IІІ. Управління навчальним закладом
3.1. Планування діяльності та ефективність управлінських рішень
Нормативні документи:
- Національна доктрина розвитку освіти;
- Концепція 12 - річної загальної середньої освіти;
- закони України „Про освіту”, „Про загальну середню освіту”;
- наказ Міністерства освіти і науки України від 23.06.2000 року № 240 „Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів”;
- наказ Міністерства освіти і науки України від 27.03.2001 року № 159 „Про затвердження Примірного положення про раду загальноосвітнього навчального закладу”;
- наказ Міністерства освіти і науки України від 05.02.2001 року № 45 „Про затвердження Положення про піклувальну раду загальноосвітнього навчального закладу”;
- наказ Міністерства освіти і науки України від 19.06.2003 року № 389„Про затвердження Інструкції про порядок конкурсного приймання дітей (учнів, вихованців) до гімназій, ліцеїв, колегіумів, спеціалізованих шкіл (шкіл-інтернатів) ”.
Управлінські функції:
- планування;
- організація;
- керівництво;
- контроль;
- координування;
- аналіз;
- регулювання;
- освоєння новацій.
Документація школи:
- Статут школи;
- зміни до Статуту;
- Програма розвитку школи;
- річний план;
- навчальний план;
- план роботи предметних
кафедр;
- розклад уроків, гуртків;
- календарні плани вчителів;
- поурочні плани вчителів;
- план роботи шкільної
бібліотеки;
- план роботи батьківського
комітету;
- алфавітна книга запису
учнів;
- особові справи;
- класні журнали;
- журнали спецкурсів;
- журнали гуртків;
- журнали факультативних
занять;
- книга обліку бланків і
видачі атестатів про повну
загальну середню освіту;
- книга обліку бланків і
видачі свідоцтв про
неповну загальну середню
освіту;
- книга обліку видачі
Золотих і Срібних медалей;
- книга видачі похвальних
листів і грамот;
- книга обліку особового
складу педагогічних
працівників;
- книга протоколів
педагогічної ради ;
- книга протоків ради;
- книга обліку трудових
книжок працівників
школи;
- документація піклувальної
ради та батьківського
комітету;
- книга наказів з основної
діяльності;
- книга наказів з кадрової діяльності;
- документація науково -
методичної ради;
- статистична звітність;
- журнал вхідної та
вихідної документації;
- контрольно - візитаційна
книга;
- книга звернень громадян;
- матеріали Ради школи;
- журнал вхідної та вихідної документації;
- акти списання матеріальних цінностей;
|
Управлінська діяльність в школі спрямована на підвищення ефективності та якості освітнього процесу. В ході вирішення цього аспекту виникає дві проблемних завдання:
як організувати управління розвитком школи;
як зробити це управління ефективним.
Ці проблеми вирішуються злагодженою роботою всіх структурних підрозділів школи.
Структура управління школою:
Загальні збори трудового колективу
Рада школи - орган громадського самоврядування
Піклувальна рада - орган громадського управління
Директор - державне управління, координатор діяльності всіх структур
Педагогічна рада - дорадчий колегіальний орган;
Профспілковий комітет
Батьківський комітет - орган громадського співуправління
Рада учнівського самоврядування - орган учнівського співуправління
Науково-методична рада;
Наукове товариство учнів;
Предметні кафедри;
Одна з найважливіших умов –чітка прогнозована система планування роботи школи.
Програма розвитку школи на 2010-2015 роки, яка погоджена на засіданні Ради школи (протокол № 1 від 30.08 2010 року), визначила пріоритети:
- інтелектуальний;
- соціальний;
- моральний;
- фізичного вдосконалення особистості;
- формування національної свідомості;
- формування активної життєвої позиції громадянина.
Метою програми є: створити систему безперервного навчання і виховання для досягнення високих освітніх рівнів, формування інтелектуального та культурного потенціалу учнівської молоді.
Реалізація програми розвитку школи тісно пов’язана з розвитком матеріально-технічної бази, поліпшенням умов праці та відпочинку учасників навчально-виховного процесу, що є необхідною умовою якісного та ефективного освітнього процесу.
Структура річного плану
Річний план роботи школи включає в себе такі розділи:
- Вступ (аналіз роботи за минулий навчальний
рік);
- Організаційно-навчальна робота.
- Контрольно-аналітична діяльність адміністрації щодо контролю й аналізу якості навчально-виховного процесу.
- Система виховної роботи та патріотичного виховання.
- Методична робота. Робота з педагогічними кадрами, підвищення їхньої кваліфікації, атестація.
- Охорона життя і здоров’я дітей, заходи безпеки, охорона праці, санітарно-профілактичні та оздоровчі заходи. Робота допоміжних служб. Фінансово-господарська діяльність.
Для перевірки ефективності навчально-виховної процесу використовуються різні види контролю:
- фронтальний;
- класно-узагальнюючий;
- тематичний;
- персональний;
- оперативний.
Результати контролю відображаються в наказах, рішеннях засідань предметних кафедр, рішення науково-методичної ради, педагогічної ради.
В колективі панує творча атмосфера для розвитку педагогічної ініціативи в освітніх проектах.
Враховуючи що управління - це не тільки контроль знань і умінь учнів, виконання навчальних програм, контроль позакласної, методичної роботи, а і спеціальні функції (організуючі, стимулюючі, регулюючі) в школі проводиться систематична робота з батьками, громадськістю, органами учнівського самоврядування, як традиційними методами так і через запровадження інноваційних технологій в управлінській діяльності:
- автоматизованої системи „Школа”, „ ДП2000”;
- зовнішнього моніторингу.
|
Інформаційне забезпечення управлінської діяльності школи
Проблема інформаційного забезпечення управлінської діяльності стала об'єктом особливої уваги нашого колективу.
У діяльності керівника навчального закладу інформація відіграє вирішальну роль у забезпеченні ефективного управління. Тільки достовірне знання щодо якісних змін в процесах навчання, виховання, методичного і матеріально-технічного їх забезпечення, інформація з наслідків діяльності педагогічних кадрів і функціонування всіх структурних підрозділів навчальних закладів дає змогу приймати обґрунтовані рішення, адекватні їх потребам, регулювати умови, необхідні для ефективної роботи педагогічного колективу. У зв’язку з цим у школі було створено бази даних, які відповідають певним умовам діяльності школи.
Для сприяння створенню прогностичних умов діяльності школи у базі даних міститься така інформація:
про навчальний заклад, яка характеризує його потенційні можливості та результати діяльності за останні роки (звіти, плани роботи за минулі роки тощо);
про мікросередовище школи (дані про навчальні заклади, які надають споріднені послуги, дані про установи, які можуть сприяти вирішенню завдань навчального закладу, дані про потреби в освітніх послугах та фахівцях, можливих абітурієнтах навчального закладу);
законодавчі акти, державні програми, які характеризують завдання та напрями розвитку навчального закладу;
характеристика головних параметрів макросередовища, які впливають на навчальний заклад.
Для створення педагогічних умов у базі даних розміщена така інформація:
мета роботи навчального закладу, представлена у вигляді моделі випускника, кваліфікаційної характеристики;
зміст освіти: навчальні плани, навчальні та робочі програми, електронні підручники, посібники, монографії, статті;
методи, форми навчальної та виховної роботи;
результати навчально-виховного процесу, облік навчальних досягнень учнів.
Для створення психологічних умов у базі даних міститься наступна інформація:
методики оцінки та самооцінки стилю управління навчальним закладом та його підрозділами, емоційно-психологічного стану працівників та учнів;
оцінки психологічного клімату в школі;
перелік та характеристики засобів мотивації та стимулювання працівників;
результати оцінки стилю управління, психологічного клімату, емоційно-психологічного стану працівників та учнів.
Для забезпечення створення організаційних умов діяльності навчального закладу в базі даних знаходиться наступна інформація:
організаційна структура управління навчальним закладом — розподіл обов'язків між адміністрацією школи, структура та функції колегіальних органів;
перелік та зміст норм організаційного порядку, які діють у навчальному закладі – положення, пам'ятки, закладі інструкції, графіки робіт, розклади занять, екзаменів тощо;
плани роботи навчального закладу та його підрозділів;
плани роботи з контролю якості діяльності школи, реалізації завдань роботи на поточний рік та контролю результатів діяльності учителів;
протоколи засідань колегіальних органів управління та їх рішення;
звіти навчального закладу та його підрозділів; про події, що
облік вхідної та вихідної документації;
облік контингенту учнів.
Інформаційне сприяння створенню кадрових умов зумовлює необхідність використання такої інформації:
штатного розкладу та посадових обов'язків працівників;
анкетних даних на кожного працівника;
графіка підвищення кваліфікації працівників, графіка атестації працівників;
картотеки педагогічного досвіду;
індивідуальних планів роботи учителів, планів самоосвіти.
Інформаційне сприяння створенню правових умов передбачає наявність у такої інформації:
ліцензій сертифікатів;
законодавчих актів, що визначають діяльність навчального закладу;
нормативних документів, що регламентують діяльність навчального закладу, міжнародних правових документів, декларацій, пов'язаних з освітою, наказів по навчальному закладу.
Наявність такої інформації створює сприятливі умови для обґрунтованого аналізу та оцінки стану реалізації прав та обов'язків учнів, батьків, учителів, працівників навчального закладу; обґрунтованого аналізу виконання своїх обов'язків та прав державними установами та іншими організаціями, пов'язаними з навчальним закладом; правомірного прийняття управлінських рішень; розробки заходів правового захисту всіх залучених до освітнього процесу та працівників навчального закладу.
Забезпеченню ергономічних умов діяльності навчального закладу сприяє така інформація:
нормативні санітарно-гігієнічні вимоги до розкладу занять, освітлення, температурного режиму, меблів, обладнання, чистоти приміщень, розміру площі на одного учня тощо;
графіки проведення санітарних днів;
плани роботи з покращання ергономічного стану навчального закладу;
графіки чергування;
результати поточної оцінки санітарно-гігієнічного стану приміщень навчального закладу.
Забезпеченню медичних умов реалізації мети навчального закладу сприяє наступна інформація:
графіки проведення медичного огляду учнів та працівників школи, профілактичних щеплень;
узагальнені дані про тенденції зміни рівня захворювань учнів та працівників.
Наявність зазначеної інформації дає можливість вирішувати не тільки поточні питання, але й розробляти заходи щодо покращення здоров'я членів колективу.
Інформаційне сприяння забезпеченню матеріально-фінансових умов передбачає наявність інформації про:
управління майном навчального закладу – облік матеріальних цінностей, закупівля, переоцінка, списання матеріальних цінностей;
облік будов та приміщень;
заробітну плату працівників — дані про тарифікацію, облік робочого часу, облік замін, нарахування заробітної плати.
Отже, інформаційно-аналітичний процес у сфері управління являє собою процес визначення змісту, пошуку, збору, переробки та подання інформації у вигляді, придатному для її використання для прийняття управлінських рішень.
Висновки :
Для якісного процесу управління навчальним закладом потребують подальшої розробки наступні питання: удосконалення матеріально-технічного забезпечення навчального закладу, бази даних; створення програмного забезпечення для вирішення управлінських задач; впровадження електронної бібліотеки.
Застосування в управлінні навчальним закладом інформаційних комп’ютерних технологій дасть можливість: підвищити ефективність навчального процесу; зменшити час на виконання поточної роботи; оперативного доступу до інформації стосовно діяльності навчального закладу.
|