Специфіка побудови нетрадиційних уроків та уроків з інтегрованим змістом у початковій школі


Скачати 83.45 Kb.
Назва Специфіка побудови нетрадиційних уроків та уроків з інтегрованим змістом у початковій школі
Дата 15.12.2013
Розмір 83.45 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Специфіка побудови нетрадиційних уроків та уроків з інтегрованим змістом у початковій школі

Етап початкового навчання є перехідним від звичного способу життєдіяльності в період дошкільного дитинства до способу, який домінує в режимі життєдіяльності молодшого, а потім і стар­шого підліткового віку.

Вихов­ний процес у дошкільній установі є органічно нерозривним із загальною життєдіяльністю дитини і переважно має інтегрований зміст. Відомо, що навчання у школі бу­дується на предметній основі, хоча в навчанні першокласників-шестиліток є чимало спільного з виховним процесом дошкільнят: широке використання завдань в ігровій формі, застосування яскравого унаочнення, виготовлення саморобок, використання за­гадок, прислів’їв, віршованих творів тощо.

Соціальні, виховні та дидактичні завдання, вікові особливості детермінують необхідність постійного вдосконалення методичної системи початкової школи.

Зокрема, треба посилити, технологічність навчан­ня. Підтверджує цю позицію і точка зору Д.Б.Ельконін: «В дійсності сьогодні необхідно не просто вдосконалювати зміст, форми, методи і засоби шкільного навчання, а потрібна докорінна зміна са­мої шкільної технології... саме технології, а не техніки, розуміючи під першою внутрішню ор­ганізацію програмового навчального матеріалу, який підлягає засвоєнню, принципів та способів побудови процесу опанування цього матеріалу" .

Зазначеним вимогам відповідає використання нетрадиційних уроків та уроків з інтегрованим змістом. Реалізація таких уроків дає змогу, не знижуючи програмових вимог, зробити навчально-виховний процес захоплюючим, цікавим для молодших школярів, оптимізувати його за рахунок переструктурування змісту на­вчання і практичної зміни традиційної форми навчання — уроку в нетрадиційну. Специфіка інтегрованого навчан­ня створює сприятливі умови для вияву творчості вчителя. Вона забезпечує певну свободу вибору теми, змісту, засобів, що використовуються в навчанні мо­лодших школярів.

Слід зазначити, що в практичну діяльність навчально-виховного процесу зазвичай втілюються лише окремі елементи нетрадиційних та інтегрованих уроків.

Метою нашого дослідження є вивчення можливостей та переваг використання нетрадиційних уроків та уроків з інтегрованим змістом у початковій школі.

Нетрадиційний або нестандартний урок може бути оригінальним, нестандартним за своїм змістом навчання, а також за методами навчання, і навіть за рахунок того, як учитель конструює навчально-виховний процес, ким є він у цьому процесі і ким є учень.

О.Я.Митник та В.І.Шпак вважають, що нестандартність сучасного уроку народжується: по-перше, з нестандартної педагогічній теорії; по-друге, із вдумливого самоаналізу діяльності вчителя, а ще – із психологічного передбачення перебігу тих процесів, які відбуваються на уроці. А точніше – з відсутності штампів у педагогічній теорії.

Основа побудови нестандартного уроку – за словами авторів статті «Народження нестандартного уроку» полягає у пошуку співробітництва, співдружності у гуманістичних взаємовідносинах [2]. Адже сьогодні є актуальним «пробудження» прагнення кожного учасника навчально-виховного процесу – і дорослого, і дитини – до спільної організації шкільного життя, розвитку відповідальності за себе, за свої дії, своє життя.

Співпраця в підсистемах: «особистість учителя - клас», «особистість учителя – особистість учня», «особистість учня – особистість учня», «особистість учня - клас» - являється сутністю дидактичної взаємодії.

В усіх цих підсистемах постійно і незмінно присутня друга: весь час відбувається взаємодія вчителя й учня як двох особистостей. Зміст і структура діяльності учня і вчителя, спрямованість на досягнення мети, характер реалізації завдань на уроці вже достатньо розроблені в наукових працях І.Лернера, М.Скаткіна, В.Онищука, В.Бондаря. Ви­ходячи з того, елементарною моделлю дидак­тичної взаємодії на уроці є метод навчання, ці вчені своєрідно підходять до класифікації методів навчання. Як відомо, сьогодні налічується шість та­ких підходів: за метою навчання, за характером дидактичної взаємодії, за етапами засвоєння знань, умінь і навичок на уроці, за ланками засвоєння знань і множинний підхід (подвійний та три­мірний).

Ми беремо за основу тримірний підхід до кла­сифікації методів навчання В.І.Бондаря. Позитивним моментом даного підходу є практично необмежена можливість комбінувати ме­тоди навчання. Розглядаю­чи реалізацію певного методу чи групи методів на уроці як факт дидактичної взаємодії в зазначених виїде підсистемах, помічаємо, що поза увагою ба­гатьох дослідників (навіть І.Лернера і Н.Тализіної) проходить характер взаємодії мотиваційних сфер учителя й учня.

Творчі педагоги постійно вдосконалюють методику проведення класичного (традиційного) уроку, в результаті чого у навчальний процес впроваджуються нестандартні уроки. Нестандартний (нетрадиційний) урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. Головна мета таких запровадження таких уроків – зацікавити дітей навчальною працею й утримати цей інтерес. Зазначимо, що думки з приводу застосування нетрадиційних уроків у шкільній практиці є неоднозначними. Одні вбачають них прогрес педагогічної думки, важливий шлях демократизації школи; інші - небезпечне порушення педагогічних принципів, «відступом педагогів під натиском лінивих учнів, які не хочуть і не вміють серйозно трудитися» [1].

Аналіз педагогічної літератури, практичного досвіду дав змогу виокремити кілька десятків різних типів нетрадиційних уроків: уроки – ділові ігри, уроки – прес-конференції, уроки-екскурсії, між предметні уроки, уроки-ігри «Поле чудес», уроки «Слідство ведуть знавці», театралізовані уроки тощо.

Особливість сучасної науки — інтеграція знань про розвиток навколишнього світу і суспільства. У дітей досить рано з’являєть­ся свій «образ світу». Попри його недосконалість, він має істотну характеристику - цілісність сприймання навколишнього. Із всту­пом до школи ця цілісність руйнується через кордони між ок­ремими предметами. В результаті знання, які здобувають діти, мало пов’язані між собою. Деякі вчителі застосовують на своїх уроках міжпредметні зв’язки, але це має епізодичний харак­тер. Якісно новий рівень синтезу знань - інтегровані предме­ти, інтегровані курси, які об’єднують навколо певного понят­тя чи теми різнорідні знання. Синтез цих знань допомагає по­казати об’єкт з різних боків, розкрити взаємозв’язок явищ, інтенсивно формувати аналіз, порівняння, узагальнення. Особливо це важливо для формування світоглядних, людинознавчих еко­логічних, комунікативних умінь, понять. Інтеграція навчання може бути засобом зменшення, тижне­вого навантаження в умовах п’ятиденного навчального тижня. Початкова школа має успішний досвід запровадження інтегро­ваних курсів «Художня праця», «Ознайомлення з навколишнім», «Рідний край», «Музика і рух», «Народознавство». На часі апробація в масовому досвіді інтегрованих курсів «Грамота» («Мате­матика». «Мова». «Ознайомлення з навколишнім»), «Художня культура», «Валеологія», «Розвиток пізнавальних здібностей» тощо. У зарубіжних школах (США, Англія) в інтегровані курси найчастіше об'єднують знання про живу і неживу природу, про­блеми техніки, охорони й зміцнення здоров’я людей.

Один із напрямів методичного оновлення уроків у початкових класах – проведення їх на основі інтеграції навчального матеріалу з кількох предметів, об’єднаних навколо однієї теми. Цей підхід сприяє інформаційному збагаченню сприй­мання, мислення і почуттів учнів за рахунок залучення ціка­вого матеріалу, що дає змогу з різних сторін пізнати якесь яви­ще, поняття, досягти цілісності знань.

Деякі методисти схильні вважати, що інтеграція— зовсім не нове явище у вітчиз­няній початковій школі, адже ще К.Д.Ушинському шляхом інтеграції письма і читання вдалося створити синтетичний метод навчання грамоти.

Інтеграція лежала і в основі комплексних програм, які скла­дались у 20-х роках. Побудовані на основі широкої міжпредметної інтеграції, вони, на жаль, виявилися непродуктивними для навчання і розвитку учнів, бо не давали їм систематич­них, ґрунтовних знань і вмінь [4].

Блискучим прикладом проведення інтегрованих уроків був досвід В.О.Сухомлинського, його «уроки мислення в природі»; які він проводив у Павлиській школі для 6-річних учнів. Це, на наш погляд, — інтеграція основних видів пізнавальної діяль­ності (спостереження, мислення, мовлення) з метою навчан­ня, виховання і розвитку дітей 6 — 7 років. У наш час ідея інтег­рації змісту і форм навчання приваблює багатьох учених і вчи­телів-практиків.

Звичайно, предметна система не порушує логіки кожної конкретної науки і забезпечує певну систему знань, але не формує в учнів цілісного світосприйняття.

Інтегрований підхід у навчанні сприяє розширенню соціально-пізнавального досвіду учнів у руслі поставлених учителем конкретних навчально-виховних завдань, інтенсивному розвитку молодших школярів в аспекті вибраної тематики; формуванню інтересу до подій і явищ дійсності, вихованню особистості, розвиває загально-навчальні навички дітей. Однак інформативність і привабливість змісту навчального матеріалу самі со­бою не забезпечують ефективності його засвоєння і розвитку окремих сторін особистості молодшого шко­ляра. Для цього необхідний такий же детальний відбір засобів засвоєння та прийомів навчальної роботи.

Запорука дійовості й реалізації нетрадиційних та інтегрованих уроків у навчанні — це дотримання таких положень:

- розуміння вчителями сутності розвивально-виховних можливостей таких уроків;

- відповідність тематики змісту й засобів реалізації нетрадиційних та інтегрованих уроків до організації навчан­ня навчально-виховним завданням, меті діяльності вчителя в даному класі;

- достатня тривалість кожного блоку навчання на інтегративній основі з метою закріплення набутих знань та умінь;

- багаторазове повторення набутих понять і умінь за допомогою виконання різноманітних за­вдань інтегрованого блоку навчання;

- своєчасна і доречна зміна інтегрованих блоків навчання відповідно до визначеної тематики.

При цьому, слід завжди пам’ятати, що навчання має за мету:

- формування цілісних уявлень про різні явища навколишньої дійсності, світогляду школярів;

- оволодіння знаннями в галузі математики й рідної мови, необхідними для подальшого система­тичного навчання, навичками свідомого правильно­го читання, письма;

- формування інтелектуальних умінь і навичок, навчальних пізнавальних інтересів і властивостей особистості.

Навчально-виховна система початкового навчання поєднує процеси навчального пізнання й діяльності ди­тини. Інтегровані уроки та уроки нетрадиційного характеру як раз дає змогу врахо­вувати цю особливість початкового етапу навчання за допомогою вибору відповідної тематики, добору змісто­вого матеріалу, способів і засобів оволодіння ним.

Застосування нетрадиційних та інтегрованих уроків у навчанні сприяє розширенню соціально-пізнавального досвіду учнів у руслі поставлених учителем конкретних навчально-виховних завдань, інтенсивному розвитку молодших школярів в аспекті вибраної тематики; формуванню інтересу до подій і явищ дійсності, вихованню особистості, розвиває загально-навчальні навички дітей.

Таким чином відбувається узгодження з цілісним сприй­няттям світу, характерним для дітей цього віку, і є оптимальним для використання краєзнавчого по­тенціалу у вихованні молодших школярів.

Підсумовуючи, наголосимо, що нетрадиційні уроки та уроки з інтегрованих змістом дають відчутні результати в розвитку пізнавальних здібностей мо­лодших школярів, формують здатність володіти своїм тілом, усвідомлювати значення самовиховання. Таким чином, змістовні й цілеспрямовані інтегровані уроки вносять у звичну систему уроків привабливу для учнів новизну, знімають суворі кордони предметного вик­ладання, а найголовніше - інтеграція змісту і організаційних форм допомагає дітям сприймати важливі поняття, явища цілісно й водночас різнобічно.

Список літератури:

  1. Мартиненко С.М., Хоружа Л.Л., Загальна педагогіка. Навчальний посібник. – К.: МАУП, 2002. – С. 80.

  2. Митник О., В. Шпак Народження нестандартного уроку // Початкова школа. – 1997. - № 12.

  3. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К.: Ґенеза, 1999.

  4. Светловская Н.Н. Об интеграции как методическом явлении и ее возможностях в начальном обучении // Нач.шк. – 1990. - № 5. – С. 57 – 58.

  5. Фіцула М.М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів освти. – К: «Академія», 2001. – С.389 – 394.

Схожі:

Вступ
Нестандартні підходи у викладанні фізики здійснюються через проведення так званих нестандартних уроків (структура уроків нетрадиційна),...
План Основні шляхи підвищення ефективності уроку природознавства...
Резерви підвищення ефективності уроків курсу «Я і Україна» (природознавство)в 1-4 класах
Конспекти уроків
Конспекти уроків. Трудове навчання 5-6 клас. Варіативний модуль. Технологія електротехнічних робіт. – Рівне: РУГ. 2013. 49 с
Принципи організації інтерактивного уроку
Від уроків, де в центрі уваги перебуває вчитель, в епоху інформації слід переходити до уроків, де учні діють і самі доходять висновків...
УРОК-КАЗКА (1 клас)
Збірка містить розробки уроків в 1 – 4 класах з використанням інноваційних технологій навчання та оригінальний дидактичний матеріал...
Готуючись до уроків вчитель та учні можуть використовувати Інтернет ресурси для уроків географії
Землі й об'єктів Сонячної системи. Фотознімок нічної Землі, карта тектонічних структур й ін. — ENG
МЕТА: Застосовувати знання, отримані під час уроків з правознавства...

Державна підсумкова атестація в початковій школі у 2012 році. ДПА 4 клас
У 2011/2012 навчальному році у початковій школі державній підсумковій атестації підлягають результати навчальної діяльності учнів...
ЯКИЙ ВІН НЕТРАДИЦІЙНИЙ УРОК?
Що взагалі криється під терміном «нетрадиційний урок»? Мода, бажання бути оригінальним чи пошуки ефективних форм навчання? Пропонуємо...
Напевно досвід проведення інтегрованих уроків є у кожного вчителя....
Взаємозв'язок двох навчальних дисциплін в рамках 45 хвилин повинна виглядати гармонійно і бути зрозумілою учневі. У чому ж переваги...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка