Усний журнал «Як це добре, що піснями розквітає обрій…»
Тема уроку. Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. «Пісня про рушник»- образ матері, образ рушника як символ нерозривного зв’язку матері і дітей.
Мета:
ознайомити учнів з цікавими фактами життя і творчості А. С. Малишка;
проаналізувати поезії, що стали народними піснями;
розкрити зміст народно - поетичних символів;
розвивати навички виразного читання ліричного твору, його аналізу, висловлення своєї думки щодо прочитаного;
виховувати любов до матері, до Батьківщини, повагу до традицій свого народу.
Обладнання: портрет поета,текст пісні, вишиті рушники, міні-підручник, альбом про рушники, збірка поезій та усної народної творчості про рушник, рушнички з набором «вишивки»
Хід уроку
Найсвятіше слово наше – мати,
Рідна земле, правда і любов!
А. Малишко
І.Організаційний момент
ІІ. Емоційне налаштування.
Повернулись і посміхнулись одне до одного та подумки побажали всього найкращого.
Поклали руки на парту, закрили очі і повторюйте за мною:
Я творча особистість.
Я сьогодні отримаю високий бал.
Я бажаю всім однокласникам гарного та успішного дня.
Сьогодні у нас трохи незвичайний, не зовсім стандартний урок. Сподіваюся , що він пройде в затишній, доброзичливій, невимушеній атмосфері.
ІІІ.Оголошення теми, мети уроку.
Ми сьогодні поговоримо про творчість А.Малишка. Дуже хотілося б, щоб цей урок став своєрідним уроком вшанування поезії, його пісенної творчості.
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, чого хочете навчитися? (Ознайомитися з особою письменника, змістом поезій, виразно читати та аналізувати поезії).
- А я чекаю від уроку, що ви будете знати цікаві факти з життя поета, зміст виучуваних поезій, вмітимете коментувати зміст образів-символів, розповідати про свої враження від віршів А. Малишка, аналізувати виучувані твори, будете ще більше любити своїх батьків та рідну землю.
Отож відкриваємо наший усний журнал, де ми поринемо у чарівний світ пісень-задушевних, хвилюючих, написаних поетом –піснярем, поетом-ліриком Андрієм Малишком у творчій співдружності з українськими композиторами, зокрема Платоном Майбородою.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Малишкові пісні різні за настроєм і характером. Легкі, ніжні , з широкою гамою почуттів і розумінням душі людської, вони бентежать, хвилюють, захоплюють. Слухаючи їх душа переповнюється незбагненним почуттям. У цьому ми сьогодні переконаємося.
Отож, перегортаємо першу сторінку нашого журналу під назвою «Стежина життя»
А я, мов хлопчик , сню і мрію,
Усе шукаю день при дні
Ту пісню- матір і надію,
І рідну посестру мені.
Він пролунав у 30-ті роки, пролунав сильно й несподівано. Здавалося, українська літературна нива, спустошена сталінськими репресіями , назавжди залишиться мертвою пустелею без жодного над нею жайвора. Але він заспівав широко й могутньо, а його вже лебедину пісню через 40 років 8 лютого 1970 року почув увесь світ…
Стежина життя… Це нею має кожен пройти гідно, хоча б у думках повертаючись до отчого порога. Стежина А.Малишка починалася у м.Обухів на Київщині, що розкинулося на крутих узгір’ях, у вибалках, з яворами на шляхах.
Та, мабуть, вам цікавіше буде дізнатись про біографію поета у грі-«Знайди відповідь». Вам роздані аркуші із матеріалом по біографії А.Малишка, а в цій торбинці знаходяться фото, малюнки, написи, які вам потрібно буде поєднати з інформацією на листку.
Отож, виконуємо завдання.(діти по черзі витягають із мішечка завдання і на листках знаходять потрібну інформацію таким чином ми знайомимось із життєвим шляхом поета.(додаток№1)
Молодці , ви всі гарно справились із завданням.
Із біографії поета ви дізнались на скільки це була цікава людина і наполеглива. А зараз ми перегорнемо ще одну сторінку нашого журналу і дізнаємось про творчість Андрія Малишка. Назва сторінки «Сила слова в пісні» натякає на те,що мова піде про вірші , які покладені на музику.
А.Малишко мріяв про таку пісню, «щоб душу вивернуло до дна», щоб світилася до людей своїм чистим і ніжним звучанням. Це була «Пісня про рушник». З цією піснею ви знайомі ще раніше, адже вона стала народною.
Ця пісня –гідний пам’ятник Матері, про велику материнську любов, від якої немає в світі нічого святішого. Народ називав своїми лише ті твори, в яких пізнавав власну душу, в яких відчував повну гармонію слів і мелодії. Народ є вимогливим і суворим критиком, дає життя тільки найталановитішим творам.
(прослуховування запису пісні)
Материнське серце. Чи є у світі щось ніжніше за нього? Завжди лагідне і добре і завжди стривожене за долю своїх дітей. Воно відчуває щастя і біду, радість і печаль, і кожної миті ладне летіти за тисячі кілометрів до своєї дитини.
Материнська любов дарує людині крила. Не раз вона оспівана в піснях, віршах, легендах. Та кожен митець знаходить свої слова, щоб подякувати матері за життя і за любов. Знайшов їх і Андрій Малишко. Його «Пісня про рушник» стала народним гімном усім матерям, які чекають своїх дітей з далеких і близьких доріг.
У кожного з вас є мама ,і зараз мені хотілося б ,щоб ви заповнили ось цю квітку асоціаціями, які виникають у вас при вимові слова «мама».
(діти працюють з пелюстками до квітки а потім по черзі виходять і приклеюють їх до основи квітки, пояснюючи свій вибір)
Ця пісня про матір, яка стала живим символом рідного дому, рідної землі, образом усього нашого життя-незгасним, немеркнучим у пам’яті. Мамині очі, мамині натруджені руки назавжди вкарбувались у нашу пам'ять…
І ці натруджені руки вишивали рушник. А що ви знаєте про вишитий рушник?
(Вірші, прислів’я, приказки, загадки, повір’я)(додаток 2)
Перегортаємо ще одну сторінку журналу «Історія пісні»
А я вам повідаю цікаву історію про Малишків «Рушничок»
Ця пісня починала своє життя у кінофільмі «Літа молодії». Давалася вона його творцям, композитору П.Майбороді та А.Малишку не відразу. Композитора не задовольняв вірш для пісні, а поетові не подобалась запропонована мелодія. Взагалі не любив, коли йому замовляли пісенний текст на вже готову мелодію. Про один такий випадок у роботі над піснею до цієї картини згадує Л.Коваленко: «Літо 1958 року. Малишко живе в с. Плютах під Києвом. Поволі згасає літній день. З лісу наповзає тиша. Точиться тиха надвечірня розмова. Раптом- як грім серед ясного неба- на подвір’ї з’являється «делегація» творців кінокартини «Літа молодії» на чолі з П.Майбородою. приїхали просити Малишка щось трохи змінити у пісні- так треба композиторові. Знаючи неподатливу натуру поета, прибули на переговори гуртом. Та Малишко і цього разу заявив: «Я не пишу текстів і не підстроююся до будь-чиєї музики». Після спалаху досить гострої розмови розійшлися. Однак такі суперечки не перешкоджали подальшим пошукам. Вирішальний момент настав у Києві. Обидва творці пісні спілкувалися за допомогою телефону. Увечері поет передав перший куплет, а серед ночі його розбудив телефонний дзвінок-композитор наспівував мелодію. Любов Забашта, згадуючи ті дні, казала, що коли Малишко прослухав останні два рядки-його охопила безмежна радість.
Вам було домашнє завдання: знайти цікаві відомості про історію цього вірша.(відповіді учнів)
А зараз ми попрацюємо творчо. Ось вам шмат полотна, і деталі вишивки. Складіть , будь ласка, свій вишитий рушник на щастя.(діти працюють з рушничком, а потім аналізують)
Бесіда за змістом поезії.
Які художні образи є у вірші? (Мати, ліричний герой, рушник).
Куди проводжає мати свого сина? (У далеку дорогу життя).
Що помітно у її погляді? (Тривога, смуток, надія на щасливе майбутнє сина).
Чого бажає мати синові? (Добра у невідомім краю).
За допомогою яких слів автор розкриває красу материнської душі? («ночей не доспала», «рушник синові», «на щастя, на долю дала»).
З образом чого в ліричного героя пов’язані найсвітліші спомини про рідну матір, про дитинство і рідний край? (З образом рушника).
Яка ідея поезії? (Утвердження сили материнської та синівської любові).
V Підсумок уроку.
- Про що ви дізналися на уроці?
- Чи може щось вивчене на уроці знадобитися вам у житті, бути корисним?
Використовується метод «Мікрофон».
Чого я навчився(лася) на уроці?
Що було найцікавішим і чому?
Які труднощі зустрічалися і як я долав(ла) їх?
Мій настрій на уроці?
VІІ Завдання додому.
Вивчити напам’ять один із віршів (на вибір), створити ілюстрацію до однієї з поезій.
Високий рівень – написати твір-мініатюру на одну із тем:
«Звернення до матері»;
«Моя стежина».
|