Методичні рекомендації з питань організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році П. С. Старовойт


Скачати 108.82 Kb.
Назва Методичні рекомендації з питань організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році П. С. Старовойт
Дата 05.03.2016
Розмір 108.82 Kb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Інформатика > Методичні рекомендації


Методичні рекомендації з питань організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році

П.С.Старовойт,

завідувач НМЦ виховної роботи ІППО ЧО

Одними із головних завдань позашкільної освіти, визначених Законом України «Про позашкільну освіту», є створення умов для творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів; пошук, розвиток та підтримка здібних, обдарованих і талановитих вихованців, учнів, слухачів. На реалізацію цих завдань спрямовані нормативні документи:

Указ Президента України від 01.06.2013 № 312 «Про додаткові заходи із забезпечення гарантій реалізації прав та законних інтересів дітей»;

Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (наказ МОНУ № 641 від 16.06.2015 року);

Методичні рекомендації МОНУ щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах від 25.05.2015 року;

Заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, затверджені наказом МОНУ №641 від 16.06.2015 р.

Позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти, що спрямована на розвиток здібностей, обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їхніх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні, виховання патріота, здатного захищати інтереси держави.

Як свідчать результати аналізу діяльності позашкільних навчальних закладів області у 2015/2016 н. р., соціальний попит на якісну позашкільну освіту, що відзначається практичною спрямованістю та широкими можливостями для самореалізації й соціальної адаптації особистості, зумовлює необхідність створення сприятливих соціально-педагогічних умов для забезпечення навчально-творчої діяльності дітей та учнівської молоді за всіма напрямами позашкільної освіти.

Основними завданнями на 2015/2016 н.р. залишаються безперервність і наступність освітньо-виховної роботи, спрямування педагогічних і методичних інновацій на забезпечення умов для виявлення, розвитку творчих здібностей дітей та учнівської молоді в процесі пізнавально-творчої діяльності в гуртках, інших творчих об’єднаннях.

2015/2016 навчальний рік має стати роком розвитку талантів дітей, підтримки їх творчих, інтелектуальних і спортивних досягнень. З цією метою необхідно проводити активну роботу щодо збільшення кількості гуртків, секцій, творчих об’єднань, запровадження різних форм охоплення позашкільною освітою, залучення до занять у гуртках дітей переселенців з Криму та Сходу України, дітей учасників АТО та Героїв АТО.

З огляду на зазначене, актуальними питаннями цього навчального року є:

- збереження мережі позашкільних навчальних закладів, дитячих творчих об’єднань;

удосконалення навчально-виховної роботи з національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді;

- розробка та реалізація короткострокових навчальних програм, соціально-освітніх проектів краєзнавчого, військово-патріотичного спрямування;

- формування регіональної системи соціального співробітництва позашкільних навчальних закладів із інститутом сім’ї на основі збереження духовної єдності поколінь, створення умов для спільної творчої діяльності дітей та їхніх батьків у позашкільному освітньо-виховному просторі;

- забезпечення вільного вибору кожною дитиною напряму та виду діяльності, врахування запитів дітей та батьків у роботі позашкільного навчального закладу;

- впровадження особистісно-орієнтованих технологій; компетентнісного та діяльнісного підходів у навчально-виховний процес позашкільного навчального закладу;

- створення умов для соціально-педагогічної, психолого-педагогічної підтримки дітей та молоді «групи ризику», соціально вразливих груп; профілактика асоціальної поведінки в дитячому й молодіжному середовищі;

- профілізація навчально-виховного процесу; організація допрофільної та профільної підготовки вихованців позашкільних начальних закладів;

- розвиток інформаційних та комунікативних технологій, організація дистанційного навчання у позашкільному навчальному закладі, в тому числі для дітей з особливими потребами;

- удосконалення змісту навчальних програм, форм і методів навчання та виховання на основі компетентнісного і діяльнісного підходів.

Ураховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні після Революції гідності, обставини, пов’язані з російською агресією, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції. Статистичні дані 2014/2015 н.р. свідчать про те, що кількість гуртків військово-патріотичного напряму у ПНЗ області становить 0,8%. Тому варто у 2015/2016 н.р. розширити гурткову роботу з цього напряму.

Важливо, щоб кожен позашкільний навчальний заклад став для дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність, самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві.

Героїчні й водночас драматичні й навіть трагічні події останнього часу спонукають до оновлення експозицій шкільних музеїв, заповідників та кімнат бойової слави, зокрема щодо інформації про учасників АТО та волонтерів з даної території; необхідно взяти шефство над родинами учасників ATO, які цього потребують. В цілому важливим є формування засобами змісту програм з позашкільної освіти якостей особистості, що характеризуються ціннісним ставленням до суспільства, держави, самої себе та інших, природи, праці, мистецтва.

З огляду на це рекомендуємо:

1. Виокремити як один з найголовніших напрямів виховної роботи у позашкільних навчальних закладах національно-патріотичне виховання – справу, що за своїм значенням є стратегічним завданням.

2. Системно здійснювати виховання громадянської позиції; вивчення та популяризацію історії українського козацтва, збереження і пропаганду історико-культурної спадщини українського народу; поліпшення військово-патріотичного виховання молоді, формування готовності до захисту Вітчизни.

3. Формувати моральні якості особистості, культуру поведінки, виховувати бережливе ставлення до природи, розвивати мотивацію до праці.

Для реалізації цих глобальних завдань необхідна системна робота, яка передбачає забезпечення гармонійного співвідношення різних напрямів, засобів, методів виховання дітей у процесі навчально-виховної діяльності позашкільних навчальних закладів.

У навчально-виховний процес мають впроваджуватися форми і методи виховної роботи, що лежать в основі козацької педагогіки. Патріотичне виховання має спиратися на загальнопедагогічні принципи виховання, такі, як дитино центризм, культуровідповідність, гуманізм, врахування вікових та індивідуальних особливостей. Серед специфічних принципів патріотичного виховання: принцип національної спрямованості, самоактивності й саморегуляції, полікультурності, самовідповідності, історичної та соціальної пам’яті, міжпоколінної наступності. Під час організації цієї роботи взяти за основу положення Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді від 30.03.2015 року.

Методистам позашкільних навчальних закладів обласного підпорядкування необхідно забезпечити навчальними програмами керівників гуртків різних напрямів та перелік навчальних програм розмістити на своїх сайтах.

Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області створив проект «Фольклорні колективи Чернівецької області» і пропонує використовувати надбання творчих колективів у професійній діяльності.

Діяльність позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного спрямування у 2015/2016 н.р. рекомендовано спрямувати на розвиток виїзних форм навчально-виховної роботи з комплексного вивчення природи: екологічні експедиції, походи, польові практики, під час проведення яких юннати мають можливість ознайомитись із природними об`єктами, компонентами природи, дослідити тваринний і рослинний світ, оволодіти знаннями про екологічний стан своєї місцевості та взяти участь у практичній природоохоронній діяльності.

Для вирішення завдань допрофільної підготовки, соціальної інтеграції та професійного самовизначення учнів на базі Національного еколого-натуралістичного центру протягом наступного навчального року працюватимуть Всеукраїнська заочна біологічна школа (ВЗБШ), Всеукраїнський інститут біологічних стажувань обдарованих школярів (ботаніка, зоологія, гідробіологія, біохімія), шкільна аспірантура у галузі клітинної та молекулярної біології, біохімії, клітинних технологій.

З метою інтеграції національної освіти в європейський та світовий освітні простори позашкільним навчальним закладам необхідно розвивати міжнародну співпрацю. На національному рівні це буде здійснюватись через участь юннатів України у фіналах дванадцяти міжнародних конкурсів: міжнародному конкурсі екологічних проектів з енергоефективності «Енергія і середовище», всесвітньому конкурсі науково-технічної творчості молоді Intel ISEF, Міжнародній Олімпіаді Проектів I-SWEEP, міжнародному конкурсі INFORMATRIX, міжнародному конкурсі INESPO, конкурсі винахідників «Leonardo Da Vinci», олімпіаді екологічних проектів INEPOEurоasia, Балтійському науково-інженерному конкурсі, щорічній Білоруській конференції учнів, Білоруському конкурсі науково-біологічних робіт учнів загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів.

Діяльність туристсько-краєзнавчих позашкільних навчальних закладів у 2015/2016 н. р. буде спрямована на вивчення історії рідного краю та довкілля, формування у дітей та молоді почуття патріотизму, оволодіння практичними уміннями й навичками з туризму і краєзнавства, пропаганду здорового способу життя та змістовного дозвілля.

У наступному році будуть продовжені такі експедиції та конкурси:

- Всеукраїнська історико-географічна експедиція «Історія міст і сіл України», метою якої є виховання в учнівської та студентської молоді любові до рідного краю, шанобливого ставлення до його історії, духовної спадщини, бажання пізнавати й вивчати природне середовище;

- Всеукраїнська експедиція учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна» за такими експедиційними напрямами: «Духовно-культурна спадщина мого народу», «Козацькому роду нема переводу», «Із батьківської криниці», «З попелу забуття», «Живи і возрадуйся, роде наш красний», «Славні імена земляків», «Геологічними стежками України», «Географія рідного краю»;

- Всеукраїнський конкурс на кращу туристсько-краєзнавчу експедицію учнівської молоді з активними способами пересування «Мій рідний край».

Позашкільні навчальні заклади туристсько-краєзнавчого спрямування є координаторами Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»).

Діяльність позашкільних навчальних закладів науково-технічної творчості у 2015/2016 н. р. буде спрямована на розвиток інтересу дітей та молоді до науково-технічної творчості, розширення наукового світогляду; створення умов для набуття вихованцями техніко-технологічних умінь і навичок; активізацію раціоналізаторсько-винахідницької, конструкторської та пошукової діяльності.

Позитивними результатами роботи є залучення дітей дошкільного та молодшого шкільного віку до занять у гуртках початкового технічного моделювання, художнього конструювання, механічної та електрифікованої іграшки, де у процесі занять відбувається виявлення здібних до науково-технічної творчості вихованців.

У новому навчальному році з метою профорієнтаційної та професійної підготовки учнів рекомендуємо звернути увагу на розвиток виробничо-технічного профілю, який об’єднує гуртки автослюсарів, столярів, водіїв, операторів комп’ютерного набору та військово-технічного спрямування.

Діяльність позашкільних навчальних закладів художньо-естетичного напряму у 2015/2016 н. р. буде спрямована на розвиток творчих здібностей, формування особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, розвиток естетичної свідомості, здатності до самореалізації та самовдосконалення.

Звертаємо увагу на важливість співпраці творчих колективів з мистецькими установами, театрами, філармоніями, музеями щодо популяризації мистецтва, культури, національних звичаїв і обрядів, відродження фольклорної спадщини, виховання дітей та молоді на культурно-історичних традиціях українського народу.

Одним із важливих завдань керівників гуртків і творчих колективів художньо-естетичного спрямування є формування культури поведінки та спілкування вихованців, естетизація інших сфер дитячо-юнацької творчості.

З метою підтримки художньо-естетичної творчості дітей та молоді продовжуватиметься робота щодо проведення різноманітних організаційно-масових заходів (фестивалів, конкурсів, концертів, оглядів), спрямованих на популяризацію кращих зразків народної творчості, залучення широких кіл дітей до вивчення фольклору в народній творчості, практичне знайомство з джерелами національних етнографічних груп, популяризацію та пропаганду серед молоді здорового способу життя, запобігання негативним проявам у молодіжному середовищі.

У 2015/2016 н. р. навчально-виховна діяльність позашкільних навчальних закладів системи Малої академії наук України спрямовуватиметься на реалізацію головного завдання – пошуку, підтримки та розвитку обдарованих, здібних до наукової діяльності дітей та молоді.

Важливою умовою успішної реалізації навчально-виховних завдань дослідницько-експериментального напряму позашкільної освіти МАН України є виявлення у дітей здібностей до наукової діяльності на ранньому етапі. Тому в новому навчальному році необхідно звернути особливу увагу на розгортання пропедевтичної роботи, що передбачає здійснення заходів, спрямованих на залучення учнів середнього та старшого шкільного віку до дослідницької діяльності в гуртках і секціях наукових відділень МАН.

Пріоритетними залишаються такі основні напрями роботи з учнями, як: організація всеукраїнських і міжнародних освітніх проектів (Всеукраїнські заочні профільні школи, літні наукові школи, Всеукраїнський виїзний лекторій-практикум «Наука ХХІ століття: перспективні напрями розвитку», Німецько-Український аерокосмічний університет) та проведення масових інтелектуальних заходів (Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України, Всеукраїнська виставка-фестиваль «Обдаровані діти України», Всеукраїнська науково-технічна виставка молодіжних інновацій та творчих проектів «Майбутнє України», Всеукраїнська олімпіада з робототехніки). В організаційно-масовій роботі з обдарованими дітьми та молоддю позитивно зарекомендувала себе практика проведення учнівських науково-практичних конференцій у регіонах.

У новому навчальному році варто зосередити зусилля на удосконаленні інтерактивного освітнього простору МАН, що створює учням, які зацікавлені у науково-дослідницькій діяльності, додаткові можливості для навчання. Під час здійснення практичних заходів щодо розвитку дистанційних форм навчання у МАН звертаємо увагу на досвід роботи природничої науково-дослідницької лабораторії «МанЛаб», яка працює на базі Національного центру «Мала академія наук України».

Вагомим напрямом діяльності закладів системи МАН у 2015/2016 н. р. має стати захист творчих досягнень молодих науковців. Запорукою реалізації освітніх ініціатив Малої академії наук у роботі з обдарованим дітьми та молоддю є активна популяризація її діяльності. З цією метою діють пізнавальний телевізійний проект «Інтелект.ua», медіа-проект «Інтелект-ТV», портал МАН України (www.man.gov.ua), чотири рази на рік виходить науково-популярний журнал для дітей «Школа юного вченого» (http://scientistschool.org.ua).

Навчально-методичне забезпечення навчально-виховного процесу

Актуальним питанням сьогодення залишається якісне науково-методичне забезпечення позашкільних навчальних закладів навчальними програмами, методичними посібниками, які розроблено з урахуванням компетентісного та діяльнісного підходів до навчально-виховного процесу, новітніх педагогічних технологій та досягнень науки, змісту Державних стандартів початкової, базової і повної середньої освіти, Базового компоненту дошкільної освіти.

З метою підвищення рівня якості позашкільної освіти, унормування порядку розроблення, затвердження та використання у навчальних закладах навчальних програм з позашкільної освіти листом Міністерства освіти і науки України від 18.07.2013 № 1/9-502 «Про навчальні програми з позашкільної освіти» надано відповідні роз’яснення.

Для приведення навчальних програм з позашкільної освіти до єдиних вимог розроблено методичні рекомендації щодо їх змісту та оформлення (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 05.06.2013 № 14.1/10-1685 «Про методичні рекомендації щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти»). Для подання на вчену раду ІППОЧО програми мають відповідати вимогам Листа ІІТЗО.

Детальну інформацію про навчальні програми та навчально-методичну літературу, що мають гриф Міністерства освіти і науки України, можна знайти на веб-сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти у вкладці «Позашкільна освіта» (www.iitzo.gov.ua) та на сайтах державних центрів позашкільної освіти.

Схожі:

Методичні рекомендації з питань організації навчально-виховного процесу...
Законом України «Про позашкільну освіту», є створення умов для творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку вихованців,...
Методичні рекомендації щодо викладання фізичної культури в 2015/2016...
...
Методичні рекомендації підготували
Методичне забезпечення навчально-виховного процесу в навчальних закладах області в 2011-2012 навчальному році (рекомендації методичним,...
Педагогічні особливості навчання учнів у шостих класах
Міністерство освіти і науки надсилає для практичного викорис­тання методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу...
Загальні методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного...
З метою організованого переходу на новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти Міністерство освіти і науки...
Методичні рекомендації щодо вивчення астрономії у 2015/2016 навчальному році
Департаменту освіти і науки Чернівецької ОДА №282 від 29. 05. 2015 «Про робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації
Матеріали до серпневих конференцій педагогів області (методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в закладах...
Деякі питання організації виховної роботи у 2012/2013 навчальному році
Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах...
Управлінням (департаментам) освіти і науки обласних, Київської міської державної адміністрації
Міністерство освіти і науки надсилає для практичного використання методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу...
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2015/2016 навчальному році
Міністерства освіти і науки України «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах», якщо від дати надання грифа...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка