Принципи організації інтерактивного уроку


Скачати 77.8 Kb.
Назва Принципи організації інтерактивного уроку
Дата 02.12.2013
Розмір 77.8 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Технологія інтерактивного навчання
«Передати інформацію - це не навчання.

Насамперед треба намагатися довести до того,

щоб кожний сам думав та робив усе сам»

Картер Вудсон

Існують різні форми навчання. І вчитель, свідомий того, що більшість учнів потребують різних методів навчання, для досягнення успіху повинен пам’ятати про це. Від уроків, де в центрі уваги перебуває вчитель, в епоху інформації слід переходити до уроків, де учні діють і самі доходять висновків з допомогою вчителя.

За таких умов учні прагнуть бути почутими, намагаються висловлюватися з порушеної теми, пропонувати, не боячись помилитися, свої варіанти.

На сучасному уроці доцільно використовувати різноманітні форми і методи організаційної роботи учнів, що дозволяють розкрити зміст їх суб’єктивного досвіду із запропонованої теми. Ретельно продумувати чергування видів робіт, типів завдань для уникнення стомлюваності учнів, прагнути до створення ситуації успіху для кожного школяра.

Важливе місце в особистісно-орієнтованому навчанні посідають інтерактивні технології.

Інтерактивне навчання

Суть технології

Навчання відбувається шляхом взаємодій всіх, хто навчається. Це спілкування (колективне, кооперативне, навчання у співпраці), у якому і вчитель, і учні є суб’єктами. Учитель виступає лише в ролі координатора, організатора процесу навчання.

Інтерактивне навчання найбільше відповідає особистісно-орієнтованому підходу до навчання. Моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного розв’язання, застосовуються рольові ігри.

Прогнозовані результати

Формування в учнів основних пізнавальних і громадянських умінь, а також навичок і зразків поведінки в суспільстві. Розвиток ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями.

Сучасна методика має багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання від найпростіших («Робота в парах», «Карусель», «Мікрофон») до складних («Мозаїка», «Мозковий штурм», «Аналіз ситуації»), а також імітаційні ігри, дискусії, дебати.

Інтерактивні технології навчання Інтерактивні технології

кооперативного навчання

Технології колективно-групового

навчання

Робота в парах.

Ротаційні (змінювані) трійки.

Акваріум.

Карусель.

Робота в малих групах.

Обговорення проблеми в

загальному колі.

Мікрофон.

Незакінчені речення.

Мозковий штурм.

Навчаючи – учись.

Принципи організації інтерактивного уроку.

1. На початку уроку вчитель поділяє клас на групи зі змінними, залежно від

характеру завдання, складом учасників. Пропонує кожній групі визначити

лідера(спікера), який буде керувати її роботою.

2. Через проблемність завдання збуджує активність учнів, спонукає їх

замислюватись над матеріалом, з яким вони працюють, дивитись на факти під

різними, навіть несподіваними кутами зору. Для обговорення обирає важливу

проблему, значущу для учнів, для їхнього сьогоднішнього життя, тому, що

викликає позитивні емоції.

Робить опору на учнівський досвід і мінімум базових знань з вивченої теми.

4. Під час обговорення рекомендує учням створити власні оригінальні версії, що

підштовхує їх до самостійності. Враховує її, оцінює індивідуальний внесок

кожного учня.

5. Створює на уроці атмосферу співробітництва учнів та вчителя, що включає страх отримати погану оцінку.

6. Через емоційне піднесення й почуття розкутості створює сприятливий фон для

засвоєння знань формувань вмінь і навичок, розкриття здібностей кожного учня.

Пропоную коротку анотацію деяких прийомів інтерактивного навчання з

наведенням прикладів завдань, які використовуються на уроках.

Робота в парах.

Метою технології є об’єднання учнів в пари, визначення, хто з них буде висловлюватись першим; обговорення своєї ідеї один за одним, досягнення згоди (консенсусу) щодо відповіді регламент часу на підготовку. Ця форма навчальної діяльності має характер взаємного навчання. Співробітництво двох учнів підвищує ефективність роботи обох.

Роботу в парах доцільно застосовувати під час перевірки домашнього завдання, закріплення, вдосконалення знань, умінь та навичок. Тривалість такої форми роботи 5-7 хв. Наприклад, при перевірці домашнього завдання провести гру-діалог «Так-ні». Учні задають один одному питання, на які треба відповідати тільки «так» або «ні».

2. Робота в малих групах.

Ця форма передбачає роботу учнів над спільними завданнями. Учитель створює змішані групи в складі 4-6 осіб (учнів з різним рівнем успішності, працездатності). Вчитель призначає керівника групи (спікера), можуть бути інші ролі: секретар, посередник, доповідач.

Краще застосувати навчання в малих групах при повторному розборі матеріалу, що вивчається, при закріпленні знань, повторенні її узагальненні знань. Переваги навчальної роботи в малих групах проявляються в активізації діяльності слабких учнів, які отримують більше для висловлювання своєї думки, ніж при фронтальній формі опитування.

Тривалість роботи в групах на уроці – 10-12 хв.

Наприклад, відбувається «знайомство» у формі групової роботи. При проведенні підсумкового уроку можна використовувати групову методику.

3. «Мозковий штурм» – це ефективний та добре відомий

інтерактивний метод колективного обговорення, що широко використовується. Він спонукає виявляти свою уяву та творчість шляхом вираження думок усіх учасників, допомагає знаходити декілька рішень щодо конкретної проблеми, дає можливість кожній дитині в класі незалежно від її розумових здібностей висловити думку.

4. «Мікрофон». Ця технологія надає можливість кожному сказати

щось швидко, по черзі відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Правила проведення:

1) говорити має тільки той, у кого в руці «символічний» мікрофон;

2) подані відповіді не коментуються і не оцінюються;

коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорити, викрикувати з місця.

Порядок організації роботи за даною технологією:

1) Ставимо запитання класу.

2) Пропонуємо якийсь предмет (ручку, олівець, іграшковий мікрофон), які будуть

виконувати роль уявного мікрофона. Учні повинні передавати його один

одному, по черзі беручи слово.

3) Слово надається тільки тому учневі, хто отримав «уявний мікрофон».

4) Пропонуємо учням говорити лаконічно і швидко

(не більше ніж 0,5-1 хвилину).

5. «Акваріум». Саме цей вид роботи більш за все полюбляють учні, він допомагає удосконалювати навички роботи в малих групах, чимось нагадує гру «Що?Де?Коли?».

Об’єднуємо учнів у 2-4 групи і пропонуємо завдання для виконання, даємо необхідну інформацію. Про пропонуємо одній з груп сісти в центр класу (або на початку середнього ряду класу), утворивши своє маленьке коло (акваріум). Отримавши проблему, учні цієї групи починають обговорювати.

Пам’ятка «Як працювати в «Акваріумі»:

прочитати в голос ситуацію (проблему);

обговорити її в групі, використовуючи метод дискусії;

дійти спільного рішення за 3-5 хвилин.

Всі інші учні класу слухають, не втручаючись в хід обговорення, спостерігають, чи дискусія відбувається за визначеними правилами. Після закінчення 3-5 хвилин група займає своє місце, а клас обговорює:

чи погоджуєтесь ви з думкою групи;

чи була ця думка достатньо аргументована, доведена;

який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим.

Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група та обговорює наступну ситуацію. В «Акваріумі» по черзі мають побути усі групи.

6. «Рольова гра». Навчання відбувається через досвід та почуття. Рольова гра імітує реальність призначення ролей учасникам. Учні можуть діяти «наче насправді», вони реагують на конкретну проблему в рамках заданої програми. Дуже важливим розподіл рольової гри за часом.

7. Метод «Прес». Дозволяє учням виробити свої аргументи з приводу дискусійного питання. Вимагає від учнів чіткого й стислого формування своїх думок. Включає чотири етапи:

1) викладіть свою думку: «Я вважаю, що…»

2) поясніть причину появи цієї думки: «Тому що…»

3) наведіть аргументну позицію вашої позиції: «Наприклад…»

4) зробіть висновок: « Таким чином…»

Усі відповідають письмово, відповіді зачитують, коли всю роботу завершено.

8. «Своя валюта». Часто учителі стикаються з такою проблемою: як оцінити коротку відповідь з місця, вдалу репліку доповнення. Власне, багато хто із педагогів застосовує дану техніку, можливо, ніяк її не називаючи. Це можна робити на вибіркових уроках, під час вивчення однієї теми. «Валюта» може відігравати роль «бонуса» – додаткових три бали до оцінювання відповіді, назбиравши певну кількість «грошей» учень може обміняти їх на «автоматичне» тематичне оцінювання. Ми використовуємо «валюту».

Які ж прийоми інтерактивного навчання найбільш доцільно застосувати на певних етапах уроку?

1. Актуалізація опорних знань. «Віночок», «фронт», «лови помилку»,

роботу в парах, вікторини, «так – ні». Вони підвищують активність

учнів, якість знань школярів з різними здібностями.

Перевірка домашнього завдання. Групова робота, робота в малих

групах, «мікрофон», «незакінчене речення», анкетування. Ці прийоми

допомагають виховувати взаємоконтроль, співпрацю, товариськість.

3. Мотивація навчальної діяльності. Прийом «очікуваний результат» («чиста дошка», «ранець») дає можливість учням самостійно визначити цілі уроку й свою власну думку. Це сприяє вихованню самостійності, логічного мислення.

4. Вивчення нового матеріалу. «Мозковий штурм», дискусія, метод «Прес», рольова гра, «стоп-кадр». Ці технології підвищують інтерес до навчання, розвивають дослідницькі здібності, виховують відповідальність. Це найпродуктивніший етап уроку.

5. Застосування вивченого. «Мікрофон», «літературний ландшафт», «капелюх» (перевтілення) сприяють виявленню вмінь учнів розглядати одну і ту ж проблему в різних етапах.

6. Підсумки уроку. Оцінювання. Учні вчаться адекватно себе

Оцінювати, якщо використовують різні види інтерактивних нотаток, зокрема самооцінку та само експертизу. «Своя валюта». Це виховує в учнів віру в свої можливості у слабких учнів, допомагає розвитку обдарованої особистості.

7. Домашнє завдання. Завдання мають носити диференційований

характер, тому що завдання повинні ставитися перед певними групами.

Крім того, обдаровані діти мають отримані індивідуальні завдання.

На уроках мови доцільно вчити складати опорні плани, схеми до тем, що вивчаються. Адже це дасть змогу пізніше пробудити вміння їх самому.

З практики видно, що учням подобається письмові роботи свої або однокласників. Тому доцільно використовувати такі види робіт: диктант «Перевір себе», взаємоперевірка зошитів. Поширені форми дидактичної гри: подорожі, казки, екскурсії, турніри. Значно пожвавлюють роботу учнів, зацікавлюють їх лінгвістичні ігри, мовні загадки. І тут широке поле діяльності для творчого вчителя.

Схожі:

Принципи навчання у вищій школі
Принципи (лат ргіпсіріит — основа, начало) навчання вищої школи — вихідні положення теорії навчання. Вони є загальним орієнтиром...
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР
Для використання в роботі і організації участі направляємо вам лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 20....
Міжнародні принципи і організація бухгалтерського обліку за національними стандартами
Мета роботи: вивчити основні принципи бухгалтерського обліку, порядок організації бухгалтерського обліку на підприємстві, порядок...
ПЛАН: Принципи керування, які використовуються в комутаційних системах....
Призначення керуючих пристроїв (КП): для організації керування процесом встановлення з’єднання в ЦКП. В ЕАТС в якості КП використовуються...
Закономірності, принципи та прийоми організації процесу взаємодії педагога з учнями
Мета та завдання навчальної дисципліни – формування у студентів знань, умінь організації процесів навчання й виховання як педагогічної...
Порівняльна характеристика механістичного і органічного типів організації
Місія організації – мета задля якої існує організація, зазвичай визначає сферу дільності компанії, деталізує її статус, декларує...
Намагатись активно, публічно декларувати природозахисні принципи,...
Розділяючи природоохоронні принципи Ліги захисту права на життя та сприяння рівновазі в природі, прошу прийняти мене до складу її...
C утність контролю, його принципи,мета та завдання
Принципи контролю як науки і принципи його здійснення практично адекватні. Всю систему принципів господарського контролю підрозділяють...
«Плоскі черви» (8 клас)
Він допоможе вчителю здійснювати контроль навчальних досягнень учнів як в усній, так і письмовій формі. Запропоновані диктанти можуть...
Надати виробничо-торговельну структуру їдальні, яка працює з неповним виробничим циклом
Загальні принципи організації виробництва на підприємствах готельно-ресторанного господарства
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка