1. Професійна педагогіка - наука і навчальний предмет. Роль і місце профпедагогіки в системі наук про людину і виробництво. Профпедагогіка як галузь педагогічної науки, її методологія. Предмет профпедагогіки та предмет навчального курсу. Основні категорії профпедагогіки: профосвіта, профнавчання, профвиховання. Зміст та структура курсу, рекомендації з вивчення.
2. Системний підхід до формування основ професійної освіти. Кібернетична теорія в професійній педагогіці. Загальні основи кібернетики: основні поняття та визначення, їх педагогічне тлумачення. Поняття про педагогічну систему (ПС). Структура і функціональні компоненти ПС. Закони функціонування ПС. Стислий огляд організації і діяльності кращих зразків педагогічних систем. Професійно-технічний заклад освіти як педагогічна система. Стисла характеристика структурних і функціональних компонентів. Загальні положення теорії управління . Суб'єкти і функції управління, та їх реалізація у педагогічному процесі професійно-технічних закладів освіти (ПТЗО).
3. Історико-еволюційний розвиток профпедагогіки та її тезаурус. Соціально-економічні передумови виникнення і розвитку профпедагогіки. Сутність понять професія, спеціальність, кваліфікація, компетентність, компетенція.
4. Організаційна структура системи професійної освіти і характеристика її елементів. Підготовка трудових ресурсів держави як соціальна і наукова проблема. Сучасний стан проблеми. Основне протиріччя і шляхи його розв'язання. Безперервний характер системи професійної освіти: ПТО, її мета, завдання і функції. ВНЗ та рівні їх акредитації: технікуми, коледжі, інститути, університети, академії, кваліфікаційно-освітні рівні випускників. Форми не стаціонарно професійної освіти. Заклади підвищення кваліфікації.
5. Теорія і практика підготовки кваліфікованих робітників.
Уявлення сучасної науки про кваліфікованого виробничника. Кваліфікаційна характеристика - основа організації підготовки робітника. Професіографічна документація, її типи та значення: професіограми, психограми, психолого-педагогічні профілі професій. Акмеологічні основи ПТО: предмет акмеології, її роль і місце. Авторська система діяльності професіонала (АСД).
6. Аналітичний огляд систем підготовки кваліфікованих робітників в Україні та за кордоном. Стислий історичний огляд становлення, розвитку і сучасного стану підготовки робітників в Україні, Англії, Германії, Франції, США, Японії та в країнах СНД.
Керівництво навчальним процесом в ПТНЗ
Керівництво – поняття більш широке ніж управління. Управління є адміністративною функцією і передбачає реалізацію загальних функцій управління. Управління носить об’єктивний характер, а керівництво, яке здійснюється однією особою – суб’єктивний характер.
Чітке, конкретне планування навчально-виховної роботи в ПТНЗ є важливою умовою її успішної діяльності, оскільки воно забезпечує цілеспрямованість у роботі всіх підрозділів, створює умови для організованої роботи педагогічного та учнівського колективів, раціонального використання часу та інших можливостей і резервів.
Перспективне планування діяльності ПТНЗ. Завдання його полягає в забезпеченні цілеспрямованої діяльності керівництва ПТНЗ та педагогічного колективу, раціональному розподілі сил, уникненні повторення в річних планах одних і тих самих заходів.
Річне планування діяльності ПТНЗ. Планування на рік дає змогу поєднувати перспективні завдання з конкретними завданнями на семестр, місяць навчального року.
Поточне планування діяльності ПТНЗ. Воно визначає програму діяльності окремих підрозділів і виконавців на певні терміни упродовж навчального року.
Внутріучилищний контроль – систематична, цілеспрямована перевірка роботи вчителя, майстра виробничого навчання адміністрацією ПТНЗ.
Його мета полягає в забезпеченні оптимальної відповідності діяльності ПТНЗ державним стандартам. Внутріучилищний контроль планують заздалегідь.
Залежно від мети виокремлюють такі види внутріучилищного контролю:
1) класно-узагальнюючий контроль.
2) фронтальний контроль.
3) тематичний контроль.
4) персональний контроль.
5) оглядовий контроль.
Контроль є не лише перевіркою, а й наданням допомоги вчителям, майстрам виробничого навчання у поліпшенні навчально-виховної роботи в ПТНЗ.
Якість, результати навчально-виховного процесу ПТНЗ залежать передусім від учителя, майстра виробничого навчання, його теоретичної підготовки, педагогічної та методичної майстерності.
Підвищенню фахової підготовки педагогічних кадрів в ПТНЗ сприяє спеціальна методична робота, яка збагачує їх педагогічними знахідками, дає змогу молодим учителям, майстрам виробничого навчання оволодівати педагогічною майстерністю, підтримує в педагогічному колективі дух творчості, прагнення до пошуку.
Індивідуальна форма методичної роботи в ПТНЗ. Сутність цієї форми методичної роботи полягає у самостійній роботі педагога над підвищенням теоретичного рівня своїх знань, вдосконаленням методичної майстерності.
Колективні форми методичної роботи в ПТНЗ. Метою колективних форм методичної роботи є підвищення майстерності всіх учителів, майстрів виробничого навчання у процесі цілеспрямовано спланованих і реалізованих заходів.
Істотне значення у підвищенні педагогічної майстерності має взаємовідвідування вчителями, майстрами виробничого навчання уроків.
Важливим елементом загальної культури педагога, яка втілює у собі знання, вміння, навички та індивідуальні риси його особистості, є його педагогічний досвід.
Педагогічний досвід – сукупність знань, умінь і навичок, здобутих учителем, майстром виробничого навчання у процесі навчально-виховної роботи.
На основі педагогічного досвіду формується педагогічна майстерність учителя, майстра виробничого навчання.
|