План-конспект уроку викладача Маріупольського професійного машинобудівного ліцею (Донецька область) Гакєєвої Наталі Олексіївни з теми «Провідні мотиви поезії Поля Верлена «пейзажі душі»


Скачати 62.75 Kb.
Назва План-конспект уроку викладача Маріупольського професійного машинобудівного ліцею (Донецька область) Гакєєвої Наталі Олексіївни з теми «Провідні мотиви поезії Поля Верлена «пейзажі душі»
Дата 18.12.2013
Розмір 62.75 Kb.
Тип План-конспект
bibl.com.ua > Психологія > План-конспект
План-конспект уроку викладача Маріупольського професійного машинобудівного ліцею (Донецька область) Гакєєвої Наталі Олексіївни з теми «Провідні мотиви поезії Поля Верлена – «пейзажі душі» (на прикладі вірша «Осіння пісня»). Таємниця верленівської осені».
Мета: - ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом
П. Верлена; з поняттями «імпресіонізм», «пейзажі душі»
(на прикладі вірша П. Верлена «Осіння пісня»);

  • розвивати вміння учнів аналізувати, зіставляти поетичні
    твори, робити висновки;

  • виховувати любов до поезії


Обладнання - портрети П. Верлена різних років;

  • епіграф;

  • комп'ютер;

  • презентації (біографія П. Верлена, «імпресіонізм»,
    аналіз вірша «Осіння пісня»);

  • схема;

  • анкета поета;

  • «Універсальні способи зцілення від осінньої
    депресії»;

  • листя з паперу;

  • фарби;

  • пензлі;

  • папір;

  • вірші П.Верлена;

  • музика К. Дебюссі, Е. Гріга, М. Равеля;

  • парасольки


Тип уроку: - комбінований


Хід уроку


  1. Організаційний момент.

  2. Оголошення теми і мети уроку.

  3. Актуалізація опорних знань.


Викладач:
Перш ніж перейти до наступної теми, давайте згадаємо, з яким поняттям з теорії літератури ми познайомилися на минулому уроці.
(відповідь учня)


  • Розкрийте значення терміну «Символізм».

  • Що таке символ?

  • Наведіть приклади поетів – символістів.


IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Викладач:
А зараз подивіться на дошку.
(читання епіграфу)
«Чи гість минулих я століть,

Чи того віку, що прибуде?

Але востаннє, добрі люди,

За мене Господа моліть».

(Поль Верлен)


  • Запишіть тему уроку у зошит.

  • Ці слова належать людині, яка перебувала у вічному пошуку, у душі якої боролися протиріччя, яка страждала, грішила, помилялася, шукала істину, своє місце ц житті. Своєю творчістю він визначив подальший розвиток лірики не тільки Франції, а й усієї Європи.


Сьогодні на уроці спробуємо зрозуміти – хто ж він, Поль Верлен, «чи гість минулих століть, чи віку, що прибуде?»

На нашому уроці присутні вчені, літературознавці, біографи, психолог. Саме біографи розкажуть про життєвий і творчий шлях
П. Верлена. А під час їх розповіді, будьте уважні, ви заповнюєте анкету поета, яка вміщає коротенькі відповіді.
(презентація біографії поета)

  • Чи є хтось не встиг заповнити анкету? Давайте підкажемо.


(відповіді учнів)
Висновок викладача
Життя П. Верлена було сповнене злетів і падінь, добропорядного існування й ув'язнення, захоплення Паризькою комуною і пошуками Бога, радощами богеми і безпритульного злидарювання. Він постійно шукав себе, вимиваючи щастя і біль, тугу і самотність у віршах.

А зараз перейдемо до ознайомлення з поезією П. Верлена «Осіння пісня». Але спочатку звернемося до теорії літератури до поняття «імпрессіонізм», тому що риси цього напряму ви неодмінно побачите у цьому вірші.

Запишіть у зошиті «Імпресіонізм – це …»
(Презентація поняття «імпресіонізм» викладачем.)
А зараз поговоримо про осінь.


  • З чим пов'язана у вашій уяві ця пора року?


Давайте складемо асоціативний кущ.


сіре жовте відліт

небо листя птахів

поезія кохання

Осінь
туман дощ калюжі

Прослухайте, будь ласка, вірш П. Верлена «Осіння пісня» в оригіналі та у перекладах Г. Кочури і В. Брюсова. Порівняйте свої уявлення про осінь з уявленнями П. Верлена та перекладачів. (Виходять учні)



(Розповіді літературознавців про перекладачів)



(Читання віршів учнями під музику М. Равеля)


  • А зараз які асоціації у вас виникли після прослуховування вірша?



Складання другого асоціативного куща

вітер туга


Осінь
депресія поганий
настрій

сум


  • Чи сходяться ваші уявлення про осінь з уявленнями П. Верлена?

  • Чий переклад вам сподобався найбільше?

  • Чому?

(відповіді учнів)


Висновок викладача:
Переклади виконані у різній манері, тому неможливо віддати перевагу якомусь із них. Обидва демонструють різні відтінки вірша.


  • Давайте звернемося до психолога: «Як ви вважаєте, чи впливають пори року на настрій людини?»


(відповідь психолога)
Аналіз вірша:


  • Яка ж осінь у Верлена?

  • Виділить образи – символи у вірші:

Струни – настрій

Скрипка – душа

Вітер – голос осені, відкритий простір, щось вороже людині

Листя – прожите людське життя

Годинник – нагадування людині про минущість усього сущого, зокрема її
самої
Таким чином, осінь у Верлена – журба, туга за втраченим прекрасним, символ приреченості, трагічної смерті.
(запис у зошиті образів – символів та їх значення)


  • Які фарби використали б ви, передаючи настрій цього вірша?

  • Який настрій викликає ця поезія?


Висновок викладача:
Ми бачимо, що вірші Верлена – це дійсно «пейзаж душі»; «зжовклий листок» - і природа, і ліричний герой. Все відноситься в безвість «вихоровим виром». Отже, зображення особистісних вражень, відчуттів та переживань – у цьому імпресіоністичність поезії П. Верлена. А образи – символи і настрій у вірші – це символізм у його поезії. Хоча сам Верлен ніколи ні символістом, ні імпресіоністом себе не вважав.



  • Я не випадково попросила принести фарби на цій урок. Візьміть їх та намалюйте свою осінь, свій «пейзаж душі» під музику імпресіоніста
    Е. Гріга.


(малювання)


  • А зараз наш психолог зробить аналіз малюнків. Як ви гадаєте, який настрій зараз у нас на уроці?


(відповідь психолога)


  • А щоб у вас ніколи не було поганого настрою, ми із психологом пропонуємо вам «Універсальні способи зцілення від осінньої депресії».

  • А хто-небудь з вас писав вірші?

  • Про що?

  • Ваш настрій впливав на їх написання?

  • Прочитайте, хто бажає, свій вірш.


(читання двома, трьома учнями віршів)


  1. Закріплення знань, умінь і навичок.


Давайте перелічимо ознаки поезії П. Верлена.

(схема – запис у зошитах)
Живо-

писність

Змалювання «поезії душі»

Імпресі-оністич-

ність

Символі-чність

Сугес-

тивність

Музич-

ність
Ознаки поезії

П.Верле-

на


  1. Підсумок уроку.


Викладач:
- Хто такий П. Верлен – «гість минулих століть», чи того віку, що прибуде?
(відповіді учнів)
Викладач:

П. Верлен повів за собою не тільки покоління французьких символістів. Його творчістю захоплювалися і відчували на собі його вплив Р. М. Рільке, О. Блок, Г. Лорка, П. Тичина, Л. Костенко. Мабуть він все ж таки «того віку, що прибуде».

У Верлена багато красивих віршів. Я хочу, щоб у ваших душах назавжди залишився П. Верлен, його прагнення красою змінити світ.
(читання вірша «Зелень»)


  1. Домашнє завдання:

    - Проаналізуйте будь-який вірш П. Верлена і вивчіть його




  1. Оцінювання учнів.


Кінець уроку.
Викладач:


  • Я бажаю вам тільки щастя і гарного настрою і хочу залишити згадку про сьогоднішній урок і подарувати осінні листя з побажаннями.


(роздати листя)


Схожі:

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПТО В ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ
Гулакова С. А. викладач української мови і літератури Маріупольського професійного машинобудівного ліцею
ПРАВИЛА ПРИЙОМУ ДО НІКОПОЛЬСЬКОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЛІЦЕЮ
До Нікопольського професійного ліцею (далі НПЛ) приймаються громадяни України, іноземці та особи без громадянства, що перебувають...
Ніколаєнко О. М., Столій І. Л. Зарубіжна література: Підручник для 9 класу
Тема уроку: Джордж Ноел Гордон Байрон (1788—1824) — англійський поет-романтик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви і домінуючі...
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з професійно-психологічної підготовки...
ТЕМА №2: Психологія особистості працівників МНС України. Поняття особистості в психології. Психологічна структура особистості. Психологія...
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з професійно-психологічної підготовки...
ТЕМА №2: Психологія особистості працівників МНС України. Поняття особистості в психології. Психологічна структура особистості. Психологія...
О. А. Магденко Викладач Бердичівського професійного аграрного ліцею
Викладач Бердичівського професійного аграрного ліцею Магденко О. А./ Лабораторно-практичні роботи з предмета «Основи діловодства»/...
План-конспект уроку з англійської мови на тему «Number six, Hill Street!»
Мета: практична: перевірити та оцінити активного граматичного та лексичного мінімуму з теми, закріплювати знання з данної теми, тренувати...
Мотиви пам ’ яті, любові, природи у творчості Ліни Костенко
Ліна Костенко – визначна постать в українській культурі. Великий творчий набуток поетеси важко переоцінити. В курсовій роботі ми...
Протокол про підсумки голосування на чергових (річних) Загальних...
Місце проведення: Україна, Донецька область, м. Горлівка, бул. Димитрова, буд. 74, 1 поверх, великий зал
Тема. Дж. Байрон – англійський поет-романтик, фундатор течії байронізму....

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка