|
Скачати 0.62 Mb.
|
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ Співає сонячні пісні уся моя родина, бо ми родились на землі, що зветься Україна Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2012-2013 навчальному році для учнів 1-4 класів ЧЕРКАСИ - 2012 ББК 74.200.51 Г 20 Співає сонячні пісні уся моя родина, бо ми родились на землі, що зветься Україна: Методичні рекомендації щодо Першого уроку в 2012–2013 навчальному році для учнів 1-4 класів. – Черкаси: Видавництво Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, 2012. – 48 с. Автори-укладачі: Гаряча С.А., кандидат педагогічних наук, завідувач лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради; Добровольська Л.Н., методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради. У збірнику вміщено методичні рекомендації, розробка сценарію святкового уроку для 1-го класу та дидактичні матеріали на допомогу вчителям початкових класів, вихователям груп продовженого дня для проведення Першого уроку та використання у подальшій роботі щодо формування громадянської свідомості та патріотизму в учнів молодшого шкільного віку. Рекомендовано до друку вченою радою ЧОІПОПП Протокол №2 від 30.05.2012 р. ВСТУП Україна – це наш рідний край, земля, де ми народилися, вперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку. Україна – це неозоре високе небо, чисті і ясні зорі, пустотливі струмочки та повноводні ріки, високі гори і безкраї моря, прохолодні ліси та спекотні степи. Україна – це дорога, по якій ми крокуємо до школи, зацікавлено спостерігаючи за всим, що нас оточує. Україна – це історія волелюбного народу, який протягом багатьох віків боровся за свою свободу й незалежність, і лише 21 рік тому її здобув. Українці здавна прагнули жити вільно, у мирі і злагоді з іншими народами, тому проголошення незалежності нашої держави 24 серпня 1991 року відкрило нову доленосну сторінку в історії нашого свободолюбного народу. Непросто будувати нову незалежну державу, багато проблем ще потрібно вирішити українцям, але наша країна впевнено крокує шляхом побудови демократичного громадянського суспільства. Україна – це рідний дім, де завжди з любов’ю чекають нас найрідніші в світі люди – наші батьки. Україна – це маленька батьківщина кожної людини, її тепле родинне вогнище, неповторні дружні родини і сім’ї. Що означає поняття «сім’я, родина»? Як не потребують пояснень слова «хліб», «вода», так і ці поняття усвідомлюються нами з перших усвідомлених кроків у житті. Сім'я поруч з кожним із нас, в кожному із нас, зі своїм неповторним духом і стилем. Cім’я, родина – це не тільки батьки і діти, це ще й любов і піклування, співпереживання і милосердя, радості і печалі, звички і традиції. Це люди, об'єднані серцем, які будують своє життя за законами честі, справедливості, добра і любові. Ми маємо дати дітям усвідомлення широкого поняття «родина»: сім’я родина – шкільна родина – рідний край, моя родина – вся Україна. Якщо розглядати поняття школа-родина, то це майстерня людяності. Дитина ходить у школу не лише для того, щоб отримати певний обсяг знань, умінь і навичок, але й для того щоб облагородитися, стати особистістю, мати друзів, навчитися любити і творити. Одним із головних завдань освіти є створення умов для виховання свідомих громадян-патріотів, які зможуть збудувати заможну, духовну і матеріально багату державу. Патріотизм покликаний дати новий поштовх для розвитку духовності нації. Це є нагальною потребою і держави, і суспільства, і особистості. Складовими патріотизму є:
Становлення громадянської свідомості починає формуватися у молодшому шкільному віці, коли досвід дитини тісно пов'язаний з усім новим, яскравим. Дитина відчуває в собі любов до своєї сім'ї, школи, місця, де живе. Активне спілкування дітей з природнім і соціальним оточенням, накопичення досвіду особистісного ставлення до системи цінностей українського суспільства, незабутні враження дитинства залишаються на все життя. Вони створюють міцний ґрунт для глибоких, усвідомлених, патріотичних почуттів, які поглиблюються в міру того, як дитина росте. Зважаючи на вищезазначене, пропонуємо у 2011-2012 навчальному році провести Перший урок з теми: "Співає сонячні пісні уся моя родина, бо ми родились на землі, що зветься Україна". Метою даного уроку є: формування ключових компетентностей, зокрема, вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії з іншими учасниками навчально-виховного процесу; громадянської компетентності – усвідомлення своєї належності до різних елементів природного, етносоціального й соціально-культурного середовищ, здатність екологічно мислити, бережливе ставлення до природи, до людей, самого себе), загальнокультурної компетентності – орієнтуватися в особливостях національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно-дозвіллєвій сфері, культурологічних основ сімейних, соціальних, суспільних явищ; дотримуватися норм моральної поведінки; соціальної – збагачувати у дітей уявлення про сім’ю як спільноту рідних людей, шкільну родину як об’єднання людей, у яких одна мета - проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; предметних компетентностей: узагальнити знання дітей про сім’ю, родину, школу, Батьківщину; спонукати допомагати старшим, розвивати уміння доводити свою думку, виховувати повагу до членів родини та бажання піклуватися про них, дружні відносини і взаємоповагу у шкільній родині, почуття гордості за свою школу, країну, готовності бути гідним громадянином України, відданості справі зміцнення державності. Особливості проведення уроку: урок може бути розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації, фотосюжетів, відеороликів, театралізації, ігрових, святкових моментів, із забезпеченням оптимальної рухової активності. Музичний супровід уроку, виконання Гімну України, використання державної та національної символіки, широке застосування наочних та технічних засобів навчання сприятимуть створенню урочистої атмосфери. Змістовно провести урок допоможуть запрошені гості, учасники історичних подій, письменники, знавці і шанувальники історії рідного краю, вчені. Урок має бути яскравим, захоплюючим, інформативним, цікавим, рухливим. Для першокласників перший урок у новому навчальному році – це перший урок в їхньому житті. Тому особливо важливо, щоб він справив на дітей сильне враження, запам’ятався як хвилююча, яскрава, неординарна подія. Діти, які вперше переступають поріг школи, чекають від цього дня довгожданої зустрічі з першою вчителькою, бажають, щоб їх помітили та почули. Менш за все вони хочуть бути в цей день пасивними глядачами. Учителеві необхідно так організувати роботу, щоб діти відчули свою значимість, зрозуміли, що у школі на них чекає багато несподіваних відкриттів, захоплюючих зустрічей, цікавих вражень. Під час першого уроку варто почати знайомство зі школою, як частиною Батьківщини, вчителем та однокласниками. Для проведення першого уроку бажано залучити учнів старших класів, батьків, заздалегідь підготувати майбутніх першокласників. При цьому першокласники мають стати активними учасниками цікавих подій, а не пасивними глядачами. За участь у святі (конкурсах, змаганнях тощо) слід кожному першокласнику вручити нагороду (медалі, ордени, сувеніри, книги). Жодна дитина не повинна залишитись поза увагою, адже враження, які отримають першокласники від першого дня перебування у школі будуть визначати їх подальше ставлення і до школи, і до навчання у ній. Запропонуйте першокласникам створити малюнки за власним бажанням або відповідно теми уроку, зберіть їх і збережіть протягом усього періоду навчання у школі. Ці роботи стануть чудовим подарунком майбутнім випускникам, як спогад про незабутній перший шкільний день у житті. Перший урок має переконати учнів 2-4 класів, що найкраща земля та, де ти народився, живеш, де мешкає твоя родина, друзі. Він повинен розширювати та поглиблювати знання про Україну, викликати почуття любові до Батьківщини, гордості за її здобутки, формувати національну свідомість, виховувати справжніх громадян-патріотів, які люблять свою країну, бажають примножувати її славу, боротися за щастя і незалежність. Під час уроку доцільно використати знання учнів з рідної мови, читання, «Я і Україна», пригадати твори, з якими діти знайомилися раніше; показати чарівність і різноманітність українських краєвидів; ознайомити із внеском наших співвітчизників у розвиток світової науки і культури. На нашу думку, варто обговорити з дітьми таку надзвичайну для України подію як ЄВРО-2012. Важливо дати зрозуміти дітям, що не завжди можна бути чемпіоном, проте, більш вагомими є честь, гідність і вміння боротися до кінця. Структура, форми, методи, місце та план проведення уроку – це творчий доробок кожного учителя. Під час підготовки та проведення Першого уроку слід враховувати як індивідуальні, так і вікові особливості учнів. Даний урок можна провести у формі свята, гри, уявної подорожі, вікторини тощо. Місцем проведення може бути шкільний чи краєзнавчий музей. При оформленні класної кімнати до уроку слід використати карти світу, Європи, України, ілюстрації краєвидів України, зразки державної та народної символіки, вишитий рушник, портрети видатних людей, родинне дерево. За бажанням, свято можна продовжити на природі. Запропонувати учням розваги (ігри, конкурси, змагання). Дати можливість дітям поділитися спогадами про літо, враженнями від проведених канікул. Разом з батьками зварити чавун каші і дружно посмакувати нею, пригостити першокласників, щоб стали «однокашниками». Важливо, щоб перший день у школі запам’ятався на все життя, сприяв знайомству та згуртуванню колективу. Методичні матеріали до проведення Першого уроку у 1 класі та електронний варіант дидактичних матеріалів для 2-4 класів можна знайти у цифрових ресурсах на освітянському порталі ОІПОПП http://www.oipopp.ed-sp.net |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку Незалежності України: шлях до створення гуманного світу для дітей”: Методичні рекомендації щодо проведення Дня Знань і Першого уроку... |
Методичні рекомендації до проведення У збірнику вміщено методичні рекомендації та розробки уроків на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку Першого уроку в 2015–2016 навчальному році для учнів 1-4 класів / [Добровольська Л. Н., Чорновіл В. О., Л.І. Ткачова]. – Черкаси:... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку 2009-2010 навчального року Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 12. 06. 09 року №/9-396 перший урок у загальноосвітніх навчальних закладах... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку 2013-2014 навчального... ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2015 – 2016 навчальному році у 5 – 9 класах / [ Кудін В. С., Бугайчук Н. В., Величко С. В.] – Черкаси: Видавництво... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО... Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у старшій школі... ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
Методичні рекомендації до першого уроку у 5-11 класах Державний прапор... ... |
Методичні рекомендації до першого уроку у 5-11 класах Державний прапор... ... |