«Соціальні і економічні аспекти розвитку м. Славута в світлі розширення Хмельницької АЕС»


Скачати 102.72 Kb.
Назва «Соціальні і економічні аспекти розвитку м. Славута в світлі розширення Хмельницької АЕС»
Дата 28.03.2013
Розмір 102.72 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
Протокол

проведення конференції на тему:

«Соціальні і економічні аспекти розвитку м. Славута в світлі розширення Хмельницької АЕС»

24 вересня 2010 року
Василь Сидор, міський голова м. Славута, голова Асоціації громад 30-кілометрової зони ХАЕС:

- Хочу відмітити, що основним для нас є захист населення та збереження екології регіону. У свою чергу, враховуючи сьогодні роботу Хмельницької АЕС, важливим є дотримання права громади на соціально-економічну компенсацію ризику. Нарешті визначено на законодавчому рівні Порядок розподілу у 2010 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів із соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, між місцевими бюджетами. Завдяки чому, уже цього року територіальна громада міста Славути має отримати 2 млн. 3 тис. грн., які будуть спрямовані на об’єкти передбачені згаданим Порядком, а саме: на реконструкцію, капітальний та поточний ремонт об'єктів спеціальної соціальної інфраструктури: навчальних закладів, закладів охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, об'єктів житлово-комунального господарства, автомобільних доріг, мереж постачання електричної енергії, води, газу, тепла та водовідведення, будівель і споруд, призначених для їх обслуговування і т.д.

Важливим є формування бачення перспектив, які мають постати перед громадами зони спостереження при добудові 3-го, 4-го енергоблоків ХАЕС, що має передбачати їх розвиток та розбудову. Потенціал Славути у вільних земельних ділянках та будівлях, які можуть бути використанні для розміщення працівників, що будуть задіяні до будівництва на ХАЕС, та їх сімей; потужний виробничий цикл зможе забезпечити необхідними комплектуючими та дозволить створити близько тисячі робочих місць для жінок та молоді; існуюча мережа освітніх закладів, без здійснення додаткового будівництва, може прийняти більш як тисячу дітей.

Інший вагомий аспект вбачає в собі використання містами країни своїх регіональних ресурсів. У нас – це електроенергія. Так, використання в теплопостачанні електроенергії може стати серйозною альтернативою традиційному газовому опаленню.

Як Голова Асоціації 30-кілометрової зони ХАЕС можу впевнено сказати, що значущим фактором розвитку міст супутників є їх постійна співпраця, яка в результаті дає свої конструктивні результати. Так, члени нашої Асоціації, а це десять територіальних громад Хмельницької та Рівненської областей, що налічують близько 290 тисяч громадян, спрямували свої спільні зусилля на впровадження законодавчо закріпленого права на соціальний захист свого регіону.


Костянтин Запайщиков, радник Президента НАЕК «Енергоатом»:

- Багато ми чи мало платимо за електроенергію? Структура атомної енергетики по потужностях атомних станцій складає всього 26% по Україні. При тому відпуск електроенергії становить 50%. Разом з тим, приблизні відпускні розміри тарифів на атомних електростанціях – 16 коп., теплоелектростанціях – 36 коп., гідроелектростанціях – 12 коп., теплоелектроцентралях – 63 коп., вітрових електростанціях – 1,30 грн.

Роздрібні тарифи на електроенергію для споживачів

● Тарифи для споживачів згідно з класом напруги без ПДВ, коп/кВт•год

1 клас напруги - 48,50 коп/кВт•год

2 клас напруги - 64,28 коп/кВт•год

●Тарифи на електроенергію, що відпускається населенню і населеним пунктам

● Населенню 24,36 коп/кВт•год з ПДВ;

● Населенню, яке проживає в будинках, обладнаних кухонними електроплитами 18,72 коп/кВт•год з ПДВ;

Відпуск електроенергії населенню, яке проживає в 30-кілометровій зоні атомних електростанцій, проводиться за тарифом у розмірі 70 відсотків від рівня діючого тарифу для відповідної групи населення.

Негативний вплив має явище т. зв. перехресного субсидіювання, сутність якого полягає в тому, що окремим групам споживачів, зокрема, мається на увазі населення, електроенергія продається за зниженими тарифами. За таких умов навантаження перекладається на промислових споживачів, які, в свою чергу, закладають ці витрати у вартість власної продукції, що зумовлює зростання цін на ринку товарів, які споживає населення. Варто розглянути можливий процес поетапного запровадження системи двосторонніх договорів на купівлю електричної енергії між кінцевим споживачем і виробником та між постачальником і виробником.
Чинним законодавством України передбачено, що населення територій, на яких розміщуються підприємства по видобуванню уранових руд, ядерні установки, об'єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами, має право на соціально-економічну компенсацію ризику від їх діяльності. Найкращий шлях досягнення цієї мети - економічне стимулювання населення в місцях розміщення ядерних установок. Проте, до останнього часу не було визначено механізму реалізації цих положень і тому їх застосування не відбувалось протягом багатьох років. Зазначені питання потребували системного і термінового вирішення з урахуванням пропозицій всіх зацікавлених сторін та з обов’язковим визначенням джерел фінансування, встановлених законодавством заходів.

Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування питань соціального захисту населення, яке проживає в зонах спостереження підприємств по видобуванню уранових руд, ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами» (№1565 від 17.11.2009).

Норми вищезгаданого Закону спрямовані на:

- захист інтересів населення територій, на яких розміщуються ядерні установки, підприємства з видобування уранових руд, об’єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами;

- уточнення та удосконалення механізмів соціально-економічної компенсації для персоналу ядерних установок та для громадян, які проживають чи працюють у районах розташування цих об’єктів та підприємств з видобування уранової руди;

- забезпечення заходів щодо соціально-економічної заінтересованості місцевих органів державної влади та самоврядування, на території яких розташовані ядерні установки, об'єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами та підприємства з видобування уранових руд.

Відповідно до положень Закону населення прилеглих територій має право на соціально-економічну компенсацію ризику від їх діяльності. Спеціальною нормою Закону передбачається, що фінансування заходів соціально – економічної компенсації здійснюватиметься із спеціального фонду Державного бюджету України за рахунок коштів, що надходитимуть від відповідних підприємств.

Експлуатуючі організації (оператори) ядерних установок сплачують збір на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження в таких розмірах:

● один відсоток обсягу реалізації електроенергії, що виробляється на атомних електростанціях України, за відповідний період (без урахування ПДВ);

● Обсяг відрахувань враховується при визначенні тарифу на електроенергію, що є гарантією отримання коштів.

Розподіл коштів збору між спеціальними фондами бюджетів обласних, районних та міст обласного підпорядкування:

обласні бюджети - 30 відсотків;

бюджети районів та міст обласного підпорядкування зон спостереження (за винятком монофункціональних міст - супутників ядерних установок і підприємств з видобування і переробки уранових руд) - 55 відсотків;

бюджети монофункціональних міст - супутників ядерних установок і підприємств з видобування і переробки уранових руд - 15 відсотків.

● Розподіл коштів здійснюється з урахуванням питомої ваги чисельності населення, яке проживає в зонах спостереження цих адміністративно-територіальних одиниць, та пропорційно обсягам товарної продукції підприємств.

● Постановою КМУ від 19.05.10 р. № 352 затверджено «Порядок справляння збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження».

● Постановою КМУ від 8.09.10 р. № 822 затверджено “Порядок розподілу у 2010 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів із соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, між місцевими бюджетами”.

Рішенням Конституційного Суду України №14-рп/2010 у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України деяких положень Закону України „Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку“ визнано неконституційними і вони втрачають чинність.

Разом з тим, рішенням Конституційного суду залишено без змін положення Закону щодо:

- порядку відрахування коштів оператора ядерних установок (кошти передбачені в Законі «Про Державний бюджет України на 2010 рік»);

- напрямів та порядку надання соціально-економічної компенсації ризику, а також визначення адміністративно-територіальних одиниць, на які поширюються заходи соціально-економічної компенсації ризику, які встановлюються Кабінетом Міністрів України окремо для кожного ліцензіата;

- використання частини коштів, що інвестуються в будівництво підприємства з видобування і переробки уранових руд та ядерних установок на будівництво об'єктів соціального призначення.
Стосовно будівництва 3-го, 4-го енергоблоків ХАЕС, то дана процедура буде здійснюватися лише на законодавчо закріплених засадах. Населеним пунктам зони спостереження, які хочуть отримати кошти від вартості будівництва, мають чітко визначитися куди ці кошти будуть спрямовуватися, здійснити чіткі розрахунки та представити конкретні проекти.

В рамках розвитку регіону варто розглянути прийнятий Верховною Радою Закон України «Про державно-приватне партнерство» №2404-VI від 01.07.2010.
Людвіг Литвинський, директор Державного науково-інженерного центру систем контролю та аварійного реагування:

- У світовій практиці існує принцип: «Якщо захищена людина, то захищене і все інше». Отже, якщо говорити про захист соціального середовища, яке є однією із складових навколишнього середовища, то необхідно враховувати три вагомих аспекти, - це соціально-економічний, медичний захист, розвиток інфраструктури.

Соціально-економічний захист передбачає не лише отримання пільг, передбачених на державному рівні, але й отримання пільг, які отримує регіон за рахунок розташування атомної електростанції як основного бюджетоутворюючого об’єкта. Принципово постає питання нового будівництва енергоблоків, що дозволить запланувати та використати кошти, отриманні при добудові, на соціально важливі об’єкти цього регіону. Це ж стосується і розвитку інфраструктури. В межах витрат при добудові блоків повинні плануватися видатки й на відповідні медичні об’єкти по Славуті та іншим містам зони спостереження.
Геннадій Панасенко, заступник головного інженера Хмельницької АЕС. Можливість теплопостачання об’єктів м. Славута від ХАЕС:

- В даний час у нас працюють два енергоблоки. Ми маємо на них дві теплофікаційні установки, здатні забезпечити теплом місто і його перспективний розвиток. При будівництві 3-го і 4-го енергоблоків, на них також будуть розміщенні теплофікаційні установки, теплова потужність яких зможе використовуватися для того, щоб прокласти тепломережу на Славуту і населені пункти, які знаходяться на шляху до неї.
Сергій Барбашов, віце-президент виконавчого секретаріату Українського ядерного товариства:

- Будівництво енергоблоків - це перш за все соціально-економічний розвиток регіону. Питання в тому, де взяти гроші на будівництво цих блоків, адже це близько 30 млрд. грн. Потрібно на державному рівні визначити подальші аспекти розвитку атомної енергетики, місце ядерної енергетики в енергобалансі країни.
Громади Шепетівки, Гощі, Здолбунова звертаються з проблемою стосовно їх територіальної приналежності до 30-кілометрової зони та виконання статті Закону щодо компенсації ризиків. м. Шепетівка лише наполовину входить до зони спостереження. Така ж ситуація склалася по відношенню до Гощі та деяких населених пунктів Здолбунівського району.

При будівництві блоків потрібно розглянути й всі можливі способи технічного рішення поставлених завдань. Що стосується впливу АЕС на навколишнє середовище, то впевнено можу сказати, що стабільно працююча станція ніякого впливу на НС не здійснює.

Особливу увагу потрібно приділити державній програмі підготовки кадрів у сфері ядерної енергетики, необхідність у яких з часом зросте. Думаю, обов'язковим є використання місцевого будівельного потенціалу.
Питання залу
Головний лікар Славутської ЦРЛ Віктор Іващук:

- Нещодавно Міністерством охорони здоров’я було запрезентовано програму реорганізації системи охорони здоров’я України на 2011-2014 р.р. Згідно цих концепцій всі заклади, в тому числі відомчі заклади, будуть переданні в підпорядкування комунальної власності місцевих територіальних громад зі створенням відповідних госпітальних округів. Думаю, що важливим є сходження принципів програми соціально-економічного розвитку регіону 30-км зони ХАЕС, його медичного захисту із цими запланованими змінами. Адже створення у Славутському районі госпітального комплексу з сучасним діагностичним медичним обладнанням є неабияк актуально.
Костянтин Запайщиков:

- В загаданій нами Постанові Кабміну зазначено, що субвенції спрямовуються на будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт соціальних важливих закладів, в тому числі й закладів охорони здоров’я. Тобто, ми повинні заплатити вам гроші, а територіальна громада, в особі міського голови, повинна визначити куди будуть спрямовуватися дані кошти.

Василь Сидор:

- Медична галузь буде обов’язково включена до напрямків фінансування, відповідно до виділених коштів.
Голова міськрайооної Спілки «Чорнобиль» Віктор Калашников:

- Хто, як не чорнобильці знають, що не фаховий підхід до експлуатації блоків, ми вже мали на ЧАЕС. Хто буде обслуговувати новозбудовані енергоблоки? Чи є в Україні такі фахові спеціалісти?
Людвиг Литвинський:

- Безумовно, ми будемо дотримуватися тих вимог, які існують у чинному законодавстві до формування персоналу, а відповідно до Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» персонал має бути ліцензованим. Тобто всі фахівці, які мають доступ до управління, керування ядерною установкою, проходять відповідний відбір, тестування і екзаменування. Крім того, проводяться щорічні системні перевірки. На щастя фахівців на Україні достатньо. Разом з тим, існує загальна проблема відтоку кадрів не лише в ядерній енергетиці, а й у всіх високотехнологічних галузях України. Ми намагаємося з цим боротися, але зав’язані на економічних реаліях, які маємо.

Неодноразово чув від керівництва ядерної галузі на державному рівні і від керівників на рівні національного оператора, що на сьогодні рівень наших фахівців достатній для забезпечення безпеки. Це ж підтверджено не лише вітчизняними органами регулювання, але й постійно відбувається взаємоконтроль міжнародних операторів. Так, до нас приїжджають колеги з Франції, Німеччини, США. Цей об’єм взаємо місій керується і Євросоюзом, і Міжнародною агенцією з використання ядерної енергії. Варто відмітити, що нещодавно відповідна місія була й на ХАЕС. Висновок міжнародних експертів позитивний на користь нашого оператора.
Геннадій Панасенко:

- У нас на ХАЕС є навчально-тренувальний центр, розроблено цілий ряд відповідних програм. Проводиться постійна підготовка нового персоналу та підтримання кваліфікації існуючого.

Управління інформаційного забезпечення та внутрішньої політики

виконавчого комітету Славутської міської ради

тел. для довідок: 2-11-67

моб. тел.:

начальник управління – Бачинський Роман Володимирович - 096-176-63-12

прес-секретар – Чумак Людмила Анатоліївна – 096-700-82-51

Схожі:

Черговий Міжнародний екологічний форум «Довкілля для України» проходитиме...
Всеукраїнської конференції студентів та аспірантів «Збалансований розвиток України: економічні, екологічні та соціальні аспекти»,...
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
5. Загальна характеристика міжнародних перевезень у міжнародному приватному праві
Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини і громадянина в Україні
Ера Новітньої української літератури ( з 1992 р. )
Світлі особистості, яких нам дає доля у різних царинах духовного поля, є тими рубіконами, що дозволяють перейти випробування. І ставленням...
“ Соціальні пенсії і державні соціальні допомоги малозабезпеченим, багатодітним сім’ям”
Відповідно до статті 93 Закону України “Про пенсійне забезпечення” соціальні пенсії призначаються і виплачуються непрацюючим громадянам,...
ЗАКОНУКРА Ї Н И
Цей Закон визначає правові, економічні, соціальні та екологічні основи енергозбереження для всіх підприємств, об'єднань та організацій,...
ЗАКОН УКРАЇНИ
Цей Закон визначає загальні правові, економічні та соціальні засади створення торгово-промислових палат в Україні, встановлює організаційно-правові...
Тема Вступ до економічної теорії Тема Економічні цілі і проблеми...
Зародження економіко-теоретичних знань. Економіка як об'єкт вивчення економічної теорії. Загальні засади економічного розвитку. Мікроекономіка....
УКРАЇНА ВІДДІЛ ОСВІТИ КАМ’ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ...
Хмельницької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 7 вересня...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка