«Виступ під час дискусії (підготовлений і непідготовлений) на суспільну або морально-етичну тему, його композиція, основні способи виступу» (2 уроки)


Скачати 167.35 Kb.
Назва «Виступ під час дискусії (підготовлений і непідготовлений) на суспільну або морально-етичну тему, його композиція, основні способи виступу» (2 уроки)
Дата 23.04.2013
Розмір 167.35 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Тема. «Виступ під час дискусії (підготовлений і непідготовлений) на суспільну або морально-етичну тему, його композиція, основні способи виступу» (2 уроки)

Мета:

  • пояснити, в чому полягає зміст мистецтва спору та обговорення;

  • дати поняття про дискусію, полеміку, диспут як різновиди спору, дебати і суперечки як різні види обговорення;

  • формувати стійку психологічну установку на спостереження за власною мовою;

  • розвивати вміння володіти навичками проведення дискусії, диспуту;

  • розширювати кругозір і загальну культуру.

Тип уроку: нетрадиційний (тренінгове заняття з використанням ІКТ)

ДОВІДКА ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Промова - один із жанрів ділового спілкування.

Еристика - мистецтво вести спір.

Спір - словесне змагання; обговорення чого-небудь двома або кількома особами, в якому кожна з сторін обстоює свою думку, свою правоту; суперечка.

Обговорення - обмінювання поглядами, міркуваннями, враженнями і т. ін. з ким-небудь, детально аналізуючи, розглядаючи щось.

Полеміка - ворожий, войовничий спір з якоїсь проблеми.

Дискусія - широке публічне обговорення якого-небудь спірного питання.

Диспут - публічна полеміка на наукову, літературну і т. ін. тему.

Дебати - обговорення якого-небудь питання, обмін думками, полеміка, дебатування.

Суперечка - словесне змагання між двома або кількома особами; сперечання.

Дорадчий - який має право лише обговорювати питання, а не вирішувати його.

Опонент - 1. Той, хто має свої погляди на проблему. 2. Особа, що перечить оповідачеві.

Аргументація - 1. Наведення аргументів. 2. Сукупність аргументів на чиюсь користь.

Контрпроблема - протиставлення.

Силогізм - беззмістовне міркування.

Апеляція - 1. Оскарження ухвали, постанови нижчої інстанції (звичайно судової) перед вищою. 2. Звернення до кого-, чого-небудь за підтримкою, порадою.

Парадокс - думка, судження, що різко розходиться із звичайним, загальноприйнятим і протирічить (іноді тільки на перший погляд) тверезому глуздові; різка невідповідність, несумісність, розбіжність, нелогічність.
ПОЕТАМИ НАРОДЖУЮТЬСЯ, ОРАТОРАМИ СТАЮТЬ

Багато тисячоліть тону знаменитий оратор Стародавнього Риму, видатний теоретик ораторського мистецтва Марк Туллій Цицерон виголосив фразу, яка стала крилатою і дійшла до наших днів: «Поетами народжуються, ораторами стають». Великий римлянин був впевне­ний, що з поетичним талантом людина народжується, а оратором можна стати, якщо прикласти для цього певних зусиль.

Цікаве і висловлювання А. Коні (юриста і громадського діяча, видатного судового оратора) про те, що потрібно розрізняти красномов­ність та вміння говорити публічно. Якщо красномовність — це дар, яким наділена людина від природи, то вміння виступати набувається в результаті повсякденної практики, систематичних тренувань і вправ.

Дійсно, гарним оратором може стати лите той, хто хоче ним стати, хто прагне цього, хто багато працює над собою. Звичайно, при­родні дані допомагають людині досягти кращих результатів, але самі по собі вони не є запорукою успіху.

Давайте звернемося до історії ораторського мистецтва.

Кому не відоме ім'я знаменитого давньогрецького оратора Демосфена? Проте, мабуть, не всі знають, що його виступи спочатку не мали успіху. Коли Демосфен виголошував першу промову, то народ сміявся з нього і, висловлюючи своє невдоволення, так кричав, що ора­тор не міг закінчити її. Тільки ціною величезних зусиль, постійної і наполегливої праці Демосфен домігся визнання сучасників.

Давньогрецький історик Плутарх в книзі «Порівняльний життєопис» розповідає про те, як Демосфен зумів побороти свої слабості, позбувся недоліків, які йому заважали. Щоб зміцнити свій слабкий голос, навчитися жестикулювати, позувати перед слухачами, володіти мімікою, він влаштував собі в підземеллі кімнату для занять І працю­вав там щодня.

Демосфен навчався ораторському мистецтву в інших відомих ора­торів, Його сучасників. Він уважно слухав їхні виступи, стежив за хо­дом роздумів, відзначав для себе позитивні і негативні сторони. Він запам'ятовував вдалі слова і вирази, а потім використовував їх у своїх виступах, придумував різні варіанти висловлення однієї і тієї ж думки, вносив до них поправки, шліфував, відточував, вибирав серед них кращий і найбільш точний варіант.

Вся майстерність Демосфена-оратора, вся його сила були здобуті постійною, наполегливою, цілеспрямованою працею.

Надзвичайно освіченим, різнобічним і невтомним оратором, за словами Плутарха, був Цицерон. Ще будучи підлітком, він з пристра­стю вбирав всяку науку, не нехтуючи ніякими знаннями. Завдяки пра­цьовитості і природним здібностям, Цицерон став відомим серед своїх ровесників, а їхні батьки навіть приходили на заняття, щоб власними очима побачити Цицерона і переконатися в його блискучих успіхах.

Закінчивши шкільні заняття, Цицерон продовжував навчатися з величезною старанністю: знайомився з філософськими вченнями різ­них шкіл, вивчав грецьку мову, штудіював різні науки. Він відточував свою красномовність, як зброю. Наполегливо працював сам, відвіду­вав знаменитих ораторів. Коли Цицерон став виступати захисником в суді, то його промови зразу ж привернули увагу сучасників.

Як бачите, видатні оратори багато працювали над собою, приділя­ли велику увагу повсякденній підготовці до публічних виступів.

І хай їхня ораторська діяльність буде прикладом для тих, хто захоче навчитися виступати в аудиторії, хто захоче стати справж­нім оратором.

Завдання для відповідального за проведення дискусії

1. Установити психологічний контакт з аудиторією, атмосферу взаєморозуміння.

2. Спрямувати міркування учасників дискусії на виявлення важливих моментів теми, визначеної для дискусії.

3. Установити сталі зв'язки між теорією і практикою.

4. Залучити учасників дискусії до пошуку конкретних фактів зі свого досвіду.

5. Пробуджувати в кожного учасника дискусії прагнен­ня осмислювати свої висловлювання й визначати ві­рогідність аргументів, установлювати причинно-на­слідкові зв'язки, стимулювати пошук істини.

6. Зіставляти різні підходи до вирішення проблеми, ро­бити узагальнення.

7. Об'єктивно оцінювати весь хід дискусії.

Управління дискусією

Перед початком дискусії слід повідомити якісь цікаві факти з проблеми, що буде обговорюватися, щось із свого особистого досвіду; перспективи вирішення проблеми.

Ведучий має ставити перед аудиторією різні запитання: прямі, непрямі; проблемні, інформативні, дзеркальні та естафетні.

У ході дискусії бажано використовувати деякі полемічні прийоми з метою активізації учасників дискусії:

• прийом бумеранга: у спорі репліка чи аргумент спрямовуються проти того, хто їх висловлює;

• прийом доведення твердження до абсурду;

• апеляція до слухачів;

• прийом виявлення протиріч у міркуваннях промовця;

• прийом розподілу виступу промовця на окремі частини;

• прийом прямої підтримки;

• прийом «так», «ні».

Наприкінці дискусії всі мають дійти до одного висно­вку.

Існує декілька варіантів проведення дискусії. Один із них: у дискусії беруть участь чотири рольових групи:

1) ведучий дискусії — одна особа;

2) лідери творчих груп — три-чотири особи;

3) експерти — три особи;

4) пасивні учасники дискусії.

Розпочинається дискусія вступним словом ведучого. Він визначає мету заходу, правила проведення, надає право кожному лідеру обговорити проблему в групі, де всі члени групи мають єдиний погляд на проблему.

Повідомлення лідерів груп триває 5 хв. , після чого розпочинається дискусія - відповіді на запитання.

Структура тренінгового заняття

пор.

Вид роботи

Орієнтовна тривалість,хв.


Ресурсне забезпечення

2.1

2.2

2.3


2.4


2.5

2.6

2.7
2.8


Вправа „Пародія”

Вправа „Правила”

Перегляд і обговорення учительської презентації „Промова”

Вправа „Оратор”


Учнівська презентація „Мистецтво спору та обговорення”
Дискусія „Хто володіє словом, той володіє світом”
Вправа „Долонька успіху”
Підсумки

Притча „Кожен чи Ніхто?”

5

5

10


15


15

25

5
5


Плакат з правилами
Ноутбук, проектор

Аркуші паперу А-3

Ноутбук, проектор
Плакат з питаннями для обговорення

Аркуші паперу А-4,фломастери

Зміст тренінгового заняття

2.1. Вправа „Пародія”(5 хв.)[2]


Хід вправи

Вчитель пропонує кожному учневі уявити себе ведучим відомої телепрограми та презентувати себе в образі цього ведучого. Інші мають відгадати, кого зображав учасник.

Запитання для обговорення:

  • Як ви почувалися під час самo презентації?

  • Чому було запропоновано саме таку форму сьогоднішнього знайомства?

2.2. Вправа „Правила”(5 хв.)[2]


Хід вправи

Вчитель пропонує виробити правила роботи в групі. Нехай кожен по черзі називає одне із правил. Необхідність і користь кожного правила обговорюють із групою.

2.3. Інформаційне повідомлення – перегляд учительської презентації „Промова” (10 хв.)[6,7]



Презентація містить матеріали підручника та довідки.

Промова — один з жанрів ділового спілкування. Світо­ві відомо три види ораторських промов:

а) дорадчі, які схиляють або відхиляють;

б) епідейктичні (епідиктичні), які вихваляють або осу­джують;

в) судові, які звинувачують або виправдовують.

Зараз дотримуються думки, що промови повинні місти­ти такі основні елементи:

вступ, у якому необхідно привернути увагу слухачів, викликати доброзичливе ставлення;

викладення, яке повинно бути максимально перекон­ливим, аргументованим;

відкидання доказів опонентів з використанням власної

аргументації;

заключна частина, в якій підсумовується сказане.

Готуючи промову, слід визначати конкретну мету.

Коли вперше постерігається промова людини, основна увага зосереджується на зовнішньому вигляді виступаючого (93%), необхідно водночас, щоб вербальна та невербальна інформації відповідали одна одній; під час промови краще вести себе природно (постать — струнка, жестикуляція — вільна, не надто активна і не пасивна, міміка — жива, посмішка — обов'язкова, але є "гумова", погляд - до слухача, а не на стелю, підлогу чи у вікно, голос —природній, не крикливий). При першому спілкуванні з людиною невербальній комунікації приділяється 55 %, тембру голосу та інтонації -8% і лише потім інформації - 7%.

Підготовка до промови. Готуючись до промови, потрібно усвідомити відповіді на такі запитання: ХТО — ким ти є? ДО КОГО - до кого звертаєшся? КОМУ — який намір маєш досягти? ЩО — що хочеш сказати? ЯК - яку форму матиме промова? КОЛИ — коли виступатимеш?

• ЯК ВИСТУПАТИМЕШ?

— продумай тему й основні моменти;

— запиши промову повністю;

— відкоригуй свою промову;

— підготуй тези промови;

— визнач стиль промови (чи хочеш звертатися до серця людей, чи до їхнього розуму, чи хочеш послатися на власні приклади, чи на досвід інших, чи використаєш піднесений, емоційний стиль, чи більш стриманий, холодний, чи користуватимешся нотатками)

Структура промови: вступ, розвиток думки, завершення (скажи, про що говоритимеш, скажи це, скажи, про що говорив).

— Під час промови завоюй увагу слухачів, здобудь їхні симпатії та оголоси мету своєї промови.

— В основній частині не вживай більше 3-х аргументів.

— Підчас завершення підсумуй сказане, зроби останній "штрих" (це може бути цитата, анекдот, гасло, питання, бачення майбутнього) і не забудь подякувати слухачам.

Як боротися з хвилюванням: запиши промову, не вчи її напам'ять. Пам'ятай, що аудиторія настроєна, як правило, позитивно. Попрохай перед промовою, щоб тебе хтось послухав. Пам'ятай, що слухачі не знають про твої страхи, і завжди можна скористатися паузою!

Під час повідомлення бажано звертатися до плакатів "Як підготувати промову", "Композиційна структура промови", які тренер готує на основі поданої вище інформації.

Композиційна структура промови

Етапи

Прийоми

Вступ

Завдання:

  • викликати інтерес до теми;

  • установити контакт;

  • підготувати слухачів до сприйняття промови;

  • пояснити актуальність;

  • головна умова - максимальна лаконічність.

Головна частина

  • послідовний виклад думок;

  • докази і їх відповідність темі.

Висновки

  • узагальнити висловлене;

  • підкреслити значення висловленого;

  • поставити нові завдання.




  • звертання

  • викладення мети виступу, огляд основних розділів теми;

  • викладення парадоксальної ситуації;

  • апеляція до аудиторії;

  • прийом співучасті;

  • апеляція до події;

  • апеляція до виступу попереднього оратора;

  • апеляція до джерел;

  • апеляція до особистості ведучого

  • гумористичні зауваження;

  • питання до аудиторії

2.4. Вправа „Оратор”(15 хв.)[9,10]


Хід вправи

„Немає більшої магії, ніж магія слів”,- казав Анатоль Франц. Зараз ми в цьому переконаємося.

Учні працюють в трьох групах.

Сформулюйте і запишіть невеличку промову:

І група-дорадчу;

ІІ група - епідейктичну;

ІІ група - судову.

У кожного з вас буде 2 хвилини для виступу зі своєю промовою.

ДО УВАГИ ВЧИТЕЛЯ!

Кожна промова супроводжується словами подяки вчителя та оплесками всіх учасників. Перший досвід публічної промови повинен бути позитивним!

2.5.Учнівська презентація „Мистецтво спору та обговорення”(15 хв.)



Використовуються матеріали з довідки та індивідуально знайдений та опрацьований[4,5]

Усні виступи звичні в нашому житті. Кожному потрібно вміти виступити і на зборах, і з лекцією чи доповіддю, взяти участь у диспуті тощо.

Виступ під час дискусії — це роздум проблемного характеру. Автор такого роздуму намагається знайти вирішення певної проблеми чи складного питання. Оскільки багато проблем, які постають у нашому житті, не передбачають однозначного вирішення, то роздуми часто мають дискусійний характер.

Щоб виступ під час дискусії був цікавим, виступаю­чий повинен сам бути зацікавленим у предметі свого виступу. Коли кажуть: людина спроможна добре висту­пити перед аудиторією, вміє самостійно роздумувати, сперечатися, відстоювати свої думки, судження та ін., це означає: вона не просто володіє необхідними знаннями, а й уміє їх використовувати практично.

Отже, виступ дискусійного характеру здебільшого будується таким чином: у виступі мають бути вступ­на частина (вказівка на те, що говоритиме висту­паючий і чому), основна частина (виклад власних поглядів на певну проблему чи питання, докази), висновки (пропозиції). У такому виступі часто вико­ристовується ілюстративний матеріал для доведення основної думки (тези) висловлювання. Ним може бути так званий місцевий матеріал (приклади з життя свого класу, школи тощо). Такий матеріал, безумовно, ожив­ляє виступи, привертає увагу слухачів, викликав до нього інтерес. Крім того, під час такого виступу слід чітко уявляти, з якою метою виступаючий буде говорити, якої реакції слухачів він домагається.

Виступ дискусійного характеру намагайтеся будува­ти з доброзичливістю. Навіть виступ проти якоїсь ідеї, думки потрібно будувати як підтримку позитивного, що є в запереченнях того, хто з вами сперечається.

ВМІННЯ ПЕРЕКОНУВАТИ

Під час дискусії необхідно уміти швидко визначити головні проблеми й зосередити зусилля на їх розв'язанні.

Досвід показує, що в дискусії слід керуватися прави­лом: «Поступись опонентові усім, чим можна поступити­ся, і не стверджуй нічого такого, чого не можеш довести».

Якщо ви хочете переконати слухачів у правильності того, що говорите, то не досить буде сказати «це так і ось так». Не думайте, що люди повірять вам лише тому, що ви їм про це говорите. Щоб їх переконати, треба неодмінно викласти докази у формі фактів або свідчень.

Одним із видів доказу є посилання на авторитет. Адже більшість знань нам опосередковано передали люди, які були або в фахівцями у тій чи іншій галузі.

Щоб доказ був переконливим, необхідно назвати ім'я та прізвище авторитетної людини, на яку посилаєтесь. Зама­ло сказати: «Багато визначних учених вважають, що...»

Щоб вплинути на аудиторію, промовець повинен бути впевнений у своїх силах, уміти завоювати повагу слухачів своїм виступом. Його мова має свідчити про те, що вія досконало знає предмет і добре підготувався до виступу. Початок виступу має вирішальне значення для створення у слухачів приємного враження. Жести і міміка повинні бути невимушеними, а темп мовлення ні монотонним, ні надто швидким.

Запальна дискусія закінчилася. Ваші аргументи перемогли, більшість учасників дискусії з вами погоди­лись. Аргументи іншої сторони були відкинуті. Постав­те себе на місце опонента. Подбайте про те, щоб ваш супротивник після дискусії не залишався самотнім, щоб він не відчував озлобленості і гіркоти поразки.

Запам'ятайте, що там, де один тріумфує, у другого виникає неприємне відчуття програної справи. Нато­мість там, де ніхто не поводиться як переможець, ніхто не відчуває себе переможеним.

ПРАВИЛА ВЕДЕННЯ ДИСКУСІЇ”

  • не відхилятися від обговорюваної теми;

  • уважно слухати свого опонента і намагатися зрозуміти його позицію;

  • не забувати, що дискусія ведеться для того, щоб можна було подивитися на проблему очима іншої людини і, навіть, іноді зрозуміти її правоту;

  • своє бачення проблеми треба висвітлювати тактовно і коректно;

  • будь-яка правильна думка має бути обґрунтована іншими думками, істинність яких доведена.

2.6. Дискусія „Хто володіє словом, той володіє світом…”(30 хв.)[11]



Доведіть, що:

  • Мистецтво - це Я, наука - це МИ”( Р. Рамп) .

  • Справжній оратор повинен володіти літературною мовою.

2.7. Вправа „Долонька успіху”(8 хв.)[2]

Учасники розбиваються на підгрупи по 5 осіб.

- Кожен із вас повинен окреслити свою руку на аркуші паперу, а на долоні написати своє ім'я. Передавайте свій аркуш сусідові праворуч, а самі отримуйте такий малюнок від сусіда ліворуч. В одному з "пальців" чужого малюнка напишіть щось приємне із якостей його володаря (наприклад: "Ти чуйний", "Ти відвертий", "Ти пишеш гарні вірші" тощо). Інший робить запис на наступному "пальці" і так доти, поки "рука" не повертається до власника.

Ведучий може зібрати аркуші, зачитати "компліменти", а група відгадує, кого вони стосуються.

Після заняття учасники забирають аркуші з "долонями" як пам'ятки про заняття.

Обговорення:

- Які почуття ти відчував, коли читав написи на своїй "долоні"?

- Чи всі твої переваги відомі іншим?

2.8. Підсумок заняття. (2 хв.)

Притча „Кожен чи Ніхто?”

Є четверо людей, яких звуть Кожен, Хтось, Будь-хто та Ніхто. Була важлива робота, яку необхідно було виконати, і Кожного попросили її зробити.

Кожен був переконаний, що Хтось її може виконати. Будь-хто міг би її виконати, та не виконав Ніхто.

Хтось розсердився через це, бо це була робота Кожного. Ніхто не усвідомив, що Кожен не зміг би цього зробити. Закінчилося тим, що Кожен звинуватив когось, коли Ніхто не зробив того, що Будь-хто міг зробити.
Список літератури

  1. Бабич Н. Д. Основи культури мовлення.-Л.,1990.

  2. Безпалько О., Гончарова В., Авдєєва І., Савич Ж. Спілкуємось та діємо.-К.: Міленіум, 2002

  3. Білоусенко П. І. та ін. Учіться висловлюватися - К.,1990.

  4. Герман М. А. Основи риторики.- К., 1988.

  5. Гуревич С. С. , Погоріло В. Ф., Герман М. А. Основи риторики.- К.,1998

  6. Колесова В. В. Жизнь происходит от слова.-М.,2000.

  7. Мовчан П. Ключ розуміння.- К., 1990.

  8. Нечволод Л. І. Говоріння: Збірник навчальних і контрольних вправ та завдань. 5-11 класи.-Х.: Торсінг Плюс,2005.

  9. Нечволод Л. І., Паращич В. В. Риторика. Збірник навчальних і контрольних вправ та завдань.-Х.:Торсінг, 2004.

  10. Федоренко В. Розвиток риторичних здібностей школярів у старших класах// Українська мова та література.- число12(460).- 2006.

  11. Циганова О. Хто володіє словом, той володіє світом… // українська мова та література.- число12(460).- 2006 .

Схожі:

Уроку розвитку зв'язного мовлення, урок-дослідження
Тема. Письмовий твір-роздум (стаття) публіцистичного стилю на морально-етичну тему „У чому щастя людини? (2 уроки)
Урок розвитку мовлення в 11 класі Підготовка до написання твору роздуму...
Методи: метод випереджального навчання, метод наукового дослідження, метод дискусії, активний метод навчання — робота в малих групах,...
Риторика і мистецтво презентації
Публічний виступ як важливий засіб комунікації. Комунікативні вимоги до мовної поведінки під час публічного виступу
Урок з розвитку зв*язного мовлення «Стаття в газету на морально етичну...
Урок з розвитку зв*язного мовлення «Стаття в газету на морально – етичну тему «Повага й любов до рідного слова», 11 клас
В. Винниченко політик і письменник
В. К. Винниченка, біографія якого є надзвичайно цінним матеріалом для розмірковувань на світоглядну та морально-етичну тему
Тема уроку
Удосконалювати в учнів навички влучно й грамотно висловлюватися на морально-етичну тему, сприймати на слух аудіо-, відеоматеріал,...
Уроки-змагання
Вона виділяє: уроки змістовної спрямованості; уроки на інтегративній основі; уроки-змагання; уроки суспільного огляду знань; уроки...
Тема: Культура мови. Культура мовлення під час дискусій
Особливе значення мають професійні дискусії, які мають призводити до вирішення певних професійних питань і т п. У зв’язку з цим виникає...
Уроки-бесіди, уроки-конференції, уроки-зустрічі з письменниками,...
Головне управління освіти і науки Дніпропетровської державної обласної адміністрації
На класних зборах, присвячених обговоренню поточних справ колективу,...
Складіть текст виступу з пропозицією створити в кабінеті української мови “Бібліотеку словників”, що працюватиме в режимі читальної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка