Вчитель :Циганок А.Є.
Акмеологічний підхід до розвитку творчої особистості учнів у процесі навчання англійської мови
А як створити найефективнішу школу у світі? Треба зібрати найкращі ідеї, які були втілені в життя, і далі застосовувати те, що найбільше відповідає вашим потребам, удосконалити їх, розширити або адаптувати. бо головне завдання, яке стоїть перед суспільством XXI століття – навчити як навчатися і як мислити, як застосувати знання для розв’язання будь-якої життєвої проблеми.
Актуальність теми
Соціокультурна, економічна та політична ситуація, що постійно змінюється останнім часом в Україні, привертає увагу до людини як особистості, з власними інтересами, потребами, здібностями та вимагає готовності швидкого пристосування до вирішення складних завдань сучасності у сфері професійної та соціальної зрілості. Підхід до людини як вищої цінності, джерела соціального прогресу, активного творця свого життя, відповідального члена суспільства змушує переосмислити акценти в навчанні й вихованні підростаючого покоління та місця педагога в цьому процесі.
Новітні умови життя потребують сучасної, творчої, самостійної, а головне, зрілої особистості, здатної успішно реалізуватися в усіх сферах людської діяльності.
Актуальна і перспективна модель освіти сьогодні розробляється на засадах нової галузі наукових знань акмеології, що поєднує в собі філософський, психологічний, соціальний та педагогічний підхід до розвитку творчої особистості . Цим підходом був обумовлений вибір актуальної теми: «Акмеологічний підхід до розвитку творчої особистості учнів у процесі навчання англійської мови».
Науково-теоретичне обґрунтування досвіду
Акмеологія – галузь наукового знання, комплекс наукових дисциплін, об’єктом вивчення якої є людина в динаміці самоактуалізації свого творчого потенціалу, саморозвитку, самовдосконалення в різних життєвих сферах, у тому числі в освіті, професійній діяльності тощо. Це наука про шляхи досягнення максимальної досконалості в усіх видах індивідуальної діяльності людини.
Акмеологія вивчає характеристики розвитку особистості на етапі становлення зрілості, вершинних досягнень, стимулює механізми оволодіння висотами професіоналізму, творчості, майстерності, вимагає вчителя нової формації: професіонала, майстра, винахідника, дослідника-експериментатора, ерудита, фахівця з покликання, діагноста, гуманіста, новатора тощо.
Акмеологія шкільної освіти досліджується такими науковцями, як Б.Г. Ананьєвим, О.О. Бодальовим, Г.С. Даниловою, А.О. Деркачом, Н.В. Кузьміною, В.М. Максимовою, О.В Москаленком, О.О. Пожарським. Їхні праці присвячені створенню нової наукової акмеологічної концепції, змістом якої зокрема є:
вивчення варіативних акмеформ у цілісному і стійкому розвитку підростаючої людини в освітньому середовищі;
моделювання педагогічних систем і стратегій досягнення вершин індивідуальності, групової та колективної навчально-пізнавальної діяльності учнів і професійної діяльності вчителів, їхньої творчості.
Наші власні дослідження розкривають проблему застосування технологій навчання якісно нового, акмеологічного рівня, що забезпечує успіх в усіх сферах життєтворчості кожного учня завдяки організації взаємодії Гергіївської ЗОШ №1 та родини з метою формування стійкого розвитку особистості для досягнення вищої точки (top level) саморозвитку, професійної та соціальної зрілості .
Створення акмеологічної системи школи як сучасного закладу освітньої соціалізації обдарованих учнів, зорієнтоване, насамперед, на забезпечення життєвого успіху його вихованців. Останній розуміється як гармонія їхнього індивідуального та суспільного успіху. Основними організаційно-методичними принципами, на яких базується моя діяльність як учителя-акмеолога, є:
Спрямована культивація стилю педагогічної діяльності вчителя – партнерство як спільна творчість з учнями.
Виявлення індивідуальних особливостей обдарованого учня.
Розвиток не просто професіонала, а особистості.
Виховання мотивації соціальної самореалізації обдарованих учнів, орієнтування їх на пошук власної місії в суспільстві. розвиток лідерських якостей.
Організовування занять за типом «вільного класу» (вільний рух, вільне обговорення, вільний вибір видів робіт тощо).
4 .Акцент на самостійну роботу, світоглядний зміст програмних питань курсу, проектний підхід до організації навчання тощо.
Індивідуальна психологічна допомога (психологічна робота з особистісними проблемами обдарованих учнів).
Спеціальна допомога (засоби та спроби усунення проявів десинхронії розвитку обдарованих).
Впровадження на уроках Music to help study from Study Music project
Успіх такого підходу до навчання вимірюватиметься повнотою реалізації завдань пошуку й задіяння тих чинників акмеологічної системи школи, які сприяють успішному саморозвитку та інтеграції в українське суспільство обдарованих учнів.
Основна ідея досвіду – формувати в учнів мотиваційне поле успішного навчання шляхом створення ситуації успіху для розвитку кожної дитини, заклавши основу для її майбутньої особистісно-соціально-професійної реалізації, надавати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлювати свої здібності, віру у власні сили та розуміння важливості саморозвитку, самонавчання й самовдосконалення в умовах сучасної дійсності задля успішної життєтворчості.
Головними завданнями своєї викладацької діяльності вважаю:
Навчити і виховати за допомогою принципів акмеологічного навчання таку особистість, де провідним є спонукання учнів до самоорганізації, самопідготовки, самонавчання, самовдосконалення з метою досягнення свого власного top-level або «акме» - вершини власного світобуття;
Створити такий освітній простір, у якому школяр учиться змінювати, удосконалювати життя, а не пристосовується до існуючих умов;
Активізувати спрямованість учнів до самонавчання, саморозвитку, самоорганізації, самоконтролю тощо (бо, як відомо, «навчити не можно, можно навчитися»);
Спонукати учнів до чіткого розуміння важливості отримання якісної освіти.
Основні напрями реалізації ідеї досвіду:
створення водночас демократичної, доброзичливої, навчально-творчої і чітко спланованої атмосфери на уроках;
створення умов успіху для кожної дитини задля розвитку її творчого потенціалу;
стимулювання мотивації учнів у здобутті якісної освіти та необхідності гарно навчатися;
Розвиток навичок говоріння, письма, аудіювання, читання англійською мовою крізь ряд тем, соціально-значущих для кожної людини, зокрема «Моя родина», «Моя школа», «Моя Батьківщина - Україна», «Навколишній світ», «Моє майбутнє», «Світ моїх почуттів», «Як стати особистістю», «Що робить людину щасливою», «Світ почуттів – любов та дружба», «Англійська мова – міжнародна мова» тощо та за допомогою використання на уроках таких тематичних запитань, як запитання про сенс життя, добро і зло, ціннісні життєві орієнтації. Це створює єдиний духовний простір розвитку та спонукає саморозвиток старшокласника, що досягається, зокрема, завдяки використанню новітніх інтерактивних методів навчання й виховання;
допомога старшокласникам у досягненні вершини свого саморозвитку шляхом створення умов єдиного освітнього простору .
Технології реалізації ідеї
Організація особистісно-орієнтованого навчання у школі вимагає такого способу дії, що орієнтується не на накопичення знань та вмінь, а на постійне збагачення досвідом творчості й формування механізмів самоорганізації і самореалізації особистості кожного учня, що допомагає учневі активно сприймати оточуючий світ та впливати на нього. Для цього на своїх уроках я широко використовую різні методи й прийоми навчання: дебати, дискусії, захист проектних робіт, написання творів-роздумів тощо. З метою активізування пізнавальної діяльності школярів і спрямування їх до вершин успіху я залучаю старшокласників до участі в усіх етапах учнівських предметних олімпіад, у «Програмі обміну майбутніх лідерів - FLEX», Всеукраїнському конкурсі з англійської мови «Альбус», готую учнів до захисту курсових робіт, до роботи в Євроклубі м.Луганськ, спонукаю до підготовки виховних заходів з англійської мови . Заняття проходять у продуктивній дружній атмосфері, із використанням передових «акметехнологій».
Важливою частиною у вивченні будь-якої іноземної мови є безпосереднє спілкування з носіями мов та вивчення культури і традицій країни, мова якої вивчається. Одним із основних видів роботи в групі я вважаю спілкування і співпрацю у сфері «суб’єкт – суб’єкт», що є одним із головних принципів акмеологічного розвитку зрілої особистості.
У своїй педагогічній діяльності намагаюся дотримуватися цілісності трьох компонентів акмеотехнологій: методологічного, що відповідає професійній компетентності вчителя; дидактичного, що відповідає за підбір матеріалів та форм, та інформаційно-технологічного (використання різноманітних засобів).
За допомогою таких видів роботи на уроці, як формування мовних (діалогічних та монологічних), лексичних, граматичних, писемних навичок, широкого тематичного обсягу матеріалу, сконцентрованого на розуміння загальноприйнятих норм суспільства, намагаюся допомогти учням усвідомити важливість досягнення в житті найвищих вершин саморозвитку, як у професійному, так і в загальнолюдському просторі.
Наприклад, під час уроку-дискусії «Інтернет в нашому житті», я на занятті намагаюся створити умови для активного засвоєння нової лексики та використання її ж у диспутах, зокрема, з таких питань: «Чи є корисним використання Інтернету», «Як запобігти залежності від Інтернету», «Для чого я використовую Інтернет-ресурси» тощо. Вільна, демократична і водночас конкурентна атмосфера на уроці сприяє не лише вдосконаленню знань учнів з англійської мови, але й розширює їхнє світосприйняття, розвиває навички спілкування в сфері «суб’єкт – суб’єкт», виховує лідерські якості, уміння аргументовано відстоювати власну точку зору. І все це завдяки використанню акметехнологій, спрямованих на розвиток зрілої особистості випускника школи.
Моя наукова робота значно вплинула на практичну діяльність, зокрема на використання новітніх інтерактивних методів та підходів у викладанні англійської мови, що сприяє активній взаємодії у сфері «учитель – учень», «учень – учень», «учень - учитель» та поштовхує учнів до самоорганізації, самонавчання, самореалізації.
На мою думку, спираючись на дослідження таких педагогів, як А.С. Макаренко, В.О. Сухомлинський, подружжя О.О. та Б.П. Нікітіних, можна констатувати, що дуже важливим у формуванні успішної зрілої особистості є вплив родини, у співпраці з якою педагог відіграє роль консультанта, організатора, коректора, помічника, а також застосування акмеологічного підходу до розвитку творчої, зрілої особистості, виховання толерантності, гідності, доброти, розуміння, співчуття, мотивації успішного навчання тощо.
На прикладі уроку:
Тема уроку: «English houses»
7-A клас
UNIT № 5: “British lifestyle”
Lesson №2: “English Houses”
Objectives:
• To practice the vocabulary related to the topic;
•to involve the pupils in the process of communication;
•to develop pupils’ language skills: reading, listening, speaking, writing;
•to teach pupils to work in small groups or pairs;
• to revise the usage of the Present Simple Passive Voice;
•to focus on advanced learning English.
Aims
By the end of the lesson you will be able:
1. to use lexical units and grammar structures;
2. to analyze, generalize and compare the main idea of the material;
3. to work in groups, pairs;
4. to describe a typical English house.
Equipment: Power Point presentation ,handouts , cards, the theme ‘’houses’’.
Type of lesson : combined
PROSEDURE
Greeting
I Warm up
In the House. Find the words below in the grid.
Words can go horizontally, vertically and diagonally, backwards or forwards.
Y E N M I H C Q F Z R
B R J J C S P M I D O
T A T L R D O L R I O
W N T I K O N L E N D
R O A H R R W H P I N
P T D D R H A L L N E
S Y E N J O V J A G H
R B B J I R O D C R C
W B L Z O W M M E O T
P W T O F J C B N O I
Q T F G A R D E N M K
bathroom
|
garden
|
bedroom
|
hall
|
chimney
|
kitchen
|
dining room
|
roof
|
door
|
stairs
|
fireplace
|
window
|
II MAIN PART
Lexical training
Give Ukrainian translation of the English proverbs.
One’s house, one’s castle.
My house is my castle.
The house shows the owner.Home is where the heart is.
He that buys a house ready wrought, hath many a pin and nail for naught.
Better one’s house too little one day, then too big all the year after.
There is no place like home.
East or West, home is best.
Видно пана по холявах.
Твій дім там,де твоє серце.
Мій дім – моя фортеця.
Той,хто купив будинок,а не збудував сам , не цінує його.
Краще малий дім зі сім’єю лише день, ніж великий та пустий - цілий рік.
Всюди добре,а дома найкраще.
Keys: 1.c, 2. c, 3.a, 4.b, 5.d, 6. e, 7. f, 8. f
Lexical introduction :
We are going to learn some useful words and phrases to the theme “Houses”. Look through these words and write them down into vocabularies.
cottage(s) detached house semi-detached house(s) bungalow(s)
block of flats high-rise flat(s) office(s) factory (factories)
skyscraper(s) tower(s) mill(s) windmill(s) castle(s)
There are many idioms and sayings about buildings, but we are going to read some of them.
Idioms and Sayings About Buildings
Castles in the air- to have daydreams
For example: «She is always building castles in the air and is very unrealistic."
Close to home - to be near to someone`s personal feelings, wishes or interests.
For example: "What the fortune teller said about my past life hit close to home, it was uncanny."
Make oneself at home - to act as if you were at home.
For example: "I always make myself at home when I visit the in-laws."
Put one`s own house in order - organize one`s own private affairs.
For example: "The government should put its own house in order before it tells others what to do."
To bring the house down -to cause a lot of applause or laughter.
For example: "The last act was so good they brought the house down."
The elephant in the room - a problem or situation that everyone knows about but no one mentions.
For example:"Her blindness was the elephant in the room."
Lexical game :
Match the words to the correct group.
caravan (фургон, халабуда)
pantry (комора)
cellar (підвал, погріб)
bedroom
castle
bungalow
house
toilet
living room
semi-detached house
flat
office
Keys:
Rooms
|
Places to live
|
pantry
|
semi-detached house
|
cellar
|
house
|
bedroom
|
bungalow
|
toilet
|
castle
|
living room
|
flat
|
caravan
|
house
|
Reading . Pair work.
Read the dialogue and do the task under it with your partner at the desk.
It's Saturday morning and something is happening next door.
Joan: Steve, what's all that noise outside?
Steve: Just a minute, I'll have a look. ....... Oh! It looks as if the new next door neighbours(сусіди) are moving in.
Joan: Oh, it's a bit early, isn't it? Ah well I guess we'd better get up.
Steve: It's amazing how quickly the houses are selling round here, the Browns only put it on the market a month ago.
Joan: Where did they move to?
Steve: I think he told me they were buying a detached house in Surbiton.
Joan: Sounds nice. I hope the new neighbours are nice.
Steve: Well, I was speaking with Mr. Brown last week. He told me they were a young couple with two daughters. They liked the house because it is near a good school.
Joan: Two daughters! That will please John.
Steve: Ha! Maybe we'd better pop next door and say hello.
Joan: Yes, and maybe we'd better start thinking of selling too. I'd like a detached house in Surbiton as well!
Write if the statements are True/ False/ Doesn't say
It's Sunday afternoon.
There's a lot of noise.
The noise is coming from upstairs.
The neighbours are moving out.
Steve and Joan are in bed.
A lot of houses in the area are for sale.
The Browns have bought a semi-detached house.
The new neighbours are nice.
The new neighbours have children.
They liked the house because it was cheap.
Keys: 1.F, 2.T, 3.F, 4.F, 5.T, 6.D, 7.F, 8.D, 9.T, 10.F
Сhecking home task : Interview the students :
Speaking about English houses :P1- Who owns houses in England?
P2,P3……..- Types of houses in England.
Grammar training .
We have learned Present Simple Passive voice. Let’s revise.
Passive voice is used when the focus is on the action. It is not important or not known, however, who or what is performing the action. When rewriting active sentences in passive voice, note the following:
the object of the active sentence becomes the subject of the passive sentence;
the finite form of the verb is changed (to be + past participle);
the subject of the active sentence becomes the object of the passive sentence (or is dropped).
Write passive sentences in Simple Present.
the documents / print ______________________________________________________
the window / open _______________________________________________________
the shoes / buy ___________________________________________________________
the car / wash ___________________________________________________________
the litter / throw away _____________________________________________________
the letter / send __________________________________________________________
the book / read / not _______________________________________________________
the songs / sing / not_______________________________________________________
the food / eat / not ________________________________________________________
the shop / close / not_______________________________________________________
Rewrite the sentences in passive voice.
He opens the door. - ______________________________________________________
We set the table. - ________________________________________________________
She pays a lot of money. - __________________________________________________
I draw a picture. - ________________________________________________________
They wear blue shoes. - ___________________________________________________
They don't help you. - _____________________________________________________
He doesn't open the book. - _________________________________________________
You do not write the letter. - ________________________________________________
Does your mum pick you up? - ______________________________________________
Does the police officer catch the thief? -_______________________________________
Complete the sentences (Active or Passive Voice). Use Simple Present.
He __________________________(sell) cars.
The blue car_______________________ (sell) .
In summer, more ice-cream______________________ (eat) than in winter.
She_________________________ (call) her grandparents every Friday.
The letters_______________________ (type) .
He ___________________(take) his medicine every day.
Jane ____________________________(take / not) to school by her father.
We_________________ (go) to school by bus.
She________________________ (work / not) for a bank.
Milk __________________________(keep) in the refrigerator.
III Summarizing :
What English houses did you revise? Did you have difficulties?
Thank you. You worked hard. You were active and creative. Your marks…
Home assignment :
1gr.Write 10 sentences about the types of Ukrainian houses. Learn new words.
2,3gr. You are on a visitor’s bus in Great Britain. Which 4 interesting houses do you get off the bus to visit? Write a paragraph about each of them. Say why you want to see them.
|