|
Скачати 83.12 Kb.
|
Тема. Риторика. Виражальні засоби риторики: епітет, порівняння, метафора, протиставлення, парадокс Мета. Спираючись на здобуті знання з теорії літератур, пояснити роль вказаних засобів у мовленні; формувати вміння визначати їх у реченнях і текстах та доречно вживати у мовленні; розвивати логічне і образне мовлення, усне і писемне, увагу, уяву, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів. Окреслити роль риторики в сучасному світі. Сприяти вихованню любові та поваги до рідного слова. Тип уроку: комбінований, РЗМ. Обладнання: роздатковий матеріал, плакат, свічка, запис пісні В.Діденка «На долині туман» Проблемне питання: Чи справді «найкращий оратор – той, котрий своїм словом і навчає, і дає насолоду, іі справляє глибоке враження»? (Цицерон) Хід уроку І. Організаційна хвилина. Дорогі діти, сподіваюся, що ви реалізуєте всі завдання, поставлені перед вами на уроці, покажете свою компетентність у вивченні теми. ІІ. Актуалізація опорних знань.
Динамічна таблиця (на дошці або слайд): Установити відповідність
Перевіримо набуті знання з риторики, виконавши тестові завдання:
А наука про правильну вимову на наголошення слів; Б емоційне ствердження або заперечення якогось факту; В теорія ораторського мистецтва; Г відповідь, заперечення, зауваження в діалозі.
А Стародавні Китай; Б Стародавній Єгипет; В Античну Грецію; Г Київську Русь.
А Аристотеля; Б Платона; В Сократа; Г Цицерона.
А Демосфен і Цицерон; Б Іларіон та Кирило Туровський; В Феофан Прокопович та Григорій Сковорода; Г Михайло Ломоносов та Георгій Кониський.
А насиченість виступу новими фактами, актуальними проблемами; Б смислова прозорість виступу, що забезпечує його зрозумілість, доступність у засвоєнні; В уміння оратора спонукати слухачів до творчої діяльності; Г мелодійність, плавність, інтонаційна виразність.
А уміння говорити ясно, без ускладнень; Б здатність розглядати конкретні факти та явища; В наявність у виступі живих картин, які дають змогу не лише осмислювати почуте, а й сприймати усіма почуттями; Г логічна переконливість сказаного. Взаємоперевірка виконання тесту (правильна відповідь – 2 б.) ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Незабаром весна. Продзвенить для вас останні дзвоник, і відкриються перед вами дороги від батьківського порогу у доросле життя. Коли ж засумуєте за рідними, то згадайте стежини свого дитинства. Ступіть на них у пам’яті, поверніться до них, бо й калина від смутку пов’яне, й терни не дадуть весільного цвіту, живі роси висохнуть на холодних шовках. Тумани загорнуть ваші стежки і віддадуть їх пам’яті. Згадайте! Коли ж забудете, то пораните синього птаха щастя байдужістю, і він упаде мертвим на дитячі стежинки. А вони, відчувши тепло його крил, усе збагнуть і більше не виглядатимуть вас. Тоді запнуть гіркотою біло-зелені полини Гуляйполя, намочить ноги в росі ваша Доля і пошле вам останній усміх. Не забувайте рідних порогів і будьте щасливі тричі! Питання до учнів: 1. Скажіть, за допомогою чого мені вдалося досягти образності у виступі? (відповіді учнів). 2. Визначте, будь ласка, тему, мету, проблему нашого уроку. 3. Поясніть, як ви розумієте слова Цицерона, взяті за епіграф до уроку. ІУ. Вивчення нового матеріалу. Сьогодні на уроці працюють три групи:
Прослухаємо зразки виступів учнів з урахуванням правил риторики. Визначте використані у виступах виражальні засоби.
Воскреснемо! Бо земля наша, хоч і розіп’ята на хресті історії, але свята. Воскреснемо! Бо вічно були на цій землі як народ, і помолимося, хай рідне небо пошле нам силу для життя і воскресіння. Воскреснемо! Бо світитимуть нам у віки пророцтво Тараса «Не вмирає душа наша, не вмирає воля». Встаньмо з колін, розірвімо пута, якими нас віками приковано було до чорних скель, високо підведімо голови, як це одвіку було написано нам на роду.
1. Нехай не буде тобі інших богів передо Мною! 2. Не роби собі подоби Бога. 3. Не призивай Імення Господа надаремно. 4. Пам’ятай день суботній, щоб святити його. 5. Шануй свого батька й матір свою. 6. Не вбивай! 7. Не чини перелюбу! 8. Не крадь! 9. Не свідчи неправдою на свого ближнього. 10. Не заздри.
Учні визначають виражальні засоби. Слово експертам. Оцінювання усного мовлення. Консультанти. Нагадують визначення метафори, порівняння, протиставлення, парадоксу. Робота у зошитах. Учні записують приклади парадоксу. Парадокс – думка, що разюче розходиться з усталеними поглядами, суперечить здоровому глузду, хоч насправді й не може бути хибною, правильно відображаючи факт.
Робота з текстом. Слухаючи текст, виписати виражальні засоби. Молитва до дитини Дитино моя, від моєї любові народжена! Любов’ю моєю дарована, небом на щастя послана! Благословляю день і мить, коли перший крик твій відкрив мені світ материнства, коли сяйво твоїх оченят розбудило мене до нового життя. Дитино моя! Надіє і втіхо моя! Радосте і натхнення! Ти рятувала мене від самотності, додавала сили в безнадії, надихала у відчаї. Не втомлюся дякувати Богові за тебе, неоціненний дарунку мій! Дитино моя! Місточку між минувшиною і майбуттям, вісточкою з далекої юності я освідчуюсь тобі в безмежній любові, якою я живу. Я не потребую відплати чи подяки, я сама вдячна долі за те, що маю кого любити. Дитино моя! Краплинко мого життя! День і ніч молю Бога, аби захистив тебе від лихого випадку, од злої руки, од недоброго ока, од поганої мислі, од хибної стежки, злодійського наміру. І що б не спіткало тебе в житті, знай: моє серце і дім завжди відкриті для тебе, дитино моя! Не карайся! Я все прощаю тобі, любове моя, юносте моя, красо моя, дитино моя! Скінчиться колись моя дорога, відійду за вічну межу. Не сумуй! Я жива в любові своїй, безсмертна в тобі, вічна в онуках і правнуках своїх. Не журись! Я була щаслива любов’ю до тебе, радістю від тебе, турботою про тебе, дитино моя! Люба дитино моя! Скільки б літ не було тобі, скільки б років не минуло мені, пам’ятай: дивлюся на тебе й молюся на тебе, живу тобою й для тебе. І немає меж моїй любові, дитино моя! Т. Голобородько Відповіді учнів. Слово творчій групі. Випереджальне завдання.
Увесь клас визначає й записує метафори, порівняння, епітети. Експертна група (за допомогою вчителя) виставляє оцінки за усне та писемне мовлення. Консультанти слухають аудіозапис пісні на слова В.Діденка «На долині туман», виконують дослідження-аналіз пісні-поезії. Творче завдання для всього класу. Ми говорили сьогодні на уроці про вид протиставлення – парадокс. Перед вами на столі три предмети: хліб, свічка, книжка («Кобзар» Т.Шевченка). створіть непідготовлений виступ, висловлювання, використовуючи метафори, порівняння, але головне – парадокс. Нехай вислови видатних ораторів Цицерона й Демосфена надихають вас на творчість. Учні читають свої висловлювання, характеризуючи їх та виділяючи метафори, порівняння, епітети, парадокс. У. Підсумок уроку. Питання до учнів:
У наші дні дещо призабуто риторичні традиції, але сьогодні на уроці ви намагалися відновлювати науку красномовства. Думаю, що ви показали спроможність мислити, переконувати, вміння говорити так, щоб вас не тільки слухали, але й чули. Хочу, щоб у житті вам знадобилася ця наука, і любов до рідної мови супроводжувала вас се життя. УІ. Виставлення оцінок. УІІ. Домашнє завдання. Скласти план виступу на тему: «Як потрібно виступати, щоб тебе не тільки слухали, а й чули». |
Реферат від групи Усний журнал з питань безпеки життєдіяльності та професійного травматизму (реферат від групи) |
План-конспект уроку з Охорони праці. Тема: «Вимоги до опалення, вентиляції.... Мета: навчити дотримуватися правил санітарії та гігієни праці; засвоювати знання про виробничу санітарію, запобігання професійних... |
Рефератiв з дисципліни з (найменування навчальної дисципліни ) дисципліни Реферат може бути написаний по будь-якій темі з приведеного списку. За бажання написати реферат на тему, яка не увійшла до переліку,... |
Самостійна робота (реферат) Самостійна робота (реферат) готується за допомогою текстового процесору MS WORD 2010 у вигляді файлу типу. DOCX та за допомогою процесору... |
Реферат Анотація |
Проблеми адаптації і дезадаптації студентів до навчального процесу... |
Реферат з правознавства Криміналістика: розслідування незаконного обігу вогнепальної зброї та тілесних ушкоджень |
Реферат на тему Злочини проти безпеки руху та експлуатації транспорту. Поняття та система транспортних злочинів |
Теми реферат ів із курсу «Основи екології» Теорія соціальної дезадаптацій як оцінка перспектив подолання екологічної кризи |
Реферат обсягом один друкований аркуш (до 20 сторінок) Вступники до аспірантури й докторантури подають на ім’я директора Інституту такі документи |