Нова Базова програма „ Я у світі„ запорука збалансованого розвитку дитини дошкільного віку Шавровська В. Н., методист ЧОІПОПП


Скачати 76.83 Kb.
Назва Нова Базова програма „ Я у світі„ запорука збалансованого розвитку дитини дошкільного віку Шавровська В. Н., методист ЧОІПОПП
Дата 12.04.2013
Розмір 76.83 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи


Нова Базова програма

Я у світі„ – запорука збалансованого розвитку дитини дошкільного віку

Шавровська В.Н., методист ЧОІПОПП

Сучасний стан розвитку Української держави вимагає докорінної перебудови процесу виховання підростаючого покоління. Державна національна програма «Освіта» визначила стратегію розвитку освіти в Україні, пріоритетні напрямки та шляхи створення життєдайної системи безперервного навчання і виховання для досягнення високих освітніх рівнів забезпечення можливостей фізичного і духовного самовдосконалення особистості, формування її інтелектуального, культурного потенціалу, як найвищої цінності нації.

Педагоги дошкілля області з нетерпінням очікують нову Базову програму «Я і світі», бо вже ті, хто мав нагоду ознайомитися з експериментальним варіантом її в ході апробації, зацінили її значущість, відповідність до вимог інформатизації суспільства, можливостей педагога прокласти стежку до розуму, почуттів, бажань і прагнень кожного вихованця, кожної вікової групи.

21 березня 2008 року на засіданні колегії Міністерства освіти і науки України було затверджено Базову програму розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі».

Першочерговим завданням обласного інституту, обласної та регіональних методичних служб стало формування науково-методичного забезпечення новій Базовій програмі «Я у світі», психологічної готовності керівних, педагогічних та медичних працівників дошкільних навчальних закладів.

2 квітня 2008 року в м. Черкаси відбулось педагогічне зібрання спеціалістів управлінь, відділів освіти, методистів дошкільного виховання міських, районних методичних кабінетів та наукових працівників області, які проаналізували матеріали Всеукраїнського науково-практичного семінару з проблем підготовки педагогів дошкілля до впровадження державної Базової програми «Я у світі» є а саме: виступи О. Кононко, «Про Базову програму розвитку дошкільників «Я у світі», А. Гончаренко «Особистісно-орієнтована модель освіти : підготовка педагога», І. Цімерман «Проблеми впровадження нової програми», Л.Якименко «Контролюємо, щоб допомогти», О. Долинної та О.Низковської «Алгоритм введення Базової програми» (журнал «Дошкільне виховання» №1, 2008р.). Учасники засідання прийшли до висновку про необхідність пошуку нових форм методичного сприяння, більш активного прилучення педагогів-фахівців з регіонів до створення методичного інструментарію.

Постало питання про організацію Малої Академії методичних наук Черкаської області з проблеми « Новій Базовій програмі «Я у світі» - науково-теоретичне та методичне забезпечення» в складі восьми відділів.

1. Основним, визначено відділ науково-методичного забезпечення роботи з кадрами дошкільних навчальних закладів. Його завдання – розробка заходів широкомасштабної випереджувальної системи роботи в області, регіонах: здійснення випереджувального навчання педагогів шляхом проведення діагностування педагогічних кадрів і на основі результатів формування мережі регіону з врахуванням рекомендацій Вебера щодо поділу людей на типи – цілераціональний, ціннісно-раціональний, афективний, традиційний. Першочергово необхідно здійснити ознайомлення працівників з комплектом офіційних документів в такій послідовності: «Базовий компонент дошкільної освіти в Україні»,» Коментар до Базового компонента», тематична добірка публікацій у часописах „ Дошкільне виховання„ »Палітра педагога» під рубрикою «Базовий компонент» ( від 1998 року до поточного), матеріали Всеукраїнських конференцій, семінарів, нарад тощо.

Не менш важливо розробити і запропонувати педагогам серію навчально-тематичних планів методичних заходів ( постійно діючих семінарів, семінарів-практикумів, науково-практичних конференцій, майстер-класів, педагогічних читань, опорних дошкільних навчальних закладів, різновидів тренінгів, методичних об’єднань, нарад, конкурсів та ін);

визначити зміст практичних занять для навчання учасників різних категорій працівників дошкільних навчальних закладів та навчально-виховних комплексів, підготовити тести моніторингу якості знань дошкільника, забезпечити моделі експертної оцінки діяльності педагога, педагогічного процесу з дітьми раннього та дошкільного віку.

2. На .працівників відділу „Програмно-методичного забезпечення педагогічного процесу з вихованцями дошкільних навчальних закладів „ покладено здійснення сучасних підходів до реалізації положень нової Базової програми „Я у світі».

Передбачено розробку програм з актуальних питань, підготовку планів навчально-виховної роботи відповідно сучасних вимог, моделювання занять, відрізків педагогічного процесу щодо методу „проектів„ , „занурення„ та ін. для вихованців різного віку. Організацію тиражування виправданих технологій народжених в результаті пошуково-дослідницької діяльності, як то: „ Метод занурення – сучасна модель навчання дітей різновікових груп„ (ав. Шавровська В.Н.), навчальних блоків знань з духовного розвитку дитини педагогів дошкільних навчальних закладів м. Звенигородки, варіантів планів навчально-виховного процесу педагогів дошкільних навчальних закладів № 69, 78, м.Черкаси, НВК №1 м.Умані, які проводили апробацію експериментальної Базової програми.


3.Робота відділу „Алгоритм введення нової Базової програми «Я у світі» полягатиме у роз’ясненні твердження авторів О.Долинної та О. Низковської : «Практичне втілення базової програми розпочнеться з 2008-2009 навчального року і відбуватиметься поступово. У перехідний період зберігатимуть чинність попередні програми навчання і виховання дітей раннього і дошкільного віку: „Малятко„, „Дитина„,Українське дошкілля„. Всі вони увійшли до переліку навчальних видань, рекомендованих МОН України для використання в освітньо-виховному процесі дошкільних навчальних закладів в 2007-2008 навчальному році. Водночас авторські колективи можуть доопрацювати, оновити зазначені програми з урахуванням вимог Базового компонента дошкільної освіти. Допускається також створення варіативних програм без дублювання Базової програми, але зі збереженням її базових положень.

Починаючи з раннього чи молодшого дошкільного віку Базова програма запроваджуватиметься в освітній процес на концептуально нових засадах без руйнування стереотипів. Робота ж зі старшими дошкільнятами завершуватиметься протягом двох-трьох років за попередніми програмами.» Тобто, понад 50 відсотків дітей з 31.000 вихованців дошкільних навчальних закладів області найближчим часом не відчують на собі оновленого подиху програми розвитку. То ж варто передбачити і пом’якшити негативний ефект.

Відповідь мусить дати саме вищезгаданий відділ Академії. Необхідно здійснити добір для існуючих публікацій, методичних посібників, дидактичного матеріалу серіацію методичних прийомів з усіх ліній розвитку нової програми, використання яких зможе перетворити інформаційно-довідковий виклад деяких педагогів у пошуково-дослідницьку діяльність, забезпечить основну ідею Базової програми –розвиток дитини

4.Відділ експертної оцінки педагогічних та методичних проектів забезпечить визначення значущості, вагомості, рівень відповідності методичних проектів, картотек передового педагогічного досвіду щодо впровадження ідей Базової програми, "Я у світі». Дасть рекомендації з приводу комплектації фондів методичної літератури, методичних посібників, дидактичних матеріалів, описів досвіду роботи при районних, міських методичних кабінетах, дошкільних навчальних закладах та навчально-виховних комплексах.

5.Завдання коректувального відділу здійснити внесення змін, доповнень, та уточнень, запропонованих відділом експертної оцінки, до методичних матеріалів, посібників , у вигляді додатків, рекомендацій, варіантів щодо проведення педагогічного процесу.

6. Мета дослідницько-експериментального відділу виявити найменш методично забезпечені ділянки роботи в дошкільній освіті, організувати пошукову діяльність з маловідомих , чи недостатньо висвітлених проблем. Зокрема, в правовиховній роботі вихователю важко зорієнтуватися, з чого варто починати роботу: з формування правових почуттів, вироблення у дошкільників навичок правомірної поведінки, чи подолання в правовій свідомості окремих дітей помилкових поглядів та переконань, негативних навичок і звичок, які склалися у них внаслідок прорахунків у вихованні. Яке місце відводиться негативним емоціям, що складають підґрунтя для проростання протиправних дій,

Чимало маємо досліджень з проблем мовленнєвого розвитку дошкільників, проте закритою темою залишається існування ненормативної лексики, її профілактики та подолання в умовах дошкільного навчального закладу.

У центрі уваги освітніх закладів були, є і залишаються здоров’язберігаючі технології, однак кількість зростаючих дитячих жертв та травмованих дітей і підлітків щорічно зростає. Найактуальнішим можна назвати питання соціально – психологічного забезпечення професіональної діяльності спеціалістів дошкільних навчальних закладів в екстремальних ситуаціях, превентивного виховання дошкільників, запобігання травм, нещасних випадків та загибелі дітей на шляхах, в пожежах, побутових негараздах та від насильства дорослих. Створення системи захисту дітей в довкіллі, суспільстві на основі отриманих знань в різних галузях освіти – актуальна проблема для дослідження.

Статистика не реєструє зменшення загибелі кількості дітей та підлітків на воді в літній та зимовий періоди. Заборони педагогів та погрози батьків не перешкоджають дітям ризикувати – надто велика спокуса. Дітей не вчать роздумам, підрахункам, щоб б запобігти лиху. Коли б замість суворої настанови та заборони, педагоги вдалися з дітьми до розрахунку щодо ваги любителів поковзатися та міцності крижини в залежності від товщини її та розміру, навчали дітей правил поводженню при зануренню у воду: зупинити дихання, позбутися по можливості одягу та взуття., не борсатися у воді, а спокійно опускатися донизу, відштовхнутися від дна і піднятися вгору, можливо кількість жертв зменшилась.

Нам не уникнути дорожньо - транспортних пригод, якщо ми будемо лише ретельно навчати дітей правил дорожнього руху, а не розвивати в них спостережливість, вміння своєчасно в усяких погодних умовах помітити автотранспорт, прораховувати час його руху, до зустрічі з пішоходом, визначити міру безпеки чи ризику. Вищезгадані та інші проблеми можуть стати об’єктом пошуково-дослідницької роботи освітніх закладів.

7. Редакційно-видавничий відділ визначає основні напрями видавничої діяльності в місті, районі шляхом відстеження кращих досягнень працівників дошкільних навчальних закладів, результатів експериментально-дослідницької роботи обласних та регіональних лабораторій, підготовки анотацій на них, рецензування, затвердження до друку, презентації, організації друкування та тиражування.

У 2008 році на виставці педагогічних технологій працівниками дошкільних навчальних закладів та навчально-виховних комплексів області було представлено 120 експонатів, з них сорок відсотків складала друкована продукція, зокрема 12 книг.

Завдання відділу кожного регіону визначити найдосконаліші та найнеобхідніші доробки працівників району, міста, щоб тиражувати їх всім районним та міським методичним кабінетам області. Такий взаємообмін методичними матеріалами сприятиме формуванню науково-теоретичному та методичному забезпеченню.

8. Відділ моніторингу якості дошкільної освіти передбачає способи відстеження результатів розвитку дітей та досягнення ними життєвої компетентності за визначеними у програмі показниками, проведення експертної оцінки діяльності працівників дошкільних навчальних закладів та їх керівників

Створення в регіонах області методичних служб за аналогами обласної Малої Академії методичних наук , або її окремих відділів, в залежності від кадрового забезпечення, сприятиме згуртуванню творчих, здібних, прогресивно думаючих працівників різних категорій дошкільних навчальних закладів, зародженню міжрегіональних методичних зв’язків, зміцненню науково-теоретичного та методичного забезпечення новій програмі «Я у світі».


Схожі:

Методичні рекомендації щодо створення розвивального середовища в дошкільному навчальному закладі
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі" спрямовує педагогів на створення в дошкільному навчальному закладі розвивального...
Питальник аналізу стану моніторингового дослідження
Забезпечення психолого-педагогічного супроводу впровадження Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»
ЗМІСТ Пояснювальна записка 4
Психологічний супровід впровадження Базової програми розвитку дитини дошкільного віку
Навчально-виховний комплекс №8 дошкільний підрозділ ІНТЕРАКТИВНІ...
...
В. Н. Шавровська, методист Черкаського
Н. В. Шавровська, викладач Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького, кандидат
ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ...
А. Є. Сіренко, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
РЕКОМЕНДАЦІЇ круглого столу вихователів дошкільних навчальних закладів...
«група ризику», обов’язковості дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку, забезпечення необхідних умов функціонування...
ПЛАН проведення обласного (регіонального) семінару вихователів-методистів...
Проблема. Моделі впровадження Програми розвитку дитини дошкільного віку в практику роботи дошкільних навчальних закладів
Моральне виховання дітей дошкільного віку
Моральне виховання дітей дошкільного віку 227226 Зміст і методи виховання дітей ДОШКІЛЬНОГО Віку
РОБОТА З ДОШКІЛЬНИКАМИ, ЩО МАЮТЬ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ,...
В статті піднімається проблема освіти дітей дошкільного віку, що мають особливості психофізичного розвитку; акцентується увага на...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка