Відділ освіти Овруцької районної державної адміністрації Овруцька гімназія імені Андрія Малишка Застосування засобів підготовки та демонстрації презентацій як інноваційний підхід до проведення уроків з інформатики Федюніна Інна Сергіївна, вчитель інформатики Овруцької гімназії імені Андрія Малишка


Скачати 484.16 Kb.
Назва Відділ освіти Овруцької районної державної адміністрації Овруцька гімназія імені Андрія Малишка Застосування засобів підготовки та демонстрації презентацій як інноваційний підхід до проведення уроків з інформатики Федюніна Інна Сергіївна, вчитель інформатики Овруцької гімназії імені Андрія Малишка
Сторінка 1/3
Дата 24.10.2013
Розмір 484.16 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
  1   2   3


Відділ освіти Овруцької районної державної адміністрації

Овруцька гімназія імені Андрія Малишка
Застосування засобів підготовки

та демонстрації презентацій

як інноваційний підхід

до проведення уроків

з інформатики


Федюніна Інна Сергіївна,

вчитель інформатики

Овруцької гімназії імені Андрія Малишка


2011

Федюніна І.С. Застосування засобів підготовки та демонстрації презентацій як інноваційний підхід до проведення уроків з інформатики. – Овруч, Гімназія. 2011. – 49 стор.

В роботі досліджені та систематизовані основні прийоми роботи в програмі PowerPoint, розроблені з урахуванням власного досвіду методичні рекомендації щодо використання комп’ютерних презентацій на різних етапах уроку. До роботи включені власна розробка циклу уроків з теми «Електронні таблиці» та зразки власних презентацій.

До роботи додається диск з текстом роботи та власними презентаціями:

  1. Знайомство з Excel.pps (в папці «Знайомство з Excel»)

  2. Алгоритми.pps

  3. Історія обчислювальної техніки.pps

  4. Графіка на Паскалі.pps

Затверджено науково-методичною радою

Овруцької гімназії імені Андрія Малишка

Протокол №2 від 06.12.2011 р.

Зміст

Вступ……………………………………………………………………………….. 4

І. Система підготовки комп’ютерних презентацій PowerPoint та її

можливості………………………………………………………………………. 7

І.1. Інструментарій програми PowerPoint…………………………………. 7

І.2. Технологія створення презентацій……………………………………. 9

І.3. Робота з анімаційними ефектами…………………………………….. 11

І.4. Включення до презентації аудіо та відео файлів……………………. 15

І.5. Інтерактивні презентації………………………………………………. 17

І.6. Вимоги до структури презентації та змісту матеріалу……………… 18

ІІ. Методика підготовки та проведення презентацій на уроках інформатики... 22

ІІ.1. Класифікація комп’ютерних презентацій…………………………... 22

ІІ.2. Методика використання презентацій під час актуалізації знань

учнів…………………………………………………………………... 24

ІІ.3. Методика використання презентацій під час пояснення нового

матеріалу……………………………………………………………… 26

ІІ.4. Методика використання презентацій на етапі підсумків уроку…… 28

ІІ.5. Методика використання презентацій під час систематизації

знань учнів…………………………………………………………… 29

ІІ.6. Сценарій комп’ютерної презентації «Знайомство з Excel»……….. 29

ІІІ. Розробка циклу уроків з теми «Електронні таблиці» з використанням

комп’ютерної презентації…………………………………………………… 34

Висновки………………………………………………………………………….. 47

Використана література………………………………………………………….. 49

Додаток. CD з даною роботою та файлами презентацій.
Вступ.

На початку 90-х років минулого століття почали інтенсивно розвиватися мультимедійні технології, одним з напрямків яких є комп’ютерні презентації.

Презентація – слово, яке в українській мові має два значення:

  • дія, акція (загальновживане значення): показ нового товару, пред’явлення широкому загалу нової інформації (представлення нової книжки, колекції мод, кінофільму) як рекламна, популяризуюча акція;

  • документ, створений за допомогою комп’ютерної програми PowerPoint. Синонімами терміну «презентація» в цьому розумінні є поняття «комп’ютерна презентація» та «мультимедійна презентація».

Комп’ютерна презентація – це комп’ютерний документ (файл), що містить послідовність слайдів, які складаються з таких елементів:

  • фон;

  • текстові об’єкти;

  • графічні об’єкти (фотографії, малюнки, таблиці, діаграми, аудіо- та відеофрагменти);

  • звукові ефекти;

  • елементи керування (кнопки, гіперпосилання).

Демонстрація такого документу може відбуватися на екрані монітору комп’ютера або на великому екрані за допомогою мультимедійного проектора.

При демонстрації об’єкти можуть відразу відображатися на слайдах, а можуть з’являтися на них поступово, в певний час, визначений доповідачем для підсилення наочності доповіді та акцентування на особливо важливі моменти її змісту.  За потреб доповідач може порушити визначену заздалегідь послідовність демонстрації слайдів і перейти до будь-якого з них в довільному порядку.

Програма PowerPoint, що входить до пакету Microsoft Office, дозволяє створювати презентації з ефектами анімації окремих об’єктів (тексту, фотографій, малюнків), з звуковим супроводом, демонстрацією відеофрагментів та використанням гіперпосилань для зміни визначеної послідовності демонстрації слайдів. Передбачена можливість збереження презентації у різних форматах дозволяє використовувати її не лише на комп’ютерах, на яких встановлене програмне забезпечення Microsoft Office, а й переглядати за допомогою будь-якого браузера.

За допомогою програми PowerPoint можна зручно, швидко, технологічно і якісно підготувати наочний матеріал, без зусиль створити набір анімованих слайдів на задану тему.

Слайди, підготовлені засобами PowerPoint, об’єктів OLE-додатків у поєднанні з анімацією, інтерактивними елементами забезпечують якісно новий рівень подання інформації. Звуковий супровід, можливість розробки в PowerPoint сюжетів гри справляє великий вплив на емоційне сприйняття учнів, сприяючи більш глибокому засвоєнню учбового матеріалу.

Електронні презентації мають такі переваги:

  • висока інформативність, що досягається завдяки використанню мультимедійних компонентів;

  • вільна навігація в межах презентації, тобто швидкий перехід від одного слайда до іншого у будь-якому порядку;

  • створення написів і малюнків на слайдах презентації безпосередньо під час її показу;

  • можливість демонстрації презентації в індивідуальному режимі (на екрані персонального комп’ютера) або фронтально (по локальній мережі, за допомогою інтерактивної дошки або на великому екрані за допомогою мультимедійного проектора).

Урахування основних характеристик програми PowerPoint та вікових особливостей учнів, зважене та обґрунтоване використання презентацій дозволяє оптимізувати навчальний процес у навчальному закладі, сформувати позитивну мотивацію навчальної діяльності учнів та розвинути їх творчі здібності. Електронна презентація повинна допомогти вчителю дохідливо і наочно викласти матеріал відповідно до програми.

Сьогодні існує багато літературних та Інтернет-джерел, в яких широко висвітлені питання роботи в програмі PowerPoint, методичні рекомендації з створення та використання навчальних презентацій, наведені приклади таких презентацій.

В своїй роботі я дослідила та систематизувала основні прийоми роботи в програмі PowerPoint, розробила з урахуванням власного досвіду методичні рекомендації щодо використання комп’ютерних презентацій на різних етапах уроку. До роботи включені власна розробка циклу уроків з теми «Електронні таблиці» та зразки власних презентацій.

До роботи додаються файли з власними презентаціями:

  1. Знайомство з Excel.pps

  2. Алгоритми.pps

  3. Історія обчислювальної техніки.pps

  4. Графіка на Паскалі.pps


І. Система підготовки комп’ютерних презентацій PowerPoint та її можливості.

І.1. Інструментарій програми PowerPoint

Запуск програми PowerPoint на виконання здійснюється за допомогою команди головного меню Windows Пуск \ Усі програми \ Microsoft Office \ Microsoft Office PowerPoint або ярлика програми на робочому столі. Програма також запускається автоматично під час відкриття файлів з розширенням ppt, pps або pot. Після запуску на екран буде виведено вікно програми, зовнішній вигляд якого залежить від настройок середовища PowerPoint (рис. 1).







Рис. 1. Вікно програми PowerPoint за стандартних настройок

Рядок Головного меню містить всі команди доступні в PowerPoint.

Меню Вигляд (рис. 2, а) використовується під час зміни параметрів перегляду інформації у вікні. Для встановлення способу відображення інформації можна скористатися однією з команд меню: Звичайний, Сортувальник слайдів, Показ слайдів. В цьому ж меню можна включати/виключати ті чи інші панелі інструментів, встановлювати лінійки, сітку й напрямні.

Команди меню Вставка (рис. 2, б) призначені для створення нових слайдів, для вставки в них текстових і графічних об’єктів, таблиць і діаграм, аудіо- і відеофрагментів, кнопок керування та інших об’єктів.

Завдяки командам меню Показ слайдів (рис. 2, в) можна вибирати режими демонстрації, настроювати параметри й запускати показ слайдів, настроювати анімаційні ефекти, записувати звуковий супровід та здійснювати інші операції.




в

а

б

Рис. 2. Основні меню програми PowerPoint:

«Вигляд» (а), «Вставка» (б), «Показ слайдів» (в)

Команди меню Формат дають змогу форматувати текст на слайдах, а також переходити до режимів розмітки, зміни оформлення та вибору колірної схеми слайдів.

Під рядком головного меню розташовані панелі інструментів, кнопки яких дублюють більшість з команд меню, що значно зручніше для їх використання. За замовчуванням на екран виводяться панелі Стандартная і Форматування. Будь-яку панель інструментів можна приховати або відновити за допомогою списку панелей інструментів, який відкривається командою Вигляд => Панелі інструментів. Кнопки панелей інструментів можна настроїти «під себе». Для цього необхідно скористатись пунктом меню Сервіс \ Настройка, вибрати закладку Команди та перетягнути потрібні кнопки-команди на відповідну панель інструментів.

І.2. Технологія створення презентацій

Основні етапи роботи з презентацією PowerPoint є такими самими, що й у роботі з будь-яким документом Microsoft Office: створення, відкриття, редагування та зберігання.

При створенні презентації можна скористатися кількома методами:

  • Створення нової порожньої презентації.

  • Створення презентації на базі стандартних шаблонів оформлення.

  • Створення презентації на базі іншої (нова презентації будується шляхом внесення змін до існуючої).

Режим створення нової презентації з порожніх слайдів установлюється командою Файл => Створити, виконавши яку, зі списку Створення області завдань Створити презентацію слід обрати посилання Нова презентація. Після цього буде виведено область завдань Розмітка слайда, що містить макети слайдів (рис. 3). Для відображення цієї області можна також скористатися командою Формат => Розмітка слайда. Спосіб розташування об’єктів на слайді визначається макетом. Макет містить умовні позначення текстових фрагментів, а також різноманітних графічних об’єктів, малюнків, т
аблиць, діаграм.

Рис. 3. Вікно «Розмітка слайда» області завдань

Додаючи новий слайд, можна обрати для нього макет. Розміри об’єктів та їхнє розташування на слайді можна змінювати.

Текст, який додається до слайда, має бути в рамках, написах або авто фігурах. Написи та автофігури додаються до слайда за допомогою панелі інструментів Малювання і використовуються для розміщення тексту в будь-якому місці слайда.

За допомогою панелі Малювання вводиться і фігурний текст (об’єкт WordArt).

До слайда можна додати графічні об’єкти. Для цього слід використати команду меню Вставка => Малюнок та обрати джерело графічного об’єкта: картинка, файл, сканер або камера (рис. 4) або використати кнопку Додати малюнок з панелі Малювання.
Р
ис. 4. Вставка графічних об’єктів

І.3. Робота з анімаційними ефектами

Анімація – це додавання до тексту (або інших об’єктів) спеціальних ефектів, що полягають в його переміщенні, появі чи зникненні. Наприклад, окремі речення, слова або літери тексту можуть бути виведені на слайд по черзі, або одне зображення може бути заміщене іншим під час показу слайда. Застосування анімаційних ефектів дає можливість демонструвати динаміку явищ, робить презентації більш наочною, дає змогу підкреслити важливу інформацію, викликає зацікавленість аудиторії. Важливо при цьому правильно обрати часові проміжки анімації.

PowerPoint містить вбудовані схеми анімації і дає можливість застосовувати різноманітні анімаційні ефекти до окремих об’єктів або до зміни слайдів.

Анімаційні ефекти до об’єктів слайда додаються за допомогою області завдань Настройка анімації (рис. 5). Для обраних об’єктів слайда тип анімаційних ефектів задається за допомогою списку Додати ефект, який містить команди Вхід, Виділення, Вихід та Шляхи переміщення. Цими к
омандами відкриваються допоміжні списки візуальних ефектів.

Рис. 5. Область завдань «Настройка анімації»

Якщо об’єкт має з’являтися на слайді не відразу після початку його показу або якщо поява об’єкта має супроводжуватися певним ефектом, використовується команда Вхід. Команда Виділення застосовується, якщо потрібно додати ефект до об’єкта, який уже відображено слайді, а команда Вихід додає ефект, котрий спричиняє видалення об’єкта зі слайда. За допомогою команди Шляхи переміщення задається шлях, яким буде переміщуватися обраний об’єкт під час відтворення анімаційного ефекту.

Скориставшись списком Початок, можна обрати спосіб запуску анімації: Запустити клацанням, Запустити разом із попереднім або Запустити після попереднього. За допомогою списків Властивість і Швидкість можна змінювати характеристики обраного ефекту (наприклад, напрям) та швидкість відтворення (наприклад, повільно).

Всі створені ефекти розташовуються у списку настроювання анімації у порядку виконання. За допомогою кнопок Порядок можна змінювати порядок виконання анімаційних ефектів.

Щоб розкрити меню певного анімаційного ефекту потрібно клацнути на значку v біля назви даного ефекту у списку настроювання анімації (рис. 6).

Р
ис. 6. Меню анімаційного ефекту

Д
етальне настроювання параметрів обраного ефекту виконується у діалоговому вікні, яке відкривається командою Параметри ефектів. За допомогою вкладки Ефект цього вікна можна вказати напрямок руху об’єкта, додати звуковий супровід та встановити додаткові параметри (рис. 7). За допомогою вкладки Час можна змінити часові параметри показу ефекту.

