МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ НЕМИРІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Номінація: Розробка окремих тем гуртків відповідно до програми роботи гуртка
Методична розробка
заняття гуртка «Умілі руки»
Тема:Великодні «бісерні писанки». Виготовлення «бісерної писанки» «Корзина з незабудками».
Автор: керівник гуртка
Немирівського БДЮТ
Куліковська
Ірина Михайлівна
2012 р.
Зміст
І. Пояснювальна записка.
ІІ. Розробка заняття.
Організаційна частина
Мотивація навчальної діяльності.
-
Пояснення нового матеріалу.
З історії писанок.
Інструменти та матеріали для роботи.
Види бісерних яєць.
-
Практична робота.
Розповідь з елементами бесіди та демонстрації.
Матеріали та інструменти.
Правила безпечної праці при роботі з бісером.
Виконання практичної роботи гуртківцями.
Підсумок заняття.
-
Додатки
Інструкційна картка №1 «Види бісерних яєць».
Інструкційна картка №2 «Технологія виготовлення «бісерної писанки» «Корзина з незабудками»
IV. Використана література.
Тема:Великодні «бісерні писанки». Виготовлення «бісерної писанки» «Корзина з незабудками».
Мета:Ознайомити гуртківцівз технологічними особливостями оздоблення пасхальних яєць бісером; навчити оздоблювати бісером пасхальні яйця; розвивати творчу уяву, естетичний смак; виховувати охайність, працелюбність; продовжувати формувати шанобливе ставлення до народних традицій
Ключові слова.Крашанка, писанка, дерев'яна заготовка у формі яйця, бісер, намистинки, стрічка.
Наочність:Інструкційні картки, пасхальні яйця, оздоблені бісером, додаткова література з бісероплетіння.
Обладнання.Дерев’яні заготовки у формі яєць, бісер, намистинки, голки, стрічки, клей, нитки, ножиці, клей ПВА
Міжпредметні зв'язки.Образотворче мистецтво, народознавство.
Хід заняття
І. Організаційна частина
Перевіряю готовність дітей до заняття, забезпечую їх необхідними приладами, інструментами та матеріалами. Гуртківці організовують свої робочі місця.
П. Мотивація навчальної діяльності
Оригінальним і цінним подарунком рідним чи друзям на Великдень
може бути пасхальне яйце, оздоблене бісером та намистинками.
Сьогодні на занятті ми будемо виготовляти Великодню «бісерну писанку», ознайомимося з технологічними особливостями оздоблення пасхальних яєць бісером, навчимося оздоблювати бісером пасхальні яйця.
III. Пояснення нового матеріалу.
3.1. З історії писанок.
Розповідь вчителя.
Ми звикли до того, що люди прикрашають і дарують декоративні яйці до свята Великодня. Але ще задовго до появи християнства різні народи вшановували яйце як тайну життя, родючості землі, знак народження і відродження. В ньому втілювалися надії на майбутнє. За Східною філософією всі форми життя знаходилися всередині великого яйця, і що з нього з’явилося все суще на землі. Магічне значення приписувалося яйцю і в часи язичества. Люди вірили, що прикрашена яєчна шкарлупа може вберегти людину від хвороб, злих духів, порчі та інших напастей. Звідси і походить стародавній звичай дарувати крашанки та писанки, які народилися саме в слов’янській культурі. (Крашанка – варене прикрашене яйце; писанка – сире яйце (або його оболонка), розписане згідно особливих правил і звичаїв, з допомогою воску і фарб, по усталених орнаментах). Обрядове поклоніння писанці пов’язане з поклонінням язичницькій Ладі – богині кохання, краси, вінчального вінця. Вважалося, що правильно виконана писанка – оберег сім’ї.
В одній з легенд сказано що в дитинстві Ісусу Христу Божа Матір розмальовувала курячі яйці і давала сину в якості іграшок. А коли над Христом розпочався суд, Божа Матір пішла до Пилата і, щоб задобрити його, принесла в подарунок розписані яйці. Коли вона впала на коліна перед ним, благаючи за Сина, яйці, що лежали в неї в фартусі, викотились. З тих пір їх можна знайти по всьому світі, і вони служать нагадують про страждання Христа.
Звичай прикрашання яєць на Великдень за церковними повір’ями іде від Марії Магдалини, яка прийшла до Тіберія зі звісткою про воскресіння Христа, тримаючи в руках яйце. Імператор сказав, що Христос не може воскреснути, так як і яйце не може стати червоним. І в ту ж хвилину яйце в руках Марії Магдалини почервоніло. Ось чому, напевне, самі перші подарункові яйці були червоного кольору. Поетапно прийшли до нанесення складних візерунків, що символізували кохання, вірність, мир і т. д.
Найбільш ярко і повно народне мистецтво з’явилося в писанках. Особливо сильне коріння цього мистецтва в Україні. В писанках відображені всі слов’янські свята, а в їх орнаментах язичні символи тісно переплітаються з християнськими. У писанок свої закони, створені багатьма поколіннями людей. Орнаментальна сторона в них є важливішою ніж обрядова. Призначалися писанки лише як подарунки, виготовлялися лише в хорошому настрої в означений час доби і року, читаючи відповідну молитву. Вперше в 1885 році ювелір Карл Фаберже виготовив коштовне яйце з сюрпризом. Воно і поклало початок відомої серії пам’ятних яєць. Їх виготовляли на замовлення для членів царської сім’ї. Самим цікавим є те, що серед цих виробів не було двох однакових.
Заможні люди ще в старовину дарували золоті яйці. Тепер їх виготовляють з металу, фарфору, скла, каміння, пап’є-маше, дерева і т. п.; розписують сценами з християнської історії; з’являються квіткові композиції, що зображують тварин, монограми. Незвичайно цікавими є великодні яйці, виготовлені в різних техніках бісероплетіння: сіточка, мозаїка, «ялинка» , ткацтво, вишивка…
3.2. Інструменти та матеріали для роботи.
Розповідь з елементами демонстрації.
Дерев’яні заготовки у формі яйця.
Дуже важливо правильно вибрати заготовку-основу. Ми будемо використовувати дерев’яні заготовки, адже вони підходять для обплетення практично ідеально: вони достатньо тверді, не сковзкі, досить легкі, їх можна пофарбувати в будь-який колір.
Підставки під яйце.
Вони можуть бути виточені окремо або разом із заготовкою яйця. Якщо купляєте окремо, слідкуйте щоб вони підходили до виготовленого яйця за фактурою, по розміру, кольору, і не псували загальну композицію. Простіше сплести кружечок з бусинок, котрі використовуються для обплетення яйця. Можна в якості підставки сплести шматок об’ємного джгута і з’єднати його в кільце, але робити це лише після того, як яйце готове, щоб не помилитися в розмірі та кольорі.
Ліска.
Буває діаметром 0,15-0,17 мм (або нитка), але жилка міцніша і пружна, що дозволяє бісерному полотну прилягати до заготовки.
Бісер, рубка, бусини, паєтки, стрази.
Бісер краще брати середнього розміру, бусини і стрази – діаметром 3-4 мм. А рубку вибирати обережно: вона може розрізати жилку і тоді виріб розсиплеться.
Голки для бісероплетіння.
№ 10-13. Основна робоча голка №12, але інколи не обійтися без голки №13. А інколи бісеринки настільки малі, що потрібно брати голку №10 або №11.
Додаткові інструменти та матеріали.
Ножиці, сірники, салфетка з тканини (шерстяна розміром 20/30 см, на ній зручно працювати), зошит в клітинку, кольорові олівці або фломастери, атласна стрічка шириною 2 см, проволока мідна, клей ПВА і резиновий, лак.
3.3 Види бісерних яєць.
Гуртківцям роздаю інструкційні картки №1 «Види бісерних яєць», розповідь супроводжую демонстрацією готових виробів.
За основу даних термінів взяті старовинні назви, які використовувалися нашими пращурами, котрі працювали з писанками.
Поясне яйце.
Яйце з широким поперечним пояском, що розташований по центру заготовки.
Розпоясане яйце.
Яйце, в якому відсутній головний розподіляючий поясок.
Торцеве яйце.
Яйце, в якому поперечний пояс звужений або замінений тонким ланцюжком. В цьому випадку візуальний центр композиції переміщується на верхню та нижню півсфери яйця.
Бокове яйце.
Яйце, розділене навпіл вертикальним пояском і прикрашене, головним чином, з боків.
Поперечно-торцеве яйце.
Яйце, що складається з орнаментального поперечного поясу і гарно оформлених торців.
Змішане яйце.
Яйце, виготовлене поєднанням різних технік роботи з бісером, камінням, стразами.
Клеєне яйце.
Яйце, виготовлене приєднанням за допомогою клею до заготовки різноманітних паєток, бісеру, стеклярусу, невеликих бусин.
Мозаїчне яйце.
Яйце, виготовлене методом мозаїчного плетіння.
Сітчасте яйце.
Яйце, що повністю обплетене бісерною сіткою.
Ткане яйце.
Яйце, обплетене в техніці ручного ткацтва.
IV. Практична робота.
4.1 Розповідь з елементами бесіди та демонстрації.
Сьогодні на занятті ми будемо виготовляти ось таку (демонструю готовий виріб) великодню «бісерну писанку». Вона має назву «Корзина з незабудками».
Як видумаєте, до яких видів бісерних яєць вона відноситься? (відповіді гуртківців).
Так, вона відноситься до виду торцевих. Основна увага в торцевому яйці приділяється до верхньої та нижньої півсфери – торців. Ось чому широкий поясок тут не плететься, тому що як можна більше місця потрібно виділити для торцевих малюнків. Краще за все використовувати ланцюжки – «зигзаг», «в хрестик», іноді зустрічаються «кільця» і навіть проста низка бісеру, обплетена навскісними низками, перетворюючись в об’ємну кулю, як у нашому випадку.
4.2Матеріали та інструменти.
Для виготовлення даної бісерної писанки нам необхідні такі інструменти та матеріали:
Дерев’яна заготовка яйця великого діаметра;
Бісер круглий коричневого, золотистого та зеленого кольорів маленького розміру;
Бісер коричневого та голубого кольорів великого розміру;
Бусинки круглі білого кольору діаметром 3-4 мм;
Стіклярус коричневого кольору;
Мідна проволока;
Жилка №25;
Голка бісерна.
Учні готують до роботи інструменти та матеріали, чергові роздають інструкційні карти.
4.3. Правила безпечноїпраці при роботі з бісером.
Давайте нагадаємо правила безпечної праці при роботі з бісером.Наголошую на дотриманні правил безпеки праці.
Під час роботи з дротом, ножицями, ліскою та голкою:
1.Ножицікладуть, зімкнувшилеза, гостримикінцямивідпрацюючого.
2.Передаватиножиці, тримаючи за зімкнутілеза.
3.Зберігатиножиці у робочійкоробці.
4.Ножицібратилише для роботи.
Пам’ятка!Ножиціповинні бути гострі та відрегульовані.
5.Зберігатиголкилише в гольницях.
6.Забороняється залишатиголку на столічизаколювати в одяг.
7.Голказавждиповинна бути з ліскою.
8.Якщоголказгубилася, її зразу ж необхіднознайти.
9.Зламануголку не викидати, покластиуспеціальну коробочку длялому.
Пам’ятка!Голкаповинна бути гостра, не погнута, не іржава.
10.Ні за яких умов не брати в рот дріт, голку.
11. Не відкушуватиліску та дріт зубами.
12.Під час виконанняроботисидітирівно не напружуючись, злегканахилитися над роботою.
13.Волоссяприбрати так, щоб не заважалопрацювати.
Пам’ятка!Неправильна поза під час роботи часто призводить докороткозорості, захворюванняорганівдихання, травлення та викривлення
хребта.
ПТБ прироботі з робочимінструментом:
1.Інструментикласти на стіл ручкою до себе, передавати – ручкоювід себе.
2.Плоскогубці, круглозубці та кусачки тримати в обхват, незакладатипальціміж ручками інструмента – можназащемитипальці.
3.Зберігатиінструментислідуспеціальнійкоробці.
4.4. Виконання практичної роботи гуртківцями.
Гуртківці приступають до виконання практичної роботи, керуючись інструкційною карткою №2. Вчитель допомагає, контролює, окремо приділяє увагу учням, що працюютьлівою рукою.
Торцеві яйці плетуть, починаючи з пояска, але в нашому нетрадиційному випадку починаємо знизу.
Населіть на проволоку довжиною 1м шість штук стікляруса і замкніть низку в кільце.
Далі продовжуйте плести паралельним плетінням доріжку з бісеру і стеклярусу на довжину, що дорівнює четвертій частині окружності яйця по висоті. Потім до кожного стікляруса що залишилися доплетіть аналогічну доріжку на іншій проволоці.
Одна з доріжок повинна бути довшою (так, щоб разом з протилежною облягала всю окружність яйця по висоті). Проволока в даному випадку використовується для міцності конструкції, адже стеклярус має гострі зрізи, які можуть перерізати нитку чи ліску.
Одіньте отриману зірочку на яйце. Сформуйте корзинку, збираючи краї доріжок і набираючи рівну кількість великих бісерин після кожної доріжки. Це і буде поясок.
Потім приступайте до обплетення дна і боків корзинки низками золотистого бісеру поміж доріжками.
На кінцях проволоки, що залишилася сплетіть по дві доріжки незабудок, з’єднавши їх в кінці овалу між собою і ручкою корзинки.
Кінці проволоки закріпіть. Потім візьміть голку з ліскою і продовжуйте обплітати верхній торець яйця квіточками в хаотичному порядку. Не забувайте вплітати серединки (білі бусинки) в нових і вже виплетених раніше на проволоці квіточках. З’єднуйте всі квіточки низками зеленого бісеру.
Обплетіть поясок (низка великих коричневих бісерин) додатковими косими низками з маленького бісеру, що нагадують стебловий шов.
Для того, щоб ручка корзинники виглядала об’ємнішою і вищою за квіточки, можна виплести її окремо паралельним нанизуванням на лісці, де перший і кожний непарний ряди будуть складатися з п’яти бісерин, а кожний непарний ряд із стеклярусу, а потім приєднати до доріжки з стеклярусу і бісерин.
Можна також підшити низки з п’яти бісерин до вже готової доріжки, якщо діаметр стіклярусу дозволяє ввійти в нього.
V. Підсумки заняття
Аналізуються виконані роботи. Гуртківцям пропонується зробити самооцінювання. Прибирання робочих місць.
Додатки
Інструкційна картка №1.
Види бісерних яєць.
№п/п
|
Зображення.
|
Назва та опис
|
1.
|
|
Поясне яйце.
Яйце з широким поперечним пояском, що розташований по центру заготовки.
|
2.
|
|
Розпоясане яйце.
Яйце, в якому відсутній головний розподіляючий поясок.
|
3.
|
|
Торцеве яйце.
Яйце, в якому поперечний пояс звужений або замінений тонким ланцюжком. В цьому випадку візуальний центр композиції переміщується на верхню та нижню півсфери яйця.
|
4.
|
|
Бокове яйце.
Яйце, розділене навпіл вертикальним пояском і прикрашене, головним чином, з боків.
|
5.
|
|
Поперечно-торцеве яйце.
Яйце, що складається з орнаментального поперечного поясу і гарно оформлених торців.
|
6.
|
|
Змішане яйце.
Яйце, виготовлене поєднанням різних технік роботи з бісером, камінням, стразами.
|
7.
|
|
Клеєне яйце.
Яйце, виготовлене приєднанням за допомогою клею до заготовки різноманітних паєток, бісеру, стеклярусу, невеликих бусин.
|
8.
|
|
Мозаїчне яйце.
Яйце, виготовлене методом мозаїчного плетіння.
|
9.
|
|
Сітчасте яйце.
Яйце, що повністю обплетене бісерною сіткою.
|
10.
|
|
Ткане яйце.
Яйце, обплетене в техніці ручного ткацтва.
|
Інструкційна картка №2.
Технологія виготовлення «бісерної писанки»
«Корзина з незабудками».
№ п/п
|
Техніка виконання
|
Інструкція до виконання
|
1.
|
|
Населіть на проволоку довжиною 1м шість штук стікляруса і замкніть низку в кільце.
|
|
|
Далі продовжуйте плести паралельним плетінням доріжку з бісеру і стеклярусу на довжину, що дорівнює четвертій частині окружності яйця по висоті. Потім до кожного стікляруса що залишилися доплетіть аналогічну доріжку на іншій проволоці.
Одна з доріжок повинна бути довшою (так, щоб разом з протилежною облягала всю окружність яйця по висоті). Проволока в даному випадку використовується для міцності конструкції, адже стеклярус має гострі зрізи, які можуть перерізати нитку чи ліску.
|
|
|
Одіньте отриману зірочку на яйце. Сформуйте корзинку, збираючи краї доріжок і набираючи рівну кількість великих бісерин після кожної доріжки. Це і буде поясок.
|
|
|
Потім приступайте до обплетення дна і боків корзинки низками золотистого бісеру поміж доріжками.
На кінцях проволоки, що залишилася сплетіть по дві доріжки незабудок, з’єднавши їх в кінці овалу між собою і ручкою корзинки.
|
|
|
Кінці проволоки закріпіть. Потім візьміть голку з ліскою і продовжуйте обплітати верхній торець яйця квіточками в хаотичному порядку. Не забувайте вплітати серединки (білі бусинки) в нових і вже виплетених раніше на проволоці квіточках. З’єднуйте всі квіточки низками зеленого бісеру.
|
|
|
Обплетіть поясок (низка великих коричневих бісерин) додатковими косими низками з маленького бісеру, що нагадують стебловий шов.
|
|
|
Для того, щоб ручка корзинники виглядала об’ємнішою і вищою за квіточки, можна виплести її окремо паралельним нанизуванням на лісці, де перший і кожний непарний ряди будуть складатися з п’яти бісерин, а кожний непарний ряд із стеклярусу, а потім приєднати до доріжки з стеклярусу і бісерин.
|
|
|
Можна також підшити низки з п’яти бісерин до вже готової доріжки, якщо діаметр стіклярусу дозволяє ввійти в нього.
|
Література.
Примірні навчальні плани для гуртків, груп та інших творчих об’єднань за напрямками позашкільної освіти. - Наказ МОН від 24.09.2003р. №645.
Програма для гуртків, секцій, творчих об’єднань позакласних заходів суспільно-громадського та художньо-естетичного напряму. Міністерство освіти України. Інститут змісту та методів навчання. – К.: ІЗМН, 1996.
Скульптура з бісеру. – Х.: Скорпіон, 2006.
Успенська М. Бісер. Крок за кроком. – Х.: Клуб сімейного дозвілля, 2005.
|