літературою ( ,, Навчи іншого’’) Групи по черзі навчають решту учнів класу, створюють конспект матеріалу, що вивчали на уроці. Конспект-схематичне відтворення теоретичного матеріалу. Розвиток уявлень про природу світла
Висновок. 1.Отже, світлу властивий корпускулярно –хвильовий дуалізм –воно має як неперервні , хвильові властивості, так і дискретні, корпускулярні. 2.Гіпотезу про подвійну природу світла - корпускулярно-хвильовий дуалізм –уперше висловив А.Ейнштейн. Оптичний діапазон довжин хвиль Інфрачервоне Червоне Фіолетове Ультрафіолетове випромінювання світло світло випромінювання 760нм 380нм 2. Джерела і приймачі світла. Учитель. Поговоримо біль детальніше про джерела світла
Повідомлення учнів про теплові та холодні джерела світла ( попереднє індивідуальне завдання учням – випереджуюче навчання) Перше повідомлення ,,Теплові джерела світла’’ Для того щоб тіло стало джерелом світла, йому треба надати певної енергії, завдяки якій його атоми почнуть випромінювати світло. Найпростішим і найпоширенішим способом є теплопередача, яка відбувається за рахунок нагрівання тіл. Проведемо дослід Учень бере щипцями цвях і тримає його над полум’ям спиртівки. Цвях згодом розжариться до червоного,тобто став джерелом світла. Учень розповідає далі. Якщо нагріти цвях сильніше (для цього потрібен спеціальний пальник), світіння стане жовтогарячим: з підвищенням температури тіла колір випромінюваного ним світла змінюється від червоного до блакитного. Тіла можуть нагріватися внаслідок ядерних та термоядерних реакцій. Наприклад, сонячне світло –це теплове випромінювання,яке відбувається внаслідок розжарення сонячної поверхні (фотосфери) до температури понад 6000К завдяки термоядерним реакціям, що відбуваються всередині Сонця. Усі відомі нам сьогодні речовини за такої температури перетворюються в газ. І Сонце дійсно є колосальною розпеченою газовою кулею. Діаметр Сонця більше ніж у 100 разів перевищує діаметр Землі. У надрах Сонця температура сягає 15 мільйонів градусів, тобто в тисячі разів більше, ніж на його поверхні. Нагрівання тіл може відбуватися під час проходження електричного струму. Це світло від електричної лампочки розжарювання, в якій вольфрамова нитка під дією електричного струму нагрівається до високої температури ( близько 3000К). Перше ,,приручене людиною’’ джерело світла було саме тепловим – це було полум’я первісного багаття. На зміну полум’ю багаття прийшло полум’я свічки, а потім – гасової лампи ( світло полум’я створюється переважно світінням розпечених частинок сажі), а потім електричні лампочки… Світло можуть випромінювать атоми газів під час електричного розряду. Прикладом такого джерела світла є блискавка. Всі достатньо нагріті тіла випромінюють світло.
Друге повідомлення. ,, Холодні джерела світла’’
Під час деяких хімічних реакцій, які відбуваються з виділенням енергії, частина її може йти на випромінювання світла. Це так зване холодне світіння, яке спостерігається , наприклад, у деяких живих організмів. ,,Компанія’’ світних організмів надзвичайно різноманітна: серед них є комахи, восьминоги, кальмари, медузи,та водорості, світлячки, бактерії, риби, гриби. Світіння організмів зовсім не ,,пуста забава’’ для цих організмів: учені давно встановили, що всі ,,здібності’’ живих істот сформовані в них в процесі еволюції, бо мали для них життєво практичне значення. Світіння допомагає живим істотам спілкуватися, полювати й лякати хижаків. Часто –густо світіння використовують для того, щоб приманювати здобич. Наприклад, у глибоководної риби, яку називають ,,морський чорт’’, перед ротом висить ,,ліхтарик’’, світло якого приманює жертви. Мабуть, завдяки цьому риба отримала свою ,,страшну’’ назву. У нічному лісі таємниче світяться старі пні ( ,,гниляки’’ ): це світіння спричинюють мікроорганізми, що мешкають у них. Світіння живих організмів спричинено не їхньою високою температурою, а складними хімічними реакціями. До холодних джерел світла належать екран телевізора, дисплей комп’ютера або мобільного телефону, лампи денного світла. Світіння холодних джерел світла також спричинено випромінюванням атомів і молекул. Що перебувають у збудженому стані. Третє повідомлення. Приймачі світла
Клас поділяється на дві групи ( робота у великих групах). Пропонується назвати приймачів світла. Учні записують у зошитах. Приймачі світла: око, зелене листя, світлочутливі плівки та папір, фотоелементи… 3.Прямолінійне поширення світла Учитель. Продовжте, будь ласка, речення. У однорідному середовищі світло … ( відповідь: поширюється прямолінійно) Відповідь правильна. Щоб переконатися у цьому проведемо досліди. Дослід 1. На столі під лінійку креслимо пряму лінію. Вздовж лінії ставимо однакові олівці. Учень дивиться на перший олівець. Решту олівців не видно. Пояснення учнів про те, чому не видно решти олівців. Світло поширюється прямолінійно в однорідному середовищі. Дослід 2. На столі розміщена туго натягнута нитка. Учні дивляться вздовж такої нитки: вона перетворюється в точку. Пояснення. Промені світла йдуть уздовж нитки, тобто по прямій. V.Закріплення знань учнів. Учитель. Про що ви сьогодні дізналися на уроці. Учні у довільній формі відповідають розпочинаючи фразою: ,, Я дізнався …. Про не сказане доповнює вчитель VІ. Аналіз домашнього завдання. 1. Параграф 52 до ,, Природне сонячне світло….’’, опрацювати. Дати відповідь на запитання 1,2,3,4 параграфа ( усно). Підготувати повідомлення: І варіант ,, Чому зорі відрізняються кольором?’’, ІІ варіант ,,Чи всі ,,небесні світила’’ є джерелами світла’’, ІІІ варіант ,,Застосування прямолінійного поширення світла в однорідному середовищі’’. |
Тема: «ДИФРАКЦІЯ СВІТЛА» Дифракцією світла називається сукупність явищ, які спостерігаються під час поширення світла в середовищах з різкими неоднорідностями... |
Тема: «Розвиток поглядів на природу світла» Мета: познайомити учнів з теоріями світла та їх засновниками; ознайомити з сучасними поглядами на природу світла; розвивати інтерес... |
Тест з охорони праці Освітлення це: а потік світла, який падає на певну горизонтальну площину з джерела світла |
«Психолого-педагогічні умови створення безпечного середовища для... Під час роботи конференції відбувся перегляд документального фільму В. Шатіна «Діти Світла» та прозвучали такі виступи |
Заліковий урок-гра Явище виривання електронів з речовини під дією світла називають дисперсією.(червоний) |
Урок з фізики у 11 класі Тема: «Інтерференція світла» Перевірити засвоєння навчального матеріалу попередніх уроків; сформувати знання про явище інтерференції механічних і світлових хвиль;... |
Уроку з «ФІЗИКИ» Тема: «Хвильові та квантові властивості світла» Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Державний навчальний заклад |
Конспект уроку з образотворчого мистецтва у 6 класі на тему: «Пейзажний... Назва проекту: Пейзажний живопис (вплив світла на колір, кольорово-повітряна перспектива). С. Васильківський “Діти ловлять снігура”.... |
Промінець світла Конкурс на створення кращої учнівської презентації з довільної теми по астрономії і космонавтики (9-11 кл) |
Тема: Введення в хімію високомолекулярних сполук Опишіть методики визначення молекулярних мас полімерів (кріоскопія, ебуліоскопія, осмометрія, метод кінцевих груп, ультрацентрифугування,... |