Рис. 7. Вікно настроювання параметрів анімаційного ефекту

Анімаційні ефекти можна додавати не тільки до окремих об’єктів, але й до зміни слайдів. Для цього слід виділити один або кілька слайдів на вкладці Слайди та вибрати потрібні анімаційні ефекти зі списку Застосувати до виділених слайдів області завдань Зміна слайдів (рис. 8) або зі списку Ефекти анімації в області завдань Конструктор слайдів. Швидкість зміни слайдів регулюється за допомогою команд списку Швидкість (Повільно, Середньо та Швидко) області завдань Зміна слайдів. Для додавання звукових ефектів до анімації зміни слайду використовується список звук області завдань Зміна слайдів. Із цього списку можна вибрати вбудовані звукові ефекти або ефекти з іншої колекції звуків.

Р
ис. 8. Область завдань «Зміна слайдів»

Порядок переходу до наступного слайда та час показу поточного слайда встановлюються за допомогою прапорців Клацанням, Автоматично після та лічильника у групі Зміна слайдів.

І.4. Включення до презентації аудіо та відео файлів

Для звукового оформлення презентацій використовується музика та мовлення.

З
вукові файли додаються до вибраного слайда за допомогою команд меню Вставка => Фільми та звук => Звук з колекції картинок або Вставка => Фільми та звук => Звук із файлу (рис. 9). У наступному вікні можна встановити режим відтворення звуку: Автоматично або За клацанням.

Рис. 9. Вставка звуку із файла

Для зміни параметрів звуку необхідно вибрати в області задач Настройка анімації анімаційний ефект, що відповідає даному звуковому ефекту, та обрати команду Параметри ефектів (рис. 6). В результаті відкриється вікно Відтворити звук з трьома вкладками: Ефект, Час, Параметри звуку (рис. 10). Вкладка Ефект дає можливість встановити режими початку та закінчення відтворення звуку (наприклад, закінчення по клацанню миші, після поточного слайду або після певного слайду). За допомогою вкладки Час можна встановити затримку у відтворенні звуку та режим повтору відтворення. В
кладка Параметри звуку дає можливість регулювання гучності звуку.

Рис. 10. Вікно настроювання параметрів звуку

При необхідності є можливість записати звуковий супровід для окремого слайда. Для цього потрібно виконати такі дії:

  • Вибрати слайд, до якого необхідно додати звук.

  • У меню Фільми та звук вибрати команду Записати звук (рис. 9).

  • У діалоговому вікні Запис звуку клацнути на кнопці Запис (рис. 11).

  • Після завершення запису клацнути на кнопці Зупинити.

  • У
    полі Назва ввести назву звукового фрагмента.

Рис. 11. Вікно запису звуку

Після завершення запису мовленнєвого супроводу на слайді відобразиться спеціальний значок. Відтворення звуку здійснюється або клацанням на цьому значку, або автоматично.

До презентації можна додавати відеофрагменти. Це можуть бути фільми із файлу або із колекції кліпів. Щоб додати до вибраного слайда відеофрагмент із файлу, потрібно виконати команду меню Вставка => Фільми та звук => Фільм із файлу (рис. 9) та обрати потрібний файл. В результаті на слайді з’явиться кадр-зразок (постер). Розмір вікна відеофрагмента можна змінити користуючись маркерами на межі постера. Для настроювання параметрів відтворення відеофрагмента можна скористатися панеллю завдань Настройка анімації.

Для вставки фрагменту із колекції кліпів потрібно виконати команду меню Вставка => Фільми та звук => Фільм із колекції кліпів.

І.5. Інтерактивні презентації

Для створення інтерактивної керованої презентації на слайдах можна розташовувати елементи керування – кнопки дій та гіперпосилання. Такі об’єкти використовуються під час показу презентації для переходу від одного слайду до іншого (навігація у межах презентації), відтворення кліпів, запуску програм, відкриття веб-сторінок або файлів.

К
нопки дій додаються до слайда командою Показ слайдів => Кнопки дій (рис. 12).

Рис. 12. Кнопки дій

Після вибору кнопки та клацання на обраному слайді на екран буде виведено зображення кнопки та вікно Настройка дії, за допомогою якого кнопка зв’язується з діями, що виконуватиметься у випадку клацання на ній.

Як кнопки можна також використовувати об’єкти, що створюються за допомогою інструментів панелі Малювання.

Будь-який об’єкт слайда можна зробити гіперпосиланням, яке легко відрізнити від звичайного об’єкта, якщо навести на нього курсор; у цьому випадку він набуває форми руки. Для того, щоб створити гіперпосилання, потрібно виділити той чи інший об’єкт на слайді та виконати команду Вставка => Гіперпосилання. У вікні Додавання гіперпосилання (рис. 13) слід зв’язати гіперпосилання з певним об’єктом – файлом, веб-сторінкою, місцем у документі (слайдом).

Рис. 13. Вікно «Додавання гіперпосилання»

І.6. Вимоги до структури презентації та змісту матеріалу

Розглянемо основні принципи розробки електронних презентацій.

В першу чергу необхідно визначитись з оптимальним обсягом презентації. Якщо презентація створюється для фронтальної демонстрації вчителем на весь клас під час актуалізації опорних знань або під час пояснення нового матеріалу на уроці, то доцільно обмежитися п’ятьма – десятьма слайдами. Структура такої презентації може бути лінійною.

Якщо презентація охоплює матеріал цілої теми, то її обсяг може складати 30 - 50 слайдів, і структура такої презентації може бути як лінійною, так і розгалуженою з використанням гіперпосилань і кнопок керування. Такий же обсяг і структуру можуть мати презентації, призначені для самостійного опрацювання навчального матеріалу учнями.

Важливим принципом розробки презентації є доступність. Потрібно враховувати вікові особливості та рівень підготовки учнів, забезпечувати розуміння змісту кожного слова, речення, поняття, розкривати їх, спираючись на знання і досвід учнів. Якщо для дорослої аудиторії можна включати до презентації схеми, графіки, чорно-білі фотографії, то для молодших учнів потрібно цих елементів уникати. Якщо у першому випадку допустимо включати числові значення величин, то у другому це повинні бути переважно величини порівняльні.

При розробці презентацій необхідно дотримуватися принципу науковості. Яскраві малюнки не повинні суперечити реальним фактам. Неприпустимо добиватися мальовничості, зміни масштабів зображень тощо у збиток науковій достовірності. Пропонована інформація повинна бути чіткою й однозначно відображати вузлові моменти та відповідні логічні зв’язки змісту уроку.

Необхідно також враховувати особливості сприйняття інформації з екрана. Відомо, що око і мозок здатні працювати у двох режимах: у режимі швидкого панорамного огляду за допомогою периферійного зору і в режимі повільного сприйняття детальної інформації за допомогою центрального зору. При роботі у режимі периферійного зору система око-мозок майже миттєво сприймає велику кількість інформації, при роботі у режимі центрального зору – здійснюється ретельний послідовний аналіз. Отож, коли людина читає текст, та ще й з екрана комп’ютера, мозок працює у сповільненому режимі. Якщо ж інформація подана у графічному вигляді, то око переключається в інший режим, і мозок працює швидше.

Саме тому в навчальних презентаціях бажано звести текстову інформацію до мінімуму, замінюючи її схемами, діаграмами, рисунками, фотографіями, анімаціями, фрагментами фільмів. Окрім того, поняття і абстрактні положення до свідомості слухачів доходять легше, коли вони підкріплюються конкретними фактами, прикладами та образами, і тому для розкриття їх необхідно використати різні види наочності. Текст на слайді глядачі практично не сприймають. Тому у презентаціях краще залишити текст тільки у вигляді імен, назв, числових значень, коротких цитат. Краще уникати надлишку цифр, особливо незначущих. Числові величини є сенс замінити порівняннями, графіками, діаграмами.

Дуже важливим є співвідношення кількості різних елементів презентації та їх послідовність. Зрозуміло, що необхідно чергувати статичні зображення, анімацію і відеофрагменти. Однак практика показує, що просте послідовне чергування елементів не зовсім виправдане, – студенти звикають до нього, й увага розсіюється. Правильніше буде використати ефект несподіваності й урізноманітнити анімаційні прийоми. Середовище Power Point XP є у цьому плані досить зручним, дозволяючи створювати досить цікаві анімації.

Добрий результат по перемиканню уваги дає застосування відеофрагментів, особливо озвучених. Вони майже завжди викликають пожвавлення в аудиторії. Учні стомлюються від голосу одного вчителя, а тут увага переключається, і тим самим підтримується гострота сприйняття.

Включення (без шкоди науковому змісту) у презентацію смішних, цікавих сюжетів, мультиплікаційних героїв оживляє заняття, створює позитивний емоційний настрій, що сприяє засвоєнню матеріалу і більш міцному запам’ятовуванню.

Неабияку роль відіграють кольорові сполучення і дотримання стилю в оформленні слайдів, музичний супровід. Особливо це стосується молодших школярів та учнів гуманітарного спрямування. Вони мислять формами, кольорами, звуками, образами, саме звідси випливає необхідність наочного навчання взагалі, яке будується не на абстрагованих поняттях і словах, а на конкретних образах, що безпосередньо сприймаються глядачами.

Необхідно підібрати оптимальний для сприйняття темп зміни слайдів, анімаційних ефектів. У зв’язку з цим неабияким є те, що можливість задавати параметри зміни слайдів і анімацій закладена у середовищі PowerPoint ХР.

А ось ще декілька коротких порад щодо створення комп’ютерних презентацій, їх структури та змісту.

  • Матеріал викладайте стисло. Текст має складатися з коротких слів та простих речень.

  • Не нагромаджуйте об’єкти на слайді. Кількість блоків інформації під час відображення статистичних даних на одному слайді має бути не більше чотирьох.

  • Слайди мають бути не надто яскравими – зайві прикраси лише створюють бар'єр на шляху ефективної передачі інформації.

  • Усі слайди презентації мають бути витримані в одному стилі.

  • Ретельно структуруйте інформацію. Кожен слайд має відображати одну думку. Рядок має містити 6-8 слів. Всього на слайді має бути 6-8 рядків.

  • Використовуйте короткі та лаконічні заголовкі, марковані та нумеровані спискі. Заголовки мають привертати увагу аудиторії та узагальнювати основні положення слайду. У заголовках мають бути і великі, і малі літери.

  • Важливу інформацію (наприклад, висновки, визначення, правила тощо) подавайте великим та виділеним шрифтом і розміщуйте в лівому верхньому кутку слайда.

  • Другорядну інформацію розміщуйте внизу слайда.

  • Кожному положенню (ідеї) відводьте окремий абзац.

  • Використовуйте табличні форми подання інформації (діаграми, схеми) для ілюстрації найважливіших фактів, що дасть змогу подати матеріал компактно й наочно.

  • Підписи до ілюстрації розміщуйте під нею, а не над нею.

  • Усю текстову інформацію ретельно перевіряйте на відсутність орфографічних, граматичних і стилістичних помилок. Дієслова мають бути в одній часовій формі.

ІІ. Методика підготовки та проведення

презентацій на уроках інформатики

ІІ.1. Класифікація комп’ютерних презентацій

Використання мультимедійних засобів при навчанні передбачає декілька основних напрямків реалізації педагогічної діяльності, які можна поділити на дві групи відповідно до ролі учнів при проектуванні та створенні комп’ютерних засобів навчання. До першої групи слід віднести ті освітні продукти, які розробляються вчителями для подання змісту навчального матеріалу, при роботі з ними учням надається лише пасивна роль отримувача інформаційних даних. До другої групи належать інтерактивні освітні засоби, оскільки вони передбачають активну роль учня, який при їх використанні самостійно обирає розділи для навчання в рамках навчальної теми, визначаючи послідовність їх вивчення.

За типом змісту та оформленням можна виділити такі групи презентацій:

  • Офіційна презентація. Презентацію такого типу доцільно використовувати перед серйозною аудиторією (учнями старших класів) під час подачі нового матеріалу. В такій презентації необхідним є строгий дизайн, витриманість, єдиний шаблон оформлення для всіх слайдів, вимагається чітке структурування та розміщення на слайдах всіх тез лекції.

  • Офіційно-емоційна презентація. Така презентація використовується для двох цілей: передати учням деяку офіційну інформацію та надихати їх, переконати в чомусь. Презентацію такого типу доцільно використовувати для постановки проблеми, створення пізнавальної мотивації учнів, а також під час подачі нового матеріалу в молодших та середніх класах.

  • «Плакати». На слайдах – тільки ілюстрації з мінімумом підписів, комп’ютер використовується як звичайний слайд-проектор. Вся робота по поясненню змісту покладається на вчителя. Можна використовувати на уроках, де є необхідність показати багато ілюстративного матеріалу.

  • «Подвійна дія». На слайдах презентації крім поєднані зображення і текстова інформація. Вона може або пояснювати вміст слайду або його «розширювати». Таку презентацію можна використовувати як при пояснення нового матеріалу, так і під час систематизації знань учнів.

  • Інтерактивна презентація. Стають допустимими різноманітні анімації, рухомі малюнки, фотографії, що обертаються, об’єкти навігації, і особливо – розгалуження презентації: в залежності від відповідей учнів, їх реакції на запитання і твердження. Презентацію такого типу можна рекомендувати для повторення та систематизації знань учнів а також для самостійного вивчення теми в позаурочний час або в домашніх умовах.

  • «Інформаційний ролик». Ролик має демонструватися самостійно і незалежно від викладача, причому автоматично повертатися до його початку. Весь показ проходить в автоматичному режимі. Презентація містить матеріали інформаційного характеру, наочні матеріали, розраховані на швидке сприйняття. Добре, коли така презентація супроводжується дикторським пояснюючим текстом, що звучить з колонок. Можна використовувати при закріпленні навчального матеріалу, в підсумках уроку («міні-дубль»).

Найефективнішими з огляду на розвиток навичок мислення учнів та навичок до самостійної дослідницької діяльності є презентації, які проектуються та розробляються самими учнями при вивченні навчального матеріалу. Викладачі відзначають високий рівень мотивації учнів до навчання у випадках, коли учням надається можливість за допомогою інформаційних технологій представляти результати цікавого для них навчального проекту, що виконувався під керівництвом вчителя. Учнівські мультимедійні презентації доцільно використовувати як для представлення результатів власних проведених досліджень, проектів, самостійної роботи, так і для виконання випереджуючих завдань як засіб ознайомлення з новою інформацією.

Важливим моментом при роботі вчителів з мультимедійними презентаціями є підготовка і проведення учнями презентації як дії, тобто демонстрація учнями створеної мультимедійної презентації. Це потужний та унікальний засіб для формування в учнів вмінь виступати перед аудиторією, коротко формулювати свою думку, структурувати свою доповідь, використовувати різні мультимедійні засоби і можливості (зображення, звукозаписи, відеофільми, гіперпосилання) для ілюстрування ідеї, гіпотези, висновків. В учнів формуються навички стисло, чітко, ефективно представити результати досліджень за допомогою вдало підібраних діаграм і графіків, а також відбирати найяскравіші переконливі факти для демонстрування думок, ідей. Важливим аспектом правового виховання учнів стає вміння посилатися в презентації на використані джерела інформації.

Доцільним є проведення учительської презентації для супроводу вступного заняття на початку проведення навчального проекту. Учительська презентація може бути продемонстрована учням на початку проекту, а також може бути використана учнями для самостійного перегляду під час роботи над навчальним проектом. Вона має зацікавити учнів, спонукати їх до самостійної роботи, до проведення дослідження, пов’язаного з темою навчального проекту. Тому на початку такої презентації можуть бути вміщені цікаві, провокуючі проблемні запитання. Основні запитання мають бути сформульовані таким чином, щоб вони чітко окреслювали проблему, стимулювали розвиток навичок мислення учнів, спонукали їх до роботи у проекті. В цій презентації, яка теж має відповідати віку учнів, можуть бути вміщені завдання для учнів, розподіл груп у проекті, етапи роботи та терміни їх виконання. Така учительська розробка може містити корисні для учнів посилання на друковані та Інтернет джерела, з яких учні можуть одержати додаткову інформацію. В презентації вчителя можуть бути вбудовані файли з формами оцінювання розроблених учнями робіт, тести для самоконтролю знань та навичок.

ІІ.2. Методика використання презентацій під час актуалізації знань учнів

Для актуалізації опорних знань учнів найдоцільніше використовувати презентацію офіційно-емоційного типу. Демонструвати таку презентацію необхідно на великий екран. Зміну слайдів бажано організувати за клацанням миші. Так, на уроці з теми «Складання алгоритмів» актуалізацію опорних знань можна провести за презентацією «Алгоритми». На кожному з слайдів спочатку з’являється запитання, а потім, після відповідей учнів, з’являється правильна відповідь.











Рис. 14. Слайди презентації «Алгоритми».

ІІ.3. Методика використання презентацій під час пояснення нового матеріалу

Під час пояснення нового матеріалу у формі лекції можна використати презентацію типу «Плакат». Як зразок розглянемо презентацію «Історія обчислювальної техніки». Демонструвати презентацію бажано на великому екрані. Зміну слайдів здійснювати за клацанням миші синхронно до лекції.









Рис. 15. Слайди презентації «Історія обчислювальної техніки».

ІІ.4. Методика використання презентацій на етапі підсумків уроку

На етапі підсумків уроку доцільно використовувати міні-дубль уроку, на якому продемонструвати учням презентацію, що відповідає вимогам інформаційного ролика. Так, при вивченні теми «Графіка на Паскалі» в кінці уроку можна продемонструвати однойменну презентацію. Демонстрацію презентації бажано проводити в автоматичному режимі на великому екрані.





Рис. 16. Слайди презентації «Графіка на Паскалі».

ІІ.5. Методика використання презентацій під час систематизації знань учнів

Для систематизації знань учнів з певної теми доцільно підготувати інтерактивну презентацію. Прикладом такої презентації є презентація «Знайомство з Excel» (див. п. ІІ.6). Її необхідно завантажити на кожному комп’ютері для роботи учнів в індивідуальному режимі.

ІІ.6. Сценарій комп’ютерної презентацій «Знайомство з Excel»

З урахуванням вимог до структури комп’ютерної презентації та її змісту мною була розроблена комп’ютерна презентація «Знайомство з Excel» для підтримки вивчення теми «Електронні таблиці».

Цей електронний навчальний засіб містить 33 слайди, більшість з них мають кнопки керування порядком демонстрації: «вперед» ( ), «назад» ( ), «до змісту» ( ). Всі об’єкти на слайдах оснащені нескладними анімаційними ефектами, які покращують сприйняття матеріалу, не відволікаючи увагу учнів. В основному використано ефект «Проявление с увеличением» на середній або великій швидкості. При зміні слайдів використано ефект «Открывание влево» на середній швидкості із звуком «Камера».

Весь матеріал, викладений на слайдах, проілюстрований статичними або рухомими зображеннями та озвучений голосом.

Матеріал програмного засобу розбито на шість тем:

  1. Основні поняття Excel;

  2. Дані та їх формати;

  3. Робота з формулами;

  4. Функції в Excel;

  5. Оформлення таблиці;

  6. Побудова діаграм.

Одразу пiсля запуску програми на екрані з’являється титульний слайд з назвою програми (рис. 17). В наступному слайді наведено означення електронних таблиць та їх основні функції (рис. 18).

В третьому та четвертому слайдах наведена умова задачі для прикладу розв’язування в середовищі Excel (рис. 19).

На п’ятому слайді наведений зміст з використанням гіперпосилань до відповідних підтем навчального засобу (рис. 20) .

Рис. 17. Титульний слайд Рис. 18. Слайд №2

Рис. 19. Слайд №4 з умовою задачі Рис. 20. Слайд №5 із змістом

Структурну схему презентації можна подати у наступному вигляді:



Рис. 21. Структурна схема презентації

Перша підтема «Основні поняття Excel» реалізована в шести слайдах (6-11), на яких подана текстова, графічна та аудіоінформація. Чотири з них представлені на рисунках 22-25. На слайді №11 у відеофрагменті продемонстрована процедура зміни ширини стовпців.



Рис. 22. Слайд №7. Вид вікна Excel Рис. 23. Слайд №8. Вікно книги



Рис. 24. Слайд №9. Комірки, стовпці, Рис. 25. Слайд №10. Виділення групи

блоки блоків або діапазонів

Друга підтема «Дані та їх формати» реалізована в трьох слайдах (12-14). Два з них представлені на рисунках 26-27.


Рис. 26. Слайд №13. Основні формати Рис. 27. Слайд №14. Встановлення даних числового формату

Третя підтема «Робота з формулами» також представлена трьома слайдами (15-17). Два з них зображені на рисунках 28-29.


Рис. 28. Слайд №16. Формули в Excel Рис. 29. Слайд №17. Копіювання формул

Четверта підтема «Функції в Excel» представлена п’ятьма слайдами (18-22). Два з них зображені на рисунках 30-31.

Рис. 30. Слайд №19. Функції в Excel Рис. 31. Слайд №21. Функція ЕСЛИ

П’ята підтема «Оформлення таблиці» представлена чотирма слайдами (23-26). В слайді №25 продемонстровано у відеофрагменті весь процес оформлення таблиці: створення та форматування заголовка, встановлення границь комірок, виділення комірок та їх вмісту різним кольором.

Востанній підтемі проілюстровано алгоритм створення діаграми. Так, на слайді №28 (рис. 32) описані види діаграм та їх основні елементи, на слайді №29 описані основні кроки побудови діаграми. В слайдах №№ 30, 31 продемонстровано у відеофрагментах весь процес створення та форматування діаграми. На слайді №32 (рис. 33) показано результат всієї роботи по створенню таблиці та діаграми відповідно до умови задачі.

Рис. 32. Слайд №28. Види діаграм та Рис. 33. Слайд №32. Результати

їх основні елементи роботи: таблиця з діаграмою

Описана презентація вже четвертий рік використовується мною в навчальному процесі. Під час пояснення нового матеріалу я демонструю її на великий екран або на учнівські монітори по локальній мережі. Під час закріплення та систематизації знань учні індивідуально переглядають презентацію. За потреби учні отримують копію презентації для самостійного вивчення та закріплення матеріалу в домашніх умовах.

ІІІ. Розробка циклу уроків з теми «Електронні таблиці» з використанням комп’ютерної презентації

ІІІ.1. Урок №1

  1   2   3

Схожі:

Літературно-музична композиція до 100-річчя з дня народження Андрія Малишка
Обладнання: портрет А. Малишка, виставка збірок та публікацій А. Малишка, кадри з кінофільму «Літа молодії», портрет поета-пісняра...
Андрія Малишка «І на тім рушничкові…»
Обладнання: мультимедійна презентація життя і творчості Андрія Малишка, відео- та аудіозаписи
Тема : Література рідного краю: стежками життя Андрія Малишка (до 100-річчя з дня народження)
Тема: Література рідного краю: стежками життя Андрія Малишка (до 100-річчя з дня народження)
Урок з інформатики. Специфіка уроку інформатики. Підготовка вчителя...
Розвивальних завдань, добір конкретного навчального матеріалу, досягнення конкретних поставлених цілей шляхом добору відповідних...
Відділ освіти Гадяцької районної державної адміністрації Гадяцький...
Саме вона має виконувати головне завдання – забезпечувати матеріальні та педагогічні умови для духовного, морального, інтелектуального...
Відділ освіти Гадяцької районної державної адміністрації Гадяцький...
Провідна функція школи виявляється в тому, що вона своєю дією задає головний напрямок і зміст соціальних впливів, їхню орієнтацію,...
Тема. Дорога під яворами Андрія Малишка. Чисте синівське почуття...
Мета. Знати основні відомості про поета та його пісні. Виразно і вдумливо читати поезії. Вміти визначати і коментувати основні мотиви,...
Парафія св. Андрія Первозваного Української Православної Церкви Київського Патріархату
Від імені Парафії св. Апостола Андрія Первозваного Української Православної Церкви Київського Патріархату пересилаємо нашу чергову...
Вчитель інформатики, КЗО «Олександропільська СЗШ І-ІІІ ступенів Солонянської...
Головне управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації
НАКАЗ по Гадяцькій гімназії імені Олени Пчілки Гадяцької районної ради Полтавської області
Відповідно до листа Головного управління освіти і науки №01-01-13/769 від 15. 05. 2009, наказу відділу освіти Гадяцької районної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка