|
Скачати 60.24 Kb.
|
ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМНО-ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВГоловна зміна в суспільстві, що впливає і на зміни в освіті, - це прискорення темпів розвитку технологічно-інформаційного суспільства. Тому сьогодні важливо не стільки дати дитині якомога більший багаж знань, скільки забезпечити її загальнокультурний, особистісний і пізнавальний розвиток, озброїти таким важливим умінням як уміння вчитися.Метод навчання, при якому дитина не отримує знання в готовому вигляді, а здобуває їх сама у процесі власної навчально-пізнавальної діяльності, називається діяльнісним методом. Системно-діяльнісний підхід є об'єднанням діяльнісного підходу (розробки Л.С. Виготського, Л.В.Занкова, А.Р. Лурії, Д.Б.Ельконіна, В.В.Давидова та багато ін.) з системним (дослідження Б.Г.Ананьєва, Б.Ф.Ломова та інших) [2]. Для реалізації системно-діяльнісного підходу необхідно перейти від освоєння окремих навчальних предметів до міжпредметного вивчення складних ситуацій реального життя. Відповідно до цього, специфічні для кожного навчального предмета дії та операції повинні бути доповнені універсальними навчальними діями [3]. Впровадження системно-діяльнісного підходу на уроках інформатики в Стахановській гімназії №7 Кожен навчальний предмет має свої специфічні особливості, які дають змогу певним чином сприяти формуванню необхідних компетенцій. Щодо інформатики, то це експериментальний метод пізнання на уроках, у позакласній роботі; це практичні роботи конструкторського, дослідницького характеру; метод моделювання, активний діалог, аналіз, синтез, індукція, дедукція, ознайомлення учнів із глобальними проблемами людства і розкриття ролі інформаційних технологій в їх розв'язанні. Інформатика в початковій школі: системне мислення та творча активністьПсихологічна готовність дитини до життя в інформаційному суспільстві повинна формуватися з перших років навчання в школі. Це пов'язано з необхідністю володіння комп'ютерною грамотністю. Більш важливим завданням є формування у дитини навичок абстрактного мислення, вміння логічно розмірковувати, аналізувати. Все це висуває якісно нові вимоги до освіти в початковій школі. На перших уроках інформатики я починаю формувати системне сприйняття світу, розуміння єдиних інформаційних зв'язків різних природних і соціальних явищ, що сприяє розвитку системного мислення учнів. Навчальний процес стає процесом отримання і обробки інформації. Учні вільно володіють поняттями «об’єкт», «властивості», описують дії (методи роботи) з об’єктами, створюють перші інформаційні моделі, обирають інструменти, що можна використовувати для дослідження моделі та об'єкту. Завершується початкова школа основами програмування в середовищах Scratch та Логосвіти, що логічно доповнює основну змістовну частину курсу. Формування системного мислення в основній школі: алгоритмізація та моделюванняНапрямками та об’єктами вивчення інформатики в основній школі є: • інформація та інформаційні процеси, інформаційні та комунікаційні технології (ІКТ) як засоби їх автоматизації; • математичне та комп'ютерне моделювання; • основи інформаційного управління. В основній школі продовжуємо формування системного мислення школярів у ході вирішення завдань з різних предметних галузей. При цьому ефективність навчання підвищується за рахунок того, що здійснюється в ІКТ-насиченому освітньому середовищі, де є відповідні засоби візуалізації процесів: програмні засоби моделювання, інтерактивна дошка, спільна робота над інформаційними ресурсами, дистанційна підтримка. Триває розвиток алгоритмічного мислення на базі вирішення завдань в середовищі мови програмування, починається робота над першими практичними проектами, для демонстрації яких створено в 2006 році конкурс інформаційних технологій і дослідницьких проектів INFOComp, в якому щорічно беруть участь близько 60 учнів різних шкіл міста Стаханова. Інформаційна компетентність старшокласника як фактор життєвого успіхуІнформаційну компетентність старшокласника можна розглядати як емоційно-ціннісне ставлення до інформаційної діяльності, готовність до творчого виконання різних видів завдань на основі освоєння системних знань, умінь і навичок, досвіду інформаційної діяльності. В старшій школі завершується формування основ системно-діяльнісного підходу, що сприяє соціалізації випускника та готовності його до безперервної професійної освіти. Старшокласники беруть участь у наукових конференціях, конкурсах, тематичних дебатах, інтелектуальних турнірах та змаганнях, що дає змогу представляти свої роботи та ідеї широкому колу слухачів. Особливості практичного впровадження системно-діяльністного підходу на уроках інформатики та його результатівністьУ процесі впровадження системно-діяльнісного підходу на початковому етапі виникали певні труднощі:
Не зважаючи на це, практичне використання системно-діяльнісного підходу сприяє високому рівню інформаційного світогляду учнів, що дає змогу долати ці труднощі й набувати нового досвіду. С истемно-діяльнісний підхід не є протиставленням особистісно-орієнтованому, компетентнісному підходам, а навпаки, є логічним їх поєднанням з тими технологіями, що ефективно працюють в шкільному освітянському середовищі, де кожен урок – і пошук, і постановка проблеми, і діяльність щодо вирішення поставленої задачі в режимі постійного діалогу. Психологічні принципи когнітивного підходу до отримання та засвоєння знань додали до педагогічного інструментарію такі ефективні засоби як опорні конспекти і когнітивні схеми уроку, що дають можливість не просто проводити оцінювання знань, а вести постійний моніторинг самого процесу навчання. Системно-діяльнісний підхід до формування інформаційної компетентності учнів в Стахановській гімназії №7 дав такі результати:
Системно-діяльнісний підхід в освіті – професійний інструмент, освоєння якого дає саме той результат, який, на мій погляд, і є основним у навчанні: кожна дитина повинна реалізувати свої здібності та інтерес до навчання, а вчитель має бути професіоналом, який створює для цього всі умови та постійно підвищує свій власний рівень компетенцій. Список літератури та використаних джерел інформації
|
Головне завдання сучасної системи освіти ─ створення умов для якісної... Ться у різних формах та методах роботи. Особливістю компетентнісного підходу є нова мета навчання, відповідно до неї мають бути адаптованими... |
НА УРОКАХ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я ВПРОВАДЖЕННЯ ВАЛЕОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ ДО ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ |
Навчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів У програмі ставиться за мету формування основ інформаційної культури, інформативно-комунікативної компетентності учнів, усвідомлення... |
Тема. Об’єкти та інформаційні системи Мета Мета: ознайомити учнів зі структурою інформаційної системи. Сформувати поняття учнів про Інформатику як науку та галузь діяльності... |
Уроків з хімії, є забезпечення систематичного, цілеспрямованого та... Саме поняття «компетентнісний» означає цілісний, системно організований, що охоплює не тільки необхідну, а й достатню сукупність... |
Урок №4. Тема: Структура інформаційної системи. Апаратна та програмна... Мета: ознайомити учнів із структурою інформаційної системи, основними пристроями апаратної складової інформаційної системи, їх функціями... |
РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ТА УЧНЯ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ ЯКІСНОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ В ОБЛАСТІ Однією із основних освітніх реформ сьогодення являється компетентнісний підхід до навчання з перенесенням акцентів зі знань і вмінь... |
Формування самоосвітньої компетентності учнів ... |
Система внутрішньошкільної методичної роботи щодо формування інформаційної... Й; і лише суспільства, що націлені вперед, на нове, мають здатність до розвитку. Розвиток науки на початку ХХІ ст не є стихійним... |
ІІ. Теоретичне обґрунтування проблеми Засвоєння мовних норм як важливий чинник формування комунікативної компетентності учнів |