|
Скачати 8.25 Mb.
|
Підласий І.П. Практична педагогіка або три технології. Інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти —К.:Видавничий Дім «Слово», 2004.— 616 с. [1-Подласий-2004 z s-pegadog] 1214000 327 str ukr 17-07-2005 Стор. ВНИЗУ Виступи під червоними знаменами нічого не дали - соціалізм не повернувся. Разом з ним відійшла в минуле і соціалістична школа. Можна нескінченно журитися з цього приводу, сумувати про втрату ідеалів, оплакувати розбиті надії, та хід подій змінити не можна. Погрожувати навздогін потягові, що відійшов від перону, пробачно лише дитині. А нам з вами, щоб не виявитися зайвими на вічному святі життя, потрібно сміливіше відчиняти двері ринковому майбутньому. Три питання найбільше турбують сучасних учителів: як увійти в невідомий ринок педагогічних послуг, що наступає прогресуючим темпом; яку технологію взяти на озброєння, щоб ефективно працювати, максимально задовольняючи попит споживачів; як заощадити час і сили для життя поза школою. Обличчя близької вже ринкової системи освіти визначатимуть три головні технології. Опанувати їх треба кожному вчителеві. Найбільші перспективи в українській освіті, на думку автора, має продуктивна педагогічна технологія, її відрізняє заснована на наукових закономірностях діяльність і гарантований високий результат. У книзі, написаній доступно і яскраво, у вигляді інтерактивного обговорення, читач дістає відповіді - як діяти, застосовуючи ті чи інші технологічні схеми. В усіх деталях розкриваються переваги, сутність і зміст продуктивно організованого навчально-виховного процесу. Це настільна книга сучасного вчителя, щоденний довідник з усіх найважливіших і складних практичних проблем. Для вчителів, викладачів усіх типів навчально-виховних закладів, студентів-старшокурсників, аспірантів, організаторів народної освіти. ЗМІСТ До читачів 7 Розділ 1. ВХОДИМО В РИНОК Учитель, ринок, технологія 12 Де допоможуть технології? 25 Спектр технологій ЗО Чи потрібна нам вальдорфська педагогіка? 36 Розчистимо шляхи 44 Експертиза технологій 50 Розділ 2. ОБИРАЄМО ТЕХНОЛОГІЮ До кращого майбутнього 62 Три технології 64 Чи вільні ми у виборі технології? 74 Опис педагогічного продукту 82 Ідеальна школа .85 Мету задаємо діагностично 89 Проектуємо цілісний процес 91 Розділ 3. ПОБЛАЖЛИВА ТЕХНОЛОГІЯ Розставимо акценти 98 Казка про індивідуалізацію 101 Диференціація 104 Індивідуально-диференційоване навчання 107 Особистісно зорієнтоване навчання 110 Гра у структурі ОЗН-технології 116 Різновиди технології 126 Розділ 4. ПАРТНЕРСЬКА ТЕХНОЛОГІЯ Авторський задум 146 Переваги і недоліки ■ 159 Особливості застосування 161 Непізнаний Шаталов 167 Західний варіант 174 З Розділ 5. ПРОДУКТИВНА ТЕХНОЛОГІЯ Продукт школи — людина 188 Продуктивна технологія 190 Переваги вибору 197 Основні знання 208 Знати, щоб запобігти 221 Розділ 6. ПРОЕКТУЄМО ПРОЦЕС Краще менше, та краще 232 Прямо до цілі 237 Технологічні тонкощі 243 Узгоджуємо з іншими видами 251 Вибудовуємо профілі 260 Індивідуальними маршрутами 273 Розділ 7. ПЕРЕБУДОВУЄМО УРОК Урок як дзеркало технології 284 Концептуальні моделі 287 Ефективний і ефектний 290 Ясна зрозуміла мета 296 Підбадьор і допоможи 304 Модульні надбудови 308 Урок, якого чекають 322 Розділ 8. ГОТУЄМОСЬ ГРУНТОВНО Формула продуктивності 326 Діагноз-прогноз-план 333 Техніка підготовки уроку 338 Підготовка — це розрахунок 341 Чим довше — тим краще? 345 Розділ 9. ПРОЩАЄМОСЬ З ІЛЮЗІЯМИ Чи можна вчити «по-всякому»? 354 Знання, що вирішують усе 355 Порядок із хаосу 357 Доісторичні пріоритети 358 Істина й омани 367 Піраміда законів 371 Конкретно на урок 380 Не рецепти, а закони 393 4 Розділ 10 СПИРАЄМОСЬ НА ПРИНЦИПИ Приклади множать сумніви 402 Зілля усіх мудреців 409 Активне учіння 414 Головного очима не побачиш 417 Ушинський мав рацію 419 Про користь вічних істин 422 Поспішайте повільно 425 Мильні кубики 428 Очна ставка: знання — життя 431 Розділ 11. ДІАГНОСТУЄМО Чим допоможе діагноз • • • • 438 Алгоритм спростить процедуру 440 Діагностика навченості 449 Діагностика научуваності 452 Діагностична карта 456 Закон мінімуму 463 Розділ 12. ОБИРАЄМО МЕТОДИ Дотик до істини 472 Зводити чи розводити? 476 Надійні шляхи 480 Вибір методів навчання 498 Без ЕОМ не обійтись 500 Розділ 13. ПРОГНОЗУЄМО Змусимо прогнози збуватися 514 Як прогнозувати урок 519 «Паперовий комп'ютер» 524 «Касандра» та інші 532 Розділ 14. ОПТИМІЗУЄМО Удосконаленням меж немає 542 Чи перевантажені наші учні? 546 Інформаційне наповнення уроку 554 Як заощаджувати час 565 Формула економії 572 З малого — велике 577 5 Розділ 15. СКЛАДАЄМО ПЛАН Суперечливі питання планування 584 Традиції та інновації 586 Закордонний досвід 591 Суб'єктивні уподобання 595 Програма керування 598 Планує комп'ютер 604 6 Практична педагогіка або три технології До читачів У нас уже давно не видавалася практична педагогіка. За своїм призначенням вона повинна бути максимально корисною для практиків. Завдання теоретичної педагогіки полягає у тому, щоб висвітлити загальні положення, прагнучи до систематичної повноти, і викласти перед нами те, що є зразковим і досконалим. Практична педагогіка висвітлює не ідеальне, а реальне, досяжне. Тому вона має бути зорієнтованою на пересічного педагога, застосовною до типових випадків шкільного життя, відповідати потребам сьогодення і ближчого майбутнього. Завдання практичної педагогіки — поставити учителя на твердий грунт доцільно організованої практики, реалій, звільнити його від комплексу меншовартості, що формує у нього висока, але недосяжна теорія. Практична педагогіка уникає теоретичних міркувань. Вона бере раціональні зерна скрізь, де їх знаходить. Тому її вихідним пунктом є не система, а помилки, що допускаються у щоденній практиці. Практична педагогіка пропонує вчителям не теорію, а переважно алгоритми і правила доцільно організованої діяль-ності.Вона відповідає на безконечні учительські — ЯК, чого теоретична педагогіка уникає. Практична педагогіка — відповідь на вимоги часу, продукт свого часу, створюється для допомоги у вирішенні нагальних і найбільш складних проблем. Згідно із своїм скромним місцем практична педагогіка не повинна прагнути до того, щоб неодмінно сказати щось нове. Вона доповнює відоме новим згідно з потребами часу. Природно, що вона повинна також бути обмежена часовими і просторовими межами і розумітися, певною мірою, як місцева педагогіка. Німець або росіянин писатимуть практичні педагогіки, маючи на увазі свої реалії, українська практична педагогіка бере дійсність на теренах і в особливостях України. Кажуть, що право писати практичну педагогіку дає тільки повна зрілість. Більше чотирьох десятиліть я вивчаю життя, науку, школу. За десятки років тісного співробітництва з інститутами післядипломної освіти педагогів навчився тонко відчувати настрої учителів і можу безпомилково сказати, про що вони будуть запитувати на черговому занятті. Раніше це були «вічні» питання, на які треба було давати такі ж «вічні» відповіді. Але в останні два-три роки характер і особливо тональність запитань суттєво 7 змінилися. Педагоги хочуть знати, як жити і працювати в сучасних складних умовах, як узгоджувати ідеї і цінності соціалістичної педагогіки, що за інерцією перейшли в нову школу, з діаметрально протилежними ринковими вимогами і вартостями. Три питання більше інших хвилюють сучасних учителів: як увійти в ринок педагогічних послуг, що невблаганно наступає на нас і лякає своїм хижим оскалом, яку технологію взяти на озброєння, щоб гарантувати собі майбутнє і максимально задовольнити попит споживачів, як розвантажити себе і заощадити хоча б мінімум часу і сил для життя поза школою. Куди повертають наші долі, ми вже зрозуміли. Виступи під червоними прапорами ні до чого не привели — соціалізм не повернувся. Разом з ним у минуле відійшла і соціалістична школа, якій педагоги старшого покоління вірно служили в минулому житті. Можна нескінченно журитися з цього приводу, скаржитись на занепад вихованості і моралі, сумувати про втрату ідеалів, але хід подій назад повернути не можна. Погрожувати вслід потягу, що відійшов від перону, пробачно лише дитині. А нам з вами, щоб не виявитися-зайвими на святі життя, потрібно сміливо відчиняти двері ринковому майбутньому. Не бійтеся змін, колеги. Усе, що відбувається, відбувається лише на краще в цьому найкращому зі світів. Подумаємо, як нам прийняти неминучі зміни. Найперше, привітаємо нову педагогіку, що повертається до свого первісного призначення — слугувати людині, гармонізувати її відносини з оточуючим світом. Нові прагматичні педагогічні технології краще пристосовують людину до труднощів буття у складному перманентно нестабільному світі. Скажемо — «приходь» і новій школі, де дитина стає повноправним хазяїном і всі учительські турботи направляються на те, щоб створити їй максимальні умови для розвитку і саморе-алізації відповідно до її життєвої стратегії. Поздоровимо і завтрашнього педагога — вільного у виборі технологій, професійно зрілого, що надає людям якісні педагогічні послуги й одержує гідну винагороду за свою працю відповідно до її ринкової вартості. Бачимо, що однакової, одноманітної школи більше немає. Кожен навчально-виховний заклад прагне знайти своє обличчя, починає рухатися власною траєкторією, прагне створювати найбільш сприятливі умови для задоволення запитів своїх учнів. 8 Практична педагогіка або три технології Загальні вимоги до всіх має визначати Державний стандарт, а шляхи і способи досягнення кінцевих цілей визначають самі навчально-виховні заклади. Спектр педагогічних послуг, що надаються ними, постійно розширюється. Та й послуги стають більш якісними. Де досягаються вагомі і швидкі успіхи? Там, де на озброєння беруться нові технології, де відходять від гасел, закликів і благих намірів і починають працювати строго, прагматично, з гарантією. Краще майбутнє очікує нас тільки на цьому шляху. У книзі викладені основи трьох педагогічних технологій, знання яких гарантує успіх у ринковій школі. Фактично, більше тих технологій і немає, як би не затуманювали нам це питання теоретики. То ж гарненько розберемося у першоосновах і повернемося до кращих традицій високоякісної української освіти. Симпатії автора на боці продуктивної педагогічної технології. Продуктивними назвемо знання, уміння, спираючись на які випускник школи знаходить міцну опору для свого майбутнього життя. Продуктивні знання, уміння — необхідні, дієві, міцні, постійно актуальні, сформовані на належному рівні. Саме такі продукти школи потрібні у сучасному житті. У прагматичному ринковому світі, де основними цінностями молоді стають багатство і кар'єра, ніхто не захоче витратити ні хвилини часу, ні копійки грошей на непотрібне, що нічого не дає, «вивчення предметів». Продуктивна технологія виділяє головне, дає потрібне, програмує успіх і гарантує якість, а тому стає найбільш витребуваною у масовій народній школі. Ця книга — живе обговорення різних аспектів педагогічних технології, де вам, шановний читачу, відводиться головна роль. Автор лише направлятиме ваші міркування. Чи згодні, чи готові прийняти нові ідеї, збагнути нові завдання, освоїти раціональні Нововведення — відповідаєте ви самі. Книга цілком вільна від характерного для наших педагогік наносного академізму, де за туманною термінологією, суб'єктивними висновками і нікому не потрібними визначеннями, не вдається виявити ні науки, ні здорового глузду, ні, тим більше, практичної допомоги. Висока теорія, що присутня у кожному рядку нашої книги, замаскована видимими і зрозумілими практикуючому педагогу наслідками. Вона не пригнічує читача, не робить його нетямущим і безпорадним, а навпаки, народжує бажання посперечатися, відстояти власну думку, піднімає практика у своєму прагненні 9 Підласий ІП. працювати краще. У цьому автор переконався, перевіряючи свої рекомендації в багатьох учительських аудиторіях. Книга розбита на розділи, їх 15. Опрацьовуючи їх, педагог росте, міцніє його професіоналізм. Передбачається, що у цьому процесі формується продуктивне мислення, виробляються необхідні навички. Звичайно, кожний винесе стільки, скільки зможе і захоче, але нікому — ні майстру, ні початківцю — не зашкодить звірити своє розуміння професійної діяльності з тим, що викладено в цій книзі. Практичний посібник, за задумом автора, повинен бути настільки ясним, простим і алгоритмізованим, щоб кожен зміг збагнути його логіку і застосувати її до власної справи. Для полегшення орієнтації вивішено «ліхтарики» — «Вчимося», «Обговорюємо», «Сперечаємося», «Діємо». Кожен розділ завершується «Консультацією», де подаються поради з питань, що найчастіше вирішує практик, — як проводити опитування учнів, як формувати старанність, як навчати школярів навчатися і т.д. Такий підбор і виклад матеріалу дає підставу називати книгу настільною. Вона може використовуватися як підручник і довідник, за яким завжди можна звірити правильність своїх дій. Викладені в книзі педагогічні технології розраховані на інтенсивну комп'ютерну підтримку як на стадії підготовки навчальних занять, так і на стадії практичної діяльності у класі. Для комп'ютерної підтримки створені пакети спеціалізованих програм, що поширюються на компакт-дисках під назвами «Електронна школа» та «Віртуальний школяр». Для їхнього придбання звертайтеся у спеціалізовані магазини або до автора. Успіхів Вам! ****************************************** Комп'ютерна підтримка педагогічного процесу Англомовні версії pidlasy.o-f.com Російськомовні версії pidlasy.narod.ru E-mail [email protected] 10 РОЗДІЛ 1. Учитель, ринок, технологія 12 Це допоможуть технології? 25 Спектр технологій ЗО Чи потрібна нам вальдорфська педагогіка? 36 Розчистимо шляхи 44 Експеотиза технол огій 50 СПІВСТАВИМО НАШІ ВИСНОВКИ З технологіями, що обслуговували нашу вчорашню примусову школу і не гарантували замовникові ні належного спектру, ні якості продуктивних знань і вмінь, на ринку педагогічних послуг робити нічого. Життя наполегливо вимагає технологій, що максимально сприяють задоволенню потреб і намірів самореалізації особистості Підласий Ї.П. Вчимося Учитель, ринок, технологія Протести під червоними знаменами ні до чого не привели — соціалізм не повернувся. Разом з ним відійшла в минуле і соціалістична школа. Можна безмежно тужити за втраченими ідеалами, скаржитись на падіння духовності та вихованості, втрату людяності й моральності, загалом на життя і зовсім незвичну школу, але хід подій вже не повернути. Погрожувати поїздові, що стрімко віддаляється від перону, дозволено лише дітям. А нам з вами, освітяни, щоб не виявитися зайвими на вічному святі життя, треба сміливіше відчиняти двері ринковому майбутньому. Повільно і болісно вповзає Україна в ринок, що безжалісно трансформує наше життя, жорстко, а часом — і жорстоко, виправляє нашу соціалістичну свідомість. Але привітаймо новий лад, бо він несе в собі багато позитивного, цінного, прогресивного. Для педагогіки, школи, учителя ринок відкриває нові перспективи, кращі можливості, про які годі було мріяти, борсаючись у соціалістичних ідеологічних тенетах. Сторопіння колись мине, ми оговтаємося і відчуємо всі переваги нового ладу. Педагогіка в ринковому світі переживає бурхливий період переосмислення підходів, відмови від усталених традицій і соціалістичних стереотипів. Підштовхувана технологізацією і ринковими потребами, вона впритул підійшла до розуміння того, що педагогічна праця у своєму загальному вигляді тільки специфікою відрізняється від інших видів суспільно-корисної праці, має свій продукт, свої технології і їхню ринкову вартість. Володіння технологіями стає загальною і пріоритетною потребою ринку, визначає напрямки опанування професійних умінь, враховується при оцінках якості і вартості освітньо-виховних послуг. За всіма ознаками двадцять перше століття стане часом педагогів-прагма-тиків, зажадає об'єктивних оцінок усіх параметрів навчально-виховного процесу і його продуктів, уведе практичну діяльність у вузькі рамки виконання договірних відносин. Як не сумно прощатися з романтично-мрійливими описами довершеної гармонічно розвинутої особистості, готуватися треба до гарантованого виконання реально досяжних проектів, у які будуть |
ДОНЕЦЬКИЙ Д-67 Донецький вісник Наукового товариства ім. Шевченка т. 6 – Донецьк: Східний видавничий дім. – 2005. – с. 232 |
В. Я. Тація Доктора юридичних наук, професора В. Д. Гончаренко. А. Й. Рогожин,ІО. Д. Святоцький та ін., 2003 © Концерн «Видавничий Дім «Ін Юре», 2003 |
ВСТУП Криміналістика: Підруч для студ юрид спец вищ закл освіти / За ред. В. Ю. Шепітька. — 2-ге вид., переробл. і допов. — К.: Концерн... |
ВИКОНАВЧА ВЛАДА Виконавча влада і адміністративне право /За заг ред. В. Б. Авер'яно- • ва. — К.: Видавничий Дім "Ін-Юре", 2002. — 668 с |
Монографії (з 2008 р.) Бистрова О. О. Слово – образ – символ в художньому тексті: (моногр.). – Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ, 2008. – 201... |
КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ Науково-практичний коментар Харків «Право» 2003... Народ стає тоді єдиновладним, як громада, складена з багатьох одиниць; верховна влада зосереджується в руках багатьох, причому користується... |
Лист №4/18-Г-219 від 27. 10. 2008 р. Видавничий будинок ММД Мелітополь 2008 В-43 Вікова фізіологія з основами шкільної гігієни: підручник. – Мелітополь: ТОВ «Видавничий будинок ММД», 2008. – 433 с |
X. ВСТУПНЕ СЛОВО ДО ОБШИР. ПРАВИЛ Боже слово принявши, були як добра земля, принесли повні й обильні плоди праведности, як написано: „А посіяне на добрій землі це... |
ТОВ «Фінансова компанія «Власний Дім» за 2013 рік Товариство з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Власний Дім» (далі «Товариство») є юридичною особою, створеною відповідно... |
ДОЛИНСЬКА ЦЕНТРАЛЬНА РАЙОННА БІБЛІОТЕКА МЕТОДИЧНО-БІБЛІОГРАФІЧНИЙ... Дім, де живуть не тільки книги : (з досвіду роботи Раківської сільської бібліотеки-філії Долинської ЦБС) / Долинська ЦРБ; [уклад.... |