|
|
Скачати 339.79 Kb.
|
|
Практична робота № 1 ПРОСТА (З ДВОМА ЗМІННИМИ) ЕКОНОМЕТРИЧНА МОДЕЛЬ Основні теоретичні положення Серед численних зв'язків між економічними показниками завжди можна виокремити такий, вплив якого на результативну ознаку є основним, визначальним. Щоб виміряти цей зв'язок кількісно, необхідно побудувати економетричну модель з двома змінними (просту модель). Загальний вигляд такої моделі: Y = f(X,u), де Y — залежна змінна (результативна ознака); X — незалежна змінна (фактор); u — стохастична складова (залишки). Аналітична форма цієї моделі може бути різною залежно від економічної сутності зв'язків. Найпоширенішими є такі форми моделі: ![]() де Неважко переконатись, що наведені нелінійні форми залежностей за допомогою елементарних перетворень вихідної інформації зводяться до лінійних. Припустивши, що економетрична модель з двома змінними є лінійною, тобто подається у вигляді: Y = a0+alX + u, де стохастична складова має нульове математичне сподівання та постійну дисперсію, оцінимо параметри цієї моделі звичайним методом найменших квадратів (1 МНК). В основу методу 1 МНК покладено принцип мінімізації суми квадратів залишків моделі. Реалізація цього принципу дає змогу дістати систему нормальних рівнянь: ![]() У цій системі n — кількість спостережень; Розв'язавши систему нормальних рівнянь, дістанемо оцінки невідомих параметрів моделі Достовірність побудованої економетричної моделі можна перевірити, скориставшись елементами дисперсійного аналізу. Насамперед слід обчислити залишки моделі а далі знайти їх дисперсію: ![]() де т — кількість змінних моделі (т = 2), і визначити стандартну похибку кожного параметра моделі: Тут ![]() можна дійти висновку про ступінь значущості вимірюваного зв'язку згідно з економетричною моделлю. Значення R може належати такому інтервалу: R2 є ]0,1[. Оскільки коефіцієнт детермінації R характеризує, якою мірою варіація залежної змінної визначається варіацією незалежної змінної, то чим ближче R до одиниці, тим впевненіше можна стверджувати, що зв'язок між цими змінними є статистично значущим. Коефіцієнт кореляції Прийнявши відповідну гіпотезу про закон розподілу залишків економетричної моделі, її параметри можна оцінити за методом максимальної правдоподібності. Якщо залишки моделі розподіляються за нормальним законом, то функція правдоподібності подається у вигляді ![]() Продиференціювавши цю функцію за невідомими параметрами ![]() Підставимо в цю систему значення, які обчислюються за вихідними даними, і розв'яжемо її відносно араметрів Побудова та аналіз економетричної моделі з двома змінними Приклад. На основі даних про роздрібний товарообіг і доходи населення у грошових одиницях побудувати економетричну модель роздрібного товарообігу. Вихідні дані та їх елементарні перетворення для побудови моделі наведено в табл. 1. Таблиця 1
Розв 'язання 1. Ідентифікуємо змінні: Y— роздрібний товарообіг (залежна змінна); X— доходи населення (незалежна змінна). 2. Нехай економетрична модель специфікована у лінійній формі: Y = a0 + а1Х + и, де 3. Оцінимо параметри моделі ![]() n = 9 — кількість спостережень. Підставивши в цю систему значення п, .Розв'яжемо цю систему відносно невідомих оцінок параметрів Отже, економетрична модель роздрібного товарообігу запишеться так: 4. Знайшовши відхилення кожної змінної від своєї середньої арифметичної, оцінимо параметри моделі альтернативним способом: ![]() 5. Обчислимо дисперсії залежної змінної та залишків: ![]() ![]() 6. Визначимо коефіцієнти детермінації та кореляції: Коефіцієнт кореляції беремо зі знаком «плюс». Оскільки коефіцієнт детермінації R2 = 0,99, це свідчить про те, що варіація обсягу роздрібного товарообігу на 99% визначається варіацією доходів населення. Коефіцієнт кореляції R = 0,994 показує, що існує тісний зв'язок між цими соціально-економічними показниками. Значення R2 і R для парної економетричної моделі свідчать про статистичну значущість зв'язку, якщо вони наближаються до одиниці. 7. Знайдемо матрицю похибок С (матрицю, обернену до матриці системи нормальних рівнянь): ![]() - матриця похибок.8. Визначимо стандартні похибки оцінок параметрів моделі, враховуючи дисперсію залишків: Порівняємо стандартні похибки оцінок параметрів моделі зі значеннями цих оцінок. Так, стандартна похибка оцінки параметра 9. Висновки. Економетрична модель Параметр Визначимо коефіцієнт еластичності роздрібного товарообігу залежно від доходів населення: Знаючи коефіцієнт еластичності, можна дійти висновку, що зі збільшенням доходів населення на 1% роздрібний товарообіг зростає на 0,91%. |
|
Урок 1 Тема: Рівняння з двома змінними Завдання уроку: Навчитись розрізняти рівняння з двома змінними, вивчити означення лінійного рівняння з двома змінними, розв’язків... |
Критерії оцінювання Учень може розпізнати рівняння з двома змінними, системи двох лінійних рівнянь з двома змінними, прочитати та записати їх |
|
УРОК №70 Тема уроку. Розв'язування вправ на читання та побудову графіків... Мета уроку: формування вмінь учнів читати і будувати графіки лінійних рівнянь з двома змінними |
Урок №72 Тема. Система двох лінійних рівнянь із двома змінними та її розв'язок Щоб зекономити час, перевіряємо тільки вправи підвищеного рівня складності: №1, а також №3, який є підготовчим для сприйняття способу... |
|
Уроку: Системи лінійних рівнянь з двома змінними Мета уроку: Формування вмінь розв’язувати системи лінійних рівнянь з двома змінними графічним способом |
Графічний спосіб розв’язування систем лінійних рівнянь із двома змінними Учитель Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати тему «Розв’язування систем лінійних рівнянь з двома змінними графічним способом».... |
|
УРОК №71 Тема уроку. Системи рівнянь Мета уроку: формування понять: «система рівнянь з двома змінними»; «розв'язки системи лінійних рівнянь з двома змінними»; «ознайомлення... |
Актуалізація опорних знань з теми „Системи лінійних рівнянь з двома змінними” До 1 уроку Дані усні вправи можна використовувати для актуалізації опорних знань учнів при вивченні теми „Системи лінійних рівнянь з двома змінними”.... |
|
УРОК №76 Тема уроку. Розв'язування вправ на розв'язування систем... Мета уроку: формування вмінь учнів розв'язувати системи лінійних рівнянь з двома змінними способом додавання |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |