Уроках математики


Скачати 121.58 Kb.
Назва Уроках математики
Дата 03.11.2013
Розмір 121.58 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Формування здоров'язберігаючої компетентності на уроках математики
Головним скарбом життя є здоров’я,

і щоб його зберегти, потрібно багато

чого знати.

Авіценна
Найбільша цінність суспільства – людина. Найдорожчим багатством, яким нагороджує людину природа від народження і на довгі роки, є здоров'я. Звичайно, немає жодної дорослої людини, яка б не мріяла бути здоровою, бо «здоровому кожен день - свято». Незаперечним є той факт, що майбутнє країни залежить від здоров’я підростаючого покоління, оскільки лише здорові громадяни зможуть принести максимальну користь для його розвитку.

Проблема збереження здоров’я постала з появою першого хворого. За даними профілактичного медичного обстеження стан здоров’я дітей щороку погіршується, збільшується кількість дітей з порушеннями опорно-рухової, дихальної, серцево-судинної, ендокринної систем. Тому в останні десятиліття проблема здоров’я в широкому розумінні відноситься до кола глобальних. Причин цього забагато, серед них соціально-економічна та екологічна криза, недоліки в системі освіти, які зумовлюють недостатню рухову активність та психоемоційне перевантаження.

Згідно з резолюцією Генеральної Асамблеї ООН, здоров'я людини вважається єдиним критерієм доцільності й ефективності усіх без винятку видів діяльності.

Важливість цієї проблеми підкреслена і Конституцією України, де життя та здоров’я людини визнані найвищими соціальними цінностями та згідно з президентським указом «Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формуванню здорового способу життя громадян» одним із напрямків діяльності школи має бути впровадження в суспільну свідомість переваг здорового способу життя, формування національного культу соціально активної, фізично здорової та духовно багатої особистості.

Основні шляхи вирішення цих проблем шкільною освітою визначені Законом України «Про загальну середню освіту», в якому стверджується, що пріоритетною задачею є виховання у дітей свідомого ставлення до свого здоров'я і здоров'я інших громадян як найвищої цінності, збереження фізичного і психічного здоров'я учнів.

На жаль, здоровий спосіб життя, поки що не займає перше місце серед потреб і цінностей людини, але якщо ми навчимо дітей цінувати і берегти своє здоров’я, якщо ми будемо особистим прикладом демонструвати здоровий спосіб життя, то лише в цьому випадку можна сподіватися, що майбутнє покоління буде більш здоровим, розвинутим духовно і фізично. У зв’язку з цим збереження та зміцнення здоров’я школярів є одним із головних завдань соціальної програми нашої держави. Від здоров’я дитини сьогодні залежить якість освіти. Так, освіта ХХІ століття – це освіта для людини.

В.О. Сухомлинський радить вчителям «Не нашкодьте здоров’ю дитини».

Виникає необхідність аналізувати стан роботи, мислити, визначати напрями діяльності бо перед вчителем стоять питання: «Як допомогти дитині зберегти здоров’я, надане їй при народженні?», «Як викликати у дітей бажання бути здоровим, піклуватися про своє здоров’я?»

Неможна примусити людину бути здоровою, бо здоров'я - це та вершина, на яку кожен повинен піднятися сам, але можна створити умови, завдяки яким їй хотілося б бути здоровою.

Аналіз досліджень з проблеми формування здоров’язберігаючого освітнього середовища через реалізацію здоров’язберігаючих освітніх технологій в навчально-виховному процесі (Антонова Л.Н., Борисова І.П., Петров О.В., Паніна Т.С. та ін.) свідчить про намагання вчених переглянути загальні підходи до його формування.

Здоров'язберігаючі технології – це ті технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі, вирішують завдання раціональної організації виховного процесу, відповідності навчального та фізичного навантаження можливостям дитини.

Мета усіх здоров'язберігаючих технологій – сформувати в учнів необхідні знання, вміння та навички здорового способу життя, навчити використовувати отримані знання в повсякденному житті.

Погодьтеся, має минути не один рік роботи, щоб довести до свідомості кожної дитини той факт, що здоров’я є життєвою основою та стан здоров’я й творчих можливостей людини майже на 70% залежить від неї самої, від рівня і стилю її життя, від чинників зовнішнього середовища.

Ми багато чого робимо в позакласній роботі для досягнення цієї мети. Але цього замало. Багато інформації щодо здорового способу життя учні можуть дізнатися і на уроках.

Формувати здоров'язберігаючу компетентність на уроках допомагає емоційний комфорт на уроці, розв’язання задач з валеологічним змістом, проведення валеопауз, хвилин рухової активності та інше.

Сутність валеологічно проведеного уроку полягає в тому, що це урок, який забезпечує дитині і вчителеві збереження та збільшення їх жттєвих сил від початку до кінця уроку, тобто який додає і дітям, і вчителеві здоров'я.

Валеологічно проведений урок повинен виховувати, стимулювати у дітей бажання жити, бути здоровими, вчить їх відчувати радість від кожного прожитого дня, показувати їм, що життя – це чудово, викликати у них позитивну самооцінку.

На уроках математики у цьому руслі можливе розв'язання задач з валеологічним змістом, пов’язаних з поняттям «екологія», «правильне харчування», «гігієна тіла», «здоровий спосіб життя», або статистичних методів аналізу, що сприяє розширенню життєвого досвіду учнів, формуванню у них необхідних знань і умінь, спрямованих на збереження і розвиток їх індивідуального здоров'я, націлює на здоровий спосіб життя та культуру харчування, допомагає прийняттю валеологічно обґрунтованих рішень, наповненню діяльності особистісним смислом для учнів (формування фізичного, соціального, психічного здоров'я).

Як учитель математики своє завдання бачу в тому, щоб підвищити рівень культури здоров’я моїх учнів, постійно формуючи їх здоров’язберігаючу компетентність.

Опрацьовуючи цю проблему, було вивчено нормативно-правову базу сучасної освіти України, ідеї вчителів, які близькі мені за духом.

Так на своїх уроках я розв’язую із учнями задачі валеологічного напрямку, пропагандуючи при цьому здоровий спосіб життя.

Наприклад,
Задача 1f_19168597

За даним Всесвітньої організації охорони здоров'я наше здоров'я залежить на 10% від системи охорони здоров'я, на екологію припадає майже 20%, ще 20% займає спадковість, а найбільш за все здоров'я залежить від умов та способу життя. Обчислити скільки відсотків припадає на умови та спосіб життя людини.

(Справедливо зазначив видатний вчений Микола Амосов: «У більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє через лінощі й жадобу. Щоб бути здоровим потрібні власні зусилля, постійні й значні.»)
Задача 2www_pics_am-power287

Зелені рослини очищують повітря від вуглекислого газу, виділяючи при цьому кисень. Таким чином вони щороку вбирають 170 млрд.т вуглекислого газу, та дають 123 млрд.т кисню. Повітря багате на кисень покращує склад крові, підвищує обмін речовин, підвищує апетит. Обчисліть, на скільки вуглекислого газу вбивається більше, ніж виділяється кисню?0_6b33d_7b31da3b_xl.jpeg

i4b8e88ac2f531

Задача 3

Середня маса новонародженої дитини 3 кг 300 г. Якщо у дитини палить батько, то його маса буде менш середньої на 125 г, якщо палить мати – менше на 300г. З’ясуйте, скільки відсотків втрачає в масі новонароджений, якщо: а) палить батько; б) палить мати (відповідь округлити до одиниць).

Задача 4_____01j.jpg

До речі, який стан нашого здоров'я? Визначимо його за методикою кандидата медичних наук Костянтина Павловича Бутейко.

Треба сісти прямо, розслабитися, руки покласти на коліна долонями догори, зробити нормальний видих і затулити пальцями ніс до першої нестачі повітря при цьому слід рахувати секунди.

Хто на якій секунді розтулив ніс? Виявимо стан здоров'я:

менше ніж 20 секунд – погано, від 20 до 30 секунд – задовільно, від 40 до 50 секунд – добре, 60 секунд і більше – відмінно.

(Довжина паузи пов'язана з наявністю в крові вуглецю, який впливає на кору головного мозку, дихальний, опорно-руховий і серцево-судинний центри, бронхи, впливає на кислотно-лугову рівновагу крові в тканинах.)

Чи варто ускладнювати становище організму нікотином, алкоголем та наркотиками?
Задача 5

Кожний кілограм ваги в шестикратному розмірі задає загрузку на область коліна. Обчислити скільки зайвої ваги виношує коліно, якщо ви маєте всього 5 кг зайвої ваги? А якщо зайва вага становить 10 або 20 кілограмів? Чи варто мати ці зайві кілограми?image
Задача 6

Доведено, що 35% шкідливих речовин тютюнового диму згорає, 25% - поглинає курець, решта – отруює повітря й приміщення, в якому курять. Хто страждає більше у приміщенні де палять курець, чи людина, яка не сприймає нікотин?





Задача 7

За поданою діаграмою з’ясувати який відсоток калорій вживає людина при кожному з прийомів їжі упродовж доби.

Задача 8pict

Дослідження показали, що алкоголь знижує працездатність на 17%, при чому втома наступає значно швидше. Особливо різко понижується працездатність у осіб, професійна діяльність яких вимагає особливої уваги, мислення. Уявіть, що зловживає спиртними напоями секретар-друкар, якому слід друкувати 800 знаків за певний час. Обчисліть скільки знаків буде на сторінці друкарського тексту? Чи варто мати такого секретаря?

Задача 9nonsmokerslung

Щороку діагноз рак легенів чують 18 тисяч людей, що складає 30% всіх курців. Скільки людей з числа курців можна врятувати від цієї страшної хвороби? smokerslung

Чи варто палити?


Задача 10

Вода – важлива частина людського організму. Вона складає 65% нашої ваги. Обчислити скільки кілограмів води містить ваш організм.
Відомо, що тривала навчальна діяльність дітей у статичній позі призводить до застою крові в нижніх кінцівках та черевній порожнечі. Окрім того з’являється непосидючість, послаблюється увага дітей, посилюється емоційність. Тому обов’язковим оздоровчим моментом уроку – у період зниження працездатності – вважаю проведення хвилинок релаксації та фізкультхвилинок як у віршованій формі так і за завданням вчителя.

Наприклад,

Встало вранці ясне сонце.

Заглянуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Сіли – встали, сіли – встали.

Бачте як розвеселили.

А тепер вже час настав

Повернутись нам до справ.

Про значення рухової активності в житті людини було відомо ще дві тисячі років тому. В Елладі на скелі були висічені слова: «Якщо хочеш бути сильним – бігай, хочеш бути красивим – бігай, хочеш бути розумним – бігай». Хочеться об’єднати цей вираз і сказати: «Хочеш бути здоровим – бігай!», бо здорова дитина – це активна дитина.

Кожен з вчителів знає, що школярам притаманна природна рухова активність, тому рух слід заохочувати на уроках. На допомогу прийдуть рухливі ігри з інтелектуальним навантаженням. Такі ігри викликають ряд позитивних емоцій проте непомітно проходить набуття дитиною навчальних знань та набуття досвіду.

Ось деякі ігри, які я використовую в роботі.

311c9f92b498.jpg

Математика, 5 клас

Тема уроку: Кути. Їх види.

Учитель показує зображення кута у різних конфігураціях.

Якщо кут гострий – встають хлопці, якщо тупий – дівчата. Якщо кут прямий – всі сидять, якщо кут розгорнутий – всі хлопають у долоні.
Тема уроку: Правильні та неправильні дроби.

Учні стоять з витянутими уперед руками та по черзі називають дріб, якщо дріб правильний всі повинні підняти руки до гори та потягнутися, якщо дріб неправильний – нахилитися до низу, розслабитися.
Математика, 6 клас

Тема уроку: Подільність чисел. Ознаки подільності чисел на 2 і 5.

Учитель називає числа. Якщо число:

ділиться на 2 – діти підіймають ліву руку,

ділиться на 5 – діти підіймають праву руку,

ділиться одночасно на 2 і 5 – діти хлопають у долоні,

не ділиться ані на 2, ні на 5 – діти тупотять ногами.
Тема уроку: Прості та складені числа.

Учитель пропонує встати учням, дата народження яких є складеним числом. Після чого кожен з цих учнів називає дату свого народження та доводить, що цифра чи число саме складене. Дітям, дати народження яких є простим числом пропонується вишукуватись біля дошки у порядку зростання чи спадання чисел, що є датами народження. Оголосити дату свого народження та довести, що цифра чи число є простим.

Алгебра, 7 клас

Тема уроку: Одночлен. Стандартний вигляд одночлена.

Учитель стоїть у центрі кола, утвореного дітьми і називає одночлен, передаючи при цьому будь-який предмет учню, той називає новий одночлен, передаючи предмет іншому учню, і т.д., доки кожен з учнів класу не назве приклад одночлена.

Діти роблять великий круг. Учитель називає одночлени стандартного та нестандартного вигляду. Якщо одночлен стандартного вигляду – діти роблять шаг уперед, якщо нестандартного – присідають.
Геометрія, 7 клас

Тема уроку: Сума кутів трикутника.

Учитель пропонує учням із заплющеними очима носом намалювати трикутник, позначити на ньому кути двох заданих мір та з’ясувати градусну міру третього кута. Відповідь називає один з учнів при цьому всі реагують на неї оплесками, якщо відповідь вірна, та тупотінням, якщо учень помилився. При помилці відповіді один з учнів пояснює алгоритм знаходження величини кута трикутника. Якщо його відповідь вірна – всі сидять, якщо ні – підіймаються догори та за згодою вчителя дають свою відповідь.
Вважаю, що на уроці необхідно проводити роботу з профілактики стресів. Тому для емоційного розвантаження пропоную веселі хвилинки, або цікавинки з життя.

Наприклад, коли учні втомилися від підрахунків даю змогу відпочити, при цьому розповідаю таку життєву історію.

Французький математик Шарль Боссю захоплювався обчисленнями. Якось він тяжко захворів і друзі турбувалися за його стан. Вони оточили його ліжко, але хворий настільки ослаб, що не відповідав на їхні запитання.

- Він вже не дихає, - сказав хтось. - Чекай, - відповів другий, який знав ученого більше, - я його щось запитаю. - Боссю, квадрат дванадцяти? -144, - почувся шепіт хворого математика.

Учений лічить, отже, жив!

Робимо висновок, якщо тяжко хворий має сили для підрахунку, тож і нам слід працювати, бо соромно!
Дивлячись на поведінку і зацікавленість учнів під час таких оздоровчих заходів віриш, що вони дійсно сприяють зміцненню здоров’я та підвищенню працездатності, бо саме під час таких заходів розвиваються не лише розумові, а й фізичні сили дитини. Аналізуючи власний досвід, розумію, що цю роботу слід продовжувати, постійно вдосконалювати, збагачувати.

Ще раз хочу наголосити на вислові Галілея про те, що нерозумно вимагати від теорії, щоб вона довела нам істину краще, ніж то роблять наш досвід та наші власні очі. Як вважають спеціалісти, найважливішою впливовою силою щодо формування здорової особистості стають «здорові взірці», тобто люди як носії такої діяльності. Це свідчить про те, що виховувати здорову особистість може лише здорова особистість.

Тож будьмо здорові!

Література

  1. Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя дітей та молоді/ Наказ МОН України від 21.07.2004 №605.

  2. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті.

  3. Міжгалузева комплексна програма «Фізичне виховання – здоров’я нації» на 2011-2012 роки. Постанова Кабінету міністрів України від 10.01.2002р.

  4. Висновки педагогічної ради № від 2010р по Макіївській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №29. «Застосування здоров’язберігаючих технологій в навчально-виховному процесі»

  5. Лозинський В.С. Техніки збереження здоров’я/ В.Лозинський. – К.: Главник, 2008.

  6. Поуль В.С., Челах Г.Є. Моніторинг оздоровчої функції освіти// Управління освітою. – Шкільний світ. – 2006.

  7. Современные технологии сохранения и укрепления здоровья/ Под ред.Н.В. Сократова. – М.:ТЦ Сфера, 2005.

Схожі:

Уроках математики
Посібник містить методичні рекомендації щодо впровадження проектних технологій на уроках математики
Уроках математики
Я пропоную деякі прийоми, які дають можливість вчителю математики сприяти формуванню даної компетентності засобами уроків математики,...
Уроках математики вчителі математики
«Усі знання виростають з одного коріння — з навколишньої дійсності, а тому й повинні вивчатися у зв'язках»
Уроках математики
Робота містить теоретичні положення та рекомендації щодо використання таблиць та схем у процесі навчання молодших школярів математики....
Уроках математики? Що саме розвивається на заняттях з математики?...
Навіщо потрібно вивчати математику? Кожен відповідає по-своєму, всі вони праві, мотиви різні, цілі різні
Уроках математики 6 клас
Чи можна вважати правильним твердження “Десяткові дроби це певна група звичайних дробів”?
Уроках математики в 1 класі
Розробка вчителя початкових класів закладу «Загальноосвітня I-IIIст школа №11 Вінницької міської ради»
На уроках математики і фізики
Точка а називається точкою локального максимуму функції f(x), якщо для всіх х з деякого околу точки а виконується нерівність
Уроках математики в Украйнській гімназії з використанням технології...
Ами змістом навчальної дисципліни, зокрема математики, а й сформованість компетентності учня як загальної здатності особистості....
УРОКАХ МАТЕМАТИКИ. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Мова йде про формування підприємницької компетентності учнів, яка у подальшому житті підвищить їхню конкурентоспроможність на ринку...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка