|
Скачати 145.72 Kb.
|
Управлінські рівні особистісно орієнтованого моніторингу В умовах оновлення освіти актуальними стають проблеми педагогічної діагностики. Неможливо досягти високого рівня навчальних досягнень учнів без відповідного контролю за ходом навчального процесу. Проблеми оцінювання навчальних досягнень учнів та оцінювання ефективності навчання пов’язані між собою. Вирішення цієї проблеми стає можливим шляхом моніторингового дослідження. Тому поняття “моніторинг” увійшло в наше життя як необхідність. Слово моніторинг походить від лат. „монітор” – той, що попереджає, наглядає, нагадує. Оксфордський словник визначає моніторинг як ретельне спостереження, контроль за роботою. Людство давно „приміряло” моніторинг на себе. Його апробували у різних сферах та напрямках, і ось, нарешті, він захопив і педагогів. Педагогічний моніторинг - система відбору, обробки, аналізу, зберігання інформації про діяльність педагогічної системи в конкретному напрямку, що забезпечує безперервне тривале відстеження її стану, наступну корекцію навчально-виховного процесу та прогнозування розвитку освітньої системи. Виділяють багато видів освітнього моніторингу:
Основний зміст його полягає в одержанні інформації про стан освіти з метою прийняття управлінських рішень щодо переведення її на якісно новий рівень. Освітній моніторинг в навчальних закладах здійснює методичний кабінет, який організовує управління якістю освіти на кількох рівнях: учень (самомоніторинг навчальних досягнень), учитель (самомоніторинг педагогічної діяльності), навчально-виховний заклад (внутрішкільний моніторинг). Проводячи педагогічний моніторинг, шкільна методична служба покликана не тільки зосереджуватись на обробці отриманої інформації, а практично повинна досягти своєї домінуючої функції - управлінської, тобто коригування та прогнозування результатів. Поняття освітнього моніторингу являє собою цілісний управлінський інструмент (Додаток 1). 2004-2005 н.р. визначено як практичний етап моніторингу, який передбачає масову апробацію критеріїв та методів дослідження. Виходячи з цього, обласний інститут післядипломної педагогічної освіти пропонує навчальним закладам області включитися в процес впровадження моніторингу, що є планомірним здійсненням стратегічних дій, спрямованих на контроль, оцінку вдосконалення якості освіти. Ця робота передбачає дійове співробітництво педколективів та адміністрацій шкіл, райметодкабінетів з відділом моніторингу розвитку освітніх закладів області ОІППО. Моніторинг націлює на постійне спостереження за будь-яким процесом з метою виявлення його відповідності бажаному результату. Кожен учитель і учень повинні чітко окреслити той бажаний результат (перспективну мету), на який вони вийдуть у процесі співпраці. А мета одна: випускник повинен бути освіченою людиною. Для того існує Школа... Сучасна школа орієнтується на розвиток творчості учнів, утвердження особистісно-орієнтованої педагогічної системи, що дозволяє спрямувати освіту на інтереси розвитку особистості, самодостатності, підготовленої до свідомої та ефективної самодіяльності в ринкових умовах. Результати здійснення моніторингових досліджень на обласному управлінському рівні доводять, що адміністраціями закладів освіти на шкільному рівні не проводиться систематичний аналіз якості освіти, спостерігається тенденція завищення навчальних балів, або ж існує невідповідність реальних знань учнів і виставлених балів. Як наслідок – значна розбіжність між експертними оцінками та попередніми результатами написання контрольних робіт, тематичних атестацій. Вихід з цієї ситуації, на наше глибоке переконання є. Це систематичне відстеження якості освіти в навчальному закладі самою адміністрацією, тобто – організація внутрішкільного моніторингу. Для керівника освітнього закладу, а особливо для завуча, дуже важливо мати оперативну, об’єктивну інформацію про діючий стан навчального процесу. При необхідності це дозволить йому своєчасно здійснити методичну підтримку і внести необхідні корективи. Таку інформацію можуть надати регулярно здійснені моніторингові дослідження, які є хорошим інструментом аналізу різноманітних сторін навчального процесу. Вони дозволять одержати реальну картину результативності нововведень, напрямів плану розвитку навчального закладу, якості знань учнів та ін. В залежності від мети дослідження можна виділити найрізноманітніші напрями моніторингу. Однак найважливішим з них було і залишається визначення результативності навчального процесу. Моніторинг якості освіти передбачає дослідження в таких напрямках:
- проблемний моніторинг, який пов’язаний з окремими аспектами оновлення та модернізації освітньої системи в контексті комплексу регіональних програм, за напрямками: • підвищення рівня навчальних досягнень учнів на основі самоосвітньої діяльності; • розвиток творчих здібностей; • діагностика навчання учнів із низькою успішністю; • рівень професійної компетентності педагогічних кадрів. Залежно від мети дослідження можна виділити ще і інші різноманітні напрямки моніторингу. Наведемо основні з них:
Щоб освітній моніторинг на шкільному рівні став реальним фактором управління, його потрібно організувати таким чином, щоб він виконував наступні функції: - інформаційну (створення вірогідного масиву інформації щодо якості освіти в навчальному закладі); - діагностичну (фіксування реального стану якості освіти в ЗНЗ); - прогнозуючу (виявлення стратегії і тактики розвитку освіти в навчальному закладі); - управлінську (вплив на мету, зміст і методи управлінської діяльності); - педагогічну (створення цілісності процесу навчання, виховання та розвитку учнів) (Додаток 2). Ідея моніторингу – відстежити, скоригувати й отримати результат. Проведення управлінського педагогічного моніторингу проходить три етапи: (Додаток 3).
Кожен вид моніторингу має свій склад. Зокрема, внутрішкільний моніторинг складається з наступних складових: (Додаток 4).
Можливе визначення й інших об’єктів шкільного моніторингу.
Моніторинг здійснюється на декількох управлінських рівнях (Додаток 5). Мета управлінського супроводу полягає у створені умов для оптимізації навчально-виховного процесу, інноваційної освітньої діяльності педагогів, індивідуального розвитку учня. Адміністрація освітнього закладу повинна під час моніторингу якості освіти сприяти створенню гармонічних взаємин між дітьми, педагогами, батьками. Управлінський супровід шкільного моніторингу повинен бути спрямований на поглиблення професійної свідомості вчителя, має орієнтувати педагога на розширення діапазону застосування інноваційних технологій навчання. Запровадження моніторингу в управлінську практику відбувається в такій послідовності: (Додаток 6).
Проведення моніторингу якості викладання відповідних предметів у навчальному закладі має на меті аналіз стану викладання його, а також рівня компетентності учнів. Завдання його полягають в наступному:
Застосування моніторингових досліджень особливо доцільне під час вивчення результативності нововведення й подальшого планування розвитку школи. Приміром, маючи результати навчальної діяльності 5-х класів за попередній навчальний рік, ми можемо порівняти їх із нинішньою паралеллю 5-х класів і отримати реальну картину, яка показує ефективність чи неефективність навчання за вибраними методиками, технологіями. Моніторинг якості знань тісно переплітається з психологічним моніторингом. Метою психологічного моніторингу є: вивчення індивідуально-психологічних особливостей дітей, визначення рівня сформованості внутрішньої позиції учня щодо навчання, зіставлення інтелектуального потенціалу кожного учня з реальним рівнем його навчальних досягнень, розробка індивідуальних рекомендацій для батьків та вчителів з метою підвищення якості знань учня. Управлінська діяльність закладом освіти на підставі моніторингу має свої особливості та вимагає серйозної підготовки і створення відповідної інформаційної системи. Щоб моніторинг став реальним фактором управління, його треба організувати. Необхідно розподілити повноваження між учасниками моніторингового дослідження. Керівник школи повинен розробити нормативно-правове, науково-методичне, кадрове, матеріально-технічне забезпечення. Зокрема, слід обговорити і виробити спеціальне положення про внутрішкільний моніторинг, розробити спеціальні інструкції для проведення моніторингу, опрацювати наукову літературу, вибрати адаптаційні діагностичні методики для визначення реального стану об’єктів, що обстежуються. Досвід свідчить, що ця робота вимагає певного часу та інтелектуальних зусиль, але результати роботи переконують в її ефективності. Основна лінія поведінки адміністрації в процесі моніторингу: не грубо підтягувати учня до відомих стандартів, а організувати та запровадити систему супроводження дитини як повноцінного партнера педагога, дотримуючись принципів цілеспрямованого створення емоційно-збагачених навчальних ситуацій, особистісно-розвивального навчання, використання співпереживання як психологічного механізму заохочення, системного аналізу учнем і вчителем результатів навчальної діяльності (самоаналіз, взаємо аналіз тощо). Моніторингова система винятково коректна в роботі адміністрації, оскільки дає змогу безконфліктно вирішувати найболючіші питання навчального процесу. Системний підхід дасть змогу коригувати навчальну діяльність упродовж року, простежувати результат особистісного зростання дітей та діяльності вчителя, підтримати будь-які, нехай навіть ледь помітні успіхи. Моніторингова діагностика змінює суть контролю адміністрації, робить її гуманнішою, стимулює роботу вчителя над собою. Втілюючи систему моніторингу якості освіти в ЗНЗ, управлінська служба (адміністрація) цілеспрямовано повинна орієнтувати педагога та учня на співробітництво, на організацію особистісно-орієнтованого навчання, на творчість і самостійність. Одночасно все підлягає одній меті: сприянню становлення та розвитку особистості учня при умові дотримування у спілкуванні з дітьми принципу: “Не поряд і не над, а разом!”. Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3 Етапи моніторингових досліджень Додаток 4
Додаток 5 Управлінські рівні моніторингу
Додаток 6 Технологія здійснення шкільного моніторингу
|
Застосування особистісно орієнтованого навчання на уроках німецької мови Особистісно орієнтоване навчання (ООН) виникло і розвивається як течія в річищі гуманістичної педагогіки. ООН ввібрало в себе найкращі... |
Застосування особистісно орієнтованого навчання на уроках німецької мови Особистісно орієнтоване навчання (ООН) виникло і розвивається як течія в річищі гуманістичної педагогіки. ООН ввібрало в себе найкращі... |
РОБОЧИЙ ЗОШИТ ... |
Гасюк О. О., Степан М. Г. Художнє вишивання Урок з образотворчого мистецтва (6 клас) за технологією особистісно орієнтованого навчання з елементами формування самоосвітньої... |
Урок навчання гра моти. 1 клас Л. А. Козиренко. Альбер Камю. «Чума» Заняття №1. Підготовка проекту «Компетентнісний підхід в системі особистісно орієнтованого навчання» |
Методичне об’єднання класних керівників Методична проблема Методична проблема. Морально-духовний розвиток та соціалізація особистості через організацію особистісно орієнтованого креативного... |
Шкляєва Г. О. МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ДІАЛОГ НОВОЇ ПАРАДИГМИ МАРКЕТИНГУ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ Авторка розкрила головні об’єктивні закономірності особистісно-орієнтованого навчання, а також власні погляди на зміст, принципи... |
Формування мотивації д о навчальної діяльності на уроках фізики в... Формування особистості – це цілісний, поступальний процес, який виражається у залученні її до соціального досвіду, засвоєнні нею... |
Мультимедійний супровід заняття. Листи А4, ручки, стікери, роздатковий... Психолого-педагогічні аспекти взаємодії вчителя й учнів у спільній пошуково-пізнавальній діяльності в умовах особистісно-орієнтованого... |
Навчальна дисципліна “Економіка підприємства” вивчається згідно навчального... Мета навчальної дисципліни полягає у формуванні здатності самостійно мислити, приймати управлінські рішення, виконувати комплексні... |