Уроку за темою «Що є законом душі за Ф. М. Достоєвським» Тема : Що є законом душі за Ф. М. Достоєвським


Скачати 106.16 Kb.
Назва Уроку за темою «Що є законом душі за Ф. М. Достоєвським» Тема : Що є законом душі за Ф. М. Достоєвським
Дата 09.02.2014
Розмір 106.16 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок



Розробка уроку
за темою «Що є законом душі за Ф.М. Достоєвським»

Тема: Що є законом душі за Ф.М.Достоєвським

(підсумковий урок за творчістю Ф.Достоєвського)

Мета: узагальнити знання учнів за темою «Ф.Достоєвський. Роман «Злочин і кара», формувати здатність до рефлексії, вміння об’єднувати знання, аналізувати, робити висновки; розвивати образне та асоціативне мислення, вміння аргументовано висловлювати власне ставлення до порушених у творі проблем; сприяти активізації самоосвітньої діяльності; стимулювати творче мислення та уяву, виховувати прагнення до поведінки відповідної до високих духовних цінностей.

Обладнання: учнівська комп’ютерна презентація, мультимедійне обладнання, творчі роботи учнів, картки для індивідуальної роботи.

Тип уроку : узагальнення знань.

Форма уроку : творчий звіт.

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

На першому уроці за темою вам було запропоновано завдання. Сьогодні учні, які обрали ці завдання і працювали за власним планом, будуть допомагати у проведенні уроку шляхом презентації своїх робіт. Ми ще раз звернемось до особистості і сторінок твору письменника; проведемо невеличку дослідницьку роботу в собі: порівняємо своє бачення героїв і проблем твору з баченням своїх товаришів; об’єднаємо знання, які одержали на попередніх уроках, і спробуємо створити уявлення про світ Ф.Достоєвського. Перед вами лежать експертні картки, з якими треба буде працювати протягом уроку.

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності.

Вчитель.

Видатний польський письменник та критик Ян Парандовський сказав: «Не має нічого смутнішого за пусті імена, які дивляться на нас з табличок на стінах вулиць».

  • Що має на увазі письменник?

Учні.

  • Вулиці називають тільки іменами видатних особистостей, але с часом вони зникають з пам’яті людей. Зникає пам'ять і про їхні здобутки і працю заради людства.

Вчитель.

  • У нас в місті є декілька вулиць, які носять ім’я Ф. Достоєвського. Що вам спадає на думку, коли ви опиняєтесь на вулиці на ім’я Ф.Достоєвського?

Учні.

  • Що це великий російський письменник .

  • Що це письменник, творчість якого дуже популярна у світі і в наш час.

  • Ф.Достоєвський – людина, яка перемогла зло в собі.

  • Письменник, який показав людину в її протиріччях.

  • Людина, яка через своїх героїв захищала в людині людину.

  • Автор, який в своїй творчості розкрив проблему боротьби добра і зла.

  • Він через свого героя Раскольникова показав, що людина повинна керуватися моральними законами буття.

Вчитель.

Дійсно так, ми з вами тепер знаємо, що це письменник, якій своїм генієм створив героїв, які через гострий конфлікт з оточуючим світом, прагнули пізнати себе та в стражданнях і любові знайти справедливість та добро для усіх людей. І якими не були б їхні вчинки, якими би іноді вони не були аморальними, якби часом сама любов не приносила біль не меншу, ніж душевна рана, герої ці примушують нас співчувати їм, страждати разом з ними, відправляють нас шляхом пошуку істини, цей шлях через все життя.

А.Погребняк хоче ще раз перегорнути сторінки життя Ф.Достоєвського. Вона назвала свій проект – презентацію «Портрети долі».

Учениця:

Портрет – це цілий уречевлений психологічний світ. Змінюваність людини - це глибинний рух, розгадування якого дає відповідь на питання: «Коли письменник з оповідача перетворюється на мислителя?» Коли я створювала свою презентацію, у мене було бажання зуміти показати, що я відчуваю про Достоєвського.

Я прагнула розкрити шлях духовного зростання письменника, його мужність відстояти свої заповітні переконання про те, що «атмосфера душі людини складається із злиття неба, з землею», що вибір між добром і злом в душі на совісті самої людини.

(Перегляд презентації)

Вчитель.

- Як можна визначити вектор розвитку письменника? Як це відображено в презентації?

Працюємо з карткою для експертної оцінки презентації.

Учні коментують свої спостереження і оцінювання.

Висновки.

Вчитель.

Шлях Достоєвського через страждання, душевні муки, зло, сумніви, віру, неправду – до істини, добра, правди, любові, досконалості та розчинення «Я». Прагнучи з’єднати романтику з найжорстокішим реалізмом, Достоєвський неухильно вів своїх героїв від злочину до усвідомлення провини, до каяття, до відкриття в собі людини.

ІІІ. Розвиток вмінь і навичок.

Вчитель.

Під час вивчення теми було запропоновано прийняти участь у конкурсі реферативних робіт за темою : «Центральна проблема в творчості Ф.Достоєвського». Експертна група, яку ми з вами створили на 1-ому уроці, розглянула роботи і дійшла висновку, що найбільш цікава робота за темою « Центральна проблема в творчості Ф.Достоєвського: «Прагнення через без – образність прозріти істину». Досягненням цієї групи за думкою учнів – експертів, є :

  1. мета – визначити місце роману «Злочин і кара» в системі творів М.Достоєвського;

– зрозуміти діалектику розвитку характерів героїв з позицій християнських поглядів автора;

  1. форма викладу, яка активно залучає до роздумів аудиторію.

Перед вами лежить картка з питаннями, на які буде звертати увагу доповідач. Проведіть невеличку особисту дослідницьку роботу і порівняйте своє бачення роману до і після презентації. Ваша роль – роль активного слухача.

(картка спостереження №2)

ІV. Домашнє завдання .

А на одинці з собою, вдома, ви напишете звіт про своє дослідження. Форму, обсяг, назву обираєте самостійно.

V. Презентація реферативної роботи «Центральна проблема в творчості Ф.Достоєвського: «Прагнення через без - образність прозріти істину». (робота додається)

Вчитель.

Істина за Достоєвським не золоте сіяння прекрасного липневого дня, не любов як просто любов, не зло як просто зло, не добро як просто добро.

Ці споконвічні почуття, які виявляються під час зіткнення з життям з таким пронизуючим болем, що всі персонажі письменника з людей, якби пересічних, зростають у явища незвичайні, виключні, неповторні. Це не може не захоплювати, не бентежити думку, не народжувати роздумів і емоцій. Своє сприйняття творчості Достоєвського К.Алексєєв втілив в малюнках, він запрошує вас до своєї майстерні.

Учень.

Творчість Достоєвського я сприйняв як втілення віковічного протистояння добра і зла в душі людини.

Вчитель

Костянтин дав назву своїм малюнкам. Я вам пропоную теж назвати свої асоціації, які виникають під час перегляду малюнків, а потім порівняти їх з баченням автора.

Учні працюють у зошитах, пропонують свої назви до малюнків.

V. Рефлексивно – оцінювальний етап.

Вчитель.

Перед вами лежить картка оцінювання. Вона допоможе оцінити свою роботу за темою, побачити свої досягнення та недоліки, зробити висновки щодо підходу вивчення наступної теми.

Учні заповнюють картки, здають вчителю. Результати аналізуються разом з учнями на наступному уроці.

VІ. Підсумки.

Вчитель.

Як би визначили основні питання, які ставить перед читачем Ф.Достоєвський?

Відповіді учнів.

  • Що є людина ?

  • В чому сенс призначення людини на землі?

  • Що є щастя і нещастя?

  • Що є дієве добро і дієве зло?

  • Чи відчуваємо ми біль свого брата у натовпі?

  • Як зберегти красу від ударів буття?

  • Чи може бути ненависть мрією, нормою життя?

  • Чому сильний знущається над слабким?

Вчитель.

Чи зможе людина правильно відповісти на ці питання , якщо буде стерта межа між добром і злом? Що є внутрішньою мірою вчинків, що визначають, де добро і зло?

Учні.

Совість

Вчитель.

Як визначити, що таке совість.

Учні.

Совість – це внутрішній суддя, який допомагає відрізняти добро від зла, чорне від білого і визначає відношення до реальності. Ф.Достоєвський своєю творчістю застерігає «Тут диявол з Богом бореться, а поле битви – серця людей»

Хай кожен із вас пам’ятає про це і береже своє серце і душу від зла та неправди.

Оцінювання презентації


4

3

2

1

Зміст

Тема висвітлена дуже детально, наведено приклади. Зразкове знання матеріалу.

Містить суттєву інформацію з теми. Знання матеріалу заслуговує на оцінку «добре».

Містить суттєву інформацію з теми, але є 1-2 фактичні помилки.

Малий обсяг матеріалу або є кілька фактичних помилок.

Структура

Матеріал добре впорядковано з використанням заголовків або списків.

Заголовки або списки застосовано для впорядкування матеріалу, але його загальна структура не зовсім коректна.

Матеріал переважно, логічно впорядкований.

Матеріал не має логічної структури, це просто зібрання багатьох фактів.

Подання

Матеріал логічно впорядковано; постійно утримується увага аудиторії.

Матеріал логічно впорядковано; увага аудиторії утримується більшу частину часу.

Подання матеріалу не зовсім логічне, проте підтримується зацікавленість аудиторії.

Подання матеріалу не зовсім логічне, увага аудиторії часто втрачається.

Джерела

Посилання на джерела є для всіх зображень, фактів та цитат. Усі вони надані в коректному форматі.

Посилання на джерела є для всіх зображень, фактів та цитат. Більшість з них надані в коректному форматі.

Посилання на джерела є для всіх зображень, фактів та цитат, але, можливо, у некоректному форматі.

Замало або зовсім немає посилань на джерела.

Привабливість

У презентації дуже вдало підібрані шрифти, кольори, графічні зображення, спец ефекти тощо.

У презентації добре підібрані шрифти, кольори, графічні зображення, спец ефекти тощо.

У презентації застосовуються різні шрифти, кольори, графічні зображення, спец ефекти тощо, але іноді вони відволікають увагу аудиторії від змісту.

У презентації застосовуються різні шрифти, кольори, графічні зображення, спец ефекти тощо, але вони часто відволікають увагу аудиторії від змісту.

Правопис

Граматичних та орфографічних помилок немає.

1-2 граматичні та/або орфографічні помилки.

3-4 граматичні та/або орфографічні помилки.

Більше 4 граматичних та/або орфографічних помилок.

Вимоги

Усі вимоги виконано та навіть перевиконано.

Усі вимоги виконано

Одну вимогу виконано не повністю.

Не виконано більше однієї вимоги.


Сумарний бал та коментарі_________________________________________

Картка оцінювання реферативного повідомлення





Критерії оцінювання

1

2

3

4

1.Проблема і мета проекту


а) ступінь складності обраної проблеми;

б) актуальність проблеми;

в) переосмислення стереотипів.













2.Зміст проекту


а) відповідність змісту вираженій проблемі;

б) вміння виділяти головне;

в) аргументованість і доказовість;

г) знання фактичного матеріалу.













3.Форма викладу проекту

а) стрункість композиції;

б) логічний зв’язок між частинами, послідовність;

в) граматика, правильність мови, виразність;

г) інтонація, дикція, темп.














Картка спостереження



  1. Чому Родіон говорить: «Я не старушонку убил. Я себя убил!»?

  2. Що ставить за мету вбивство?

  3. З чого починається падіння Раскольникова?

  4. У чому ж гріх Раскольникова?

  5. У якому матеріальному стані знаходиться Родіон?

  6. Які факти говорять про те, що не зубожіння Раскольникова є головною причиною злочину?

  7. Чим гріховність Соні відрізняється від гріховності Родіона?

  8. Що є карою Раскольникова?

10.Чому так довго страждає Раскольников?

Картка самооцінки

№ з/п

Критерії оцінювання

Самооцінка

Оцінка вчителя

1.

Я прочитав роман

  • у повному обсязі

  • за хрестоматією

  • окремі епізоди

  • не прочитав.







2.


Я ретельно працював над завданням

  • 1 рівня

  • 2 рівня

  • 3 рівня







3.


Я приймав участь на уроках за темою

  • активну

  • епізодично

  • не приймав







4.


Я приймав участь

  • в творчих проектах

  • індивідуально

  • як член творчої групи







5.


Я підійшов до опрацювання теми

  • серйозно

  • недостатньо серйозно

  • несерйозно







6.

Причини, які завадили мені працювати









Схожі:

Дзеркало душі. Мета
Усупереч відомому твердженню, що очі—дзеркало душі, мова йтиме не про них. Ми маємо на увазі систему психодіагностичних методик,...
Доброта – це краса людської душі
Сприяти осмисленню та розумінню дітьми переваг духовних цінностей над аморальними. Розвивати вміння співчувати один одному, говорити...
Хрестовий похід Молитви (1) "Мій подарунок до Ісуса, щоб рятувати душі"
Мій дорогий Ісусе Ти, хто любить нас так сильно, дозволь мені у мій скромний спосіб допомогти врятувати Твої дорогоцінні душі. Помилуй...
Спадкування за законом
До складу спадщини входять не тільки майнові права спадкодавця, а й деякі немайнові права. Спадкрємство здійснюється за законом та...
Тема: Жити з сонцем у душі (за новелою Л. Пономаренко «Гер переможений»). Мета
Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
Тема: Головні члени речення. Узагальнення та систематизація вивченого. Мета
Отже, епіграфом нашого уроку є така народна мудрість: «Найдорожчий діамант – чистої води, найдорожча людина – чистої душі»(Українське...
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета
Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
ХІД УРОКУ
Мить просвітлення душі (урок компаративного аналізу новел «Останній листок» О. Генрі та «Кленові листки» В. Стефаника)
План-конспект уроку викладача Маріупольського професійного машинобудівного...
План-конспект уроку викладача Маріупольського професійного машинобудівного ліцею (Донецька область) Гакєєвої Наталі Олексіївни з...
Законом України «Про основні засади державного нагляду контролю у...
Законом України «Про основні засади державного нагляду контролю у сфері господарської діяльності», Законом України «Про захист прав...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка