|
Скачати 339.79 Kb.
|
Практична робота № 1 ПРОСТА (З ДВОМА ЗМІННИМИ) ЕКОНОМЕТРИЧНА МОДЕЛЬ Основні теоретичні положення Серед численних зв'язків між економічними показниками завжди можна виокремити такий, вплив якого на результативну ознаку є основним, визначальним. Щоб виміряти цей зв'язок кількісно, необхідно побудувати економетричну модель з двома змінними (просту модель). Загальний вигляд такої моделі: Y = f(X,u), де Y — залежна змінна (результативна ознака); X — незалежна змінна (фактор); u — стохастична складова (залишки). Аналітична форма цієї моделі може бути різною залежно від економічної сутності зв'язків. Найпоширенішими є такі форми моделі: ![]() де ![]() ![]() Неважко переконатись, що наведені нелінійні форми залежностей за допомогою елементарних перетворень вихідної інформації зводяться до лінійних. Припустивши, що економетрична модель з двома змінними є лінійною, тобто подається у вигляді: Y = a0+alX + u, де стохастична складова має нульове математичне сподівання та постійну дисперсію, оцінимо параметри цієї моделі звичайним методом найменших квадратів (1 МНК). В основу методу 1 МНК покладено принцип мінімізації суми квадратів залишків моделі. Реалізація цього принципу дає змогу дістати систему нормальних рівнянь: ![]() У цій системі n — кількість спостережень; ![]() ![]() ![]() ![]() Розв'язавши систему нормальних рівнянь, дістанемо оцінки невідомих параметрів моделі ![]() ![]() ![]() Достовірність побудованої економетричної моделі можна перевірити, скориставшись елементами дисперсійного аналізу. Насамперед слід обчислити залишки моделі ![]() а далі знайти їх дисперсію: ![]() де т — кількість змінних моделі (т = 2), і визначити стандартну похибку кожного параметра моделі: ![]() Тут ![]() ![]() можна дійти висновку про ступінь значущості вимірюваного зв'язку згідно з економетричною моделлю. Значення R може належати такому інтервалу: R2 є ]0,1[. Оскільки коефіцієнт детермінації R характеризує, якою мірою варіація залежної змінної визначається варіацією незалежної змінної, то чим ближче R до одиниці, тим впевненіше можна стверджувати, що зв'язок між цими змінними є статистично значущим. Коефіцієнт кореляції ![]() ![]() Прийнявши відповідну гіпотезу про закон розподілу залишків економетричної моделі, її параметри можна оцінити за методом максимальної правдоподібності. Якщо залишки моделі розподіляються за нормальним законом, то функція правдоподібності подається у вигляді ![]() Продиференціювавши цю функцію за невідомими параметрами ![]() ![]() ![]() Підставимо в цю систему значення, ![]() ![]() ![]() ![]() які обчислюються за вихідними даними, і розв'яжемо її відносно араметрів ![]() ![]() ![]() Побудова та аналіз економетричної моделі з двома змінними Приклад. На основі даних про роздрібний товарообіг і доходи населення у грошових одиницях побудувати економетричну модель роздрібного товарообігу. Вихідні дані та їх елементарні перетворення для побудови моделі наведено в табл. 1. Таблиця 1
Розв 'язання 1. Ідентифікуємо змінні: Y— роздрібний товарообіг (залежна змінна); X— доходи населення (незалежна змінна). 2. Нехай економетрична модель специфікована у лінійній формі: Y = a0 + а1Х + и, де ![]() 3. Оцінимо параметри моделі ![]() ![]() n = 9 — кількість спостережень. Підставивши в цю систему значення п, ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Розв'яжемо цю систему відносно невідомих оцінок параметрів ![]() ![]() ![]() ![]() Отже, економетрична модель роздрібного товарообігу запишеться так: ![]() 4. Знайшовши відхилення кожної змінної від своєї середньої арифметичної, оцінимо параметри моделі альтернативним способом: ![]() ![]() 5. Обчислимо дисперсії залежної змінної та залишків: ![]() ![]() 6. Визначимо коефіцієнти детермінації та кореляції: ![]() Коефіцієнт кореляції беремо зі знаком «плюс». Оскільки коефіцієнт детермінації R2 = 0,99, це свідчить про те, що варіація обсягу роздрібного товарообігу на 99% визначається варіацією доходів населення. Коефіцієнт кореляції R = 0,994 показує, що існує тісний зв'язок між цими соціально-економічними показниками. Значення R2 і R для парної економетричної моделі свідчать про статистичну значущість зв'язку, якщо вони наближаються до одиниці. 7. Знайдемо матрицю похибок С (матрицю, обернену до матриці системи нормальних рівнянь): ![]() ![]() 8. Визначимо стандартні похибки оцінок параметрів моделі, враховуючи дисперсію залишків: ![]() ![]() Порівняємо стандартні похибки оцінок параметрів моделі зі значеннями цих оцінок. Так, стандартна похибка оцінки параметра ![]() ![]() 9. Висновки. Економетрична модель ![]() Параметр ![]() ![]() Визначимо коефіцієнт еластичності роздрібного товарообігу залежно від доходів населення: ![]() Знаючи коефіцієнт еластичності, можна дійти висновку, що зі збільшенням доходів населення на 1% роздрібний товарообіг зростає на 0,91%. |
Урок 1 Тема: Рівняння з двома змінними Завдання уроку: Навчитись розрізняти рівняння з двома змінними, вивчити означення лінійного рівняння з двома змінними, розв’язків... |
Критерії оцінювання Учень може розпізнати рівняння з двома змінними, системи двох лінійних рівнянь з двома змінними, прочитати та записати їх |
УРОК №70 Тема уроку. Розв'язування вправ на читання та побудову графіків... Мета уроку: формування вмінь учнів читати і будувати графіки лінійних рівнянь з двома змінними |
Урок №72 Тема. Система двох лінійних рівнянь із двома змінними та її розв'язок Щоб зекономити час, перевіряємо тільки вправи підвищеного рівня складності: №1, а також №3, який є підготовчим для сприйняття способу... |
Уроку: Системи лінійних рівнянь з двома змінними Мета уроку: Формування вмінь розв’язувати системи лінійних рівнянь з двома змінними графічним способом |
Графічний спосіб розв’язування систем лінійних рівнянь із двома змінними Учитель Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати тему «Розв’язування систем лінійних рівнянь з двома змінними графічним способом».... |
УРОК №71 Тема уроку. Системи рівнянь Мета уроку: формування понять: «система рівнянь з двома змінними»; «розв'язки системи лінійних рівнянь з двома змінними»; «ознайомлення... |
Актуалізація опорних знань з теми „Системи лінійних рівнянь з двома змінними” До 1 уроку Дані усні вправи можна використовувати для актуалізації опорних знань учнів при вивченні теми „Системи лінійних рівнянь з двома змінними”.... |
УРОК №76 Тема уроку. Розв'язування вправ на розв'язування систем... Мета уроку: формування вмінь учнів розв'язувати системи лінійних рівнянь з двома змінними способом додавання |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |