5 клас - Образотворче мистецтво
ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ (35 год., 1 год. на тиждень)
|
І семестр
Розділ І. Мова образотворчого мистецтва (16 год.)
|
Тема 1. Асоціативно-образна мова (площина, об’єм) 8 год.
|
№ уроку
|
Дата проведення
|
Навчальні завдання та тема уроку
|
Орієнтовні тематичні вправи та завдання, техніка виконання практичних завдань
|
1.
|
|
Мова образотворчого мистецтва. Види образотворчого мистецтва. Графіка. Живопис. Скульптура. ДПМ. Творча робота за уявою.
|
Сприйняття мистецтва. Виражальні можливості ліній, їх вплив на емоційний стан людини. Матеріал: олівці, фломастери, акварель.
|
2.
|
|
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Основні засоби графічної мови. Крапка, лінія, штрих, фактура. Тема практичного завдання: «Лагідна та зла рослини».
|
Створення малюнку з використання виразних ліній, крапок, штрихів, плям (на вибір учня). Матеріал: простий олівець, фломастер
|
3.
|
|
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Основні засоби графічної мови. Основні правила композиції. Пляма. Силует. Ритм ліній і плям.Створення силуетної композиції «Натюрморт».
|
Відтворення настрою за допомогою використання групи ахроматичних кольорів. Матеріал: гуаш, акварель, туш.
|
4.
|
|
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Основні засоби виразності живопису: колір, мазок, пляма, тонова розмивка. Колір та його властивості (хроматичний, ахроматичний, утворення кольорів). Практичне завдання: створення композиції: «Люблю я осінні квіти»
|
Вправи різними прийомами накладання фарб акварелі та гуаші (мазки, розтяжка кольору «по вологому», «по сухому»).
|
5.
|
|
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Основні засоби живопису. Композиція у живописі. Кольорові асоціації (сум – радість, спокій - напруження) на основі сприймання музичних та літературних творів, стану природи. Практичне завдання: «Радість і сум в природі» або «Вже сумно вечір колір свій міняє».
|
Вправи з одним кольором, гра з насиченістю кольору. Техніка виконання монотипія або робота гуашшю чи аквареллю (змішана техніка).
|
6.
|
|
Скульптура як вид образотворчого мистецтва. Основні виражальні засоби скульптури: об’єм, пластика форми, фактура. Композиція у скульптурі. Види скульптури: рельєф, барельєф, горельєф, контррельєф, кругла скульптура. Практичне завдання: «Пори року».
|
Вправи на створення об’ємної пластики. Практичне завдання створення рельєфної композиції, робота в групах. Матеріал: пластилін.
|
7.
|
|
ДПМ. Засоби виразності декоративного мистецтва: орнамент, декоративна форма, стилізація. Практичне завдання: створення орнаменту або орнаментованої закладки для книжки.
|
Вправи на створення елемента орнаменту. Техніка виконання практичного завдання: витинанка.
|
8.
|
|
ДПМ. Композиція у ДПМ: цілісність форми і декору; орнаментальна композиція (стрічкова, сітчаста); декоративна композиція (симетрія, асиметрія, рівновага). Творче завдання: «Свято осені».
|
Колективна творча робота. Матеріал: кольоровий папір, клей, ножиці.
|
Тема 2. Асоціативно-образна форма 8 год.
|
9.
|
|
Графіка та засоби виразності. Пляма, силует, контур. Виявлення характеру форм, використання графіки у створенні асоціативних образів. Практичне завдання: «Дерева - силуети».
|
Вправи на створення плям-силуетів дерев. Техніка: гратографія, силуетна графіка (чорним по білому і навпаки). Матеріал: гуаш, туш, акварель, гелеві ручки.
|
10.
|
|
Композиція у графіці: штрихова композиція (буква, слово); буквиця, декор літери, буква-образ, слово-образ. Творче практичне завдання: написати ім’я або ініціали у вигляді монограми.
|
Вправи з написання однієї літери різними інструментами та матеріалами (буква-образ).
|
11.
|
|
Живопис та засоби виразності: Колір і форма; кольоровий контраст, різні відтінки одного кольору. Творче завдання: створення двох робіт з однакових форм але різних кольорів (засобами контрасту, нюансу).
|
Вправи на створення споріднених та доповнюючи кольорів. Матеріал: гуаш, акварель, аплікація.
|
12.
|
|
Композиція у живописі: пейзажний жанр (марина): мінлива форма і колір (небо, хмари); композиційний центр. Творче завдання створення краєвиду з хмарами: «Хмари над морем», «У горах», «У долині».
|
Вправи різними техніками з утворення хмаринок. Техніка та матеріали: акварель, штампування поролоном, монотипія, олівці, фарби.
|
13
|
|
Засоби виразності скульптури: монументальна скульптура малих форм, дрібна пластика. Практичне творче завдання: «Пустотливі ведмежата» або «Герої казки «Колобок».
|
Створення образів, які уособлюють поняття добра і зла. Матеріали: пластилін, солоне тісто.
|
14.
|
|
Засоби виразності ДПМ: символи, знаки в орнаментах; декоративна форма (стилізація, колір і символ); символіка «Дерево життя» в ДПМ. Творче завдання створення композиції «Зимова квітка».
|
Техніка виконання та матеріал: аплікація, витинанка, кольоровий папір, клей, ножиці, картон.
|
15.
|
|
Декоративна композиція: у крузі, квадраті, прямокутнику; сюжетно-декоративна композиція; цілісність композиції (гармонійне поєднання декору, форми, кольору). Творче завдання: «Райські птахи» або «Новорічне свято»
|
Вправи на створення елемента орнаменту для композиції в крузі, квадраті на вибір. Творче завдання (колективна робота) створення декоративної композиції.
|
16.
|
|
Продовження роботи над темою. Декоративна композиція: «Райські птахи» або «Новорічне свято»
|
Техніка виконання та матеріал: аплікація, витинанка, кольоровий папір, клей, ножиці, картон.
|
17.
|
|
Урок узагальнення. Асоціативно-образна форма в образотворчому мистецтві.
Творча робота за уявою.
|
Вправи на закріплення вивченого матеріалу. Техніка виконання творчої роботи за вибором.
|
|
6 клас - Образотворче мистецтво
ДУХОВНИЙ ТА ПРЕДМЕТНИЙ СВІТ ЛЮДИНИ
(35 год., 1 год. на тиждень)
|
І семестр
Розділ І. Форма в образотворчому мистецтві (14 год.)
|
Тема 1. Форма (площина, конструкція, об’єм) 8 год.
|
№ уроку
|
Дата проведення
|
Навчальні завдання та тема уроку
|
Орієнтовні тематичні вправи та завдання, техніка виконання практичних завдань
|
1.
|
|
Види образотворчого мистецтва. Форма в образотворчому мистецтві. Поняття «форма». Геометрична подібність зображення природних форм, предметів (овочі, фрукти). Силует. Творча робота за уявою.
|
Сприйняття мистецтва. Виражальні можливості форми, її вплив на емоційний стан людини. Вправи на елементарну побудову природних форм, в основі яких лежить геометрична подібність зображення (овочі, фрукти). Матеріал: олівці, фломастери, акварель.
|
2.
|
|
Засоби виявлення об’ємно-пластичних якостей форми. Лінійна перспектива. Практичне завдання: зображення куба, циліндра з урахуванням перспективних скорочень.
|
Створення геометричних форм з використання перспективи. Матеріал: простий олівець.
|
3.
|
|
Зображення на площині. Побудова складних за формою предметів шляхом вичленення в їх будові простих геометричних форм (різні за формою глечики, вази тощо). Силуетне рішення. Створення натюрморту із об’ємних речей.
|
Вправи на спрощення природних форм та їх аналіз. Матеріал: простий олівець.
|
4.
|
|
Прикладна діяльність. Відтворення тональних співвідношень в декоративній композиції. Локальний колір та форма у декоративному вирішені натюрморту (колорит, холодна гамма, колірна гамма). Декоративний натюрморт.
|
Вправи з одним кольором, гра з насиченістю кольору.
Матеріал для виконання: гуаш, акварель.
|
5.
|
|
Прикладна діяльність. Відтворення тональних співвідношень в декоративній композиції (колорит, тепла гамма, колірна гармонія). Творча робота: "Гілка дерева з плодами та листям" або «Дивне дерево»(як себе прикрашають дерева).
|
Вправи з одним кольором, гра з насиченістю кольору.
Матеріал для виконання: гуаш, акварель.
|
6.
|
|
Скульптура як вид образотворчого мистецтва. Виявлення форми пластичними засобами рельєфу (фактура, випуклий чи заглиблений візерунок). Творче завдання рельєфна композиція: «Свято врожаю»
|
Вправи на створення рельєфних форм. Практичне завдання створення рельєфної композиції. Робота в групах. Матеріал: пластилін.
|
7.
|
|
Прикладна діяльність. Стилізоване рішення мотивів різних за формою дерев у підсумковій декоративній композиції "Ліс моєї фантазії".
|
Вправи на створення рельєфних форм. Практичне завдання створення рельєфної композиції. Колективна робота. Матеріал: пластилін.
|
8.
|
|
Сприйняття мистецтва. Урок узагальнення: «Що ж таке форма?»
|
Бесіда. Робота в групах.
|
Тема 2. Світлотінь 6 год.
|
9.
|
|
Зображення на площині. Розвиток просторової уяви учнів та відтворення об’єму форми. Графіка та засоби виявлення об’ємної форми, фактури, матеріалу предмета (лінія, штрих, світлотінь, тінь, що падає). Практичне завдання: геометричний натюрморт.
|
Виконання вправ на побудову об’ємних геометричних тіл (куб, циліндр), які розміщені на різному рівні відносно лінії горизонту (вище, нижче, по середині). Матеріал: простий олівець.
|
10.
|
|
Виявлення зумовленого кольору куба (білий куб у різному кольоровому оточені). Етюди з натури. Техніка виконання:грийзайль.
|
Вправи з відтворення впливу оточуючого кольорового середовища на предмет білого кольору (куля) в трьох варіантах колірного середовища (жовто-синього, жовто-червоного, синьо-червоного). Матеріал: акварель.
|
11.
|
|
Засоби живопису виявлення об’єму. Вплив світла на колір у пейзажному живописі. Практична робота: «І місто все стоїть заледеніле» або «Зима – чаруюча пора».
|
Вправи різними техніками, що утворюють фактуру природніх форм. Техніка та матеріали: акварель, штампування поролоном, монотипія, олівці, фарби.
|
12.
|
|
Засоби живопису виявлення настрою. Колірний та тоновий стан. «Мій настрій у пейзажі». Робота у кольорі з використанням техніки крап кування та мішана техніка.
|
Вправи на гру кольору. Зображувальні форми, що передають настрій у природі. Матеріали: акварель, гуаш, гелеві ручки.
|
13
|
|
Сприйняття мистецтва. Відтворення святкового настрою. Підсумкова творча робота "Карнавальна маска".
|
Техніка виконання та матеріал: аплікація, витинанка, кольоровий папір, клей, ножиці, картон.
|
14.
|
|
Сприйняття мистецтва. Відтворення святкового настрою. Підсумкова творча робота "Карнавальна маска".
|
Техніка виконання та матеріал: аплікація, паперопластика, витинанка, кольоровий папір, клей, ножиці, картон.
|
15.
|
|
Сприйняття мистецтва. Продовження роботи над творчою роботою "Карнавальна маска".
|
Техніка виконання та матеріал: аплікація, паперопластика, витинанка, кольоровий папір, клей, ножиці, картон.
|
16.
|
|
Урок узагальнення. Світлотінь.
Творча робота за уявою.
|
Вправи на закріплення вивченого матеріалу.
|
17.
|
|
Урок узагальнення. Світлотінь.
Творча робота за уявою.
|
Вправи на закріплення вивченого матеріалу.
|