|
Скачати 82.43 Kb.
|
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 Узагальнення й систематизація вивченого про дієприкметник З досвіду роботи учителя української мови та літератури Герасимчук Надії Миколаївни Тернопіль 2008 Узагальнення й систематизація вивченого про дієприкметникМета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми, розвивати вміння знаходити дієприкметники, дієприкметникові звороти в тексті, правильно ставити розділові знаки; розвивати вміння будувати діалог, використовуючи у мовленні дієприкметникові звороти, формувати мовленнєву, комунікативну, інформаційну компетентності; прищеплювати любов до рідної мови та інтерес до української культури. Тип уроку: урок узагальнення набутих компетентностей. Форма уроку: урок із використанням комп’ютерних технологій. Засоби навчання: підручник О. П. Глазової «Рідна мова. 7 клас» (К. «Зодіак-Еко», 2007) комп’ютери, електронне видання «Словники України», мультимедійна дошка, відеоматеріали про Вишневецький палац. Перебіг уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Цілевизначення та планування. 1. Скажіть, чи хотіли б ви пограти в комп’ютерну гру? 2. А які вам найбільше подобаються і чому? На сьогоднішньому уроці ми теж будемо користуватись комп’ютером, пропоную провести його у формі багаторівневої гри, тобто, щоб отримати бажаний приз (12 балів) і досягти «Вершини Знань», вам потрібно пройти шість рівнів складності та отримати бали. Наприкінці уроку за сумою балів визначимо переможців. III. УЗАГАЛЬНЕННЯ НАБУТИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ. Перший рівень складності. Лінгвістична розминка «Світлофор». Якщо ви згідні з твердженням, яке прочитаєте на екрані монітора, то натисніть зелений квадратик (ТАК), а якщо не згідні, то натисніть червоний квадратик (НІ). За правильно виконане завдання ви отримаєте 1,5 бала. 1. Дієприкметник — особлива форма дієслова, яка вказує на ознаку предмета за дією або станом. 2. Дієприкметник із залежними словами утворює дієприкметниковий зворот. 3. Дієприкметниковий зворот залежить від дієслова. 4. НЕ з дієприкметниками завжди пишуть разом. 5. Дієприкметник поєднує граматичні ознаки дієслова та прикметника. 6. Дієприкметники утворюються від початкової форми прикметника. Другий рівень складності. Графічний диктант. Одного з учнів я попрошу виконувати це завдання коло дошки, а усі решта виконують у своїх зошитах. За правильно виконане завдання ви отримаєте по 1 балу. 1. Яким розділовим знаком відокремлюють дієприкметниковий зворот? 2. Яким членом речення найчастіше буває дієприкметник? 3. Яким членом речення дієприкметник буває рідше? 4. Які дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів -уч-,-юч-,-ач-,-яч-? (АТЧ) (активні теперішнього часу). 5. Які дієприкметники утворюються за допомогою суфікса -л-? (АМЧ) (активні минулого часу) 6. Які дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів -н-,-ен-,-т-? (ПМЧ) (пасивні минулого часу) Взаємоперевірка записів та оцінювання. Третій рівень. «Утрачена інформація». Ви знаєте, що часто віруси, потрапляючи в комп’ютерну систему, знищують важливу інформацію. Така ж неприємність сталась і в нас. Вірус знищив наш проект «Дієприкметник — особлива форма дієслова». Вам необхідно відновити втрачену інформацію шляхом виділення та переміщення слів з довідки. За правильно виконане завдання ви отримаєте по 2 бали. Проект «Дієприкметник – особлива форма дієслова»
Довідка: відміна, дієслово, група, вид, відмінок, який?, присудок, розряд, ступінь порівняння, час, число, додаток, відноситься до іменника, які?, якісний, залежні слова, рід, присвійні, особові, означення, обставина, стан. Зразок виконаного проекту
Четвертий рівень. «Тестовий лабіринт». Дати відповіді на тестові завдання. За кожну правильну відповідь ви отримаєте по 0,25 бала, а в сумі це становитиме 1,5 бала. Якщо ви не знаєте відповіді на запитання, то можете звернутися до довідки, але комп’ютер зніме з вашої суми 0,5 бала. 1. У якому рядку всі слова — дієприкметники? а) Притихлий, вилитий, високий; б) прив’язаний, розстелений, грізний; в) здоровенний, несказанний, зимовий; г) пророслий, засніжений, співаючий. 2. У якому рядку всі дієприкметники активного стану? а) Згаданий, засіяний, радіючий; б) зажурений, лежачий, пожовклий; в) співаючий, сидячий, посивілий; г) задуманий, зажурений, граючий. 3. У якому рядку всі дієприкметники пасивного стану? а) Зів’ялий, розквітлий, передбачений; б) записаний, вимитий, знайдений; в) висвітлений, вишитий, падаючий; г) сяючий, засіяний, стомлений. 4. У якому рядку всі слова з НЕ пишуть разом? а) не/кошена трава, не/полита розсада, ніким не/скорений народ; б) не/закінчена розмова, не/замкнені двері, не/продумана відповідь; в) не/дописаний лист, ще не/дозрілі хліба, оті не/скошені поля; г) не/розв’язана учнем задача, не/добудована школа, не/куплені, а подаровані квіти. 5. У якому рядку у всіх словах слід писати одну літеру –н-? а) Невпізнá..ий, непíзна..ий, старá..ий; б) напúса..ий, недоторкá..ий, неоціннé..ий; в) посáдже..ий, нескáза..ий, нездóла..ий; г) незлічé..ий, незбагнé..ий, нездíйсне..ий. 6. Дієприкметник у реченні найчастіше виступає: а) Обставиною, означенням; б) додатком, присудком; в) означенням, підметом; г) присудком, означенням. Правильні відповіді: 1г, 2в, 36, 46, 5в,6г. Довідка 1. Активні й пасивні дієприкметники
Довідка 2. НЕ з дієприкметниками
П’ятий рівень. Редагування тексту. Ми з вами багато подорожували рідним краєм. Побували на екскурсіях у Львові, Шевченківському парку, Олеському замку та Підгірцях, у музеї Маркіяна Шашкевича, у Збаразькому замку та Кременці, відвідали також Вишневецький палац. Про наші прекрасні подорожі ми зняли відеоматеріали. Давайте пригадаємо екскурсію у Вишневецький палац.
1. Привабливе місто Вишнівець — колиска одного з наймогутніших родів — князів Вишневецьких. 2. Були серед них гетьмани, політики, дипломати, меценати. 3. Оборонний замок споруджений Дмитром Вишневецьким на березі Горині був спустошений та зруйнований турецькими військами. 4. На місці знищеного ворогами замку Міхал Серватій збудував розкішний палац. 5. Краса та багатство, ручні розписи гаптовані золотом та сріблом унікальні ліплення прикрашені емблемами та гербами роду Вишневецьких зачаровували відвідувачів. 6. У 1846 році побував тут Т. Г. Шевченко. 7. Мальовниче місто привабило поета своєю історією наповненою подіями та іменами відомих людей. 8. Захоплено слухав Шевченко «Пісню про Байду» у виконанні посивілого лірника. 9. Палац Вишневецьких обставлений розкішними меблями та дорогоцінними скульптурами зацікавив Тараса Григоровича. 10. Неподалік від палацу був розташований англійський парк прикрашений альтанками, декоративними скульптурами, кам’яними лавочками. 11. До сьогодні збереглася одна з них названа лавочкою Шевченка. Завдання до тексту. 1. Поставити, де потрібно, розділові знаки. 2. Знайти речення з дієприкметниковими зворотами і натиснути на відповідну кнопку (1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9 , 10, 11). 3. Знайти в реченнях одиничні дієприкметники і натиснути на відповідну кнопку (1, 2, 3, 4, 5 ,6 ,7 ,8 ,9 , 10, 11). Індивідуальне завдання №1. Виконати на дошці. Записати речення, поставити розділові знаки, виконати морфологічний розбір дієприкметника. Мальовниче місто привабило поета своєю історією наповненою подіями та іменами відомих людей. Індивідуальне завдання №2. Виконати усно (текст є на екранах комп’ютерів). Знайти в тексті речення, у якому дієприкметник був би присудком. Указати на пропущені розділові знаки, обґрунтувати свою думку. Робота з електронним словником. Натисніть на кнопку словник і наберіть потрібне слово. 1. З’ясуйте, що означає слово меценат? 2. З’ясуйте, що означає слово гаптовані? 3. З’ясуйте, що означає слово альтанка? Бесіда за текстом. 1. Доведіть, що подане висловлювання є текстом. 2. Визначте стиль цього тексту, тип мовлення. 3. До яких роздумів спонукає нас переглянутий відеосюжет і поданий текст? 4. Як ви його назвали б? Шостий рівень. Рольова гра «Я — репортер». Ви повинні в парі зіграти роль репортера та екскурсовода і представити своє домашнє завдання, яке було виконане заздалегідь, у формі діалогу репортера з екскурсоводом, використовуючи у своєму мовленні дієприкметники та дієприкметникові звороти. За виконання цього творчого завдання ви отримаєте по 3 бали. Виступи учнів, оцінювання діалогів. IV. ПІДСУМОК УРОКУ. Інтерактивна вправа «Я так думаю». 1. Вам сподобався сьогоднішній урок? Чим? 2. Які інші форми роботи ви запропонували б? 3. А що для цього потрібно, як ви думаєте? Давайте подивимось, кому з учнів вдалося досягти «Вершини Знань» і отримати заслужено 12 балів. Сюрприз для переможців: урочистий салют. VI. ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. 1. Повторити матеріал §§ 18-25 2. Скласти повідомлення на лінгвістичну тему про дієприкметник за питаннями і завданнями для самоконтролю на сторінці 162 підручника Глазової О. П. «Рідна мова мова. 7 клас». |
Урок узагальнення та систематизації вивченого з використанням комп’ютерних технологій у 9 класі Тема. Безсполучникове складне речення. Узагальнення та систематизація вивченого з використанням комп’ютерних технологій |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Форма проведення. Складання колективного... Твір-опис природи на основі особистих вражень у художньому стилі за простим планом |
УРОК З БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ НА ТЕМУ: «Облік розрахунків з підзвітними особами» Методи уроку: словесні, наочні, практичні (використання інтерактивних та комп’ютерних технологій, робота в групах, перехресне опитування... |
Урок № Тема уроку ... |
Урок № Тема уроку Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі «Значення художньої культури арабо-мусульманського... |
ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ... Обсягу інформації та залучення інформаційних ідей, засобів і технологій майже до кожної галузі людської діяльності. Навчання з використанням... |
ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ... Обсягу інформації та залучення інформаційних ідей, засобів і технологій майже до кожної галузі людської діяльності. Навчання з використанням... |
Урок-конференція з використанням мультимедійних технологій 10 клас «Глобальні проблеми людства» Застосування інформаційно-комунікаційних та мультимедійних технологій на уроках географії |
УРОК-КАЗКА (1 клас) Збірка містить розробки уроків в 1 – 4 класах з використанням інноваційних технологій навчання та оригінальний дидактичний матеріал... |
"АБВГДЕЙКА". Інтелектуальний урок гра з української мови з використанням... Тема: "АБВГДЕЙКА". Інтелектуальний урок гра з української мови з використанням інформаційних ігрових технологій та комп`ютера |