|
Скачати 122.99 Kb.
|
Савченко О.В., Черкаська обл., «Учитель року – 2011», опис досвіду Формування творчої активності молодшого школяра засобами сучасних педагогічних технологій Творчість – це не сума знань, а особлива спрямованість інтелекту, особливий взаємозв’язок між інтелектуальним життям особистості і проявом її сил в активній діяльності. В. Сухомлинський У час глобальних перетворень, появи нових соціально-економічних відносин, інтеграції у світовий освітній простір одним із найактуальніших завдань сучасного суспільства є формування і розвиток творчої активності особистості. Саме така особистість є справжнім творцем історії, оскільки весь шлях, пройдений людством, – це безперервний процес творіння. Головним завданням гуманізації та демократизації освіти в Україні є створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості, формування покоління, яке здатне вчитися протягом усього життя, продуктивно розв’язувати нагальні проблеми сучасності, розвивати цінності громадянського суспільства. Велику роль у вирішенні цих завдань відіграє початкова ланка школи. Фундаментальність початкової освіти – не лише у формуванні знаннєвої сфери, а й у формуванні ключових компетентностей, які є найважливішим надбанням розвивальної шкільної освіти. З точки зору реалізації основних засад компетентнісного підходу вчитель початкових класів має спроектувати стратегію організації діяльності молодших школярів з домінуючим акцентом на пізнавальну активність з метою досягнення її найвищого рівня – творчості. Я переконана, що творчість дає людині можливість актуалізувати свої потреби, інтереси, здібності, знаходити форми прояву індивідуальної активності. Творче самовираження сприяє усвідомленню особистісної ваги, емоційному розкріпаченню, зростанню впевненості у власні сили. У зв`язку з цим все більшої теоретичної і практичної значущості набуває залучення учнів до творчої діяльності, створення необхідних умов для формування творчої активності школярів. Проблема творчої активності завжди була у полі зору вчених. Педагогічний аспект зазначеної проблеми досліджували В.Сухомлинський, О.Захаренко, Ш.Амонашвілі, Л.Аристова, В.Андрєєв, І.Лернер, Л.Мамот, В.Паламарчук, М.Скаткін, Т.Коваленко. Ця проблема залишається однією з найактуальніших і репродукується всебічно та досить ґрунтовно. У працях багатьох дослідників (Д.Богоявленська, І.Редковець, Г.Щукіна) творча активність вважається найвищим рівнем пізнавальної активності учнів і розглядається як мета та зміст її досягнення. Багатогранність проблеми формування творчої активності знайшла своє відображення у різноманітних підходах до її визначення: як якості особистості (Ш.Генелін, В.Кузін, В.Максакова); як специфічної потреби особистості (Л.Божович), як творчої діяльності ( М.Данилов, М. Махмутов). Вивчивши теоретичні положення наукових досліджень педагогів і психологів, можна зробити висновок, що творча активність найчастіше розглядається у двох аспектах: як стихійний процес творення нового і як сукупність властивостей особистості, які забезпечують її залучення у цей процес. Особливу увагу науковці акцентують на самостійності мислення учня, тому що тільки у творчій активності найбільш яскраво виявляється його індивідуальність (Т.Коваленко). Творчу активність необхідно розглядати у єдності двох сторін. Перша (пов`язана з поняттям «творчість») – комплекс якостей і властивостей особистості, який сприяє повній реалізації її творчого потенціалу і виражається в оригінальному, своєрідному мисленні й емоційності. Друга (пов`язана з поняттям «активність») – ініціативність, енергійність, самостійність творчих дій і поведінки, мотивом яких служить потреба у самореалізації. Зважаючи на загальноприйняту психолого-педагогічну думку та власний досвід, творчу активність тлумачимо як найвищий рівень пізнавальної активності особистості, що виражається у здатності активізувати свої природні задатки і здібності, вмінні нестандартно мислити, генерувати ідеї за умови відповідної мотивації та високого розвитку психічних процесів. Актуальність проблеми зумовила вибір науково-методичної теми – «Формування творчої активності молодшого школяра засобами сучасних педагогічних технологій» – та її апробації у власній педагогічній діяльності. Об`єкт дослідження – процес творчого розвитку учнів початкових класів. Предмет дослідження – педагогічні умови формування творчої активності молодших школярів на уроках і в позаурочний час засобами сучасних педагогічних технологій. Мета дослідження – використовуючи сучасні педагогічні технології, створити власну систему роботи щодо формування творчої активності молодшого школяра. Для реалізації мети необхідно було виконати завдання: дослідити траєкторію власного розвитку дитини, її навчання та самонавчання у результаті запровадження сучасних педагогічних технологій у навчально-виховний процес початкової школи. Творча активність молодшого школяра – найвищий рівень активності дитини, який виражається у здатності активізувати її природні задатки і здібності, вмінні нестандартно мислити, генерувати ідеї за умови відповідної мотивації та високого розвитку психічних процесів. Тлумачення творчої активності дитини та аналіз наукових робіт з досліджуваної проблеми спонукають до висновків, що за умов педагогічного впливу творча активність може формуватися у діалектичній єдності ініціативи і ентузіазму з відповідальністю, ретельністю, організованістю, чіткістю дій; самостійності з дисциплінованістю, продуктивної сторони діяльності з репродуктивною; творчості з нормативністю та традиціями. В учнів формуються такі навчальні компетенції, при яких діти вміють обмірковувати свої дії та встановлювати взаємозв’язок між новими та раніше набутими знаннями, приймати альтернативні рішення, вчаться зосереджувати свою увагу, бути активними, планувати власне навчання, формулювати та висловлювати власні думки, довіряти членам спільноти, цінувати індивідуальні особливості кожного. Формування названих компетентностей можливе за умови системності роботи вчителя, дослідження взаємозв’язків між застосованими методами та прийомами й отриманими результатами. Щоб уможливити відслідковування цих взаємозв’язків, на мою думку, необхідно керуватися основними ознаками, які характеризують творчо активну і творчо пасивну дитину. Критерії творчої активності і пасивності винесені у додатки (Додаток 1). Творча пасивність молодшого школяра (поняття відносне) виражається у так званій зовнішній бездіяльності дитини, при якій внутрішня активність може бути спрямована на розв’язання творчого завдання, що найбільше цікавить дитину в цей момент. Новаційна значущість пропонованого досвіду полягає в тому, що формування творчої активності молодших школярів забезпечується шляхом впровадження у навчально-виховний процес сучасних педагогічних технологій. Симбіоз методів та прийомів, різних типів уроку, використання сучасних педагогічних технологій дають ширше коло для співпраці у системі «учитель – учень», створюють можливість для підвищення результативності навчально-виховного процесу. Технологія реалізації дослідження. Характерними рисами творчої активності учнів початкових класів є прагнення вдосконалювати свою роботу, критично ставитись до власних та чужих ідей, мати власне бачення та аргументи щодо вирішення поставлених завдань, втілювати в життя власний задум. Рушійною силою творчої активності учнів є потреба в реалізації власних здібностей і обдарувань, творчих потенцій. Першим кроком реалізації зазначеної проблеми стала відмова від авторитарної педагогіки та перехід до демократичних форм управління навчально-виховним процесом. Зміна діяльності щодо творчої активності учнів забезпечувалась шляхом оптимального поєднання традиційних (системності та послідовності навчання; свідомості й активності учнів; доступності та науковості; зв’язку навчання з життям та теорії з практикою) та сучасних дидактичних принципів, а саме:
Досвід дослідження науково-методичної теми дозволив мені визначити педагогічні умови формування творчої активності учнів, які допомагають дитині заглибитися в атмосферу творчості, пошуку нового, а саме:
Глибоко переконана, що у контексті такого розгляду питання творча активність учня молодшого шкільного віку формується у різних видах творчої діяльності. Використання методів і прийомів (проблемна бесіда, пізнавальні ігри, проблемно-пошукові, самостійної діяльності, дедуктивні), логічних операцій, сучасних технологій (інтерактивного навчання (О.Пометун, О.Комар), особистісно-орієнтованого навчання (О.Савченко), інформаційно-комунікаційних технологій (С.Пейперт), розвитку творчої особистості (Г.Альтшулер) уможливлюють творче самовираження дитини в різних життєвих ситуаціях, сприяють розумінню учнем, що зроблене ним, є цінним власне для нього і для людей. Визначила для себе, що учні з високим рівнем творчої активності мають стійкі пізнавальні інтереси, завжди із задоволенням занурюються в творчу роботу, ініціативні. Для них характерна здатність до висування гіпотез, оригінальних ідей, нестандартних шляхів вирішення проблемних питань. Щоб стимулювати в учнів творчу активність, намагаюсь проводити уроки, спрямовані на розвиток усіх її компонентів: мотиваційного (стимулювання підвищення емоційності, зміцнення сенсорної чутливості, розвитку, уяви, фантазії); пізнавального (інформаційно-когнітивний); ментального (неповторність, індивідуальність); практичного (уміння, навички, самостійна творча діяльність). Багаторічна практика та дослідження показали, що формування творчої активності молодшого школяра здійснюється у всіх сферах навчально-виховного процесу початкової школи. Як зразок практичної реалізації вищезазначеної проблеми, пропоную авторську систему уроків громадянської освіти інтегрованого курсу «Я і Україна» для 3-го класу, в якій об’єднані з розвивальною і виховною метою урок вивчення нового матеріалу, урок-мандрівка, комбінований урок, інтегрований урок, урок закріплення та застосування знань, умінь і навичок, урок-проект. Розроблений блок уроків є послідовно обґрунтований, логічно побудований та системно оформлений. Всі запропоновані завдання спрямовані на розвиток творчої активності молодших школярів. До кожного уроку подається чітка класифікація навчальних завдань, що дає можливість зосередити зусилля дітей на головному, створити еталони поведінки і підвищити об’єктивність оцінювання результатів навчання. Метою даних уроків є формування поняття про людину як соціальну істоту, виховання толерантності, збереження та цінування родинних стосунків, сприяння творчому пошуку вирішення життєвих проблем, аналізу ситуацій та знаходження оптимальних шляхів їх вирішення, допомога дитині в самореалізації, прояву ініціативності, винахідливості, допитливості, неординарності у підходах до презентації власного дослідження, формування та розвиток загальнокультурної, громадянської, соціальної та ІКТ компетентностей. Вся серія уроків насичена цікавими творчими завданнями, що потребують креативності мислення, нестандартності у вирішенні поставлених проблем, розв’язуючи які дитина перебуває у стані пошуку та творчого спілкування. Її фантазія і творча уява постійно взаємодіє із дослідницькою діяльністю. Різноплановість уроків дає можливість прояву виховного потенціалу дитини, особливостей не лише інтелектуальної, але й емоційно-вольової сфери. Формується ціннісна складова особистості дитини, пробуджуються її творчі потенції, здатність до саморозвитку, творчої активності, що дозволяє досягти прогресивних, соціально-значущих творчих результатів. Найпоширеніші цінності: термінальні і інструментальні (І. Бех). Термінальні цінності – це те, що є найбільш бажаним та емоційно привабливим для особистості, описує ідеальний стан її буття (наприклад: життя, здоров’я). Інструментальні цінності – спосіб поведінки або дії (наприклад: дружба, справедливість). Чому це так важливо для нас? Оскільки ми говоримо про курс «Я і Україна. Громадянська освіта», то не можна не загострити увагу, що така термінальна цінність, як «Батьківщина», починає перетворюватися на інструментальну, а це вже питання, яке потребує особливого переосмислення у підходах до виховання підростаючого покоління. Відбувається деформація основних людських цінностей, тому, на мою думку, необхідно уміло спрямовувати мислення дітей, їхній творчий потенціал на розуміння основних життєво – важливих цінностей. З метою дослідження комунікативних вмінь, самостійності, вміння аргументовано доводити і толерантно відстоювати свою думку було проведено анкетування серед учнів 2, 3, 4 класів Результати дослідження свідчать про позитивні зміни, які відбуваються у розвитку особистості молодшого школяра, підвищення рівня його самодостатності, взаємоповаги, самоцінності, що сприяють формуванню творчої активності. Динаміку змін рівнів сформованості творчої активності учнів подано у додатку (Додаток 2). Отримані результати вказують не лише на покращення успішності, але й появу нових особистісних якостей у дитини (впевненість, ініціативність, самоцінність). В учнів почала вибудовуватися траєкторія власного розвитку. Показником результативності роботи є активна участь школярів у конкурсах та здобуті ними результати. Так, у 2009 році 10 учнів (32%) отримали відзнаку «Золотий колосок» Всеукраїнського природничого інтерактивного конкурсу «Колосок». «Відмінний результат» Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру» показали 14 школярів (44%). Учениця Козлова Юлія зайняла ІІ місце у міському етапі, а Таран Інна двічі стала переможцем обласного етапу Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика. Отже, впровадження сучасних педагогічних технологій у навчально-виховний процес сприяє формуванню творчої активності молодшого школяра. Проведений аналіз уможливив визначення творчої активності учня як вищої якості особистості, сутність якої полягає у готовності здійснювати ініціативні, новаторські ідеї, використовувати творчість у будь-якому виді діяльності. Додаток 1. Критерії творчої активності
Критерії творчої пасивності
Додаток 2 З метою дослідження ставлення дітей до виконання творчих завдань, активної пошукової діяльності та роботи в групах було проведено анкетування серед учнів 2, 3, 4 класів. Це дослідження показало, що в четвертому класі значно зріс рівень творчої активності школярів. Прослідковується той факт, що чим більше здружилися діти, тим краще їм працювати разом. Тест-перевірка рівня творчої активності молодших школярів1. Чи подобається тобі виконувати постійно якусь роботу? (Потрібне підкресли). Так; не завжди; ні. 2. Чи подобається тобі активно відпочивати? Так; не завжди; ні. 3. Чи подобається тобі щось створювати самому? Так; не завжди; ні. 4. Чи подобається тобі виконувати завдання за вказівкою? Так; не завжди; ні. 5. Чи подобається тобі змінювати поставлені завдання? Так; не завжди; ні. 6. Чи подобається тобі виконувати складні завдання? Так; не завжди; ні. 7. Чи подобаються тобі творчі завдання? Так; не завжди; ні. 8. Чи подобається тобі працювати в групі? Так; не завжди; ні. 9. Чи активний ти на уроці? Так; не завжди; ні. Підрахуй бали:
«Чи подобається тобі працювати в групах?» отримали результати:
«Які завдання тобі подобається виконувати?» отримали результати
|
Урок з використанням ІКТ у 10 класі: «Ми лідери» Автор: учитель англійської мови вищої категорії, старший учитель Савченко Н. М. НВК№16, м. Мелітополь |
Організація та умови проведення всеукраїнського конкурсу «Про всеукраїнський конкурс «Учитель року», Положення про всеукраїнський конкурс «Учитель року», затвердженого постановою Кабінету... |
АУДИТОРСЬКА ФІРМА «АУДИТ К» 20300 м. Умань Черкаська обл вул. Енгельса... Товариство з обмеженою відповідальністю Аудиторська фірма "Аудит К" м. Умань Черкаської області на підставі договору від 22. 03.... |
Повідомлення про скликання річних Загальних зборів акціонерів ДРПОУ – 31860551) (далі – Товариство), повідомляє про проведення річних Загальних зборів акціонерів Товариства, які відбудуться «04»... |
Розвиток навички читання як умови формування освітньої компетенції... Опис досвіду роботи вчителя початкових класів Запорізького навчально-виховного комплексу №109 Дидики Людмили Іванівни |
Положення про Всеукраїнський конкурс «Учитель року» (редакція 2005... Організація та проведення Всеукраїнського конкурсу«Учитель року». Інструктивно-методичні рекомендації, 2007 р |
Життя і творчість Нечуй тощо) народився 25 листопада 1838р в м. Стеблеві Київської губ. Канівського повіту (нині — Черкаська обл., Корсунь-Шевченківський... |
№ уроку в темі Домашнє завдання сплановано згідно підручника «Фізика. 11 клас: Підручник/ Є. В. Коршак, О.І. Ляшенко, В. Ф. Савченко. – К.: Генеза,... |
Монгольська навала на українські землі Мета Калашник. Ю. М., учитель історії вищої категорії, старший вчитель Івахнянської ЗОШ І – ІІІ ст., Монастирищенського р., Черкаської... |
Г. Мельничук, учитель м. Козятина, Вінницької обл Під звуки народної пісні на святково прикрашену сцену виходить ведуча: королева балу невтомна Словесність |